Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cannarie

4 Bomen Onder 2 X Gavita 6/750E De

Recommended Posts

Ook vind ik, dat je nooit te veel tegelijk moet veranderen,

omdat je dan de resultaten van je verandering niet meer kunt onderscheid..

1 ding tegelijk en niet te rigoureus..

Ja, dat bedoelde ik met niet de beste manier om te leren

 

Veel van de problemen, zijn uiteindelijk altijd terug te leiden,

naar het medium en het klimaat.

Ten onrechte krijgt vaak de voeding de schuld. :rtfm:

En dat brengt me bij min laatste theorie. Ergens halverwege de kweek ontstond er een groot verschil tussen mijn 2 thermometers in het hok. Zal jullie het hele verhaal besparen, maar ik had reden om aan te nemen dat de ene van de 2 een te lage temp aan gaf. blijkt nu dat de andere juist een te hoge temp aangaf vanaf een zeker moment. De temp blijkt nu de hele tijd tussen de 20C en 25C te hebben gezeten (meestal rond de 24 met de lampen aan) ipv wat ik dacht tussen de 22C en 27C.

 

Kan het niet gewoon zo zijn dat de planten hierdoor te weinig verdampt hebben en hierdoor te weinig voedingsstoffen hebben opgenomen?

 

En @dilago, Jij dacht, het is weer de hoogste tijd voor een confrotatie met OR?

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een gezellig topic is dit toch, Oh sorry sarcasme stond nog aan.

Is het bij jou alleen gezellig als je elkaar naar de mond praat? Het enige wat ik heb gezegd is dat OR beter eens mineraal kan proberen alvorens het af te serveren. Dat is niet ongezellig maar advies wat hij anderen (terecht) ook meegeeft. Wat ik dus zeg is dat OR z'n eigen advies moet opvolgen en als dat niet meer kan dan wil ik hem nomineren voor dictator! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou best kunnen idd dat daar je probleem zit dan.

Al zijn het geen extreme temperaturen,

ze willen wel graag een graad of 7 verschil..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blijft gissen altijd met die problemen.

Dat is de reden dat ik ook een ph soil meter heb. Zodat ik dingen kan uitsluiten

 

Maar als we het toch over de natuur hebben.

 

Een buitenplant staat ook niet altijd lekker warm en word dan toch ook niet geel?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een gezellig topic is dit toch, Oh sorry sarcasme stond nog aan.

Is het bij jou alleen gezellig als je elkaar naar de mond praat? Het enige wat ik heb gezegd is dat OR beter eens mineraal kan proberen alvorens het af te serveren. Dat is niet ongezellig maar advies wat hij anderen (terecht) ook meegeeft. Wat ik dus zeg is dat OR z'n eigen advies moet opvolgen en als dat niet meer kan dan wil ik hem nomineren voor dictator! :P

 

Ik zeg gewoon iets, en er altijd wel iemand die zich aangesproken voelt terwijl ik eigenlijk tegen niemand zij.

Gezellig is als je met elkaar in discussie gaat zonder wederzijds respect te verliezen.

Je hoeft het natuurlijk niet eens te zijn met elkaar, dan is het aan jou om jou stelling te onderbouwen en de ander van jou gelijk proberen te overtuigen. Dat moet toch ook kunnen zonder elkaar aan te vallen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@misterx, als in de natuur een plant 12 uur lang volle bak licht krijgt, is het meestal wel warmer dan 23/24 graden.

 

Vanuit mijn Jip en Janneke begrip van de fysiologie van de plant kan ik me voorstellen dat door het vele licht de stofwisseling erg hoog is. En dat als de transpiratie en daarmee de voedingstoevoer dan achtterblijft, en deze soort van zichzelf al erg hongerig is, er tekorten kunnen optreden.

 

@Rockfort, Het respect tusssen die 2 is al lang en breed verloren. Daarom kunnen ze beter gewoon helemaal niet op elkaar reageren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

12u licht buiten heb je alleen in de herfst en vroeg in het voorjaar, hoezo warmer cannarie?

 

zing deze ronde uit, het is gissen wat er nu precies de oorzaak is omdat je deze ronde zelf ook heel anders te werk bent gegaan dan je voorheen deed

 

mbt de temperaturen in het hok, kan je geen voeler aan die Gavita controller koppelen vd temperatuur meting?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vroeg me wel nog af in hoeverre die grond meters betrouwbaar zijn. Zag een yt filmpje van iemand die 4 metingen doet in 1 pot met een bluelab meter (en daarmee compleet zn wortels vernachelt in mijn ogen), maar ook 4 verschillende waardes krijgt. Kan natuurlijk ook binnen de pot fluctueren.

 

Maar als jullie zeggen dat dat zo'n meter beter is, bestel ik die voor de volgende ronde.

 

Er staat een mooi topic op WF uit 2006 waarin de bekertje methode uiteengezet wordt:

Om een juiste waarde tijdens de meting te verkrijgen is het belangrijk dat zowel het monster dat men genomen heeft als ook de meetapparatuur die men gebruikt op temperatuur is. Men dient het monster op dezelfde temperatuur te houden als de temperatuur waarop de meetapparatuur geijkt is. Deze temperatuur staat altijd in de gebruiksaanwijzing van de pH of EC meter vermeld. Indien men de meting bij een andere temperatuur verricht dan zal de gemeten waarde afwijken van de werkelijke waarde, ook is het belangrijk om je meetapparatuur tijdig te ijken met de juiste vloeistof, ook dit weer op de juiste temperatuur.

 

Dit vertellen de boys van Canna je er niet bij en ik vrees dat Rocker ook nooit kennis van dit voorbehoudt heeft genomen?

De meeste meters hebben ook nog eens een afwijking in dat omrekenen naar 25C, dubbelop pret.

 

Het is een zeer onbetrouwbare methode, lauw aan de pink water is ruim 30C en koud aan de pink is water een graad of 12.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij was de langste dag toch echt ergens in juni hoor. En wanneer heb jij voor het laatst in de herfst of in het voorjaar (of uberhaubt :)) meerdere dagen achtereen 12u per dag aaneengesloten fel zonlicht meegemaakt?

 

De Gavita controller heeft idd een voeler maar die moet je kalibrerem adhv de andere thermometers dus die heb ik buiten beschouwing gelaten

 

De afwijking die de temperatuur op de ph geeft, hebben we het volgens mij wel eens eerder over gehad in een ander topic. Die is verwaarloosbaar in mijn ogen. Zal dat topic die je nu linkt later eens bekijken

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@misterx, als in de natuur een plant 12 uur lang volle bak licht krijgt, is het meestal wel warmer dan 23/24 graden.

 

Licht hoeft geen felle zon te zijn :search:

De koppeling aan temperatuur: het kan strakblauw zijn met extreem veel zon en toch maar 15C.

 

Mbt de voeler, geen GS in de buurt die je er vast mee kan helpen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee ok, maar als het al 12 uur achtereen zonnig is, is de zon in het begin en aan het eind van die periode al een stuk minder sterk.

 

Maargoed, hoe het zonlicht zich in verschillende seizoenen tijdens verschillende weertypes verder verhoudt tot een hps lamp weet ik niet. Maar zo'n gekke gedachte is het toch niet dat je bij koudere temperaturen minder verdampt en dus eerder tegen een tekort aan loopt? (vpd verhaal)

 

Heb inmiddels een nieuwe min/max thermometer in huis. Voorzien van extra externe voeler. Dus thermometers genoeg. Ben nu nog even aan het zoeken naar de ideale afstelling van de frequentieregelaar bij de nieuwe temperatuurwaardes. Maar dat komt goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Langste dag is (hier boven de evenaar) 21 juni..

Maar daar gaat het volgens mij niet zo om...

 

In de streken, waar ons plantje in de natuur voorkomt,

heerst gewoonlijk een heel ander klimaat.

 

Daar gaat het in dit geval volgens mij om.

Wij bootsen dat zo goed als mogelijk na.

Waar het mis is gegaan, (zou kunnen, ik weet het ook niet)

is dat C zijn dag en nacht temperaturen niet op de gewenste 7 graden verschil heeft gehad.

 

Dat heeft het plantje belemmerd denk ik..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet waar je vandaan komt.

Maar je mag me ph soil meter wel lenen.

 

Ik gebruik hem alleen met problemen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook zo'n goedkoop ding uit de tuincentra liggen..

Analoog, met een wijzertje.

 

Volgens mij totaal onbetrouwbaar..

Als er zijn, die wel goed functioneren, zou ik graag willen weten welke is zou moeten halen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

@OR, Wat ik altijd begrepen heb is dat je moet proberen onder die 7C te blijven, en dat hoe kleiner het dag/nacht verschil is, hoe beter.

 

@MisterX, Dat is erg aardig van je, man. Thanks voor het aanbod! Ik had gezien dat bluelab ook losse soil probes verkoopt die ik op de ph meter kan schroeven die ik al heb. Dus denk dat ik die sowieso ga aanschaffen.

 

Hoop alleen niet dat ik elke keer als ik de ene probe vervang voor de andere, ik de meter weer opnieuw moet kalibreren.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat van die onder de 7 graden, is ivm condensatie, wat top rot veroorzaakt.

Volgens mij, wil je juist een grote verschil, om de aanmaak van kristallen te vergroten..

 

Maar het is niet echt een dingetje, waarin ik me heb verdiept,

dus ik kan er best naast zitten..

 

125 pleuri voor een ding waarmee je moet rommelen om een goede meting te krijgen :withstupid:

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://onlinetopgar...pAaAjigEALw_wcB

 

Bluelab ph soil meter

 

Deze heb ik. Moet soms beetje rommelen voor goeie meting.

 

Zijn wel goeie YouTube videos over

 

Wat bedoel je met "rommelen" , en hoe weet je dat je een goede meting doet??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rommelen betekent niks meer dan de probe goed contact laten maken met het te meten medium.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee.

Niet nodig ook op 11ltr potten waar je in tijd van 2x water geven de hele pot als het ware kun spoelen.

Toen ik nog op grote potten aarde kweekte is het wel een overweging geweest :search:

 

Is jouw gemeten 1.3 en 5.8 ook de mijne als mijn water uit de kraan 0,24 en 7.2 is tov van de 0.55 en 8 die er bij jouw uitkomt?

Waarden en interpretatie hiervan is meer dan het aflezen van een incidenteel gemeten waarde op een meter :withstupid:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is jouw gemeten 1.3 en 5.8 ook de mijne als mijn water uit de kraan 0,24 en 7.2 is tov van de 0.55 en 8 die er bij jouw uitkomt?

Waarden en interpretatie hiervan is meer dan het aflezen van een incidenteel gemeten waarde op een meter :withstupid:

Op welke manier zijn de waardes van het kraanwater van invloed op de interpretatie van de gemeten ph waarde van het medium?

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...