Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Whazzups Hok In De Maak

Recommended Posts

Zo, het moest er dan toch van komen, een klein hok binnen. Met name om voor te bereiden voor komend buitenseizoen overigens. Plan is om moedertje Killa Queen te selecteren voor stekken, die straks buiten op hydro, Organisch en mijn eigen manier gegrowt gaat worden om eens te vergelijken. Vandaar 3 dezelfde stekken. Die killa queen zaailingen moeten natuurlijk ook wel afbloeien.

 

Om een ideetje te geven, zoiets gaat het worden:

gallery_5211_120_84014.jpg

 

 

 

 

 

Eerste schets, maten moeten nog aangepast worden. Kast staat tegen schot van de kruipruimte van de zolder, dus gewoon een aantal gaten in de achterwand om de leidingen helemaal weg te werken. Wordt uiteraard geisoleerd (steenwol), materiaal MDF (ja ik zal het héél goed schilderen en er komt een binnenkant in de kast), folie aan de binnenkant gespannen en gesealed over de steenwol heen (wellicht radiatorfolie). Ik plak er een paar lades op aan de linkerkant, verouder het een beetje en het is gecamoufleerd als een werktafel :verrygood. Je ziet en hoort er straks niks van, ook omdat de combiketel er naast hangt die wel wat geluid maakt.

 

Doe 500 m3 softbox is wel wat groot, maar je weet nooit waar dit toe kan leiden, dus dan maar gelijk goed. Voor de groeiruimte denk ik toch hevig aan een grote spaarlamp, denk niet dat ik veel ventilatie nodig heb maar ivm de afwijkende tijden toch maar apart ventilatortje. In de kruipruimte in de zolderkamer bouw ik een geisoleerde kast waar de filters inzitten, welke uitblaast via een rooster in de zolderkamer, zodat er ook geen smeltende sneeuwmassa's straks op het dat te bekennen zijn. Geisoleerde slangen uiteraard. met slechts één ruime bocht van 90 graden er in.

 

Dus luchtstroom: Passieve invoeren uit de kruipruimte (filters er voor), afzuigers ook in de kruipruimte achter de kast, maar deze zijn met een kort stukje geisoleerde pijp verbonden aan een geisoleerde bak (ook in de kruipruimte) waar mijn filters in hangen. Dat hok komt met een rooster weer uit op mijn zolderkamer (of op de overloop waar de afzuiging voor de verwarming zit).

 

Budget prognose (schiet maar lek als ik er veel naast zit)

 

Hout en andere bouw materialen: ~120 euro (incl. sluitwerk, doorvoeren etc, heb het een en ander al liggen)

Ventilators: 170 euro (500 m3 softbox en een kleintje)

Filters: 120 euro (500 m3 en 100 m3)

Thermostaat en controlunit voor grote ventilator: 130 euro

Meetapparatur (thermo / hygro 2x): 100 euro

Groeilamp: 120 euro

Bloeilampen: TL, heb ik al!

Timers: Heb ik al!

 

Ahum.. toch zo'n 760 euri's bij elkaar ( :smoke ) Dat gaan we natuurlijk wat omlaag brengen door tweedehands wat materialen te kopen hier en daar.

 

Voeding geef ik handmatig uiteraard, via schotels, maar water gaat via een timersysteempje wat ik deze zomer ergens in de uitverkoop heb gehaald.

 

Als het TLD lampen worden dan komen ze op een los frame, net zo als Rataplan. T5 zou op een plank komen. Wat ik eerst wil bepalen is welk licht ik ga gebruiken, want de maten zijn hier erg van afhankelijk.

 

Nou, kom maar op met die opmerkingen en tips! :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeer mooi idee,toch denk ik niet dat je het met dit budget gaat redden :specool heb vandaag de derde laag aangebracht in en rond de kast de tweede laag,aan kwaliteitsverf(levis),ben ik nu al meer dan 100€ kwijt,een heel stuk van het budget trouwens,tip,plaats de binnenkader(sluitkader van de deuren)langs de binnenkant met de deuren toe,1 millimeter scheef en je hebt lichtuitval,kon dus herbeginnen,daarmee deze tip :verrygood ,en veel moed zou ik zeggen,er kruipt toch heel wat werk in,maar dan heb je wel wat je echt wil,en volledig naar eigen wens!Zelf bouwen levert zeker voldoening op,zeker als je het stap voor stap ziet evolueren in de goede richting... :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes, ik ga je volgen, maar kan je helaas niet adviseren wegens gebrek aan ervaring.

Mvg. ladylover.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welkom bij de binnen fanaten :smoke

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maak is een lijst van 2de hands goodies ?

 

Ik heb nog flensen 200 mm

Plastic slangen 200 mm

Thermostaat 220V huiskamer techniek

3 standen schakelaar voor drie standen afzuigertje ...

 

Ronde potten ...

 

:smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest mi643

dit wordt zeker een mooi hokje.. :smoke ik ga dit brouwseltje van je zekers volgen..

 

tip om geld uit te sparen.....

 

ga ook eens bij de action kijken.ze hebben daar ook schroeven,lijm,kit,verf,enz.. en het is echt goedkoper dan bij een bouwmarkt..

en als je dan toch aan het klussen bent bouw je je softbox toch ook wel zelf?

 

mee groet :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

he dank voor alle opmerkingen!

 

Tja Rataplan, het is allemaal vaak wat duurder dan je denkt, met name zaken als goede verf etc. hakt er aardig in. Ik heb overigens maar wel een enkelwandige kast, dus de MDF moet wel afgewerkt zijn maar hoeft niet mooi te zijn. Binnen komt steenwol en daarover folie gespannen (en gesealed). Heb daar al een aardig systeempje voor uitgedokterd! De balkjes waar ik het van maak worden zo dik als de steenwol isolatie. Daar schroef ik losjes een kunststof hoekprofieltje op, de folie wordt daar opgelijmd en met de schroeven aandraaien wordt het gespannen. Ook de deuren worden geisoleerd, maar met een laagje piepschuim waar folie op geplakt wordt (jawel, ga een goede lijn gebruiken...).

 

Wat betreft de deurafsluitingen: Er komt inderdaad een staander tussen de deuren en een flinke binnenlijst met neopreen tape om af te sluiten. Da's perfect spul, waterbestendig en behoudt zijn veerkracht. Te koop in de watersportwinkel in allerlei maten en dikten. Is ook prima om trillende delen te isoleren, gebruikte het o.a. in mijn boot om trillende vloerplaten te isoleren. Gelukkig heb ik ook toegang tot een groothandel en wil kijken of ik daar nog het een en ander vandaan weet te slepen. Onderin de kast komt uiteraard voor de zekerheid een laag vijverfolie met een opstaande rand. De tekening is ook heel erg basis, ben daar niet zo goed in als Rainman maar gelukkig begrijpen jullie mijn idee :smoke

 

@TAW: hehe alles wat op de koop-lijst staat heb ik dus nog niet. Wil het uiteraard wel gelijk goed doen, maar tweedehands heb ik niet zo'n probleem mee. Belangrijkste kostenposten die ik wil drukken:

 

1. Afzuigers en regelaars (thermostatisch): 500m3 softbox met regelaar, kleine stille afzuiger met regelaar voor groeihok

2. Filters: 500-600 m3 en een kleintje voor het groeihok (wil ze niet op één afzuiger zetten, is het niet meer goed te regelen)

3. groei spaarlamp met reflector (alternatief een rits kleine T5 balkjes)

4. Electronische VSA's voor mijn TL's als ik TLD Reflex ga gebruiken (6 of 8 buizen in het bloeihok)

5. Geluidsdempende slang

 

Zat nog aan wat anders te denken: Die softboxen zijn ook van MDF gemaakt, maar niet afgewerkt. Als die in mij kruipruimte komt te staan dan staat hij in de ruimte waar ik mijn lucht uit zuig. Schadelijk?

Share this post


Link to post
Share on other sites
he dank voor alle opmerkingen!

Zat nog aan wat anders te denken: Die softboxen zijn ook van MDF gemaakt, maar niet afgewerkt. Als die in mij kruipruimte komt te staan dan staat hij in de ruimte waar ik mijn lucht uit zuig. Schadelijk?

 

 

 

Nope, isocyanaat MDI (methyl difenyl diisocyanaat) en formaldehydeharsen worden pas week bij een bepaalde temperatuur !!

 

 

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/MDF

 

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mijn weten komt formaldehyde al vrij bij temperaturen rond de 20°C, maar de hoeveelheid is in MDF met E1 keurmerk zo'n 8,5 mg/100 gram droge stof. Ìn natuurlijk hout is die hoeveelheid < 2 mg/100 gram droge stof. MDF met een KOMO-1-keurmerk geeft aan dat de afgifte van formaldehyde tot een minimum beperkt is. Er is ook formaldehyde-arme MDF en zelfs formaldehyde-vrije MDF te krijgen. Daarnaast is het altijd verstandig de MDF met een acryllak (geen verf op waterbasis) te behandelen zodat er zo min mogelijk vluchtige stoffen uit het hout kunnen verdampen.

 

Ik heb zelf ook eens een kast gebouwd van MDF en die geheel afgelakt, ook de kopse kanten van het hout die naderhand verlijmd en geschroefd werden. Een nadeel is dat alles loodzwaar wordt bij het gebruik van MDF, maar m'n planten zijn niet vergiftigd...

 

Succes met de bouw Whazzup! :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm.. zal in ieder geval die softbox ook maar een lakkie geven dan. Voorkomen is beter dan genezen. Voor de kast bouw ik een stevig frame zodat ik relatief dunne panelen hoef te gebruiken. Die balkjes zijn ook wat forser i.v.m. de dikte van de steenwol isolatie die er tussen komt.

 

Thanks mad! Wellicht zien we elkaar vanavond en anders een fijn feestje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb daar eens goed over nagedacht TAW, ook naar aanleiding van die post van Cees en Hennepdesk. Toch in eerste instantie besloten om het op deze manier te doen omdat ten eerste het hok veel lager is dan zo'n kast, ten tweede de ventilatie denk ik veel minder en rustiger zal zijn dan in zo'n metalen kast met een dikke lamp er in en ten derde omdat ik denk dat de ventilatie in zo'n kleine kast op deze manier het best verdeeld is. Ik heb nog zitten denken om die dubbele bodem er gewoon helemaal uit te gooien en er een bak in te maken, de luchtgaten op 40 cm hoog in de kast. Omdat mijn afvoer ook al tegen de achterwand zit verwacht ik daar echter een slechte luchtstroom door waardoor de koeling van de lampen minimaal wordt en ik temperatuurverschillen en luchtstroom verschillen in mijn kast krijg.

 

Maar ik sta open voor suggesties, vandaar dit topic ook uiteraard. Liever een goede kritische opmerking dan een thumbs up :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zijn vele wegen die naar Rome leiden natuurlijk,indien de hoogte het toelaat kan je ook voor een actieve kleine inblazer kiezen in combinatie met een airsock,geeft me ook zeer goede resultaten hoor,heb je een filter en een zeer goede luchtverdeling,dit komt omdat de koele lucht daalt en zo een goede mengsel met de afgewerkte lucht laat ontstaan,werkt prima,en levert een goede co² aanvoer tussen de planten,ze bewegen lichtjes in zulke opstelling indien je de 2 op 1 regel respecteert,dubbele afzuiging ten opzichte van de aanzuiging...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een airsock gaat helaas niet passen rataplan. Ik had er al eens over geprakizeerd toen ik hem in jouw topic zag staan maar ik heb er geen plaats voor. Passieve inlaat lijkt me toch wel voldoende. Een tweede idee wat ik had is een bodemplaat die wat kleiner rondom is dan de kast, dus een spleet tussen de kast en een (gesloten) bodemplaat. Dan slechts in het midden van de plaat ook nog een luchtsleuf maken om ook in het midden wat extra ventilatie te hebben. Voordeel is dat de potjes niet te veel afkoelen, de worteltjes moeten tenslotte op temperatuur blijven.

 

De onderplaat wordt overigens uittrekbaar (op wieltjes) zodat ik goed bij mijn scrog can. Ik heb besloten om het op Dokkie's manier te gaan proberen: Horizontaal naar één kant. Zo kan ik denk ik de groei een stuk beter opvangen in de scrog. Potten komen achterin het hok te staan, zodat ik ook goed onder het net kan komen. En ze kunnen natuurlijk met net en pot en al de kast worden uitgereden. Gisteren nog effe over gebrainstormd met TAW. hehe die wou me al direct een cooltube in mijn handen douwen :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht laatst aan een filter die bij de uitlaat van een stofzuiger zit IPV een airsock..

is dat geen goede optie?

 

Suc6 met je hokkie :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed! Gisteren kreeg rich bericht van bnn. Of hij contact wilde opnemen. Zijn klomp brak :P . Even met de redactie gebeld en die vertelde hem dat twan inmiddels op een ander project zat, lekkere communicatie daar! Maar goed, kort daarop de redactrice in kwestie zelf ook nog even aan de lijn gehad. Het wordt een 5 minuten item met zijn kweekje en nog twee andere, de thc wordt gemeten en dan roken er nog een paar een jointje. That's it. Geen vakjury of zo. Nou ja, daar heb ik dus maar voor bedankt. Bovendien had ik al een afspraak gemaakt op die dag omdat ik er al helemaal geen rekening meer mee had gehouden. Hehe, kwam het toch nog uit: "Nee sorry ik kan niet op tv want ik heb al andere afspraken :showoff: "

 

Affijn, kunnen we toch weer verder met het kastje ;)

 

De digitale thermostaat voor het groeikastje heb ik net op internet gekocht. Daar zit ook nog een timer functie op voor een vernevelaar of zoiets maar die ga ik denk ik niet gebruiken, wellicht komt die op een actief inlaatje om wat extra koele lucht binnen te brengen. Voor het grote hok ga ik experimenteren met een ander apparaat, maar daarover later.

 

Ben nog steeds niet uit het licht. 4-5 planten in scrog is mij doel i.v.m. mijn hoogte. Maar daar heb ik ook verlichtingsoppervlak voor nodig. Wellicht toch gewoon een 400 watter met cooltube? Red ik dat met mijn oppervlak? of 2 x 250 watt? Beter spreiding en 100 watt meer... Dat laatste lijkt me erg aantrekkelijk.

 

Ik was van plan om T5 te zetten, maar ik wil ook experimenteren met andere kweekmethodes, zoals direct op 12/12 zetten. Eventueel zelfs voor twee experimenten mijn hokje in tweeën delen, zit dan ook aan een dubbele kleine afzuiger te denken en de mogelijkheid om op mijn schakelbord beide ventilatoren via één thermostaat of beiden apart op een thermostaat te laten lopen. Electrisch is dat allemaal geen probleem. Ik zal dan echter ook met de luchtaanvoer twee gescheiden kanalen moeten maken. Leuk wel :smoke

 

dus het basisidee blijft, maar dan met de mogelijkheid om het hok in tweeen te delen. Kunnen we ook nog eens bijvoorbeeld lampen tegen elkaar testen.

 

Kortom... nee! ik heb niet stilgezeten, rustig de tijd gehad om na te denken. Voor mijn groeihok wordt het toch waarschijnlijk een envirolite groeispaarlamp. Iemand ervaring met deze? Ze zijn een stuk goedkoper dan de gebruikelijk verkochte lampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
goed! Gisteren kreeg rich bericht van bnn. Of hij contact wilde opnemen. Zijn klomp brak :showoff: . Even met de redactie gebeld en die vertelde hem dat twan inmiddels op een ander project zat, lekkere communicatie daar! Maar goed, kort daarop de redactrice in kwestie zelf ook nog even aan de lijn gehad. Het wordt een 5 minuten item met zijn kweekje en nog twee andere, de thc wordt gemeten en dan roken er nog een paar een jointje. That's it. Geen vakjury of zo.

 

Ze hebben voor Armand gekozen als "jurylid".

 

 

Nu landelijke bekendheid er niet in zit ga je er dus voor binnen ? :P

Lekker internetshoppen...

 

Succes !

 

Groeten,richard

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een cooltube van 400watt gebruikt moet je er wel rekening mee houden dat

ze ook zon 25 cm van de planten afmoeten als verbranden je toppen ook!!!!

heb ik deze ronde zelf mogen ondervinden.

 

Daarnaast is een afzuiger van 500m3 wel wat zwaar voor een 400watt tube, volgens

het schema wat op leafman staat.

 

Ik kan helaas niet je maten die je wil gebruiken aflezen in je topic.

 

Ben vooral benieuwd naar je groeiruimte deze wil ik in het nieuwe jaar opstarten.

ga je bouw volgen.

 

Blauwezand

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zullen we dan voor plaatselijk bekendheid gaan en met een wf shirt en vette joint een nieuwjaarsduik nemen !?

Deal... ik stel een WF t-shirt ter beschikking aan snsie voor haar nieuwjaarsduik :showoff:

 

@blauwezand: ik wil ook twee lampen van 250 w, maar niet in tube, want daar heb ik naar met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen ruimte voor. Dat scheelt echter wel erg veel warmte vlak onder de buis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kom natuurlijk wel filmen he, dat begrijp je wel :showoff:

 

Hoe meer ik er aan zit te denken hoe lekkerder het me lijkt om met twee verschillende ruimten (in het klein) te experimenteren. Vinger jeuken al.. Volgende stap: 2 x 250watt met mooie kapjes, schema uittekenen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...