Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest Miss_J

Mijn Eerste Keer [start 22 Feb - Update 19 Mei 23:05]

Recommended Posts

Miss_J, met wat John Doe en Sannie voorstellen te doen met de lucht inlaat denk ik dat je temp probleem al een stuk opgelost zal zijn, na wat brainstormen over jou kast en opstelling kom ik echter ook op het volgende, je afzuiging hangt een end boven je reflector, lucht zoekt de weg van de minste weerstand er zal dus meer rond de reflector afgezogen worden dan door de gaten hierin, als je nu (of John Doe) een kistje op je reflector bouwt, over de 4 afzuiggaten, daarop met een flexibel je afzuiging aansluit zuig je volgens mij de warmte weg bij de bron, misschien proberen waard

btw met welk materiaal is je reflector plaat bekleed of is deze gewoon geshilderd?

gajajan :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een multiplex plaat die gewoon geschilderd is.

 

De deense bodems stonden rondom 10cm vrij van de wanden. Ik heb net alles er even uit gehad en gaten in de deense bodems gemaakt. Verder de speling naar de wanden dichtgemaakt. Hierdoor wordt de inblaas onderaan de kast gedwongen via de gaten door de deense bodem te stijgen.

 

Ik had zelf het idee dat dit wel redelijk zou helpen maar de tempetatuur zakt hier niet door. :whistling :whistling

 

De reflector plaat hangt nog wel los van de wanden, dus daar zou nog een probleem kunnen zitten. Ik wil natuurlijk niet dat alle lucht langs die randen van de plaat stijgt. Die lucht moet langs de lampen door de ronde gaten in het midden van de lampen. Dat kan je doen door de plaat aan te laten sluiten op de wanden, maar we hebben het nu eerst geprobeerd met die computerfans op de gaten in de plaat. Dat zou toch de meeste lucht al langs de lampen moeten zuigen.

 

Ik zit even hardop te denken, want misschien zijn die computer fans toch wel te licht. Die fans zijn 80CFM. Ik neem aan dat CFM voor Cubic Feet per Minute slaat. 1 voet is 0,3048 meter. Een kubieke voet is dus 0,0929 kubieke meter. Dat maal zestig (minuut naar uur) geeft 5,6 kubieke meter per uur. Da's niet veel, aangezien de inblaas 100 kubieke meter per uur is.

 

Die inblaas staat nu onder 1 deense bodem te blazen. Boven die bodem hangen twee lampen met twee fans die samen dus ongeveer 11 kuub per uur afzuigen. Ik vraag me af waar die andere 89 kuub dan heen gaan. De inblaas wordt nu netjes over de hele bodem verdeeld, maar het zou natuurlijk kunnen dat de meeste lucht toch langs de reflectieplaat naar boven stijgt.

 

Het gaat me alleen nooit lukken om die reflectieplaat tot aan de wand te laten sluiten. Ik gebruik nu maar net de helft van mijn kast, en dan zou ik die plaat moeten vergroten tot de volledige maat van de kast.

 

We gaan vanavond als het donker is toch de reflectieplaat splitsen in twee kleinere platen met dezelfde afmeringen als de deense bodems. Voordeel is dan ook dat er een (smal) looppad tussen de twee bodems en reflectieplaten komt, wat wel weer makkelijk is om de achterste planten te verzorgen.

 

Maar eens kijken wat de temperatuur morgen doet met die gesplitste platen.

 

Toch lullig dat we nu temperatuur problemen hebben terwijl we inducties gebruiken. Je kunt ze echt met je blote handen beetpakken. Ze worden op zich dus niet echt warm en toch hebben we moeite om de warmte af te voeren. Dat zal inderdaad wel komen door die dichte reflectieplaten die een hoop warmte opsluiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zit hard op te denken en weet niet of het kan

 

is maar een iedee maar volgens mij is het probleem dat julie warmte er blijft hangen en daar door niet weg kan

 

dat heeft nog een nadeel en dat is dat er in verhouding bij je planten vrij weinig verversing van lucht komt

 

ik zou buiten de straal van de lampen gaten maken zodat er makkelijker luct door kan

 

en als ik het goed eb is de plaat waar de lampen op hangen de helft van julie kweek kamer

ik zou een schot aan het uiteinde van de plaat omhoog maken zodat je de luct dwinkt om onder door te gaan en niet om de plaat heen en er zo boven langs naar julie afzuiging te gaan

 

het is moelijk uit te leggen maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel

 

anders doe ik hierna nog een poging om het uit te leggen

 

 

 

succes

 

 

 

tnt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het is een multiplex plaat die gewoon geschilderd is.

 

De deense bodems stonden rondom 10cm vrij van de wanden. Ik heb net alles er even uit gehad en gaten in de deense bodems gemaakt. Verder de speling naar de wanden dichtgemaakt. Hierdoor wordt de inblaas onderaan de kast gedwongen via de gaten door de deense bodem te stijgen.

 

Ik had zelf het idee dat dit wel redelijk zou helpen maar de tempetatuur zakt hier niet door. :whistling :whistling

 

De reflector plaat hangt nog wel los van de wanden, dus daar zou nog een probleem kunnen zitten. Ik wil natuurlijk niet dat alle lucht langs die randen van de plaat stijgt. Die lucht moet langs de lampen door de ronde gaten in het midden van de lampen. Dat kan je doen door de plaat aan te laten sluiten op de wanden, maar we hebben het nu eerst geprobeerd met die computerfans op de gaten in de plaat. Dat zou toch de meeste lucht al langs de lampen moeten zuigen.

 

Ik zit even hardop te denken, want misschien zijn die computer fans toch wel te licht. Die fans zijn 80CFM. Ik neem aan dat CFM voor Cubic Feet per Minute slaat. 1 voet is 0,3048 meter. Een kubieke voet is dus 0,0929 kubieke meter. Dat maal zestig (minuut naar uur) geeft 5,6 kubieke meter per uur. Da's niet veel, aangezien de inblaas 100 kubieke meter per uur is.

 

Die inblaas staat nu onder 1 deense bodem te blazen. Boven die bodem hangen twee lampen met twee fans die samen dus ongeveer 11 kuub per uur afzuigen. Ik vraag me af waar die andere 89 kuub dan heen gaan. De inblaas wordt nu netjes over de hele bodem verdeeld, maar het zou natuurlijk kunnen dat de meeste lucht toch langs de reflectieplaat naar boven stijgt.

 

Het gaat me alleen nooit lukken om die reflectieplaat tot aan de wand te laten sluiten. Ik gebruik nu maar net de helft van mijn kast, en dan zou ik die plaat moeten vergroten tot de volledige maat van de kast.

 

We gaan vanavond als het donker is toch de reflectieplaat splitsen in twee kleinere platen met dezelfde afmeringen als de deense bodems. Voordeel is dan ook dat er een (smal) looppad tussen de twee bodems en reflectieplaten komt, wat wel weer makkelijk is om de achterste planten te verzorgen.

 

Maar eens kijken wat de temperatuur morgen doet met die gesplitste platen.

 

Toch lullig dat we nu temperatuur problemen hebben terwijl we inducties gebruiken. Je kunt ze echt met je blote handen beetpakken. Ze worden op zich dus niet echt warm en toch hebben we moeite om de warmte af te voeren. Dat zal inderdaad wel komen door die dichte reflectieplaten die een hoop warmte opsluiten.

 

Heb deze topic met een bovenmatige belangstelling gevolgd. In het verleden heb ik PC fans vanuit de groothandel verkocht en al doende aardig wat ervaring met deze dingen opgedaan: Ten eerste, de CFM (staat inderdaad voor cubic feet meter) conversie die je hebt toegepast is niet correct: 1CFM = 0.0283 M3Min, dus 80CFM is 2.264M3MIN is dus +/- 136M3Hr. (Zie bijvoorbeeld: http://sanyodb.colle.co.jp/product_db_e/co...ing_dcfan.html) Zou dus, zeker als je er 4 gebruikt, ruimschoots voldoende moeten zijn, echter in een IDEALE situatie. De reden waarom ik dit zeg is dat PC fans erg gevoelig zijn voor zogenaamde statische druk. Deze statische druk kan ofwel veroorzaakt worden door een onderdruk in het af te zuigen medium (vacuum), of een overdruk (tegendruk) in jouw geval boven de reflektieplaat. Dit wordt ook wel system impedance genoemd, ofwel de weerstand van het complete koelsysteem. Uiteraard is de afzuigcapaciteit omgekeerd evenredig met de systeem weerstand. Het is een redelijk technisch verhaal, maar ik denk dat de onderstaande link je wel aardig op weg kan helpen: http://www.comairrotron.com/engineering_notes_02.asp.

 

Ik denk wat je in ieder geval moet doen:

- Zorgen dat de temp. van de aanvoer voldoende koel is (uiteraard lager als de temp. in de ruimte/gewenste ruimte)

- Zorgen dat het totaal van de ventilatiegaten in de reflektieplaten groter is als het totaal van de open ruimte aan de zijkanten (om zodoende een mindere weerstand voor de afzuiging via de ventilatiegaten te creeeren).

- Zorgen dat je een vrije uitlaat van de afzuiging hebt (iedere bocht, verloop, afknelling, e.d. geeft statische druk, en zoals ik al eerder zei 500M3Hr afzuiging is slechts een theoretische ideaal capaciteit.)

- Hetzelfe geldt voor de inlaat: zorgen dat de inlaat van (koele) lucht zomin mogelijk wordt belemmerd, en zo economisch mogelijk wordt verspreid. Ook hier geldt weer zo min mogelijk bochten etc.)

 

Ook al lijkt de warmte ontwikkeling van de inducties niet veel, er kan toch redelijk warmte uitgestraalt worden in lucht. Als je daarnaast voldoende (grotere) gaten in de bodem erbij hebt geboord zodat de lucht niet naar de zijkanten van de bodem geperst wordt, en als gevolg direct via de zijkanten van de reflektieplaat weer wordt afgezogen, zou je een heel eind op weg moeten zijn....

 

Succes.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

@tnt: Ik wil eigenlijk die platen zo veel mogelijk in tact laten in verband met de reflectie. Hoe meer gaten ik er in maak hoe minder reflectie. Het verhaal over een schot aan het uiteinde van de plaat om de lucht onder de plaat te dwingen is me alleen niet helemaal duidelijk :whistling

 

@Happy Flower: Er zat sowieso een rekenfout in mijn verhaal. Dat was dan maar voor 1 CFM. Die fans zijn 80 CFM dus de uitkomst zou dan nog maar 80 moeten. Ik zou dan op ruim 400 kuub per uur komen per fan. Volgens de site die jij geeft kom ik toch ook nog op 136 kuub per uur. We hebben vier van die fans draaien. Dat zou toch flink wat lucht langs de lampen moeten zuigen, maar echt koelen doet het niet. :whistling

 

Er zit nu 1 actieve inblaas op de ruimte van 100 kuub per uur. Die zuigt lucht van de zolder aan die zo'n 18 graden is. Het is zo'n badkamer-fan zonder verdere pijp of bochten. Verder zijn er nog twee passieve inlaten met een doorsnede van 12,5cm.

 

Het gaat me echter niet lukken om de vrije randen langs de platen kleiner te maken dan de gaten in de platen. Er is zo'n 10 centimer ruimte rondom de hele platen en da's toch veel meer dan die 4x12,5 cm gaten die er in zitten. Voor de afzuig hangt er een koolstoffilter in de ruimte. Dan een flexibele slang van ongeveer 1,5 meter met 2 x een 90 graden bocht naar de afzuiger en vervolgens een flexibele slang van ongeveer 1 meter met 1 90 graden bocht. Als motor voor de afzuiger gebruiken we nu nog zo'n afzuiger die je ook wel voor installaties in je huis gebruikt. Die zou 500 kuub per uur moeten halen. Er is trouwens wel redelijk wat onderdruk in de kast.

 

We zitten nu toch te denken dat die afzuiger wel eens te weinig zou kunnen zijn. Zeker als het in de zomer warmer wordt. We zitten er nu aan te denken om het koolstoffilter en die motor alleen nog maar te gaan gebruiken voor de kleine moederkast en een nieuwe 1500 kuub slakkenhuis met filter te halen voor de bloeikast.

 

Ik heb in ieder geval vanavond die grote plaat van 1,20 x 1,20 gesplitst in twee kleinere van 0,60 x 1,20 zodat de boel wat minder afgesloten wordt. Voordeel is ook dat er nu een "looppad" van zo'n 25 centimer tussen de twee bodems komt zodat we ook achterin kunnen komen.

 

Hier nog even twee pics waarin je eerst de plaat ziet voor de splitsing en vervolgens de twee gesplitste platen. Morgenochtend kan ik ze ophangen en dan horen jullie morgen wel hoe het ons vergaat met de temperatuur.

med_gallery_5852_58_741906.jpg med_gallery_5852_58_1530535.jpg

Edited by John Doe

Share this post


Link to post
Share on other sites

De truuk zit m in de opwaarts afgezogen lucht,welke door de dubbele bodem langs je planten omhoog trekt.

 

In die opwaartse luchtstroom zit jou knelpunt,zekers als de aangezogen lucht zon 18 graden is.

Dit houd in dat er niet genog lucht door de gaten in je bodem omhoog gaat.

Zoals op de fotos hieronder te zien is zijn de gaten rondom de kast en die in de bodem vrij groot om voldoende aanvoer te realiseren.De gaten kunnen eigenlijk niet groot genoeg wezen.

 

Mijn systeem werkt op een niet aktieve inblaas,de afzuiger zuigt de lucht dwars door de bodem heen.

 

De lucht in je hokkie gaat op 1 of andere manier niet voldoende langs je planten en je lampen.

 

gallery_5822_233_1463.jpggallery_5822_233_2206.jpg

Zoals te zien is,is er om elke pot 4 ruime gaten gemaakt!!

 

gallery_5822_233_2317.jpg

Ook de ruime gaten om de kast heen om de verse lucht aan te zuigen zijn van groot belang.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ik de hele kast toch maar ga voorzien van een dubbele bodem, net als Sannie. Alleen is dat een vrij grote verbouwing en dat doe ik liever niet tijdens deze kweek. Als het goed is dan zijn we ergens eind mei klaar en dan kan ik aan de slag.

 

We hebben nu in ieder geval die grote reflectieplaat in twee kleinere gesplitst. Eens kijken of dat een beetje wil helpen. (Op de foto moeten ze nog wel wat zakken, want die ene hangt nog te hoog)

med_gallery_5852_58_155197.jpg med_gallery_5852_58_1943697.jpg

Edited by John Doe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

En nu nog even over de plantjes: die gaan prima. We storen ze eigenlijk nauwelijks met ons gedoe. De reflectieplaat hebben we vlak voor licht-uit uit de kast gehaald en vlak voor licht-aan er weer in gehangen. Zo missen de dames geen sprankje licht en ze gaan dus ook goed. Dit is dag 12 op 12/12 en de topjes zijn nu duidelijk zichtbaar.

 

med_gallery_5822_233_59749.jpg

 

gallery_5822_233_4226.jpg

 

Ze krijgen om de dag zo'n 200 a 300 ml water met bloeivoeding. De temp zit op 29 en de LV op 45%.

Edited by Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ze krijgen om de dag zo'n 200 a 300 ml water met bloeivoeding. De temp zit op 29 en de LV op 45%.

 

Ze staan er mooi bij Miss. Hoe bewater je ze ?

 

Greetz en succes !

 

tjieler

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Bedankt jongens.

@Tjieler: ik geef ze water met een drukspuit met een lekkere lange spuitarm eraan. Anders kom ik niet bij de achterste planten. Ik ga er lekker bij zitten op een laag krukje en geef elke plant zoveel tellen water. Ik deed het eerst met een maatbeker, maar die past inmiddels niet meer tussen de planten. Door af en toe een paar potten te tillen weet ik hoe snel ze drinken en wanneer ze weer een beetje meer nodig hebben. Zo verhoog ik het steeds een beetje.

Heel relaxt voor mij en ook voor de plantjes. Ik mag er graag tussen zitten. Misschien was ik in een eerder leven wel Maja de Bij. He Ert, dan was jij vast mijn vriendje :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

En momenteel Maja de Bijna :P (zwart en geel maar niet helemaal) :whistling

 

Bedankt voor je uitleg Miss, vindt je het geen probleem dat je water langs boven geeft aangezien de afvalstoffen bovenop de aarde komen te liggen en je die zo terug in de grond spoelt ? Ik zou miss wel gebruik maken van een tensiometer.

 

Groentjes,

tjieler :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

ha Miss j, das een happy familie daar binnen.

 

 

ja dan moet ik me naam veranderen in Willy.

gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

het gaat zeker heel goed,en inderdaad,op deze configuratie een 1500m³ slak met een 2000m³ koolstoffilter zal je nooit of te nimmer nog temperatuur problemen opleveren,de grotere luchtverplaatsing dwingt ook je passieve inlaten om meer verse lucht door je hok aan te voeren,dit in combinatie met een thermodimmer= :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

geprobeert een tekening zo te maken met lijntjes en pijltjes maar is niet gelukt

 

als je autocad hebt maak ik graag een tekening voor je

hoe ik het bedoel

 

 

ik probeer er zo wel een pdf file op te zetten maar loop ik eerst even naar mijn andere comp

daar staat acad op

 

 

tnt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie groene plantjes! Jullie zijn trouwens echt goed bezig volgende kweek nog wat aanpassingen maken en dan heb je gelijk een perfect hok. Ga zo door! :whistling :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Ik heb ze bij Bio Hydro Techniek uit Hilversum gehaald. Maar ik geloof dat ze ook op willen sturen. Hier het nummer: 0347-344511 of mail info@biohydrotechniekbv.nl

Je kan meer lezen op www.rhizosys.nl

Veel succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

miss J, ten eerste; Ik volg je 2 topics met veel plezier en interesse! ziet er echt super uit!

 

wat zijn ongeveer de kosten van de schimmels en bacto voor 1 kweek?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Ik moet je met het schaamrood op de kaken vertellen dat ik dat effe niet weet. :whistling :whistling

Ik heb namelijk de schimmels samen met de inducties en nog wat dingen gekocht en de afzondelijke prijzen zou ik niet meer kunnen vertellen. De bonnetjes heb ik voor de veiligheid niet bewaard. Dusssss....

Maar onze schimmelman en mede-forumer kan er, als werknemer van BHT alles over vertellen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze vragen zijn al aan bod geweest in een apart aangelegde draad :P ;schimmelvragen

 

Hier vertek ik je ook graag met alle liefde wat deze schimmele vriendjes voor ons kunnen betekenen.

Gelieve deze schitterende draad hier niet meer voor gebruiken :whistling

 

Gaat goed he miss :whistling

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Weer een week voorbij. De planten staan inmiddels 19 dagen onder 12/12. De groei lijkt er aardig uit te zijn. Ze begonnen een paar dagen terug veel rode steeltjes te maken en hier en daar wat vlekjes op de grotere bladeren in het midden van sommige planten. Ik kon het in een heel vroeg stadium al zien bij de bladeren die voor de lampen staken. Met het licht er zo doorheen leek het alsof de bladeren lichtere of dunnere stukjes in hun blad hadden. De vlekjes leken lichter groen dan de rest van het blad. Alleen zichtbaar tegen het licht. Later werden dit lichtbruine spikkels. Ik heb de conclusie getrokken dat ik wat te veel bloeivoeding heb gegeven. Dat de aarde vermoedelijk toch nog genoeg bevat. Toch een beetje lastig dat er niet op de zakken van de aarde staat wat erin zit. Nu moet ik toch nog langs de GS voor een ventilator dus dan gelijk maar ff vragen.

Ik heb in ieder geval de afgelopen waterbeurt even geen voeding gegeven, alleen maar de tweewekelijkse dosis Bacto een paar dagen eerder gegeven. Even de schimmeltjes een boost gegeven, en hopelijk kunnen die het een beetje opvangen. Blijft wat zoeken, maar ik voel het al iets beter aan, geloof ik.

 

Zo staan ze er nu voor:

gallery_5822_233_64756.jpg

 

De rode steeltjes zijn duidelijk te zien. Verder maken ze al mooie topjes. Sinds een paar dagen beginnen ze ook al wat wit te worden. Heel leuk om dat eens allemaal mee te maken zo in het eggie.

med_gallery_5822_233_53451.jpg med_gallery_5822_233_67783.jpg

 

Ik ben van plan maar 1 x per week bloeivoeding te geven en even af te wachten of het dan erger wordt of niet.

 

@Tnt: John Doe heeft gister een stuk plastic getaped op de manier zoals jij het had uitgelegd. Van de reflectieplaat naar het plafond om te zorgen dat de lucht altijd langs de lampen stroomt. Het bleek voor de temp niets te doen maar was niet geheel nutteloos. We hadden verwacht dat de afzuiging het plastic wel bol zou trekken over de reflectieplaat heen, maar het tegenovergestelde gebeurde eigenlijk. De tafelventilator trok het juist bol de loze ruimte in. Het lijkt wel of die de luchtstroom meer beinvloed dan de afzuiger. :whistling

Vervolgens ben ik maar eens met een sigaret wat rook gaan blazen en toen bleek ook weer dat als ik de tafelventilator uit heb er eigenlijk niet een noemenswaardige luchtverplaatsing is.

Nu gaat deze ventilator het toch niet trekken in de zomer dus hebben we maar besloten om deze vervroegd te gaan vervangen voor een 1500kuub afzuiger. Verhuizen we deze met filter naar de moederkast, voor de S&S stinkers :whistling

Edited by Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik moet je met het schaamrood op de kaken vertellen dat ik dat effe niet weet. :P :whistling

Ik heb namelijk de schimmels samen met de inducties en nog wat dingen gekocht en de afzondelijke prijzen zou ik niet meer kunnen vertellen. De bonnetjes heb ik voor de veiligheid niet bewaard. Dusssss....

Maar onze schimmelman en mede-forumer kan er, als werknemer van BHT alles over vertellen :P

 

Mja dan ben je goed stom bezig :D

 

Je kunt nml tot 2000,- terug vorderen als ze je pakken... maar dan moet je wel met bonnetjes aan komen zetten :whistling

 

Maar dat ff terzeide,

 

Je stengels zijn flink paars (van je blad naar de stam) misschien toch maar je temp iets omhoog krikken ?

 

suc6.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...