Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

oproep: test Luchtverdeelslangen

Recommended Posts

Toen ik bij A&T op de koffie was heb ik me natuurlijk uitvoerig laten voorlichten over hun luchtverdeelslangen. Je kunt het vergelijken met een sok (in die zin, dat je hem actief moet opblazen) maar hij verspreidt zijn lucht niet rondom naar zeer gericht door geponste gaten die maar op 1/3 van de omtrek van de buis zitten (120 graden). Hiermee blaas je dus zeer gericht de lucht in. Daarbij is ook de optimale capaciteit per meter nauwkeurig bekend. Hieronder zie je het aantal meters t.o.v. de lucht die je er in moet blazen. Voorbeeld: wil je 240 kuub inblazen met een Ø 125 slang dan moet je 3 meter slang gebruiken. Uiteraard in één rechte baan (of eventueel bochten gebruiken).

 

Ø 125 ± 80m3 P/Mtr.

Ø 160 ± 120m3 P/Mtr.

Ø 200 ± 160m3 P/Mtr.

Ø 254 ± 200m3 P/Mtr.

Ø 315 ± 240m3 P/Mtr.

 

De slang wordt plat opgerold geleverd, gesealed aan één kant met daarin ook twee ophangogen. Hij is gemaakt van zeer stevig witte kunststof en voelt erg duurzaam.

 

Ik denk dat jullie wel meer (succesvolle) kweekjes hebben gezien waar dit soort buizen (al dan niet zelfgemaakt) gebruikt wordt, maar het bijzondere van deze is dat ze niet rondom geperforeerd zijn. Je kunt je verse lucht dus richten en dat kan je zelfs je ventilators schelen!

 

Meer informatie over dit product vind je op de site van A&T trading.

post-5211-1244757690_thumb.jpg

post-5211-1244757702_thumb.jpg

post-5211-1244757719_thumb.jpg

 

Maar goed, een test dus :smoke

 

Wij nodigen 3 kwekers uit met een actieve inlaat, grootte maakt niet zoveel uit, om dit product te gaan testen. Bedoeling is ook met name dat we het gerichte effect testen, als vervanging van de zwenkventilator. Zelf ga ik het in een 1.20 tentje uitproberen met 3 meter 125mm slang (en een paar bochtjes :) ) daarover later ook meer.

 

Voorstellen met beschrijving van de luchtinstallatie gaarne in dit topic. Happy testing en dank weer aan Adje en Toine :)

 

 

edit bbb: Om te voorkomen dat foto’s in de toekomst niet meer zichtbaar zijn, verzoeken we je om je foto’s in je Wietforum Album te plaatsen ! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het systeem gaat zeker werken !!

Dit wordt ook toegepast kassenbouw !

 

Zelf zit ik te denken aan een luchtsluis systeem !

 

Deze topic ga ik zeker volgen !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een actieve inlaat maar die blaast recht naar beneden.

dit is misschien wel de oplossing om eindelijk de lucht goed te kunnen verdelen in mijn hok in zijn hoedanigheid.

 

Nu is het zo dat niet alles even veel verse lucht krijgt toebedeeld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hou er altijd wel rekening mee dat het ruimte aan de kant inneemt als je hem laag wilt, maar niets houdt je natuurlijk tegen om hem hoger te hangen en naar beneden te laten blazen. Allerlei mogelijkheden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dit wordt ook toegepast kassenbouw !

 

Onderbouwing ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mike,

 

Het is geen nieuw product...misschien aangepast voor de binnenteelt.

Een rol LPDE Buisfolie en dat geperforeerd(naar wens)

 

bijo_luchtslangen_open_kas_origineel.jpg

bijo_lbk_open_kas_origineel.jpg

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onderbouwing ?

 

tijd dat je meer in kassen gaat kijken Mikey :)

zo leer jij ook weer eens wat bij :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik werk zelf met een airsock maar wat moet dit dan voor meer waarde leveren??

of het verschil hier in?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk spul, kun je dat ook om een hoekje vouwen ?

 

Voor m'n 375 inblazer in de m2 tent zou ik toch een rondje om moeten...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

is toch vrij simpel :)

als je goed kijkt zitten er gaten in de folie waar de lucht doorheen word geblazen

je kan dus gericht lucht aanvoeren daar waar je het wil hebben.

 

airsocks zijn stoffen hoezen waar de lucht aan alle kanten gelijk word verdeeld maar met veel lagere druk natuurlijk als waarmee het door de folieslang met luchtgaten word geblazen met dezelfde capaciteit ventilator

 

 

grtz angel777

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, het is ook niet nieuw, er zijn al geperforeerde slangen rondom te krijgen en in de professionele tuinbouw gebruikt men het ook. Het verschil met andere soortgelijke slangen is dat deze over 120 graden geperforeerd zijn en de capaciteit ook nauwkeurig bekend is, deze slangen zijn op specificatie gemaakt en geperforeerd. Door het zware materiaal en de hoeveelheid gaten kan dat zelfs niet eens in één keer, wat het proces wat duurder maakt dan normaal.

 

Voordelen lijken me nu toch echt wel goed beschreven, een ook het feit dat je hem RECHT moet opblazen of 90 graden bochten gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Whazzup,

 

Hoe kunnen deze slangen bevestigd(opgehangen) worden..kan er een ophangprofiel of haken aan gemaakt worden?

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook wel benieuwd

Op welke plek komt de slang dan te hangen?

Aan het plafon? , net boven de lampen? , of gewoon op 30 of 40 cm boven de grond?

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op welke plek komt de slang dan te hangen?

 

Wat voor jou het beste uitkomt

Share this post


Link to post
Share on other sites
tijd dat je meer in kassen gaat kijken Mikey :)

zo leer jij ook weer eens wat bij :smoke

 

Hier in de omgeving zijn bijna geen kassen :)

 

Maar inderdaad, ik zou me meer in die materie moeten verdiepen. En guess what, daar heb ik nu de tijd voor. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mikeh,

 

Zelfs dat weet je dan nog niet....het stikt ervan in de buurt!

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je niet te ver van limburg afwoont neem ik je wel eens mee op doorreis :)

langs snelwegen en provinciale wegen zie ik dagelijks kassen liggen :)

 

grtz angel777

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi product jongens. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

weer effe on-topic heren :)

 

Anyways. Feit blijft dat Adje en Toine ons de kans hebben gegeven om dit product te testen. Eentje gaan we volgende week proberen in een 1.20 tent met een scrog, van onder geblazen. Bij een dergelijke kweek heb je onderin zat ruimte. Wordt experimenteren :D

 

Wat voor lijm kan ik het beste gebruiken als ik een bocht er aan wil lijmen Adje? En nog een vraag waar ik aan zat te denken n.a.v. keest zijn opmerking over zijn inblaasfan. Hoeveel drukval geven die buizen per meter? De drukval wordt lager naarmate je meer buis neemt natuurlijk maar ik neem aan dat de capaciteit is berekend op basis van een bepaalde drukval. Da's belangrijk anders kun je niet berekenen hoeveel je er in blaast. Een 375 kuub fan zal nooit 375 kuub halen met die drukval, dus waar ga je vanuit? Of hebben jullie het gespecificeerd op de onbelaste capaciteit van de inblaasfan?

 

Trouwens een mooi boxje in die kas :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup,

 

ik zou het niet lijmen, gewoon bochten met slangenklemmen gebruiken.

 

En wat betreft de drukval dat blijft een moeilijk verhaal, omdat het met een rechte slang of met bochten erin met de zelfde lengte al anders is daarom zijn de gegevens op basis van testen in de praktijk met een rechte slang direct aangesloten op een ventilator zoals op de foto die je hebt gemaakt.

 

Het is zelf zo dat ik een technicus op lucht gebied gevraagd heb om een berekening te maken voordat ik dit product liet maken, zogezegd uitgelegd wat mijn wensen waren en daarop een berekening gemaakt hoeveel gaatjes er per meter in zouden moeten zitten om aan een bepaald aantal m3 p/mtr te komen, OK ik denk dit kan niet meer fout... maar helaas, van alle diameters een grote rol laten produceren na lang wachten kwamen de spulletjes aan, hup Toine en ik slangen op lengte maken en aan het proberen... nou je kunt het denk ik wel raden, er klopte niets van, er zaten zoveel ponsgaten in dat de slang veel te slap bleef bij een bepaalde lengte en wat gebeurt er dan, aan het einde blaast die dan harder. Wij kijken wat kunnen we hiermee? en dan wordt het moeilijk want in principe kun je het altijd laten kloppen, maak de slang maar korter of zet er een zwaardere ventilator voor maar dat was geen optie. Het is moeilijk om te bepalen wat goed is, we hebben een afweging moeten maken van wat zou ongeveer het beste passen in deze branche qua lengte en de m3 per meter... dus het hele spul belande in de container, het enige goede was dat we nu wel konden zie hoeveel stans gaten er p/mtr in zouden moeten zitten om naar ons inzien aan bepaalde maten te kunnen voldoen.

 

Het is ook zo een ventilator geeft wel de m3 die aangegeven volgens de specificatie`s maar naarmate deze enige tijd gebruikt is en de schoepen komen vol met vuil te zitten dat de capaciteit dusdanig afneemt dat dat ook al wel 1/3 kan schelen en dan hebben we het over echte ventilatoren maar wat denk je van de houten boxen... van die capaciteiten geloof ik al helemaal niets

 

En gebruik je een fan controller dan heb je automatisch verschil.

 

Mijn advies is.. het beste is het om een ventilator te nemen die altijd meer vermogen heeft als je überhaupt nodig hebt dan kun je die ten alle tijden zelf afregelen zodat het optimaal klopt en je hebt ook minder geluid als die rustig loopt, en treed er vervuiling op de schoepen kun je de snelheid altijd nog opvoeren.

 

Hoe dan ook het blijft altijd moeilijk en berekeningen kloppen enigszins maar mijn ervaring is dat het in de praktijk altijd anders is, wel is het zo met deze luchtverdeelslangen heb je het niet optimaal af kunnen stemmen maar redelijk in de buurt komt het altijd voordelen oplevert tegen over dat de lucht op 1 plek binnen komt (kouval)wat je dan ook terug ziet in de hoogte verschillen van het gewas.

 

Nog een voordeel is dat je eventueel een kanaalverwarmer er voor kunt plaatsen, zodat je warme lucht ook verdeelt wordt in plaats van ventilatoren in de ruimte om de lucht te mengen, af en toe lijkt het bij sommige wel of dat het binnen stormt. Let wel op als je dit doet dat er een bepaalde luchtsnelheid moet zijn om een lage warmteworp te houden in verband met brandgevaar het is tenslotte plastic die luchtverdeelslang.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ATTrading,

 

Hoe bevestig je nu die luchtverdeelslang?is er een profiel voor ofzo?

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@schenkie,

 

een kant bevestig je aan de flens van de ventilator, de andere kant (uiteinde ) is voorzien van ophang ogen door het opblazen blijft deze al bijna uit zichzelf hangen dus er is niet veel voor nodig omdat ze bijna geen eigen gewicht hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij kanaalverwarmers wordt altijd al een stuk metalen pijp aanbevolen na de kanaalverwarmer. Voor de duidelijkheid, de kanaalverwarmer komt ook altijd na de fan (fan blaast door de verwarmer) Omdat de slang zichzelf opblaast kun je voldoen met de bochten in je tent vast te maken (en het begin en einde uiteraard). Terugregelen is er dus ook niet bij he :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er stukje overschiet wil ik het wel eens naast mijn home made geponste slang proberen. Ik heb stukje nodig van 2,5m lang en ø 200mm gevoed met een 1500m³ ventilator over het gekende korte rechte traject.

 

Hier zijn de gaten naar behoefte geknipt in een standaard airsock, maar spreiding lijkt me stuk fijner bij deze.

 

gallery_10252_7537_128825.jpg

 

Zo, klein :) met stukje SSH x Diesel/cheese kan er weer in nu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...