Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Bij nieuwe bladaanmaak is de misvorming gelijk al aanwezig dus als het blad nog piepklein is of Heeft iemand wel eens een gezond blad gezien waarvan één vinger later opeens wel half geel werd? Als niemand dat ooit gezien heeft komt het probleem dus van binnenuit de plant ,vandaar mijn vraag

 

Ik heb trouwens het idee dat planten die met overbewateringdproblemen te maken hebben (met lichtgroen blad ) eerder of meer last hebben van de verschijnselen .

 

- zaailingen hebben er zelden last van

- stekken hebben er vaak last van (de meerderheid van de stekken uit de commerciële hadel denk ik . )

 

Voor het antwoord op dit vraagstuk zullen we onszelf de volgende vraag moeten stellen lijkt mij : Wat zijn de verschillen tussen stekken en zaailingen ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk speelgoed zo'n PCR.. :)

 

Ga er binnenkort ook mee bezig..maar of het dan mogelijk is eigen samples te draaien weet ik niet...

 

Denk trouwens dat het niet zoveel uitmaakt, stek of zaadplant, ze worden beide vast geinfecteerd. De mate van symptoomvorming is afhankelijk van omgevings(teelt)factoren en het pathotype (ras) van het TMV.

 

Maar stekken hebben sowieso wel een grotere kans op besmetting omdat ze, mogelijk, vaker blootgesteld zijn aan het pathogeen. Zal eens wat rond vragen.

 

Cheers,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een stek is ouder dan een zaadplant! Dat is in ieder geval een verschil. Een stek heeft meer stress in haar leven gehad denk ik, dat zou mee kunnen spelen. Ik hou mijn kushes en de sativa nauwlettend in de gaten. De kushes blaken van gezondheid maar toch zie ik wat zaken die niet helemaal goed zijn, wat wolkjes in mijn bladen die absoluut niet met magnesiumgebrek oid te maken hebben. Het zijn lichte verschijnselen, maar ik had eigenlijk een stekje ervan moeten nemen om dat uit te testen. Zou van alles kunnen zijn natuurlijk maar toch..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als een moederboom last krijgt van een infectieziekte of besmet wordt met wortelrot, zitten die ziektes ook in de stekken die daarvan gesneden zijn. Het grootste nadeel van stekken ligt echter bij de desinteresse van de stekkenboeren zelf. Die zijn maar op één ding uit en dat is veel produceren. Meestal beginnen ze al met een stek van iemand anders en daar blijven ze dan jaren van plukken. Dit gaat ten koste van alles wat we van een plant willen, denk maar aan de potentie, smaak en niet te vergeten de opbrengst. Zoals gezegd zijn de stekkenboeren alleen maar bezig met het snel vullen van hun zakken, dus reken er maar niet op dat ze tijd en geld investeren in het uit zaad opgroeien van nieuwe moederbomen

 

Zelfgemaakte stekken van je eigen zaailing zullen denk ik ook minder vaak de verschijnselen hebben omdat deze stekken relatief jong zijn .

Ook het wortel stelsel van stekken is anders als die van zaailingen ,stekken hebben in weze een gebrekkig wortel stelsel welke vatbaarder is voor ziekte / schimmels . Dat geld dan ook voor het bovengrondse deel .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Leuk speelgoed zo'n PCR.. :)

 

 

Denk trouwens dat het niet zoveel uitmaakt, stek of zaadplant, ze worden beide vast geinfecteerd. De mate van symptoomvorming is afhankelijk van omgevings(teelt)factoren en het pathotype (ras) van het TMV.

 

Geloof me , de kwekers hier die door de jaren heen met stekken en zaailingen hebben gewerkt concluderen dat het bij zaailingen zelden voorkomt, puur op basis van ervaring .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het vermoeden dat het in ieder geval niet of nauwelijkt toont bij een verse zaailing en wellicht pas een generatie later (bij stekken) tevoorschijn komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zou best kunnen Whazzup, het virus zou best latent aanwezig kunnen.

 

Nog wat meer info, het leest wel ff wat minder vlot weg...:no

 

Plant virus infections often disturb host physiology and result in the display of disease symptoms. However, disease severity does not typically correlate with the ability of a virus to replicate or accumulate to high levels, indicating that the diversion of cellular metabolites toward virus synthesis is not a primary factor in the disease process (Hull 2002). In addition, the induction of specific disease symptoms is often heritable and characteristic for certain virus–host combinations, suggesting that interactions between specific virus and host components are key factors in disease development. Although genetic changes in both viral and host components have been correlated with altered disease phenotypes, the mechanisms through which these components function to control disease are not well characterized.

....

Virus disruption in plant hormone regulation previously has been attributed to the development of disease symptoms (Hull 2002; Jameson and Clarke 2002). Clearly, the effect of TMV replicase on Aux/IAA localization represents one direct mechanism through which this virus can influence hormone-controlled plant development. However, virus disruption of hormone regulation and symptom development is likely to be more complex, involving multiple virus and host components. For instance, studies on viral silencing suppressors have shown that viruses can indirectly affect the auxin response pathway by interfering with miRNAs involved in the regulation of certain auxin response factors (Chapman et al. 2004; Kasschau et al. 2003).

....

One remaining question is whether the virus gains anything from altering the localization of interacting Aux/IAA proteins. It is possible that disrupting the function of specific Aux/IAA proteins alters host metabolism to provide a more hospitable environment for virus replication and spread. For example, degradation of specific cellular proteins by herpes simplex virus-1 results in more cells being committed to productive infections, particularly at low doses of input virus (Banks et al. 2003)

....

The simplest explanation is that interactions with specific Aux/IAA proteins are inconsequential and independent of virus function. Though such interactions do not appear to be rate limiting for virus replication and spread, they can define the difference between a sensitive and tolerant host. Consistent with this possibility is the finding that many host systems can support virus replication and spread and yet display few if any phenotypic effects, indicating that the virus interferes little with normal host physiology (Hull 2002). The fact that TMV alters the localization and subsequent function of interacting Aux/IAA proteins suggests that this type of interaction plays a key role in defining host sensitivity.

 

(Al het bovenstaande: The Tobacco mosaic virus Replicase Protein Disrupts the Localization and Function

of Interacting Aux/IAA Proteins. Padmanabhan, Shiferaw, Culver. 2006)

 

Nog een paar punten:

 

In de protoplasten van tabak vermenigvuldigd het TMV zich meerdere malen sneller in het licht als in het donker...

 

Een omgevingstemperatuur boven de 25 graden maskeert symptoomexpressie....

 

Wat nu precies de reden is voor de meer uitgesproken symptoomvorming bij stekken....ik hou het op de combi, de >plantleeftijd(dus grotere besmettingskans), stress, verhoudingen licht/temperatuur, en een mogelijke interactie met synthetische auxinen?

 

Zaailingen komen zelden voort uit besmet zaad (kan wel), worden gedurende de eerste stadia niet of weinig aangeraakt en hebben dus een kleinere besmettingskans. Symptoomvorming kan afhankelijk van de mate van resistentie tegen en virulentie van het TMV dus ook vroeger of later optreden. Hierop hebben de omgevingsfactoren ook weer invloed.

Eigenlijk komt het erop neer dat je alleen zeker bent van een schone stek als je een diagnostische test (rt-pcr) hebt gedraaid, liefst niet Elisa want die is kwalitatief en kan bij een lage concentratie het virus over het hoofd zien. Misschien valt de schade ook wel wat mee...ervaringen??

 

Maatregelen: werk schoon/ontsmet, weiger symptoomvertonend stekmateriaal, verwijder zieke planten (niet composteren), hou die luizen onder controle omdat zij als vector kunnen optreden (andere virussen)

 

Groetn, :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraagje als vrouwtjes besmet zijn met het mozaiekvirus ..is dan het zaad wat er van afkomt ook per defenitsie dan al besmet ??

 

want de vrouwtjes die ik heb staan zijn zo mooi en lekker vol ......... ;-)

dat ik ze wel eens wil hebben zonder het virus ..........

 

en nu het ik daar dus zaad van .....dus dacht ik zo ..............

 

wie verteld mij het ???

 

BVD Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik meen het te hebben gelezen in dit zelfde topic.

Als de moeder het heeft, krijgt de stek het ook.

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee spocky . ............. ;-)

 

ik bedoel dus ZAAD en geen stekken .......................

 

BVD Harry

 

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zaad zal er hoogstwaarschijnlijk helemaal geen last van hebben.

 

Volgens mij zou het niet eens lukken om TMV symthomen te laten ontstaan bij een echt gezonde zaailing, ook als meer je er desnoods tabak op .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vrij weinig dus...

 

Anyway, het valt mij op dat ik al heel lang geen bizarre bladeren meer gezien heb. Zou de bloei het misschien verdringen op de een of andere manier?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals atmo al zegt, de kans erop is minimaal...

 

@kobus, nee

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het zaad zal er hoogstwaarschijnlijk helemaal geen last van hebben.

 

Niet geheel mee eens. Ik heb 4 zaailingen groeien afkomstig van dezelfde PP moeder. PP mamma kwam voort uit stek met heel weinig tmv verschijnselen. De WW man kwam uit zaad van Sensi.

 

2 van de zaailingen vertonen serieuze tmv verschijnselen waarvan 1 zelfs zeer ernstig , alswel bijna elk blad is wel aangetast. Van de andere 2 zaailingen is één heel matig aangetast, en één zelfs helemaal niet. Staan allemaal naast elkaar in dezelfde cementkuip en zijn inmiddels een +/- een 60 à 70 cm hoog. Jammer dat er geen bestrijdingsmogelijkheid is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mensen die beweren dat het virus niet van plant tot plant kan overgaan (bijv.Atmo), moeten maar eens aan een kweker van pootaardappels vragen, hoe het virus bij aardappelen zich van plant tot plant verspreidt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

atmo had het volgens mij over van plant naar haar zaad. Van plant naar plant in ieder geval wel degelijk natuurlijk, hoewel mijn zaailingen niks hebben opgelopen van de tmv stekken waar ze een ajar hebben naast gestaan. Zal ook wel wat met de gezondheid te maken hebben denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi na dit enige tijd gevolg te hebben moest ik dit toch even kwijt.

 

Het Mozaic virus wordt dus doorgegeven door plant etende c/q zuigende insecten, of zaad van een geiïnfecteerde plant ook besmet is weet ik niet maar ter ondersteuning even een stukje overgetyped.

 

''The hemp mozaicvirus has described on fiber cultivars in europe and drug cultivars in pakistan.Symptoms were described as grayleaf mozaics.Three other virusses have been cited on european hemp the alfalfa mozaicvirus (=lucerne mozaic virus) (cumcumber moazaic virus and the arabis mozaic virus). Many insects transmit these virusses as they feed from plant 2 plant. According to Ceapoiu (1958), the worst vector of cannabis virusses are Bhang aphids(porodon cannabis),greenhouse whiteflies (trialeudodes vaporariorum),Onion Thrips (thrips Tabaci) and green peach aphids (myzus persicae).''

 

bron:Journal of the International Hemp association vol:3 no:1 june 1996

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe waarvan akte en volgens mij staat dat ergens eerder in het topic ook :specool. Maar ook besmetting door bijvoorbeeld tabak is gemeld uit diverse betrouwbare bronnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als besmetting dus(ook/grotendeels) via het medium gaat,

is er 1 belangrijke handeling waar we ons dus bewust van moeten zijn:

de ph waarde van je aarde meten!

Zo'n actie waar je (ik tenminste) even door 5 planten potten gaat om een beetje aarde te verzamelen.

Hier moet je dus eigenlijk 5 keer schoon gereedschap voor gebruiken.

 

Een heel vervelend maar ook toppie topic. :verrygood

 

maar ik mag dus niet meer roken in mijn hokkie. boehoe :verrygood

 

 

weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben bang dat ik veel geleerd heb van dit topic.

En ik ben bang dat wij vele variaties van tmv in huis heb.

zaailingen van 16 dagen oud met tmv? voorbeelden genoeg.

hier te vinden

Heb nog geen meningen van pro's gehoord. maar om de info niet uit zijn verband te trekken heb ik de link geplaatst.

het gaat om de post van 19 december.

 

Ach ja, beginnertjes he.

 

weetje van het minilab

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad, besmetting van tabak kan, maar ik weet nog niet zo zeker of je TMV hebt hoor, ik zie geen scheef ontwikkelde bladeren zoals TMV. Het "bi-metaal" effect zeg maar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je de foto's van de zaadjes bekeken?

laatste post?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zal hier ook maar even wat over zeggen.

ik heb namelijk ooit eens getest met mapito en slabs, in zelfde hok, zelfde stekken, zelfde omstandigheden, zelfde druppelaars.

260 planten in totaal

40 mapito

bijna alle slab planten hadden die symptonen waar jullie het over hebben, niet 1 van de mapito planten had het.

hiervoor heb ik het zeer vaak gehad en dacht dat het ook aan de stekkenboer lag.

maar ik weet nog steeds niet wat nu het verschil was met de slab en mapito planten

veel planten gemeten in het medium.

Ph en EC en temperatuur waren allemaal hetzelfde tussen de wortels.

dus ik snap het nog steeds niet wat het nu was.

 

zo hebben jullie weer wat te brainstormen.

 

groet fingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, sinds dat ik hier eens over in de highlife heb gelezen wel verwacht dat ik daar ook wel eens mee te maken heb.

Maar nu ik die foto's zie... komt me dat wel heel bekend voor!

Ik kan me eigenlijk weinig oogsten herinneren dat ik geen enkel blad had als op de foto.

Nu denk ik dat het op 'hier en daar een achtergebleven topje' ook wel meevalt met de schade, toch?

 

hoewel het er bij die tomaten wel heel bizar uitziet! :) :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...