Jump to content

buiten

Members
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutraal

About buiten

  • Rank
    zomaar een lid
  1. Mensen die beweren dat het virus niet van plant tot plant kan overgaan (bijv.Atmo), moeten maar eens aan een kweker van pootaardappels vragen, hoe het virus bij aardappelen zich van plant tot plant verspreidt.
  2. buiten

    Stekjes

    Vraag aan Atmo. Hoe heb je precies de planten, die eind juli aan het afbloeien waren, behandeld. Welke soort wat het? Hoe lang heb je ze laten voorgroeien. Hoe lang hebben ze binnen op 12-12 uur gestaan, hoe lang hebben ze na de 2 weken buiten op 12-12 uur nog buiten gebloeid? Schieten ze in juli niet weer in de groei? Zijn het losse of vaste toppen? Hoe bepaal je het oogsttijdstip? m.vr.gr.
  3. Plant een tijdje uit het directe zonlicht houden, dus in de schaduw en water geven.
  4. Horleech heeft gelijk. Door de kou kan de plant met name slecht P opnemen. Ook gaat de vorming van bladgroen trager en blijft steken bij anthocyaan, dat die paarse kleur veroorzaakt. Als je "buiten" woont zie hetzelfde bij mais in het voorjaar in een koude periode. Bij dit weer heeft het geen zin om P te geven. Als het warmer wordt gaat het vanzelf over.
  5. Wanneer heb je precies de stekken gemaakt en hoe heb je ze precies genomen? Bijv. Hoeveel dagen na opkomst en hoe lang was het steeltje van de stekken en waarin heb je de stekken gezet? Zet je de moederplant onder 12-12 uur?
  6. buiten

    2 vragen

    Beste mensen, Als ergens Mg vermeld wordt, wil dat niet zeggen dat daar onmiddelijk een Mg-gebrek mee kunt oplossen. Met kalkammonsalpeter zowel als met magnesammon kun je op korte termijn geen Mg-gebrek bij wiet oplossen. Het zit namelijk in de carbonaat vorm en dat kost nogal wat tijd om dat op te lossen. Dus geef het niet want de plant krijgt een lekkere groeistoot door de N en lost je Mg probleem niet op. Wiet is tenslotte geen grasland dat de tijd heeft en meestal ook nog een lagere pH. Bitterzout (werd vroeger voor de maag gebruikt) = Epsonzout zou wel een oplossing kunnen zijn, want dat is magnesiumsulfaat en zoals je misschien van je scheikunde lessen kunt herinneren lost dat redelijk op. Waarschijnlijk is de handigste oplossing patentkali, want dat bevat naast kaliumsulfaat ook magnesiumsulfaat en beiden lossen redelijk op, De K zit ook nog in een redelijke verhouding t.o.v. de Mg, dus je krijgt door de K geen Mg-gebrek. Je kunt het in de boerenwinkels krijgen. mvrgr Buiten
  7. Hoi, Als in buitenplanten (Purple) die verduisterd waren, ook zaden lijken te zitten, is die wiet dan nog bruikbaar? Zo ja, hoe moet je hem dan verder drogen en behandelen, of moet je hem weggooien? Het leek of de planten gewoon gebloeid hadden. Hebben meer mensen daarmee te maken? In de buurt groeit geen hennep. mvrgr Buiten
  8. Beendermeel zal op dit moment weinig meer doen. De calciumfosfaat verbinding die erin zit moeten de tijd hebben om op te lossen. Het is een misvatting dat calcium de pH verhoogt. Dan zou je door het strooien van gips (calciumsulfaat) de pH ook kunnen verhogen, maar dat gebeurd niet. Het gaat om het anion aan de calcium, die verhoogt de pH bijv. dolokal (calciummagnesiumcarbonaat) daar vangt de carbonaat de H-ionen weg. Overigens in een grond met een neutrale pH (in de buurt van 7) en in een kalkrijke grond lost de fosfaat juist moeilijk op. Op dit forum wordt de pH van de grond en de pH een voedingsoplossing (bijv. bij de teelt op steenwol) steeds door elkaar gebruikt en die reageren vaak heel anders op beschikbaar van voedingstoffen. Als je de planten gewoon in de grond teelt, kun je goedkoop fosfaat strooien door superfosfaat te geven, dan komt de fosfaat nog beschikbaar in jouw bloeiperiode. Als je kalium wilt geven kan dat door patentkali te strooien. Dan geef je ook nog magnesium en het zal minder duur zijn dan 0-13-14 te geven. En superfosfaat en patentkali zijn te krijgen bij de "boerenwinkels" groeten Buiten
  9. Beste Nova, Ik heb waarschijnlijk hetzelfde probleem. Alleen zijn bij mij de planten na 5 weken bloei nog niet dood. Het gaat bij mij om PP op aarde, lamp 600 watt ongeveer 65-70 cm boven de planten. Ze zijn wel klein gebleven, maar dat kan ook door de warmte komen, soms boven 32 graden. De laatst geplaatste foto komt niet met mijn probleem overeen, want daar is de verkleuring wit. fase 1: in met name onderste bladeren verschijnen kleine bruine vlekjes fase 2: om de bruine vlekken gaat het geel verkleuren fase 3: de bruin/ gele vlekken breiden zich uit met name naar de bladpunt fase 4: blad sterft af. Soms lijkt het op Mg-gebrek omdat de nerven soms groen blijven. Maar ik heb Mg gegeven. Overvoeding is het ook niet want het begon al toen ik nog geen extra voeding gegeven had. Is het mogelijk dat mijn ventilator er iets mee te maken heeft. Het is een SMC staande lange ventilator van de Praxis met een luchtreiniger, die de lucht door water leidt. Wie kan mij vertellen wat de oorzaak van het probleem is? Nergens kan ik eigenlijk dezelfde verschijnselen op internet vinden. mvrgr. Buiten
  10. De pH en de verwarring. Het volgende verhaal is lang en voor een deel scheikundig, voor een deel bodemkundig en heeft ook met bemesting te maken .In de verhalen en commentaren op het Forum kom ik vaak opmerkingen over de pH tegen, waarbij ik mij afvraag over welke pH praten jullie: die van de grond, die van de bodemoplossing, of die van de voedingsoplossing, of van het water dat gegeven wordt. Als je kweekt op voedingsoplossingen bijv. op steenwol dan is het nodig om de pH goed in de gaten te houden. Die kan vrij sterk schommelen omdat er geen bufferend vermogen is, zoals in de grond. Met name het soort N-voeding kan daar veel invloed op uitoefenen (daarover later). Zoals jullie wel weten gaat het bij de pH om de H-ionen concentratie. Nu is een bodem heel anders dan een voedingsoplossing. Naast de bodemoplossing (vergelijkbaar met de voedingsoplossing) is er het een adsorptiecomplex aanwezig, vooral de kationen (+ ionen) kunnen door dit zogenaamde kationenadsorptie complex (CEC) worden geadsorbeerd. Dit geeft de grond een bufferend vermogen. Dus als de plant kationen (bijv. K) opneemt uit de bodemoplossing dan komt van het adsorptiecomplex K terug in de bodemoplossing. (natuurlijk tot dat de K van het complex uitgeput raakt). Omgekeerd geldt hetzelfde als er een kationen (bijv. H) aan de bodemoplossing wordt toegevoegd, dan neemt het adsorptiecomplex een groot deel van die H op en zal de pH van de oplossing minder sterk dalen dan in een systeem zonder grond. Nu komt de vraag hoeveel H-ionen zijn aanwezig in oplossingen en in de bodem. Hoeveel H+ is in de oplossing aanwezig bij een Bij een pH = 6 is 0,000001 mol H+ per liter aanwezig: Bij een pH = 5 is 0,00001 mol H+ per liter aanwezig (dus 10x zoveel). Nu zitten erin een normale potgrond (pH tussen 5,5-6) ergens in de orde van grootte van 0,1-0,2 mol H per kg grond. Het zal duidelijk zijn dat deze H voor het grootste deel aan het adsorptiecomplex zit. De pH van de potgrond slaat op het aantal H-ionen dat in oplossing gaat als de potgrond vochtig gemaakt wordt. in de bodemoplossing van deze potgrond. Conclusie hieruit is dat je de pH van de grond (en de bodemoplossing) met je voedingsoplossing van pH =5 of 6 niet maar zo kunt veranderen. En bij bemesting van grond vraag ik mij af of het toedienen van de middeltjes voor pH te verlagen (vaak fosforzuur of salpeterzuur) of de pH te verhogen (vaak een HCO3 middel) erg veel effect hebben op de pH van de bodemoplossing, want de pH wordt gebufferd in de grond. Dus ga niet zitten klooien met deze volgens mij onnodige producten en zeker niet met die zuren. Salpeter- en fosforzuur geven problemen als je ze in je ogen krijgt Overgens deze middeltjes zijn wel van belang als je op steenwol teelt. Beschikbaarheid van voedingselementen en pH Ook hier lopen verschillende verhalen door elkaar heen. Als een grond zuur (lage pH) is, dan zullen veel H-ionen aanwezig zijn zowel aan het complex als in de bodenoplossing. Maar naast H-ionen zullen meestal ook veel ijzer (Fe)- en aluminium (Al)-ionen aanwezig zijn. Deze Fe- en Al-ionen vormen slecht oplosbare verbindingen met fosfaat, dus je krijgt P-gebrek ook molybdeen (Mo) geeft dit probleem. In een voedingsoplossing zal dat veel minder het geval zijn, omdat daar maar weinig aluminium of ijzer in zit. Bij een hoge pH zal veel calcium (Ca) en magnesium (Mg) aan het complex zitten en ook in de bodemoplossing voorkomen. Dit geeft vooral bij de echt hoge pH’s ook weer met fosfaat problemen, maar de plant kan daar wat aan doen, omdat deze koolzuur afscheidt en de H+ lost dan een deel van de fosfaat op. Bij de echt hoge pH’s (>7) geven ijzer (Fe, mangaan (Mn), koper (Cu) en zink (Zn) problemen, want ze slaan neer als hydroxide (OH) en zijn dan slecht beschikbaar voor de plant. En dit geldt dit zowel in de bodem als in een voedingsoplossing. Conclusie Het toevoegen van een oplossing met een te lage pH zal de beschikbaarheid van fosfaat niet wezenlijk beinvloeden (plant neemt overigens H2PO4 op) en de pH van de grond zal pas op termijn veranderen. Oplossingen met een te hoge pH kunnen meer problemen geven, vooral als in deze oplossing Fe, Mn, Cu en Zn zou zitten, want die lossen dan in de grond slecht op. Vooral als je op steenwol teelt moet je uitkijken met oplossingen.
  11. Beste Atmospher Als je via een Onderdelenhuis of via Conrad een relais wilt bestellen, welke heb je dan nodig voor een 600 watt en welke voor een 400 watt lamp, want er worden vele types genoemd mvrgr Buiten
  12. Ik heb nog geen echt antwoord gelezen op de vragen van die goede jongen. Namelijk hoe moet ik stekken? Daar zullen wel verschillende manieren voor zijn, maar hier mijn stekmethode: - grondmengsel 50% wormenmest + 50% scherp zand (rivierzand). Kan i.p.v. wormenmest ook potgrond zijn. Grond vochtig maken maar zeker niet kletsnat - als de stek van de plant is afgesneden dan onder water nog een stukje van de onderkant van de stengel afsnijden. Dit omdat er liever geen lucht in de vaten van de stengel moet zitten. - deel van het blad afknippen, anders verdampt de stek teveel - 2 cm van de stengel in Rhizopon (overal te krijgen) dopen en stengel in het grondmengsel stoppen en aandrukken. - stekken in stekkastje zetten en met een plantenspuit 2x per dag bespuiten, maar ook hier weer niet kletsnat maken. Na ongeveer 10 dagen zitten aan tenminste 80% van de stekken wortels Zoals een aantal malen gezegd is zal een bloeiende plant waarschijnlijk geen echt goede stekken meer opleveren. Wat is het commentaar van de kenners op de plantjes op de foto's. Met wiet heb ik niet zoveel ervaring, maar bij andere planten duiden de verkleuringen op overbemesting en/of daarnaast kunnen de planten verzopen zijn(N-gebrek). Hoewel deze twee dingen tegenstrijdig zijn. Ik heb dezelfde verkleuringen al eens eerder gezien op dit forum. Graag commentaar van de "kenners" mvrgr Buiten
×
×
  • Create New...