Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

rataplan

Kweek Met Eigen F1 Hybride Pp X Santa-maria + Stekken

Recommended Posts

Ik kon er niet echt een hoofdtop tussen vinden omdat de uitschieters van de geknakte tak weer naar het licht zijn gaan groeien. Geeft altijd een mooi gezicht.

 

Zullen wel erg mooie toppen worden B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt...

Update:

De klok staat nu 46 dagen op 12/12;dit gaat nu overeenkomen met de 5e bloeiweek.Daar de toppen nu steeds meer harsen gaan aanmaken is het moment nu rijp geworden om 1 geselecteerde plant,en welbepaald een hoger gelegen zijtak te gaan bevruchten van deze hybride zoals aangegeven in het beging van het topic,ik kreeg het signaal dat mijn uitgeselecteerde Santa-maria zaailing stevig begon stuifmeel te verspreiden,de inteelt bevruchting is reeds ook al gedaan,hier zijn 2 mannetjes ook vandaag verwijdert,bij de oorspronkelijke PP bevruchting maken de vrouwelijke planten nu ook goed bloemen aan,dus nog heel wat werk voor de boeg,in dit topic ga ik me nu enkel beperken tot deze bevruchting,

hier alvast wat foto's van een beetje verzameld stuifmeel,meer dan genoeg om een vrouwelijke plant mee te gaan bestuiven,morgen zal ik foto's posten van de daadwerkelijke bestuiving,het stuifmeel ligt nu in de ijskast te wachten tot morgen...

 

med_gallery_5153_2278_652156.jpg

 

 

 

med_gallery_5153_2278_592474.jpg

 

 

 

med_gallery_5153_2278_808657.jpg

 

 

 

med_gallery_5153_2278_297067.jpg

 

 

 

Zoals gezegd volgt morgen de update van de bevruchting,en de stand van zaken nu in het hok...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben benieuwd!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk er naar uit :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks :verrygood

De klok staat nu 46 Dagen op 12/12,in zaailingenbloeiweken is dit weekje 5 van de bloei,het aanspekken is nu stilletjesaan begonnen,de planten maken nu meer en meer harsen aan,ideaal voor ons zijtakje boven te gaan bevruxhten met het stuifmeel dat langzaam terug op kamertemperatuur is gebracht.

De bevruchting doe ik met het zakje zelf,ik plooi hierbij de zijtak een beetje horizontaal terwijl de ganse ventillatie even af staat,ik heb ook een uurtje gewacht nadat de lampen zijn aangegaan om een stabiel klimaat te creeeren.ik leg een handdoek rond de plant net onder de te bevruchten internode zodat er niet te veel stuifmeel zal terrechtkomen op onderliggende topjes.

Nu heb ik het zakje voorzichtig geopend,en over de tak geschoven,het einde van het zakje plooi ik voorzichtig toe,en ik knel dit met een touwtje voorzichtig vast.Nu prik ik met een klein spuitje langs boven in het zakje,en spuit enkele malen krachtig met lucht door de naald,zodat het in het zakje even storm is :whistling ,naald verwijderen,nog even schudden,en de toekomstige bevruchting is een feit.

Nu gaan we het zakje voorzichtig gaan verwijderen,en het nog overgebleven stuifmeel breng ik aan met een kwastje.Opnieuw schuif ik een zuivere zak over de bevruchte top in wording,en nevel ik met een plantenspuit met zuiver water de plant rond het zakje goed nat,dit om te vermijden dat microscopisch fijn stuifmeel zich zou gaan verspreiden in de ruimte!De ventilatie gaat terug aan,de zak wordt verwijdert na een uurtje en dit is dan mijn manier van bevruchten plaatselijk.Zorg er wel voor dat er geen rechtstreekse ventilatie op de bestuivde top staat!

Deze techniek pasten wij al een paar keer toe met een behoorlijk resultaat,alhoewel er al eens voorgevallen was dat omringende planten ook links en rechts een zaadje vertoonden na de oogst

 

med_gallery_5153_1885_1016530.jpg

 

 

med_gallery_5153_1885_154570.jpg

 

Overzicht ruimte:

Jammer natuurlijk dat de lampen nu branden,toch is het aanspekken mooi te zien,en dit met nog dik 4 weken te gaan,de stekken zitten in hun 2e internodebloei,en beginnen langzaam maar zeker bruine haartjes te krijgen tot in de helft ongeveer al,deze dikken nu ook meer en meer aan,ik schat nog een 10 tal dagen hier,deze hebben gisteren voor de laatste keer voeding gekregen,toch zijn ze nog behoorlijk groen.

De zaailingen krijgen nog steeds enkel 3ml Algabloom en 1ml Green Sensation.Ze blijven nu groen,dus de Algagrow is niet meer nodig nu,ph waarde van het voedingswater is 6.0,temperatuur tussen 21 en 29°,lv tussen de 40 en 45%

 

Stekken:

med_gallery_5153_1885_112923.jpg

 

En de F1 hybride:

med_gallery_5153_1885_1094827.jpg

 

 

med_gallery_5153_1885_1154300.jpg

 

 

med_gallery_5153_1885_1315969.jpg

 

 

Close ups:

med_gallery_5153_1885_652276.jpg

 

med_gallery_5153_1885_775438.jpg

 

 

med_gallery_5153_1885_538015.jpg

 

 

med_gallery_5153_1885_564904.jpg

 

med_gallery_5153_1885_1084848.jpg

 

med_gallery_5153_1885_1226987.jpg

 

Zoals te zien is er met buigen plooien en knakken ook een redenlijk egaal veldje te verkrijgen.Wat ik hier een bijzonder voordeel vindt,is het feit dat onderliggende kleinere budjes ook mooi ontwikkelen en ook hard worden,dit zou wel eens 1 van mijn topoogstjes kunnen worden,ik heb namenlijk zelden zoveel buds gezien op zo een relatieve kleine oppervlakte,en dit met zaailingen van om en nabij de meter in een SOG opstelling,de gesloten topvorming begingt namenlijk al op een 30 a 40 cm,ook de zijtakken leveren nog mooie grote buds in wording,

wordt vervolgd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

toppie rataplan :verrygood

 

Wat een kaarsen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

OH OH wat een mooi veldje die zaailingen :bier

 

En ook eens leuk om te zien, en een beschrijving te krijgen van een bestuiving :whistling

Had het nog nooit gezien(en nog nooit gezocht) maar :verrygood

 

Dat er maar een hoop zaad vanaf mag komen..

 

Succes.

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat er maar een hoop zaad vanaf mag komen..

Dat is niet de bedoeling;het gaat me enkel om testzaden,vergelijkingsmateriaal,phenoverschillen zeg maar,er draaien nu al 2 zaadkweken,F1 X F1,en de oorspronkelijke PP X Santa Maria,dit hier is Het stuifmeel van een orginele Santa man X F1,met dit stuifmeel moet zuinig omgesprongen worden,daar deze santa's mannen geen super bevruchters zijn,nu heb ik wel een back up hiervan in stekvorm van zowel de moeder als de vader,dus indien deze zaadlijn terug de verwachte nakomelingen zal geven,dan staat deze strain veilig :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

prachtige toppen zijn dat. :verrygood

 

de truuk met het zakje heb ik al ergens gelezen,

en lijkt me ideaal om te bevruchten

alleen haalden ze toen de plant wel eerst uit de kast om ze dan met een zakje te bevruchten.

 

maar t is toch altijd duidelijker als je het eens met foto's ziet. :whistling

 

greetz p

Share this post


Link to post
Share on other sites

schitterend kweekje geworden.

 

lijken wel kerstbomen zo mooi zijn die toppen. :verrygood :whistling

 

hoelang nog denk je voordat ze klaar zijn??

grzz overstegen

Share this post


Link to post
Share on other sites

LoL :bier

Weer eens iets te veel :whistling

Als je 1 top bevrucht zal het idd niet te doen zijn om veel zaad te verkrijgen :verrygood

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@overstegen,ik schat nog een drie volle weken voor de zaailingen,en een 10 a 12 dagen voor de stekken.

Hier kom ik dan ook in een groot dilemma terrecht,haartjes onderin bij de zaailingen kleuren al een 10 tal dagen bruin,de laatste week gaat dit snel verder,waarbij ook in de hoofdtoppen al hier en daar bruine haartjes vallen te bemerken,toppen zwellen nu steeds meer aan ook,en dit gaat sneller dan verwacht eigenlijk,dus binnen een 3 tal weken zullen ze ongeveer klaar zijn,maar...

Ik vertrek ook op vakantie binnen 3 weken,en dit voor een 18 tal dagen,de zaailingen zouden famillieleden komen verzorgen,maar dit is niet mogenlijk als ze dan rijp zijn,ik kan ze immers geen 18 dagen langer laten staan,dat is veel te lang ,dus ik denk dat ik ze een beetje moet gaan dwingen om sneller te gaan afrijpen,planten zullen dan nog niet helemaal klaar zijn,maar het voordeel zou wel zijn dat ik dan volgende week kan zaaien in het voorgroeikastje,en in pieterpotjes de plantjes op 12/12 onder tl's kan laten staan tot ik de andere heb geoogst,en ze dan direct kan planten in het hok nog voor ik vertrek,zo win ik wel 4 weken,maar zullen ze niet 100%afgerijpt zijn :verrygood

Dit is dan jammer voor het verslag,en zeker de schuld van 1 van mijn honden die deze achterstand veroorzaakten bij de zaailingen,anders zouden de plantjes zeker en vast zijn klaar geweest,dus het zullen eerder highe planten dan stonede planten gaan worden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil ze wel voor je oogsten hoor rataplan :verrygood ik ga binnen 6 weken met verlof..

 

Groetjes T

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja Tijger,dat is vriendelijk :verrygood

Update: 50 dagen bloei,ongeveer 6e Bloeiweek

Zoals gezegd beginnen de toppen erg te zwellen,ook bruine haartjes komen nu in snel tempo meer naar boven,toppen worden steeds harder,geuriger en plakkerig,als je weer met slechts 4 dagen geleden op de foto's gaat vergelijken zie je het verschil wel goed.

De klok is 1 uur teruggezet op 11/13,en ik ga nu stilletjesaan gaan verminderen met bewateren,ze moeten immers op tijd gaan klaargeraken.Voeding gaat hier ook de laatste week in.

Eerlijk gezegd had ik deze evolutie in sneltempo niet verwacht,ik had echt verwacht dat ze zeker nog een 3 en een halve week zouden moeten staan,dus blijkt nu dat net als in de 400 watt opstelling,ze met een volle 8 bloeiweken zullen klaar zijn eens het geslacht kenbaar is geworden door voorbloei,en dat is mooi meegenomen als standaart eigenschap van deze hybride,niet dat ik de volle 8 weken kan gaan volbrengen,dat gaat immers niet ten volle meer door de aankomende vakantie,het zal echter niet veel gaan verschillen,onderin tot het midden al enkele melkwitte trichs gespot.

De lv waarde is kunstmatig teruggebracht tot 45% de klok rond,temperaturen tussen de 20 en 27°

ph waarde van het voedingswater is nog steeds 6.0ph,voedingen nog exact hetzelfde

Foto's na 50 bloeidagen:

med_gallery_5153_1885_782227.jpg

 

 

med_gallery_5153_1885_263295.jpg

 

 

med_gallery_5153_1885_82087.jpg

 

Kalichakra honkbal

med_gallery_5153_1885_178434.jpg

 

med_gallery_5153_1885_475466.jpg

 

 

med_gallery_5153_1885_1417344.jpg

 

1 hoofdtop bestaande uit meerdere topjes door knakken en buigen

med_gallery_5153_1885_1241429.jpg

 

med_gallery_5153_1885_1002039.jpg

 

med_gallery_5153_1885_2130359.jpg

 

 

daar je bijna enkel de planten vanaf de helft kan fotograferen door het dichte bladerdek is het jammer dat de onderliggende buds niet op de foto kunnen,na de oogst zal ik deze dan ook eens gaan fotograferen.Door de hoogte van om en nabij de meter zijn sommige planten beginnen te buigen,door de SOG opstelling kunnen ze echter(nog)tegen elkaar aanleunen.

Updates volgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die zijn in een weekje lekker aangedikt :verrygood

Dat gaat een mooie oogst worden

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt guys

Update,

op 24 Mei jongstlede heb ik 1 topje bevrucht,nu amper 5 dagen later is deze bevruchting al duidenlijk gelukt,daarom wou ik jullie de transformatie in deze top eens laten zien,amper 3 dagen na de bevruchting kan je al waarnemen dat zaaddozen gaan zwellen op de bevruchte plaats,nu 5 dagen later is dit al fotografeerbaar,gisteren nog amper.Daarom schakelde ik de witbalans in om toch het resultaat te kunnen laten tonen vandaag.Het zijn de kleine ovale rondingen als je goed kijkt.

De bevruchting:

 

med_gallery_5153_1885_1432046.jpg

 

 

En nog wat sfeerpics

med_gallery_5153_1885_612556.jpg

 

 

med_gallery_5153_1885_825878.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dit is de gebruikte Santa-Maria man bij deze lokale plaatselijke selectie,het stuifmeel was van deze plant afkomstig

med_gallery_5153_2278_252247.jpg

 

Deze man staat nu in stekvorm buiten,het is niet zo evident om met een Santa-Maria man te gaan kruisen,deze F3 in uitgeselecteerde pheno is echter nu potenter dan ik zelf dacht,outdoor presteerde deze minimaal,maar leverde zeer uniforme hybridenakomelingen op,indoor gaat het gewoon stukken beter,maar is natuurlijk ook veel arbeidsintensiever,en kost al snel tijd en geld,echter om een stabiele nieuwe strain neer te zetten,meer dan de moeite waard...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...