Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Dag 28  (week 4 dag 7) , gisteren voor de laatste keer ingespoten met auxines. Temp.  26°/ 20°    , LV 64%/56% .  PH 5,8 .  Dit wordt zoals het er nu uitziet een topronde. Ik zei weinig kenmerken dat ze ergens last van hebben. Wordt nog saai dalijk haha.

Enige nadeel is dat de planten  rechts hoger zijn dan links.  De volgende ronde ga ik proberen de stekken gelijktijdig te potten. Deze ronde had steeds als er een paar stekjes klaar waren ik die meteen in kleine bekertjes gepot,met als resultaat dat er een paar 4 of 5 dagen ouder zijn. Komende ronde wil ik ze zoveel mogelijk tegelijk gaan potten.

20200411_150850.jpg

20200411_150855.jpg

20200411_150906.jpg

20200411_150939.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat  dit als het goed is ook uiteindelijk voor meer bloemvorming zorgt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je iig een linkje van dat spul wat je spuit ? Ben wel benieuwd welke auxines dat dan zijn, want een aantal bekende auxines hangen het label 'kankerverwekkend' aan .

Auxine wordt ook onder andere in de wortels geproduceerd  en zorgt feitelijk voor strek, maar breekt ook snel af onder invloed van licht. Op het moment dat je naar 12/12 schakelt, gaan de meeste planten 'schieten'. Dit heeft met de hoeveelheid auxine te maken, omdat er nu ineens minder licht ter beschikking komt, waardoor er minder afbraak plaatsvind.

Je ziet wel eens toppen langs de lamp door blijven schieten. Doordat deze toppen aan minder licht worden blootgesteld, wordt er ook minder auxine afgebroken (strek dus).

Mijn streven is om een gedrongen plant te kweken die efficiënt produceert én ook haar bloemen kan dragen. Het is juist  die afbraak van auxine, die daar ook aan bijdraagt, maar waarschijnlijk mis ik wat inzichten.

Je leest ook wel eens dat mensen hun toppen moeten ondersteunen, omdat de plant het niet meer kan dragen, maar of dat nu zo efficiënt en positief is......lijkt me niet.... 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel een interessant perspectief over auxine. Zo had ik er nog niet naar gekeken.

 

auxine belooft ook wat andere dingen. Ik heb dit van een ander forum geplukt

 

Belooft:
Diepere worteling; de stengels groeien omhoog (geotropisme) waardoor de plant meer gewicht kan dragen.
Gezonder blad.

Meer bloem en topvorming. ( tot 20%!!!)

Kompakte toppen (meer gewicht)

Toppen onder in de plant zijn beter ontwikkeld (minder luchtig, dus zwaarder in gewicht)

Aanzienlijk hogere vorming van T.H.C. kristallen.

Minder stressgevoelig (bij eventuele plotselinge temperatuur verschillen e.d.)

Deze bevindingen zijn gedaan door in een ruimte de helft van planten in te sproeien met AUXINE en de andere helft niet.

Het middel is ook aangebracht in combinatie van bestrijdingsmiddelen (spint/meeldouw)

Verder is het gangbare voedingsschema aangehouden.

Edited by MisterX
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die tekst komt uit een artikel dat eens in de Highlife heeft gestaan.

Ik denk dat de titel Auxines hier misschien een wat vertekend beeld geeft van de daadwerkelijke samenstelling, want als ik naar bijvoorbeeld het productblad kijk op auxine.eu, dan bestaat dit uit hetgeen je ook in een goede fish en melasse vind, aangevuld met plantenhormonen auxine, cytokinine en gibberelline.

Opmerkelijk dat hier ook cytokinine aan is toegevoegd, want dat remt nu net de werking van auxine.

Het zal vast werken voor minerale kwekers. In een biologische teelt zal dit niet zo van toepassing zijn, want hier wordt een goede fish al doorgaans van te voren nog eens door de aarde gemengd, of meegegeven gedurende de teelt, geldt dat meegeven ook doorgaans voor melasse en  worden alle genoemde plantenhormonen bovendien  geproduceerd door bacteriën...

 

 

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minutes ago, greentjeonatrip said:

Die tekst komt uit een artikel dat eens in de Highlife heeft gestaan.

Ik denk dat de titel Auxines hier misschien een wat vertekend beeld geeft van de daadwerkelijke samenstelling, want als ik naar bijvoorbeeld het productblad kijk op auxine.eu, dan bestaat dit uit hetgeen je ook in een goede fish en melasse vind, aangevuld met plantenhormonen auxine, cytokinine en gibberelline.

Opmerkelijk dat hier ook cytokinine aan is toegevoegd, want dat remt nu net de werking van auxine.

Het zal vast werken voor minerale kwekers. In een biologische teelt zal dit niet zo van toepassing zijn, want hier wordt een goede fish al doorgaans van te voren nog eens door de aarde gemengd, of meegegeven gedurende de teelt, geldt dat meegeven ook doorgaans voor melasse en  worden alle genoemde plantenhormonen bovendien ook geproduceerd door bacteriën...

 

 

Dat soort stukken neem ik altijd met een korreltje zout want dat is eigenlijk gewoon een reclame artikel.  Is wel precies het artikel wat bij mijn flesje hoort.

Edited by JackyH80

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies dat dus.

Ik begrijp graag wat ik mijn planten geef.

Hoe hoog het aandeel daadwerkelijke auxine is, welke auxine het is, staat er tussen die hele hoop andere elementen niet eens in vermeld en bovendien zit er ook een antagonist in.

Marketing prietpraat is het en anders niets....

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 37  (week 5 -dag 5)

Loopt goed,weinig te melden.   Wel gvd laatst 3x  In een 10min stroom uitval omdat ik een elektrische barbecue aan het insteken was en niet in de gaten had  het van dezelfde groep als de dames zat.   Wat me verder weer opvalt is bij dit soortje de ongelooflijk dikke stammen wat je krijgt door de regulator.  Zie ene foto , hij staat helaas te ver om een meetlat er tegen te houden maar die is zeker meer dan 2cm dik.

20200416_124924.jpg

20200416_124915.jpg

20200416_124902.jpg

20200415_164917.jpg

Stekken zijn ook eindelijk allemaal geworteld. Precies na 2 weken. 20 goed geworteld en 4 die mini worteltjes hebben heb ik vandaag maar snel gepot anders hebben die te veel achterstand.  2 stekken van de 26 liggen op het kerkhof.   Ik laat deze stekken ipv nu in rozenpotten te zetten nu nog een aantal dagen lekker in de propagator staan ,is me vorige keer goed bevallen, na een dag of 6 extra in de propagator zit er een kleine kluit aan wortelen aan waardoor je dalijk een veel sterkere plant hebt.  Oohja en ik spuit ze 1x in de week in met bladvoeding zowel stekken en moeders en dat was zojuist.  Daar hebben ze dus een lekkere douche van gehad. 

20200416_125659.jpg

20200416_125721.jpg

20200416_125737.jpg

Edited by JackyH80
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prachtige stekken. 

Lijkt wel een Hulk soortje. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minutes ago, Kluns said:

Prachtige stekken. 

Lijkt wel een Hulk soortje. 

ja ik gooi zelfs regulator in mijn water waar ik de stekblokjes in laat inweken.   Ik laat de blokjes 3 a 4 uur inweken met een ec van ongeveer 0,7 en ph 4,8/5,3,  je ziet het in die 4 uur steeds oplopen en dan gooi ik weer af en toe een druppel ph-min erbij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch zet je ze stil!  
Je voed ze onder tl. Verse aangroei, hoe minimaal ook ,is minder ontwikkeld.  

Daarom heb ik graag kleine stekjes. Hoe langer ze in de groei periode van de hoge wattjes kunnen genieten ( dikkere stammen),hoe meer grammen ;)

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, P H donner said:

Toch zet je ze stil!  
Je voed ze onder tl. Verse aangroei hoe minimaal ook ,is minder ontwikkeld.  

Daarom heb ik graag kleine stekjes. Hoe langer ze van de hoge wattjes kunnen genieten ,hoe meer grammen ;)

hmm... ja zit misschien wat in. Maar kwa schema wordt het lastig nu om om  te gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat snap ik ook. ;)

Het is maar een detail. Maar uiteindelijk draait het daar wel om om maximaal te gaan .

Timing ook zo’n ding. :P;)  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt @P H donner , de laatste 2x had ik binnen 2 weken goede mooie stekken.  Maar de keer daarvoor duurde het 3 weken.   Daarom heb ik voor de zekerheid maar weer 3 weken ingepland,want ik doe dit nu liever zo dan dat ik te laat ben en ik weer ipv 18/6  dan weer 24/0 moet groeien.  Maar volgende keer ga ik denk ik voor ze maximaal 2,5 weken in te plannen.

En als jij stekken maakt geef jij de propagator 24/0  of 18/6  licht?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom veel te veel stekken maken van één lengte en met de snelst wortels dáár ga ik mee werken.

Stekken draaien mee met moeder dus 18/6

Stekken van 4/5 cm vind ik het geilst :D

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, P H donner said:

Daarom veel te veel stekken maken van één lengte en met de snelst wortels dáár ga ik mee werken.

Stekken draaien mee met moeder dus 18/6

Stekken van 4/5 cm vind ik het geilst :D

 

hoeveel aak jij er meer dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, P H donner said:

Daarom veel te veel stekken maken van één lengte en met de snelst wortels dáár ga ik mee werken.

Stekken draaien mee met moeder dus 18/6

Stekken van 4/5 cm vind ik het geilst :D

 

hoeveel maak jij er meer dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dubbel

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ik gebruik ook mini stekjes, en hopelijk worden het idd dikke stammen. 

Maar die stammen van @JackyH80 moet ik voorlopig nog maar zien te krijgen. 

IMG_20200413_180507.thumb.jpg.cc38247026e579244aa6200d249b4e5a.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, Kluns said:

 

Ik gebruik ook mini stekjes, en hopelijk worden het idd dikke stammen. 

Maar die stammen van @JackyH80 moet ik voorlopig nog maar zien te krijgen. 

IMG_20200413_180507.thumb.jpg.cc38247026e579244aa6200d249b4e5a.jpg

Regulator van aptus gebruiken top spul

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb net toch maar mn stekken omgepot, mede op advies van @P H donner , heb nieuwe rfx gebruikt en ingewaterd en gespoeld met een ph 5,1 en een ec 1,2 .  Ik verwacht een 12 dagen 18/6 en dan weer knallen.

Ik ga meteen straks weer wat nieuwe stekken maken want de moeders moeten toch wat gesnoeid worden en dan kan ik er net zo goed weer wat stekjes van maken. Ik verwacht over 2 weken als deze stekken klaar zijn (nog) beter weer dus kan ik een paar moeders buiten zetten.

20200418_143832.jpg

20200418_164924.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie stekken weer.

vind ik wel ballen hebben om moeders buiten te zetten terwel je binnen kweekt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, M0251 said:

Mooie stekken weer.

vind ik wel ballen hebben om moeders buiten te zetten terwel je binnen kweekt.

 

Ja zet geen grote kuipen neer maar gewoon paar 7liter potten en is maar voor een paar weken.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...