Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Epancratius

Gemeenten Voor Legalisering Wiethandel

Recommended Posts

Bijna driekwart van de gemeenten met veel coffeeshops wil de verkoop en de kweek van cannabis legaliseren. Dat blijkt uit een enquête van de NOS in dertig gemeenten die meer dan vier coffeeshops in hun district hebben.

 

De gemeente Eindhoven had al eerder laten weten voor die aanpak te zijn, maar nu blijkt dat 70 procent van de coffeeshopgemeentes er wel heil in zien. De gemeenten denken dat de criminaliteit en de overlast rond de coffeeshops door de legalisatie verminderen.

 

Verboden

Nu wordt het bezit en de verkoop van een kleine hoeveelheid cannabis toegestaan, maar de kweek ervan is verboden. Daar moet dus verandering in komen, vindt het merendeel van de gemeenten.

Wel wil 65 procent van de ondervraagde gemeenten het aantal coffeeshops binnen zijn gemeentegrenzen terugdringen. Alle coffeeshops sluiten willen de meeste niet; 10 procent van de ondervraagde gemeenten gaf aan dat wel van plan te zijn.

 

'Coffeeshops verbieden'

Het Nederlandse gedoogbeleid ligt onder vuur. De landelijke partijtop van het CDA gaf onlangs aan coffeeshops volledig te willen verbieden.

 

Vooral in de grensgemeenten zorgen coffeeshops voor veel overlast. Dat komt vooral door drugstoeristen. Op de vraag: "Veroorzaakt drugstoerisme in uw gemeente een zorgwekkende situatie?", antwoordt 35 procent van de ondervraagde gemeenten "Ja".

 

Maatregelen drugstoerisme

Veel grensgemeenten hebben de afgelopen maanden al maatregelen genomen of stappen aangekondigd tegen de coffeeshops. Bergen op Zoom en Roosendaal willen binnen twee jaar alle coffeeshops sluiten. Ook Kerkrade zou dat het liefste doen.

 

In Maastricht heeft de gemeenteraad gisteravond besloten om alle coffeeshops te verplaatsen uit het centrum. Ook Venlo is daarmee bezig.

 

Wiettop

De stad Terneuzen gaat een pasjessysteem invoeren. Er mag daar nog maar maximaal 3 gram per klant worden verkocht, in plaats van het nu algemeen geaccepteerde maximum van 5 gram. Ook worden de coffeeshops gekort in hun openingstijden.

 

Vrijdag wordt in Almere een speciale Wiettop gehouden. De betrokken gemeenten proberen daar afspraken te maken over een gemeenschappelijke aanpak van de problemen.

 

Moet de discussie over het Nederlandse softdrugsbeleid opnieuw gevoerd worden Ja: 68 procent

Is het gedoogbeleid toe aan herziening Ja: 80 procent

Veroorzaken de coffeeshops in uw gemeente overlast en leidt dat tot een zorgwekkende situatie: Nee: 55 procent

Bent u voorstander van het sluiten van alle coffeeshops in uw gemeente: Nee: 90 procent

Heeft u meer bevoegdheden nodig, om meer invloed te krijgen op problemen rond softdrugsverkoop: Nee: 65 procent

 

Andere onderzoeken

De conclusie van het onderzoek van de NOS staat niet op zich. Het blad Binnenlands Bestuur en het NRC Handelsblad hebben een vergelijkbaar onderzoek gehouden.

 

Binnenlands Bestuur ondervroeg 106 gemeenten met coffeeshops. Daarvan reageerden er 88. Van die 88 waren 54 gemeenten voor legalisatie, oftwel meer dan 60 procent.

 

Het NRC stuurde vragen op naar 105 gemeenten en kreeg 66 reacties. Ruim driekwart van de gemeenten die reageerden, voor legalisatie te zijn.

 

===

 

Bron: http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/20..._softdrugs.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoezo niet legaliseren maar gedogen? Zodat jullie er meer geld voor vangen? Komop zeg, laten we ook eens aan elkaar denken. 'T Is toch belachelijk dat we hier in nederland niet legaal een jointje mogen roken. Dat zou iedereen met een beetje liefde voor wiet moeten begrijpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar we moeten toch ook aan onze medemens(blower) in het buitenland denken? :D

Ik zie het als een soort ontwikkelingshulp als wij voor onze vrienden in het buitenland zorgen. Het is daar tenslotte veel te gevaarlijk om zelf te kweken en bovendien kunnen ze het gewoon niet zo goed als ons Ollanders ;)

 

Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannabusinesss

brood? is de echte hobbykweker zijn dood!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deel burgemeesters wil drugs vrijgeven

20-11-2008 11:50 | Binnenlandredactie

 

66716-a.jpg

Ruim de helft van de burgemeesters die een coffeeshop binnen hun gemeenten hebben, is voor legalisering van de complete softdrugsketen.

 

ALPHEN A/D RIJN

 

Ze willen dat er een einde komt aan de zogenoemde voordeur-achterdeurproblematiek, waarbij de verkoop van wiet wordt gedoogd, maar teelt en aanvoer formeel verboden zijn.

 

Dat heeft het blad Binnenlands Bestuur onderzocht. Het blad belde 106 gemeenten, waarop 88 burgemeesters reageerden. Van hen willen er 54 de hele keten rond de wietverkoop legaliseren. Negen burgemeesters zeiden voor een algeheel verbod van coffeeshops te zijn, 25 willen blijven gedogen zoals dat nu het geval is. Zes burgemeesters wilden zich er niet over uitspreken, elf werkten niet aan het onderzoek mee.

 

De burgemeesters die voor legalisering zijn, zeggen het „dubbele gedoe” zat te zijn. Ze willen duidelijkheid vanuit politiek Den Haag.

 

De meeste gemeenten lieten weten de zaken onder controle te hebben. Ze ervaren geen overlast van coffeeshops. Als er problemen zijn, doen die zich vooral voor in Nederlands-Belgische grensgemeenten. „De Duitse klanten in Oost-Nederland zorgen voor veel minder problemen”, aldus Binnenlands Bestuur. CDA-burgemeesters in de coffeeshopgemeenten blijken verdeeld. Ongeveer een derde van hen is voor legaliseren, een derde voor gedogen en een derde voor verbieden. Het landelijke CDA wil coffeeshops verbieden.

 

Ook actualiteitenprogramma EénVandaag deed onderzoek naar het coffeeshopbeleid, maar dan alleen in grensgemeenten. Het programma concludeert dat de meeste gemeenten in de Duitse en de Belgische grensstreek hun gedoogbeleid willen handhaven. Ze staan hiermee lijnrecht tegenover Roosendaal en Bergen op Zoom, die hun coffeeshops sluiten. EénVandaag belde met 76 grensgemeenten, die bij elkaar 130 coffeeshops tellen. Dertig gemeenten hebben zich opgegeven voor de wietconferentie vrijdag in Almere. Dat meldde de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. In Almere zal een actiecomité protesteren tegen liberalisering van softdrugs.

 

Bron

 

Een vandaag

Share this post


Link to post
Share on other sites

lach me rot ,legalisering is hooguit nog wat om kwekertjes uit flatjes te krijgen, 3 kwart zal toch naar het buitenland blijven gaan of zaakjes met een dubbele administratie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zag het net weer op TV, maar weet niet of we hier zo blij mee moeten zijn. B)

Als het gelegaliseerd wordt, komen er zeker weer veel regels om de bocht kijken

en moet er vergunning worden aangevraagd.

 

Ik zie het somber in, maar lijkt me eerlijk gezegd niet dat dit doorzet.

Hirsch Ballin (of hoe je het ook schrijven mag) was hier niet zo blij mee en wil de shops weg hebben.

 

Spannende tijden voor ons jongens!

 

Nomar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle zolderkamertjes legaal vol met zelf in elkaar geprutste rotzooi ?

Zodat de grote jongens nog groter kunnen worden, de electra toch aftappen,.....en alleen daarvoor nog beboet kunnen worden ?

Wiet zal net zoals sigaretten, alcohol, enz. goedkoper worden ?

 

en zo kunnen we nog wel even doorgaan. B)

 

 

Legaliseren ? B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad een lachertje het legalisatie idee..

 

maar hoe groot zijn grote jongens eigenlijk volgens jou?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt ook nooit goed voor sommigen,

er zijn nu burgemeesters die een lans breken voor ons jointje en moeite doen om vooruit te gaan,

in tegenstelling tot wat jullie beleidsmakers in den haag van plan zijn. Zij willen enkel achteruitgaan.

 

Laten we eerst afwachten of dit uberhaupt doorgaat en wat de voorwaarden voor het starten van

een gereguleerde kwekerij zijn. De burgemeester van Eindhoven sprak over controle op veiligheid van de

hokken. Ik vermoed dan ook dat de gereguleerde hokjes best veilig zullen zijn.

Vergeet niet dat deze gemeenten geen eind willen aan het cannabisbeleid en dus ook niet in hun eigen

voeten gaan schieten.

Bovendien word zo een argument voor de sluiting van de coffeeshop weggenomen, de nood voor een

crimineel netwerk rond elke shop is met deze regeling weg.

 

Hopelijk is eindhoven slim genoeg om te spreken met coffeeshops en telers om te zien wat haalbaar is,

en niet gewoon regeleringen uit de lucht grijpt en zo een slecht fuctioneren systeem creeert.

 

We zien wel wat er van komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al met al toch wel positief, in de zin dat er gelukkig niet alleen meer in verboden wordt gesproken en het CDA, CU (+SGP) regime afgeremd wordt. De burgervaders en moeders hebben blijkbaar verstand en zien dat repressie de oplossing niet is, in mijn ogen is dát de grootste winst die er geboekt is, het opend misschien deuren voor de toekomst.

 

Legalisatie zal alleen maar in een testomgeving plaatsvinden, volledige legalisatie zal het buitenland keihard afstraffen, dat gaat dus gewoon niet gebeuren. punt.

 

Bij het legaal ,of beter gezegd, gereguleerd aanleveren zal de overheid een vette vinger (lees 2 handen en een been) in de pap gaan houden en er elke cent willen uitslaan (belastingen,BTW, genotstax etc). De controle bij en over de kweek zal groot zijn en alle kosten worden doorberekend, het wietje in de shop zal gewoon teveel gaan kosten en dan is het nog maar de vraag wat je natuurlijk voorgeschoteld krijgt. Diversiteit zal ver te zoeken zijn, evenals de THC.

 

Logischerwijs zal er alsnog een grote markt zijn voor criminelen en bijverdieners want wiet kweken voor de export daar doet de overheid niet aan. De paar euro die ze aan de shops gaan missen zal ze niet veel uitmaken. Dealen onder de prijs van de "overheidswiet" zal ook nog zeker lonen.

Wat het criminele aspect betreft gaat er dus gewoon niets veranderen, enkel verharden.

 

Voor ons hobbykwekers gaat er ook niets veranderen. wij, de burger, mogen waarschijnlijk alsnog gewoon niet legaal kweken, dat is niet te handhaven. Gezien we directe concurrenten zijn van de overheid zal de aanpak denk ik nog harder worden.

 

Het klinkt allemaal mooi, maar het is de overheid die straks de touwtjes in handen heeft, en ergens heb ik het vermoeden dat het er niet beter op gaat worden en zal het einde van de cannacultuur betekenen zoals we het nu kennen.

 

Voordat er uberhaupt een beslissing genomen gaat worden zal er eerst een politiek slagveld zijn waarin de tegenstanders van de regulering alleen hun stem kwijt willen als er wordt voldaan aan een groot en uitgebreid eisenpakket, bv het alsnog sluiten van de growshops om thuisteelt te ontmoedigen, een genotstax of speciaal drugsbelastingtarief (ze verzinnen het gerust), zwaardere straffen en boetes op overtredingen (we gaan een melkkoe worden) en je kunt er de klok op gelijk zetten dat men iets met registratie van gebruikers wil doorvoeren, iedereen een pas met foto en een chip, zijn ze dol op de laatste tijd.

 

Dit gaat gewoon niet werken en zal uiteindelijk meer kapot maken dan ons lief is. Een volledig verbod, een volledige legalisatie of een evt. aangepast gedoogbeleid zal kunnen werken, dit niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

WTF is dit voor een hoop zever...

 

 

Is iedereen plots tegen legalisatie?? whet teh faak??

 

Alle zolderkamertjes legaal vol met zelf in elkaar geprutste rotzooi ?

Zodat de grote jongens nog groter kunnen worden, de electra toch aftappen,.....en alleen daarvoor nog beboet kunnen worden ?

Wiet zal net zoals sigaretten, alcohol, enz. goedkoper worden ?

 

en zo kunnen we nog wel even doorgaan. B)

 

 

Legaliseren ? :)

 

En het verschil met nu is??? Men zolder staat er nu en zal er dan ook staan.

En als de legalisatie zegt dat de coffeeshops worden aangevult met industriele kweken en de hobbykweker max 2 lampen mag hebben ofzo zal er al veel minder probleem zijn... zekers als dat dan ook nog eens word geinspecteerd.

 

Jij ziet het gewoon zwart en ziet je geld wegvliegen denkik. Ik zie de wiet naar mij toe vliegen B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kan alle reacties eigenlijk wel begrijpen, en waarom? Omdat er nog niks duidelijk is. Ook met legalisatie kan het alle kanten op. Maar ik krijg er een goed gevoel over als ik de burgemeesters erover hoor discusiëren. Bovendien willen ze helemaal geen staatskwekerijen, maar het juist over laten aan de markt, waardoor de diversiteit blijft. Staatskwekerijen moeten ze ook niet willen, want dan trekken ze nog meer de verantwoordelijkheden naar hun toe!Als je het aan de markt overlaat dan kunnen ze altijd wegkomen met argumenten dat ze het zo "goed mogelijk" hebben gereguleerd.

En ik heb toch liever die discusie, regulering, legalisatie en controlles, dan een beleid wat het CDA voor ogen heeft of beter gezegd NIET voor ogen heeft, door hun ogen te sluiten voor de problematiek en alles maar simpelweg te verbieden, ongeacht de beschikbare capaciteit bij de politie. Staks voeren ze de

"Nieuwe dienstplicht" nog eens in. Niet meer in het leger maar verplicht bij de politie, is gelijk een stukje opvoeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Legalisering wordt dan mee bedoelt, dat het rijk de shops mag gaan voorzien, om zo zelf de zakken te vullen.

Iedereen op dit forum schiet er geen ruk mee op, want voor het gewone klootjesvolk blijft het illegaal.

En je jointje in de shop wordt ook echt niet goedkoper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Shops sluiten heeft geen zin ga je na de ander die 25 sec verder lopen is.

Als ze zelf gaan kweken gaan ze straks dan ook coke zelf maken en verkopen.

Ze doen maar als het straks goedkoper word denk van niet, want de gemeente wil ook wel wat overhouden om de tekorten aan te zuiveren.

Wat gewoon heel belangrijk is dat bepaalde koffieshops zelf de orde buiten de shop goed in de gaten houden en iet al dat volk voor de deur laten staan. ( groepen jongeren die de troitoir versperren van andere gebruikers.) Laat de koffieshops een binneplaats hebben met afdakje dat ze daar kunnen roken en de deur is schoon.

 

gr brutus.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Legalisering wordt dan mee bedoelt, dat het rijk de shops mag gaan voorzien, om zo zelf de zakken te vullen.

Iedereen op dit forum schiet er geen ruk mee op, want voor het gewone klootjesvolk blijft het illegaal.

En je jointje in de shop wordt ook echt niet goedkoper.

 

Ben er ook bang voor B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is toch in Flevoland een medische kweker die legaal wiet kweekt? Ik heb daar wel eens wat over gelezen. Met name de kwaliteit was niet voldoende bleef mij bij. Dat de patienten er geen baat bij hadden en nog steeds naar de coffeeshop moesten gaan om een goede (lees juiste THC gehalte en juiste soort wiet) kwaliteit te kunnen scoren. Voor patienten is de soort wiet erg belangrijk voor de gewenste werking.

 

Ik kan me zo voorstellen dat de overheid gaat dicteren welke soorten je wel en niet aan een coffeeshop mag leveren. Dat is het einde van de diversiteit en kwaliteit in coffeeshops.

 

En dan ook nog een pasje voor je iets kan kopen en dan alleen in je eigen woonplaats. We moeten toch al een ausweiss bij ons hebben dan kunnen ze toch zien dat je NLer bent. Waarom dan dat pasje? Dat gaat waarschijnlijk ook in de EPD (al bezwaar gemaakt daartegen, is nl ook een project van genosse Klink) geregistreerd worden en dan kan half NL zien dat je blowt (of dat je een geschoren scrotum hebt). Kun je straks ook nog een hogere ziektekosten premie ophoesten. Of als je een ongeluk krijgt kan de politie meteen een drugstest doen.

 

Ik draaf misschien een beetje door, maar als je ziet welke stappen NL en de EU al hebben gezet op weg naar een dictatoriale samenleving, o.a. binnenkort het verbieden van de verkoop van vitaminen en andere niet patenteerbare natuurlijke supplementen, dan kan dit er ook nog wel bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Legalisering wordt dan mee bedoelt, dat het rijk de shops mag gaan voorzien, om zo zelf de zakken te vullen.

Iedereen op dit forum schiet er geen ruk mee op, want voor het gewone klootjesvolk blijft het illegaal.

En je jointje in de shop wordt ook echt niet goedkoper.

 

Dit is precies de reden waarom ik vind dat het gedoogd mag blijven.

 

Ben zelf geen kweker (en mocht ik dat ooit gaan doen dan is dat voor eigen gebruik), dus heb er zelf weinig belang bij de verkoop. Ik vrees alleen dat wanneer de overheid het legaliseert en de kweek in handen krijgt, het naast dat de prijs duurder zal worden er ook nog extra accijnsen overheen zullen worden geheft zoals bij alcohol en tabak.

 

We weten van medicinale cannabis dat dit nou niet echt goedkoop is, dit is ook door de overheid gereguleerd, laat staan als er nog eens extra accijnzen overheen komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het lijkt erop dat ze gaan legaliseren

om er accijns over te heffen B)

 

het is bij de overheid een doorn in het oog, dat ze geen geld aan wiet kunnen winnen.

 

 

ik hou mn adem in en hoop dat er niks gaat veranderen.

 

 

positief is wel weer dat een cs altijd intresse heeft in een kilo'tje (zwarte)wiet.

maar de prijs zal dalen!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je het allemaal zo bekijkt van de laatste tijd, wordt alles maar ingeperkt ( bv paddo's), vrijheden ontnomen. Het gaat de verkeerde kant op, er moet juist meer vrijheid komen daar waar nederland om bekend staat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja je mag strax,als het aan hun ligt, helemaal niks meer in dit land.

alleen nog maar werken en voorderest je bek houwen.

 

wat vind je er van dat ze overal van die nieuwe camera's aan lantaarnpalen hebben gemonteerd.

lekker hoog,kost een godvermogen en onder het mom van doorstroming en veiligheid. yeah right B)

 

luister.. het is er alleen voor om jou en mij inde gaten te houden, en als het moet ons te beboeten/beroven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@cannabusinesss

brood?

 

Zeg maar gerust ossehaas biefstuk van de slager.. die wil ik tog echt wel zo nu en dan blijven nuttigen, ik kan 2 keer per jaar op vakantie als ik zou willen en misschien nog wel vaker, als het allemaal verpest word kan ik niet meer eten wat ik zo graag lust, niet meer naar de vakantie oorden waar ik graag kom en zou ik me rug naar de klote moete helpen om ook maar de helft van wat ik nu heb te behouden. Losstaand van het feit dat ik een hard werkende burger ben. wij begrijpen elkaar op dit vlak neem ik aan. Mijn levenskwaliteid hangt dus af van wat nederland nu gaat doen.. en je begrijpt me dan ook dat is hoop dat het zo blijft zoals het is..

Ik steun zo nu en dan ook een goed doel moet ik eerlijk bekennen, dan kan straks ook niet meer als dit zo doorgaat.

 

Zo denken wij allebei aan ons eigen hagje.. jij rookt graag een blowtje.. ik eet graag biefstuk.. jij wilt legaal kweken.. ik wil op vakantie..

zo kunnen we wel uren doorgaan met moddergooien, maar laten we reëel zijn en het afwachten.

 

Greetz B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...