Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dame Blanche

Grondverbeteren(outdoor)

Recommended Posts

Hoi, Ik wil plantgaten gaan maken en als ik het goed begrijp is dit de juiste verhouding.

 

33% potgrond

33% cocos

33%grond van de spot zelf

En 1 kopje kippen-paarden-koeien mest per plant.

 

 

Moet hier nog kalk bij of zorgen de wormen daarvoor? En hoeveel zou er dan nog bij moeten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ milowflow

 

gewoon bericht 1 goed lezen....

per 10 liter van je plant gat 1 kopje gedroogde KIPPEN-korrels.

in kippe korrels zit 10% kalk, DB voegde geen extra kalk toe...

 

Dame Blanche heeft jaren lang mest stoffen geprobeerd en gebruikte alleen kip...

en als je mest had 50% kip en 50% koe dan moest je 2 kopjes mest per 10 liter aarde gebruiken.

maw hij ignoreerde dan de andere mest..

 

Zo is het recept van Dame Blache ( RIP)....en dit is zijn topic...

 

tuurlijk zijn er heel veel wegen die naar goede oogsten leiden...maar hij kweekte met zijn grondrecept bomen..zie bericht 1.

gr

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraagje, mijn plantjes zitten in de grond, en de grodn is ondertussen een beetje verbeterd maaaaaar ik ben er nog niet echt tevreden over. Wat zijn de manierne om de grond van bovenaf te verbeteren?

 

 

Benjamin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vloeibare voeding of voedingskorrels (niet beginnen in de grond te woelen want dan beschadig je alleen maar de wortels)

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vloeibare voeding of voedingskorrels (niet beginnen in de grond te woelen want dan beschadig je alleen maar de wortels)

 

Grtz, WaKKi

 

 

okee dat klinkt als wat ik moet hebben:). Thx.

 

Weet je toevallig ook hoeveel zon dingen kosten , ruw geschat is ook goed:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vraagje, mijn plantjes zitten in de grond, en de grodn is ondertussen een beetje verbeterd maaaaaar ik ben er nog niet echt tevreden over. Wat zijn de manierne om de grond van bovenaf te verbeteren?

voeding is wat anders als grondverbeteraars. Diverse grondverbeteraars meng je, sommige kun je als top dressing gebruiken. Hoezo ben je niet tevreden over je grond? En wat wil je verbeteren, want je moet wél weten wát je wilt verbeteren. Is hij te vast? Spoelt hij ste snel uit? Tekort aan humus? Zuur?

Share this post


Link to post
Share on other sites

is het een pre om je grond optewaarderen,, ik heb namelijk een landje gevonden dat drijft op water als het ware, en brandnetels in overvloed,, en in mijn ogen de perfecte grond om guerilla op te doen, als ik dan grond ga opwaarderen is dit een extratje of ken ik het zo laten groetjes amazon dawn

Share this post


Link to post
Share on other sites

ehhh B) ...je kan beter even je eigen topic openen met foto's...

dit topic gaat over hoe je je plantgaten maakt op de methode van Dame Blanche en niet of...en nog meer specifiek de joue...

bovendien kan niemand wat met jou info...

de enige optie die je hebt is bv 5 planten te zetten en de verschillen zelf gaan zien...bij verschillende aanpak...bv 1) niks doen 2) omspitten en niks doen 3) omspitten en bemesten 4) recept Dame Blanche toepassen 5) iets wat je zelf denkt/verzint...

gr en Succes :spliff:

Carpie

ps: stel je eigen nog even voor in de juiste sectie, zoals stond in de mail die je van wf kreeg :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

alleen jamer dat ik geen oude grond kan regelen... <_<

zou het eventueel ook kunnen met nieuwe special mix en cocos bricks?

maar het lijkt me dan dat je niet zoveel kippenmest er meer moet bij doen.

 

Mvg,

 

Dy-Dodo

Share this post


Link to post
Share on other sites

...dat beetje npk mest wat in special mix zit is er zo uitgespoeld zegt DB ergens in dit topic... ;) dus de kip houden als in het recept ..

en bovendien is er nog een marge tegen overmesting in het DB recept....

 

kzou dan light mix nemen of een goede potgrond uit de aanbieding...de cocos zorgt oa voor de luchtigheid...

perliet op guerilla :P .. blijf je zien.... en je weet maar nooit :P ...ze zouden je de grond kunnen laten saneren... :D

gr Carpie

 

PS: Kweekaarde / cocos van dumpers ligt regelmatig in het buitengebied zo langs de weg... :P ...gratis.. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee maar het is gewoon bij me eigen in de tuin.

wou alleen weten of ik ook een goed grondje kon maken zonder gebruikte cocos en potgrond want dat kan ik niet regelen.

 

Mvg,

 

Dy-Dodo

Share this post


Link to post
Share on other sites

natuurlijk kan dat....de docering kip blijft het zelfde... <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb net een spot achter de rug opgewaardeerd plantgaten van minimaal 100L een spade diep omgespit.

 

Deze heb ik opgewaardeerd met een builtje kippenmest (builtje in beide handpalmen alsof je water drinkt uit je handen)

Universele groentemest ook een builtje tussen 2 handpalmen en een iets kleiner builtje A-Z kalk van ecostyle

 

bij elk plantgat heb ik dit zo gedaan, dus laat de regen maar komen! ik hoop dat dit afdoende is om in ieder geval een goede start te kunnen maken en dat de mest diep genoeg doordringt in de bodum want dit is gewoon een soort zandgrond waar dennenbomen op groeien.

 

Weet iemand weet over dit soort grond en of ik een beetje de goede aanpak heb gedaan, ik heb namelijk nooit eerder op deze grond gewkeekt.

beetje blauw/grijs achtig zand. Er groeid trouwens ook heel veel mos, ik heb minstens een laag van 10cm weg moeten harken alvorens te gaan spitten.

 

Greetz.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb net een spot achter de rug opgewaardeerd plantgaten van minimaal 100L een spade diep omgespit.

 

Deze heb ik opgewaardeerd met een builtje kippenmest (builtje in beide handpalmen alsof je water drinkt uit je handen)

Universele groentemest ook een builtje tussen 2 handpalmen en een iets kleiner builtje A-Z kalk van ecostyle

 

bij elk plantgat heb ik dit zo gedaan, dus laat de regen maar komen! ik hoop dat dit afdoende is om in ieder geval een goede start te kunnen maken en dat de mest diep genoeg doordringt in de bodum want dit is gewoon een soort zandgrond waar dennenbomen op groeien.

 

Weet iemand weet over dit soort grond en of ik een beetje de goede aanpak heb gedaan, ik heb namelijk nooit eerder op deze grond gewkeekt.

beetje blauw/grijs achtig zand. Er groeid trouwens ook heel veel mos, ik heb minstens een laag van 10cm weg moeten harken alvorens te gaan spitten.

 

Greetz.

Kijk uit met te veel kalk op zandgronden (als het zandgrond is want dat geeft meestal een lichte kleur) - Bij zandgronden moet je juist organisch materiaal zoals compost toevoegen.

 

Je bent nu aan het bemesten. Wat voor universele groentemest is dat die je gebruikt? Ga je nu mineraal en organisch met elkaar mengen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

kalk en org mest te gelijkertijd mengen is ook een afrader.... :)

laat er min 3 weken tussen zitten.

de kalk vreet anders je mest op... :D

http://www.tuinen.nl/artikel/21/Humus+en+kalk

 

gr

Carpie

 

ps in kippemestkorrels zit 10% kalk.. ;) .

DB voegde daarom nooit kalk toe..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruik de groentemest van DCM

 

Ik ben inderdaad nog van plan om een aantal liter compost erdoorheen te mengen per plantgat,

ik wil op elk gat een halve zak compost mengen dus 20L want het zijn volgens mij zakken van 40L.

 

Maar als de planten laten zien dat ze mest tekort komen gaat er weer wat mest bij dat is geen punt dus het kalk probleem is eigenlijk

zo weer opgelost.

 

Ik had er trouwens op mijn andere spot geen last van de kalk compost, en groentemest tegelijkertijd door de grond te mengen.

Maar dit was ook een soort potgrond achtige grond waar brandnetels groeide echt goede grond was dat. Totaal niet te vergelijken met deze zandspot waar ik het over heb.

 

Het is wel donker zand, niet dat blanke zand wat je in zandbakken ziet. Als het iets is gedroogd heeft een grijze kleur, vochtig is het donkerder donkergrijs/blauwachtig Als je wat dieper komt heb je dat goudzand of gele zand en dat is al helemaal niks.

 

de groentemest en kippemest zijn beide organisch, hier heb ik de kalk ook aan toegevoegd en het geheel omgespit.

 

Greetz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey kan perliet een goede vervanging zijn voor cocos of is cocos prijs/hoeveel het beste?

Share this post


Link to post
Share on other sites

perliet en cocos brengen beide lucht in de grond inderdaad...

 

Maar je blijft perliet zien op guerilla...en mocht je gesnaait worden kan je de grond misschien moeten saneren.... :D want perliet vergaat niet...

Cocos is een natuurprodukt en wordt ook gegeten door de wormen.

Cocos bricks van action zijn goedkoop en zeer bruikbaar voor guerilla door het geringe volume en gewicht.

In een beetje rugzak past 240 liter cocos aarde... :rolleyes:

gr ;)

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cocos bricks van action zijn goedkoop en zeer bruikbaar voor guerilla door het geringe volume en gewicht.

 

Action Enschede is uitverkocht :rolleyes:

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallooo allemaal,

 

Ik heb een vraagje

 

Ik heb vanavond met een paar jongens een paar m2 opgespit (een spade diep) in het bos (brandnetels weggehaald), en we willen deze grond (harde kleigrond) nog wat opwaarderen.

 

Hier gaan we dus beendermeel, bloedmeel, A-Z kalk, en wat kippenmest bijdoen, samen met nog ongeveer 10 zakken voorbemeste tuingrond, misschien nog wat cocopeat.

Nu de vraag, zou het zin hebben om hier nog Plagron Bio-Supermix over te verdelen, voor nog een extraatje zegmaar, zodat ze niet ondervoed raken.

Maar is deze toevoeging nog wel nodig met de voeding die we al door de grond gaan doen, zullen ze niet overvoed raken?

 

We gaan er 7 vrouwelijke planten inzetten, Heribei en Killing Kush die volgende week ergens gezet gaan worden.

Vlak ernaast nog een zakje van Frobanken, deze krijgen hetzelfde mengsel.

 

Bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan beter even een eigen topic openen in guerilla...

dit topic gaat over de methode van Dame Blanche....

gr :verrygood

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja

 

Je hebt wel veel eieren nodig, dus een zakje kalk inslaan kan geen kwaad.

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...