Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Whazzups Hok In De Maak

Recommended Posts

Beste Whazzup,

 

Ondanks je drukke leventje op 100 forums, je meetings van dageljikse kost, je fotosessies.

 

Door al die drukte ben je volgens mij iets vergeten:

 

 

De fotos ? Maak je geen fotos van je Indoor Marijuana Botanic Garden ????

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe ja, ben bezig aan een klein reportagetje emsie, anders wordt het zo gefragmenteerd :) ben aan het testen dus alles ligt open!

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed.. wis met mijn stonede kop dus een volledige serie opnamen van mijn geheugenkaartje. Foutje bedankt!

 

Gelukkig had ik nog wel wat over. Dit is de contraoller afgelopen weekend, vlak voor de testfase. De relais zitten onder het printplaatje op voetjes, hier hoede alleen nog de voedingen de thermostaat te worden aangesloten. Het werkte prima maar ik had een klein foutje gemaakt met de ledjes (verkeerd aangesloten op de print, verkeerde ledjes brandden :) ). Omdat ik toch een vierpolige driestanden schakelaar heb schema weer wat vereenvoudigd.

med_gallery_5211_1240_225473.jpg

Vanavond haalde ik hem uit elkaar voor de correcties, zette hem even op de grond... gooit een niet nader te noemen rood monster fijntjes met zijn dikke reet een dik boek van tafel omdat meneer meer ruimte wilde. Kabam! Dit was het resultaat: Printplaat gebroken. Leuk he, katten :(

med_gallery_5211_1240_33933.jpg

 

Maar niet getreurd, moest toch het een en ander veanderen en heb nou maar besloten om het gewoon concreet te bekabelen ipc op een printje te zetten. Wel een hoop draadjes maar ach, het is maar een prototype. Dus.. daar gaan we weer, solderen met die hap:

med_gallery_5211_1240_45114.jpg

Ik heb de voedingseenheid van de thermostaat uit elkaar gehaald. Daar zit een gestabiliseerd 5 volt voedinkje in dat ik ook zal gaan gebruiken voor de leds, dat scheelt weer een extra voeding. Bovendien is die nu ingebouwd in de kast i.p.v. een stekkervoeding. De thermostaat regeleenheid plak ik gewoon op de kast met klittenband, draadjes gaan met een gaatje de doos in. Daar zit de timer overigens ook in, dus heb ik alles bij elkaar in dit ene kleine doosje. Het vermogensrelais komt uiteraard op een railtje te zitten.

 

Deze setup ga ik dus testen. Met de komende toneelvoorstelling in het verschiet heb ik het echter razend druk met regie en productie, en op het werk is het óók een gekkenhuis. Dit weekend werkweekend dus komt er dan ook niks van bouwen, 2 extra repetities... hehe het is maar goed dat ik voldoende voorraad heb nog :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

seht gut aus! :)

 

waar haal je zoon mooie doorschijnende kast?

 

 

groeten! :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ de glazenwasser,

 

Ik kom zulke bakjes wel eens bij de elektronica winkel tegen.

Misschien kunnen ze die bakjes ook wel voor je bestellen.

Ik weet niet welk merk.

 

1 merk van die bakjes die ik wel weet is:

Merk : Holec

Product : Halyester

 

gallery_6073_1190_18163.jpg

 

Deze zijn wel vrij prijzig maar ook van goede kwaliteit.

Ze worden met apparatuur verkocht maar ook leeg.

Let er wel op dat je dichte bakken hebt,

ze worden ook geleverd met uitsparingen om ze te koppelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, klopt, dat soort bakjes zijn het. Normaal wel prijzig. Ik heb hem, incl wartels, gekocht bij Radio Service Twente - Stille Veerkade Den Haag. Lekker zooitje sjacheraars daar, veel dump artikelen ook, regelbare trafo's bijvoorbeeld vanaf zo'n 50 euro, heb dat step down trafootje er ook vandaan, 9,95 :). Kastje koste volgens mij zo'n 9 euri's.

Share this post


Link to post
Share on other sites

50 euro voor een regelbaar transformatortje is overigens een koopje hoor. Die step-down trafo's zijn overigens vaak wel een stukkie duurder ja. En dit is een best zwaar exemplaar ook nog. De meeste 5 stappen fancontrollers zit maar een héél klein trafootje in hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi spul jah, en holec is ook professioneel spul, volgens mijn is alles wat hier in de meterkast zit ook van holec.

 

mareh whazzup, jij gebruikt dus een step-down trafo om je afzuiger te dimmen? :( zijn die traploos instelbaar? dan haal ik er ook zoëentje :)

 

 

groetjuhs! :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een step-down trafo is de beste (goedkope) manier om je fan (in stappen) te regelen zonder brommen, vermogensverlies of nadelige effecten voor de levensduur van je ventilator. Hij heeft een 230V~ aansluiting met aftakkingen op meerdere voltages (die van mij bijvoorbeeld 175, 160, 145, 130, 115, 100V). Door middel van een meerstanden schakelaar selecteer je de juiste spanning, hoe lager de spanning hoe lager het toerental. De meerstanden schakelaar is wat moeilijker aan te komen overigens, maar in de dump of via internet op een veiling zijn ze wel te vinden.

 

Hou rekening met het laagste voltage dat benodigd is om je fan te laten starten, minder dan 90V is over het algemeen niet voldoende om je ventilator te laten opstarten. Kijk tevens naar het vermogen van je fan en zorg dat dat in overeenstemming is met je trafo en je schakelaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jaa whazzup! whazzup?! ;)

 

 

enneh, zijn die holec bakken eigenlijk ook geschikt om een VSA in je hok in op te hangen? ofwel IP45(?) gecertificeerd... ;)

gallery_6073_1190_18163.jpg

 

grtx! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe heel terechte vraag. Ik heb het momenteel zo onwijs druk met werk dat ik het weekend nauwelijks leef. Een beetje modden op het forum is welkome afwisseling. Alles staat inderdaad in de steigers maar ik heb de puf gewoon effe niet om het af te bouwen. Zal binnenkort het eindresultaat van de controller alvast effe posten (versie 3 ;)) - klaar voor de praktijktest!

 

Die holec bakken zijn afgesloten (geven dus geen ventilatie). Zou ik niet doen. Dan beter in een geaarde metalen kast met ventilatie. Koelt beter. En niet in je hok ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

druk, druk, druk, he whazzup.. ;)

 

 

ik ben benieuwd naar je mooie controller man, én naar de rest van je hok!

 

 

 

hoi! sjon ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed bezig whazzup ;)

 

lijkt me ook wel leuk projectje.. heb ook zo`n standen buisvent.

 

zo`n fan controll + thermo zijn echt niet te betallen in de shop!!!

 

maar hoe zit het nou met koelen want op die thermostaat die jij heb zit ook een koel functie lijkt me leuk om zo kast ook zelf te maken alleen dan gelijk met aansturing voor kachel en evt. airco (FanKlimaatControll) ;) ik vindt echt altijd al interessant (electro) maar nooit echt goed inverdiept!! wel een opleiding metaal/electro gedaan maar `k ben door gegaan in de metaal!!

 

ik blijf je volgen, en ga zo door :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@glazenwasser: Het zal er wel op uitkomen dat ik voor de zomer ga voorgroeien in een homebox XL en rustig ga bouwen. Sterker nog, heb hem al besteld. Voor het geld hoef je het niet te laten en hij staat zo in elkaar. Heb op de beurs op hun stand al besproken hoe ik er het beste twee extra gaten in kan maken voor de cooltube. Het hok komt er, maar eerst effe praktisch bezig zijn. De rest heb ik uiteraard al allemaal in huis.

 

@psyjunk: Ik zou nog liever een traploze maken natuurlijk - dit is een beetje uit de hand gelopen 2-potmeter-dimmertje ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke wat heb ik nodig om een traploze dag/nacht fan controll ????

 

4x potmeter 10k 40 euri

 

1x instel potmeter 100k 0,30

 

1x power controll 2600w 25 euro

(prijzen van www.conrad.nl)

 

1x thermo controll pro 2 voor reptiele 50 euro

 

en dan nog relais ik heb laatst nog 20 euro betaald voor 1 relai hij wou me er eerst een aan smeren van 40 euro ;)

 

ik snap je tekening bijna alleen van die thermostaat is me nog een beetje onduidelijk ik weet dat hij aangesloten moet worden op de relai die de potmeters aanstuur!!! maar dat haal ik niet uit je tekening en met de led lampjes is ook nog een beetje onduidelijk voor me!

Share this post


Link to post
Share on other sites

40 euri voor 4 potmeters is een beetje veel, evenals de module van 2600 watt, goed lezen, die moet veel kleiner. 4 potmeters kosten een tientje, neem een 400 watt halogeen module of een dimmer module met een snubber extra.

 

Die thermocontrol schakelt het relais om. Dus de 230 uit van de thermostaat gaat naar het omschakelrelais. Dat kan enkelpolig zijn dus als je een andere omschakel thermostaat hebt kun je die er rechtstreeks op aansluiten ipv het relais. Wil je echter apart dag / nacht instelling hebben dan dien je een 2 x om relais aan te sturen volgens het schema. Ik ga uit van een basis systeem exclusief de lampjes, schakelaars en frutsels he..

 

Je hebt dus een omschakelrelais nodig 220v. die heb je voor zo'n 10-13 euro. Twee stuks als je dag/nacht wilt schakelen. totale kosten dan dus:

 

4 potmeters - 10

dimmer module 400 watt halogeen- 25

2 relais - 20 (tweedehands veel goedkoper)

thermo control thermostaat met klok - 50

wat klein spul - 10

 

totaal 115 euro dus.

 

Digitaal, met timer, dag/nacht instelbaar, hoog/laag instelbaar per dag/nacht, maar NIET traploos!!! Deze controller schakelt tussen de lage en hoge stand die apart instel is voor dag en nacht! Bij traploos heb je dat helemaal niet nodig, daar past de ventilator zich automatisch aan.

 

ipv één relais en de digitale thermostaat kun je dus ook gewoon een omschakelthermostaatje nemen, bespaar je maar liefst 50 euro, heb je hem met thermostaat gebouwd voor 65 euro ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

op die tekening staat onder aan een klein plaatje van de dimmer module is toch duidelijk tezien dat dat een 2600w is??? @whazzup: goed lezen :verrygood

 

dus als ik het goed begrijp kan je de dag/nacht relais aansturen met de klok van de thermostaat!!

 

en waar door word dan tussen de potmeters geschakeld en waar word die door gestuurd? de thermostaat?, want die moet dan 4 potmeters schakelen, je kan toch maar 1 relais aan sturen met 1 thermostaat dus 2 potmeterjes??? ik snap het niet helemaal :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

die dimmer in het plaatje had ik voor de tekening, niet alleen plaatjes kijken he :wacko: en ach... als je eem hééééle grote afzuiger hebt :verrygood

 

Relais 1 wordt aangesloten op de thermostaat. Als de thermostaat dus aan gaat, schakelt het relais in dit geval om van hoge naar lage instelling. Dat heb ik gedaan vanwege het feit dat, als om een of andere reden de thermostaat uitvalt, de afzuiging altijd hoog is.

 

Relais 2 wordt aangesloten op je lichtklok. Als het licht aan is trekt het relais aan en is de dag stand van toepassing - er wordt geschakeld tussen de nachtpotmeters en de dagpotmeters.

Share this post


Link to post
Share on other sites

It was only a matter of time. :verrygood

 

Kijken hoe lang je die indoorverslagen kan maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus het is ook hellemaal geen traploze controller met zo een met 4 potmetrs???

 

werk die dan met zo`n stepdown trafo???

 

ik heb geduld en ik blijf net zo lang kutten to ik mijn eigen (liefst) traploze fan control heb gefixt, kom er wel maar het duurt effe er wordt steeds iets meer duidelijk!! :wacko:

 

 

met wat hulp van Whazzup natuurlijk :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

twee dingen niet door elkaar halen he... goed lezen.

 

Je kan wel traploos instellen maar niet traploos regelen. Je schakelt tussen de hoge stand en de lage stand, afhankelijk van de temperatuur. Wel kan je hoog en laag voor de dag- en nachtstand apart instellen zodat je als je lampen uit zijn minder hard ventileert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

is zo`n step down trafo dan goed voor zo`n 5 trapen controller te maken???

 

 

want dat is nou eigenlijk wat ik nodig heb!!! :wacko:

 

thanx Whazzup :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...