Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

suffie63

Hoofdletters En Leestekens

Recommended Posts

Ik weet niet of ik dyslectisch ben of niet maar ik wordt er af en toe op aangesproken dat er ineens wel heel veel rare spelfouten staan in een simpele zin...

 

Maar goed, ik zal de eerste zijn die schreeuwt om rollende hoofden als het gaat om interpunctie. Ik vind interpunctie het belangrijkste van het bericht, belangrijker dan de inhoud en ik zal verklaren waarom:

 

Als een bericht inhoudelijk leuk is maar de schrijver heeft van de eerste zin al een ware speurtocht gemaakt dan is het dus een zogeheten zwaar tijdverspillend en kotsbaar bericht.

 

Als de inhoud van het bericht niet leuk is, en je bent uren aan het turen en gluren naar al wat je kan tippen over de inhoud, nou dan ben je goed boos als je er achter komt dat het nergens over gaat.

 

Dus ja, zet even puntjes en kom,ma's op de goede plaats.

 

K€€$ ❧

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind dat mensen er hun best voor moeten doen. Als hun taalbeheersing beperkt is, dan vergeef ik het als er wat foutjes in zitten. We zijn nu eenmaal niet allemaal leraar Nederlands.

Ik zou zelf mijn best moeten doen om breezer taal te schrijven. Dat lijkt me best moeilijk. Zijn daar ook spellingsregels voor?

 

Taal leeft, en kan veranderen. Wie weet gaan er over een tijd wel mensen klagen wanneer iemand nog ouderwets Nederlands schrijft in plaats van breezertaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ suf: Mooi linkje!

Bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben volledig akkoord dat men hier strenger op moet toezien. Sommige posts gaan er echt over. Geen punten, geen hoofdletters, geen enkel letterteken. Dat maakt posts echt onleesbaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mischien wordt ik wel gewoon oud en begrijp de taal van de jeugd niet meer. :lol:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

The moderators work is all in vain.

Becourse the WF poet strikes again.

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mischien wordt ik wel gewoon oud en begrijp de taal van de jeugd niet meer. :wave:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Hij bedoelt:

 

Misschien word ik wel gewoon oud en begrijp ik de taal van de jeugd niet meer... :P

 

 

Nee hoor. Het ligt, onder anderen, aan de slechte kwaliteit van het onderwijs.

 

De woordenschat van de gemiddelde middelbare scholier is bedroevend klein, hun kommunikatieve vermogens beperkt.

Waar geen woorden vallen, vallen doden. Indirekt gevolgje van de bezuinigingen, zeg maar.

 

Verder is er natuurlijk het ritueel van de diverse hersenverweking veroorzakende aktiviteiten zoals het sterk in opmars zijnde comazuipen, maar ook de pillencultuur heeft hieraan bijgedragen. De gemiddelde kwaliteit van de hersenen is hierdoor achteruit gegaan. Hoeveel kindertjes zijn er tegenwoordig niet afhankelijk van Ritalin gecombineerd met antidepressiva voor een redelijk functioneren, en wie van de ouders heeft iets teveel in de pillenpot gegraaid eind jaren tachtig? Maar we dwalen af.

 

Ook op ander fora kan men er helemaal niets van, het ligt dus niet specifiek aan het wietforum. Het is echt een uitzondering als je iemand foutloos een goed ingedeeld stukje ziet schrijven. Wij zullen ermee moeten leren leven. Sterker nog: het gaat nog veel erger worden dan dit.

 

Demesmaeker

Edited by Demesmaeker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben zelf niet de expert in spelling, leestekens en DT regels maar soms stoor ik mij toch wel in de steeds terugkerende dt fouten in de posts van de leden.

 

Voor mocht het iemand interesseren, hier enkele veel voorkomende woorden (nu correct geschreven):

 

De zaadjes zijn ontkiemD (de ontkiemde zaadjes)

Mijn plantje is goed gegroeiD (het gegroeide plantje)

Ik heb veel bijgeleerD

Er zijn 20 zaadjes gezaaiD

 

maar:

 

Ik heb gisteren enkele scheuten gestekT (de gestekte scheuten)

Vorig jaar heb ik niet gekweekT (de gekweekte...)

Vorige week heb ik mijn plantjes getopT (de getopte...)

Gisteren heb ik geoogsT (de geoogste ...)

 

Ik worD niet graag bestolen maar jij wordT graag beloonD.

 

Voltooide deelwoorden zijn echt niet moeilijk om te vervoegen en eens je ongeveer weet hoe het moet is het maar een kleintje om het consequent toe te passen. In sommige gevallen kan een foute vervoeging zelf voor verwarring in betekenis zorgen.

 

Gewoon even tussendoor vermelden.

 

Cheers

 

Duupie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoorde laatst "XTC koffieshop" als alternatief voor `t kofschip.

Erg mooi ezelsbruggetje omdat het ook de x bevat, die geteet moet worden in de verleden tijd.

:whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja inderdaad, de x moet er ook in voorkomen tegenwoordig...Anders was ''uitschuifpik''ook nog wel een leuke geweest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vind dit erg denegerend naar mensen die mss niet zo lang op school hebben gezeten .

of om andere redenen niet zo goed weten waar of wanneer er een komma geplaatst moet worden

ik zelf ben bv gaan werken op m,n 13e en raakte op m,n 35e voor ,t eerst een toetsen bord aan :specool

ben het wel eens over die achtelijke breezataal maar voor de rest niet zeuren over kommas ofzo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
vind dit erg (...)

m,n 13e en raakte op m,n 35e voor ,t eerst

Ik wil niet zeuren hoor :yummy: Maar ook als je tot je 13e op school hebt gezeten weet je dat het eerste woord van een zin met een hoofdletter begint :wub:

En gewoon een tip: de 'komma' voor in woorden zoals m'n ed. staat links van de enter toets

 

 

Ciao,

Banaan

 

Ps: ik gebruik ook een spellingchecker(nl/eng) in mijn Firefox(browser) :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, houden we ons aan de regels. En meteen een verzoekje. Haal het woord [k anker] uit de verboden lijst, zoals het nu gaat vind ik het respectloos zolas er mee omgegaan wordt. Je kan hier iedere ziekte gewoon bij de naam noemen, griep, astma, leukemie, ms, reuma, maar waar cannabis nu juist een medicijn is wordt ge-edit alsof het een crimineel woord is.

 

Mensen die hier met het woord k anker schelden worden sowieso wel aangepakt of geband.

 

Haal die EDIT af van het woord *SNIP* aub svp en wordt als forum eens volwassen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is nochtans simpel. Een zin begint met een hoofdletter en eindigt met een punt. Een komma zet je waar er een langere pauze is tussen woorden.

Doorspek dit geheel met enkele enters (volgende lijn) en je hebt een perfect leesbare tekst.

 

Met alle respect voor jou, 11literpot, maar iedereen moet z'n best doen zichzelf een beetje verstaanbaar te maken, ook al ben je maar tot je 13 naar school gegaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ digibetic

 

ik ben het compleet met je eens dat deze edit niet nodig is en dat wij hier als leden streng genoeg zijn met het wijzen op ongewenst gedrag. Als mensen er mee schelden zal dat snel genoeg gecorrigeerd worden en de auteur ervan terecht gewezen worden.

 

Wel 1 puntje van commentaar. Ook al heb je een goed punt, jouw manier van reageren met grote vette letters en "wordt eens volwassen", getuigt er niet van dat je er zelf heel volwassen mee om gaat. In de categorie "de pot verwijt etc etc".

 

Groetsels

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites
Haal die EDIT af van het woord *SNIP* aub svp en wordt als forum eens volwassen!

 

 

Over volwassenheid gesproken, deze "motie" kun je beter communiceren met een admin. ( dus mailen naar info@wietforum.nl of een PM naar sannie sturen )

 

Beter nog, ik ben tegen het gebruik van dat woord. In ziekenhuizen wordt door doctoren ook gesproken over "het K-woord" ipv volluit !!

Laten we dat hier ook handteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het is nochtans simpel. Een zin begint met een hoofdletter en eindigt met een punt. Een komma zet je waar er een langere pauze is tussen woorden.

Doorspek dit geheel met enkele enters (volgende lijn) en je hebt een perfect leesbare tekst.

 

Met alle respect voor jou, 11literpot, maar iedereen moet z'n best doen zichzelf een beetje verstaanbaar te maken, ook al ben je maar tot je 13 naar school gegaan.

 

 

 

mwa zo te zien heb je m,n stukje kunnen lezen

 

wat wil je nog meer :specool

 

btw ik doe m,n best

Share this post


Link to post
Share on other sites

@11literpot: Mijn commentaar was niet specifiek naar jou. Je hoeft je niet aangevallen te voelen. :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites
mwa zo te zien heb je m,n stukje kunnen lezen

 

wat wil je nog meer :specool

 

btw ik doe m,n best

 

Hint:

Mwa ipv mwa,

m'n ipv m,n , punt ontbreekt.

Wat ipv wat. en weer ontbreekt de punt.

Met smileys schijn je minder dyslectisch om te gaan.

 

:yummy:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hint:

Mwa ipv mwa,

m'n ipv m,n , punt ontbreekt.

Wat ipv wat. en weer ontbreekt de punt.

Met smileys schijn je minder dyslectisch om te gaan.

 

Beste Suffie,

 

Het is "i.p.v." en niet "ipv".

In de zin "m'n ipv m,n , punt ontbreekt." tik je een spatie na "m'n" en dan pas de komma. Dat is niet juist. De komma behoort aan te sluiten aan het voorafgaande woord.

In de zin "Wat ipv wat. en weer ontbreekt de punt." behoort het woord "en" met een hoofdletter geschreven te worden aangezien hier een nieuwe zin begint.

 

En toch kon ik je stukje goed lezen en was voor mij totaal duidelijk wat je bedoelde.

Moraal: Het ontbreken van hoofdletters, het verkeerd plaatsen van punten, komma's en andere leestekens, schrijf- en stijlfouten HOEVEN niet tot een onleesbaar stuk te leiden. :specool

Wat niet wegneemt dat mensen wel eens wat meer aandacht aan hun bijdrage zouden kunnen wijden.

Een keertje de boel nalezen of hardop aan zichzelf voorlezen voordat ze iets het forum opslingeren, zou voor velen al helpen.

 

Waar ik me aan erger (en het gaat echt nergens over :yummy: ) is het gebruik van het woord "me" als "mijn" of "m'n" bedoeld wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal m'n een worst wezen, zal me een worst wezen, zal mij een worst wezen :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hint:

Mwa ipv mwa,

m'n ipv m,n , punt ontbreekt.

Wat ipv wat. en weer ontbreekt de punt.

Met smileys schijn je minder dyslectisch om te gaan.

 

:yummy:

 

bedankt voor de tip :specool ., c011.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
Beste Suffie,

 

Het is "i.p.v." en niet "ipv".

In de zin "m'n ipv m,n , punt ontbreekt." tik je een spatie na "m'n" en dan pas de komma. Dat is niet juist. De komma behoort aan te sluiten aan het voorafgaande woord.

In de zin "Wat ipv wat. en weer ontbreekt de punt." behoort het woord "en" met een hoofdletter geschreven te worden aangezien hier een nieuwe zin begint.

 

En toch kon ik je stukje goed lezen en was voor mij totaal duidelijk wat je bedoelde.

Moraal: Het ontbreken van hoofdletters, het verkeerd plaatsen van punten, komma's en andere leestekens, schrijf- en stijlfouten HOEVEN niet tot een onleesbaar stuk te leiden. :specool

Wat niet wegneemt dat mensen wel eens wat meer aandacht aan hun bijdrage zouden kunnen wijden.

Een keertje de boel nalezen of hardop aan zichzelf voorlezen voordat ze iets het forum opslingeren, zou voor velen al helpen.

 

Waar ik me aan erger (en het gaat echt nergens over :yummy: ) is het gebruik van het woord "me" als "mijn" of "m'n" bedoeld wordt.

 

 

 

Helemaal mee eens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...