Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dame Blanche

Grondverbeteren(outdoor)

Recommended Posts

@ blowmonkey: Ik kan het even niet vinden, Wat en hoeveel grbruik jij aan meststoffen?

@all: Misschien even vermelden op welke grond je wat gebruikt, dan is het wat informatiever voor de andere lezers. (en daar doen we het voor toch?)

 

Misschien kunnen we dan een post gaan maken met verschillende recepten en grondsoorten naast elkaar, altijd handig voorr als je geurillaplek meot verhuizen bijvoorbeeld om een snelle start te kunnen maken, of voor beginners.

 

Groetjes

 

Chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ blowmonkey: Ik kan het even niet vinden, Wat en hoeveel grbruik jij aan meststoffen?

@all: Misschien even vermelden op welke grond je wat gebruikt, dan is het wat informatiever voor de andere lezers. (en daar doen we het voor toch?)

 

Misschien kunnen we dan een post gaan maken met verschillende recepten en grondsoorten naast elkaar, altijd handig voorr als je geurillaplek meot verhuizen bijvoorbeeld om een snelle start te kunnen maken, of voor beginners.

 

Groetjes

 

Chassie

 

hoi Chassie,

dat topic was er al, ik denk dat we beter daar verder kunnen gaan :lol: ?.

Dit is het DB topic

het recept van blowmonkey staat ook in onderstaande link:

 

http://www.wietforum.nl/Ideale-grondmix-maken-t64714.html

 

gr

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb vorig jaar gewoon wat compost (zelf gemaakt met plantenafval uit onze tuin) met wat potgrond en grond van de spot zelf gebruikt, heb toen ook wonderbaarlijk geen tekorten gehad. Maar wil het nu toch nog wat beter doen en niet zomaar iets (ik had vorig jaar totaal geen idee hoeveel NPK er in de grond stak)

 

Dus dit jaar Blowmonkey zijn recept maar eens proberen, enige probleem is dat ik geen winkel vind waar ik bloedmeel en dergelijke kan kopen :lol:

Ik woon in het belgische limburg, weet er iemand waar ik het kan kopen? (moet ook geen grote zakken van 25kg hebben, 3,5kg zakken zijn goed)

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

JO

 

t tuinseizoen is vanstart jongens! In alle winkels, doe het zelf zaken en tuincentra vullen ze de rekken aan met al die nuttige producten voor onze teelt :lol:

 

bloedmeel, beendermeel, vinassekali , guano, kalk/Mg, ..... bodemverbeteraars, gedroogde mest korrels( kip/koe/paard), bentoniet, tis allemaal te vinden. In brico, self made, aveve enz... :) beetje zoeken, vergelijken en gaan met de banaan!

 

mazzel

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben al in aveve geweest en daar hebben ze die enkelvoudige meststoffen toch niet (beendermeel, bloedmeel en kali)...

heb er alleen een mengeling van koemest en kippenmest gevonden en zaai/stek-grond...

 

Maar ik zal nog eens verder zoeken

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

En geef ze de ruimte een m2 de plant is aanbevolen

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja das algemeen geweten, had ik vorig jaar ook ni zo goed gedaan... (kon niet meer tussen de planten door) gelukkig waren het er maar 4 toen

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga blowmonkey zijn recept gebruiken voor de grond op mijn spot op te waarderen, maar ik vraag me af hoe ik het bloedmeel,beendermeel,... het beste in de plantengaten doe?

Moet ik het volledig door de grond mengen in het gat of alleen in de bovenste laag grond?

En alles te samen of eerst alleen kalk en dan een paar weken later de meststoffen?

 

Op mijn spot groeit ook mos, ik heb gelezen dat dit betekent dat de grond vrij zuur is, hoeveel kalk strooi ik dan best? (het maximum wat blowmonkey aanraad?)

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou het er gelijk allemaal in omspitten... :lol: volledig door de grond..,

 

over de zuurtegraad op jou spot..: Dat zal je moeten meten om het te weten..

 

 

HighLife

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb niets om het te meten, maar heb er vorig jaar ook gekweekt (en het ging toen tamelijk goed) dus grond zal toch niet té zuur zijn wrs.

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb even een vraagje, Hoeveel weken voordat je gaat planten bemest je op de wijze de grond? :verrygood

 

groeten nelizz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo lang mogelijk van te voren. Als het kan al in het najaar, anders zodra je kunt spitten. Bij organische mest is dat belangrijker dan bij minerale mest overigens. Je kunt ook minerale mest strooien, bijvoorbeel NPK 18-18-18, een week of vier voor het planten. tegen de bloei nog wat PK korrels er achteraan, moet ook werken hoor. Ik zou denken iets van een 300 gram NPK 18-18-18 per plant in het begin, na een regenbui of een week of twee nog eens en eind july wat PK korrels.

Kun je nu al aan de gang dan zou ik een pondje of drie kippenmest er in spitten. En bij het planten wat NPK-18-18-18 of escargo slakkenkorrels

Dat zou ook moeten werken lijkt mij zo

 

Ik zou zeggen: Open een topic als je begint, dan kun je meteen alle vragen die nog gaan komen daar ook in kwijt :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Overigens is voor de guerilla het makkelijkst om geperste cocosblokken te gebruiken als je grond te weinig organisch materiaal bevat. Licht en klein.

......

Zelf heb ik vorig jaar redelijk resultaat gezien door met een grondboor een gat in het midden van de kuil te maken een meter diep en die te vullen met cocos om het grondwater van diep op te halen. Het lijkt te werken, maar pas over een paar droge zomers heen durf ik te zeggen of het echt werkt.

Is het dan niet meer nodig om water te geven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

afgaand op het recept van DB;

 

aangezien ik de beschikking heb over wat compost (voornamelijk uit gemaaid gras en bladeren tot 7 a 8 jaar oud) zou ik deze compost wel graag in de plantgaten willen storten.

de grond is daar na zo n 20 cm scheppen grijsachtig (denk niet klei aangezien ik pas na een halve meter bij het grondwater kwam) en er groeien veel struiken, waaronder bramen en er is hier en daar ook mos aanwezig (is dus in een bos)

 

ik vraag mij alleen af bij mijn plan in welke verhouding de wormenmest (compost) dient te staan met de kippenmest om verbranding te voorkomen??

moet ik er nog bij zeggen dat de eerder genoemde hoeveelheid van 5 kopjes per 10 cm een veilige marge is, getest door een ervaren kweker, zodat verbranding in die samenstelling niet plaatsvind

ik denk zelf aan 2,5 of 2 kopjes kmkorrels per 10 cm??

is de cocosgrond een aanrader?? of zou ik voor de rest de grond aldaar kunnen gebruiken??

oo ja ik wil bovenop mijn definitieve mengsel nog wat zeewierkalkkorrels toevoegen o.a. vanwege het feit dat daar ook mos groeit

 

ik lees graag jullie adviezen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wietmedic: Dat ligt aan de grondwaterstand. In dit voorbeeld was het gat diep genoeg om het grondwater te bereiken. De cocos zuigt dan water op naar boven EN de (pen) wortel zoekt het water door de cocos naar beneden. (vreemd genoeg weten we nog steeeds niet zoveel van hoe het wortelpuntje dat doet maar hij gaat in elk geval achter het vocht aan).

 

Chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb al enorm veel gezocht hier op het forum, maar heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag gevonden :P

 

Hoe moet je dit dan in 7L potten doen ?

Kippenmest en potgrond in welke hoeveelheden ?

En (eventueel) compost erbij en dan hoeveel ?

Ik kan gemakkelijk beschikken over paardenmest, kippenmest, regenwormen, (zelfgemaakte) Compost

 

Kan ik hierin ook voorgroeien ?

Zo ja ? Hoelang moet ik dit dan laten staan voordat ik de (gekiemde) zaadjes er in doe ? :)

 

Alvast héél erg bedankt !! ;)

 

M.V.G.

BioMan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben wat laat met de voorbereidingen. Vandaar dus nog een vraag. Als ik dit recept in dezer dagen maak. En ze over een kleine maand plaats ben ik dan niet te laat? Eerst zullen wormen zn best moeten doen om de kippenmest om te zetten in voeding voor de planten. Er komen enkele in de volle grond en bakken. In deze bakken is het dus ook noodzakelijk om wormen te stoppen. Haalde deze wormen overigens bij de viswinkel. Zijn toch de goede? Groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bent niet te laat hoor ;)

 

Je kan tot eind juni gewoon nog (succesvol) zetten + minder pakkansen natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niemand die een antwoord weet op mijn vraag ( 2 posts hierboven) ;)

BioMan :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey vanwege wat problemen kan ik geen kippenmest halen voor de grond te verbeteren. Ik heb rond half mei als alles meezit pas vervoer.

 

Dus ik was van plant om kleine plantgaten te maken, beetje potgrond erin en dan zaaien en als ik weer vervoer heb rondom de plantjes de grond opwaarderen. Wat vinden julie van dit plan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet erg slim want de kans dat het wortels beschadigd is dan best wel groot!

Doe het opwaarderen dan gewoon met bloedmeel (30g/10l), beendermeel (30-60g/10l) en kali (30g/10l) dat lukt perfect en weegt ook niet veel om mee te nemen naar je spot

 

Het is waarschijnlijk wel iets duurder, ik het deze meststoffen voor 39€ gekocht (van ieder 3,5kg en van beendermeel nog eens 3,5kg extra)

Met die hoeveelheid heb ik dan 23 gaten bemest (dus gaten van 50l)

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm Is het een optie om ze bijvoorbeeld in emmers te zetten totdat het gesclacht zichtbaar is en om ze dan in plantgaten te zetten? Heb ook niet zo veel zin om 30 plantgaten de maken om daarna de helft niet meer te gebruiken, Of zijn de wortels dan al te ver ontwikkeld?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, dat gaat zeker en vast, het enige probleem dat je dan hebt is dat ze moeilijker aan water kunnen (waardoor je ze dus dikwijls water zal moeten gaan geven)

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bioman : op de potten van 7 liter zou ik 1/3 tot 1/2 deel potgrond gebruiken en ongeveer 3/4 theekopje kippenmest. En dan halverwege de bloei nog wat PK korrels of PK13-14. Eigenlijk zou de kippenmest een half jaar in de potten moeten zitten, maarja dat gaat nu niet meer lukken lijkt me zo. Misschien wat enzymen er bij doen om het wat sneller op gang te krijgen. Als je in diezelfde potten wilt zaaien gebruik je het best de kuiltjes methode: Pot vullen met je aardemengsel. : Vuist er in drukken vullen met gewone potgrond zonder xtra mest : dan met ge duim een kuiltje maken en met zaaigrond vullen (of een plugje) en daarin zaaien. Voor een hoop autoflowersoortjes is at genoeg om van rond te komen.

 

Veel kweekplezier

 

chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites
@bioman : op de potten van 7 liter zou ik 1/3 tot 1/2 deel potgrond gebruiken en ongeveer 3/4 theekopje kippenmest. En dan halverwege de bloei nog wat PK korrels of PK13-14. Eigenlijk zou de kippenmest een half jaar in de potten moeten zitten, maarja dat gaat nu niet meer lukken lijkt me zo. Misschien wat enzymen er bij doen om het wat sneller op gang te krijgen. Als je in diezelfde potten wilt zaaien gebruik je het best de kuiltjes methode: Pot vullen met je aardemengsel. : Vuist er in drukken vullen met gewone potgrond zonder xtra mest : dan met ge duim een kuiltje maken en met zaaigrond vullen (of een plugje) en daarin zaaien. Voor een hoop autoflowersoortjes is at genoeg om van rond te komen.

 

Veel kweekplezier

 

chassie

owké :verrygood bedankt !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...