Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cannarie

4 Bomen Onder 2 X Gavita 6/750E De

Recommended Posts

Ja, jij had het voorspeld idd. Maar ik blijf het toch raar vinden dat de cyclus in een keer 2 a 3 weken verkort is.

 

Mijn idee zou nu zijn om me wat betreft oogst te richten op 8 weken 12/12. Dat is nu nog 18 dagen.

 

Dan geef ik ze vanavond voor de komende 3 dagen nog een keer volle bak voeding met een lekkere shot pk. Volgens de breeder groeien de toppen namelijk nog explosief in de laatste 2 weken. Heb dit nooit zo ervaren maar heb dit verloop ook nog nooit meegemaakt.

 

Dan een keer water met halve dosis voeding en dan laatste 1,5 week afgezuurd water

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nogmaals,

Naar mijn idee, ben je voor de PK13/14 te laat.

Advies is nl. zo'n 4 week voor de oogst.

 

Die 18 dagen, dat is denk ik een goede gok..

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens het basic schema van Aptus moet je de pk booster gedurende de hele bloeiperiode toevoegen tot het spoelen. Ik ben er zelf vorige week pas mee begonnen omdat de planten zo vroeg al die K nog niet nodig hebben en ik de voedingsproblemen niet wilde verergeren. Voor de volgende ronde heb ik een losse P booster in huis gehaald om vanaf het begin van de bloei toe te voegen.

 

Plagron adviseert hun green sensation (pk booster) uit mijn hoofd de laatste 5 weken toe te voegen. Maar dus ook gedurende die hele periode en niet alleen 4 of 5 weken voor het eind

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_38152_17225_15831.png

 

Volgens dit schema,

is de P behoefte er gedurende de hele bloei periode.

Maar de K 3/4 week voor de oogst..

 

Je zou dus nog K kunnen geven,

maar ik denk dat je plantjes niks meer opnemen.

dat je een pH blokkade hebt.

 

Ik zou nu gewoon de plantjes laten sterven en alleen nog water geven..

Sorry.... het is niet anders meer..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef alleen in week 3 veel bloeivoeding.

 

Daarna zit ik niet zo heel hoog in me p en k

Share this post


Link to post
Share on other sites

@OR, dat is toch zegmaar wat ik net zei? :)

 

Vind het wel wat ver gaan om al van een ph blokkade te spreken na 1 minder betrouwbare meting van 6.5. Zo extreem hoog is dat toch ook weer niet?

 

@misterx, dat heb ik nooit eerder gehoord. Wat ik juist begrepen had is dat je het opbouwt in de loop van de cyclus, hetgeen ook terug komt in voedingsschemas (en de bovenstaande grafiek)

 

Hoe ben je daar zo toe gekomen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begreep, dat je ze nog een keer de volle mep met een booster wou geven??

 

Die blokkade is er al (veel) langer .....

Waardoor zou ik 123 niet weten,

Kan pH zijn, kan ander geklungel met voeding zijn..

 

Vind ik ook 1 van de grootste nadelen van mineraal voeden.

Je kunt in al je goede bedoelingen, maar zo je plant vernachelen..

Je moet zoooo sterk de vinger aan de pols houden.

Een klein foutje wordt onmiddellijk afgestraft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat grafiekje klopt alleen voor geen meter. Je moet voor de gein eens proberen om een plant op alleen N door de eerste 6 weken te krijgen.

 

Buiten dat is er geen enkele overeenstemming over wat het beste NPK schema zou zijn over de hele kweek. Elke fabrikant doet wat anders.

 

Ik zou zelf zeggen relatief wat hoger in de N tijdens de groei, wat extra P tijdens de bloei aanzet en wat hoger in de K tijdens het aandikken van de toppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@OR, op welk geklungel doel je dan precies? Ik ben rond week 3 terug gegaan in ec waar ik een stapje omhoog had moeten gaan. Vanaf hier ging het bergafwaarts. Maar geeft dit een PH blokkade?? Verder heb ik niet zo veel raars gedaan.

 

Ik wil niet zeggen dat dit zeker net het geval is, maar om nou zo stellig die conclusie te trekken terwijl ik op geen enkele manier kan bedenken hoe dit dan ontstaan zou zijn.

 

Betreft het organisch voeden staat er tegenover dat je wel makkelijker bij kunt sturen en dus je plant makkelijker kunt leren kennen lijkt mij.

 

@Wietefras, ik denk dat je die grafiek meer moet zien als schematisch beeld van waar de plant in welk stadium extra beoefte aan heeft. Als je het zo bekijkt komt het best overeen met wat jij adviseert.

 

Overigens zegt aptus in de brochure waar die grafiek ook in staat, dat een veel gemaakte fout die de opbrengst schaadt is om pk boosters te vroeg in te zetten omdat dit een overschot aan k geeft. En in het voedingsschema in die zelfde brochure staat super-pk toevoegen vanaf begin bloei.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net weer even een meting van de grond gedaan en kom nu uit op ph 6.3.

 

De grote vraag is natuurlijk in hoeverre dit aan de nauwkeurigheid van de meting ligt en in hoeverre aan de laatste waterbeurt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan niet zomaar de Ph van je grond meten op basis van de drain die je meet, je zult een papje moeten maken van je grond met demiwater en dan meten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee wat demiwater is, maar ik heb wat aarde vermengt met het water uit mijn ontvochtiger, omdat hier geen bufferende mineralen in zitten, en hiervan de ph gemeten.

 

Drain heb ik sws niet

 

edit: effe gegoogled en volgens mij komt dat overeen met demiwater :)

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geklungel is een te zwaar woord.

Maar vlekkeloos was het niet..

 

pH meten,

Doe je door eerst water pH neutraal te maken. 7.0 dus.

Daarna een schepje grond er bij 1/3 volume..

Ff roeren een 1/2 uurtje laten staan en dan meten..

Geeft een 95% betrouwbaar beeld van je pH.

 

Gedemineraliseerd (demi) water hoeft niet,

want je wil de pH weten, niet de EC.

 

Trek het je vooral niet aan cannarie,

ik ben er van overtuigd, met jou wil om het te weten

en niet zo maar wat doen, dat je na een rondje of 2/3/ het echt wel goed gaat doen..

 

:book:

Share this post


Link to post
Share on other sites

de vorige keer heb ik het idd afgezuurd naar 7.0. echter kwam ik er achter dat het kleinste beetje zuur de ph enorm omlaag schoot, omdat het dus gedemineraliseerd is.

 

Gedemineraliseerd water is juist wel belangrijk, omdat de mineralen in het water de ph bufferen. Gooi maar eens een druppel azijn in een glas kraanwater en een glas demiwater :) je zult zien dat de ph in het kraanwater veel hoger blijft. En als het dus niet gebufferd is, maken die paar punten verschil in de ph veel minder uit

 

Om deze reden achtte ik het deze keer dus niet nodig om het naar 7.0 te brengen.

 

Rondje of 2/3? volgende ronde wordt perfect, vriend! ;)

Edited by cannarie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die metingen zijn allemaal zo onbetrouwbaar als het maar kan.

Ik heb een bluelab ph soil meter

 

En die geeft hele andere waardes aan als met die demi water meting die hier vaak aangeraden word

 

En over mijn voeding.ik volg gewoon het voedingsadvies van de leverancier(een kweker)

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ff roeren een 1/2 uurtje laten staan en dan meten..

Geeft een 95% betrouwbaar beeld van je pH.

 

maak daar maar 5% van met een bekertje meting, een half uurtje later heb je een andere waarde

 

grondprobe en een goed geijkte meter zijn de enigen die je een betrouwbare meting verschaffen van de PH en EC in een medium als aarde of kokos, op steenwol kom je nog weg met een schoon spuitje

 

Ik heb het niet zo op Aptus, niet omdat het niet goed zou zijn maar het is enorm gevoelig voor uitglijders omdat je er zelf de basisvoeding bij moet zoeken en wat nu als die basisvoeding completer dan compleet is waar Aptus van uit gaat?

Mij niet gezien om vd hoofdprijs op mijn bek te gaan omdat de basis te goed is :whistle:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vroeg me wel nog af in hoeverre die grond meters betrouwbaar zijn. Zag een yt filmpje van iemand die 4 metingen doet in 1 pot met een bluelab meter (en daarmee compleet zn wortels vernachelt in mijn ogen), maar ook 4 verschillende waardes krijgt. Kan natuurlijk ook binnen de pot fluctueren.

 

Maar als jullie zeggen dat dat zo'n meter beter is, bestel ik die voor de volgende ronde.

 

Mijn basisvoeding is atami bcuzz soil a+b. Dit is voor zowel groei- als bloeistadium. Dus vind het dan wel mooi dat ik de N, P en K per stadium apart kan toevoegen. Verder voeg ik CaMg toe, maar dat is adhv het blad en regulator (siliciumzuur), maar dat zit niet in de basisvoeding als het goed is

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doe mij maar een goede bio kweek...

Al dat geklooi met minerale voeding is aan mij niet besteed.

Ik heb meer vertrouwen in de natuur dan in mijn eigen nauwkeurigheid.

 

Ja ik weet. Vele mensen zullen het niet met me eens zijn.. :whistle:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben ooit met bio begonnen. Dat was met de biotabs lijn. Volgens mij is dat net zo iets als sannies way, maar dan nog duurder :)

 

Was ook met the ultimate zaden en kreeg toen extreme bladproblemen. Zelfs de kleine blaadjes in de toppen waren knisperig bruin geworden bij de oogst. Wel heel fijn knippen trouwens :) en het heeft me ook de lekkerste en meest aromatische wiet gebracht tot nog toe en als nog iets van 0,7/1w opgeleverd.

 

Lang verhaal kort.. ik kon de problemen niet bijsturen omdat alles van tevoren in de aarde gaat en ik geen idee had waar het probleem vandaan kwam.

 

Wil nu misschien nog wel eens terug naar bio maar dan helemaal zelf samengesteld. Maar eerste het minerale kweken even helemaal tot in de puntjes onder de knie krijgen.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

en het heeft me ook de lekkerste en meest aromatische wiet gebracht tot nog toe en als nog iets van 0,7/1w opgeleverd.

 

Dat het de best smakende wiet is, kan ik alleen maar onderschrijven.

En 0,7/1w is zo slecht toch niet....

 

Ik heb natuurlijk geen flauw idee, waar die bladproblemen vandaan kwamen,

hoe erg het was enz..

Maar dat uiteindelijk het plantje de bladeren gaat leeg gaat trekken,

is geheel natuurlijk..

Sterker nog,, het geeft de voltooiing van zijn levensloop aan.. :search:

 

Ik werk ook deels met biotabs en ja ik hoor meer dat het te duur is enz.

Maar minerale voeding is ook best prijzig..

 

En volgens mij,,

 

Is de volgorde verkeerd..(mineraal en daarna bio)

Om het plantje goed te leren lezen, zou je de natuur zijn gang moeten laten gaan,

waarna je gaat leren zien hoe je mineraal moet kweken..

Maar dat is mijn mening..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee dit was niet zoals een plant gebruikelijk aan zijn einde komt. Het blad bleef gewoon rechtop staan maar werd helemaal roestig en knisperig. Vond het toen het meest op calcium tekort lijken, maar ben nooit echt een goed vergelijkbare foto tegen gekomen. Maar het begon als ik het me goed kan herinneren al voor de zichtbare bloei begon. Die 0,7/w viel nog alles mee idd. Dat moet ik nu ook nog maar zien te halen

 

Met duur bedoel ik meer dat je veel betaalt voor wat er daadwerkelijk in zit. Goed vergelijkbaar met bijv Aptus idd.

 

En het is ook niet zo dat ik van tevoren van plan was om met mineraal te eindigen ofzo. Ik ben zo iemand die elke kweek weer impulsief alles helemaal anders gaat doen. Niet de beste manier om te leren natuurlijk.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach......

De beste manier om te leren.....???

 

Dat is voor de 1 dit en voor de ander dat.

 

Ik heb bij jou wel het idee, dat je je in de materie verdiept

en meerdere bronnen raadpleegd.

Dat is in ieder geval heel goed. :verrygood

 

 

Ik heb heel lang,,1 en het zelfde soortje gekweekt.. (santa maria, een bitch om te kweken. <_< )

Het voordeel daarvan is, dat je gemakkelijker dingen gaat herkennen.

Ik ben begonnen met mineraal (canna), maar na 1 of 2 rondjes ben ik gaan geloven in het bio verhaal.

 

Ik denk wel, dat het belangrijk is, om niet te snel iets te willen veranderen.

Probeer heel goed naar je plantjes te kijken en naar hoe het zich ontwikkeld.

Een bladprobleem, kan diverse oorzaken hebben,

maar leren van hoe die problemen zich ontwikkelen,

is misschien nog wel belangrijker dan het probleem ansich..

Op die manier, ga je serieuze problemen op den duur onderscheiden

van de minder ernstige problemen..

 

Ook vind ik, dat je nooit te veel tegelijk moet veranderen,

omdat je dan de resultaten van je verandering niet meer kunt onderscheid..

1 ding tegelijk en niet te rigoureus..

 

Veel van de problemen, zijn uiteindelijk altijd terug te leiden,

naar het medium en het klimaat.

Ten onrechte krijgt vaak de voeding de schuld. :rtfm:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doe mij maar een goede bio kweek...

Al dat geklooi met minerale voeding is aan mij niet besteed.

Ik heb meer vertrouwen in de natuur dan in mijn eigen nauwkeurigheid.

 

Ja ik weet. Vele mensen zullen het niet met me eens zijn.. :whistle:

Wat heeft bio nou met nauwkeurigheid te maken? Je verschuift met bio het probleem alleen maar. Als je vooraf de verkeerde bio zooi in de grond stopt heb je dezelfde problemen. Nog wel erger ook want je kan het dan nauwelijks meer corrigeren.
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk, dat klopt absoluut Wietefras.. :tu

Als je verkeerd begint, dan kom je er niet meer vanaf.

Maar als je je medium zorgvuldig hebt voorbereid...

Is het daarna alleen maar de juiste hoeveelheid water geven (Tensiometers :hug: )

 

Hooguit af en toe een beetje suikerwater.. (orgatrex)

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doe mij maar een goede bio kweek...

Al dat geklooi met minerale voeding is aan mij niet besteed.

Ik heb meer vertrouwen in de natuur dan in mijn eigen nauwkeurigheid.

 

Ja ik weet. Vele mensen zullen het niet met me eens zijn.. :whistle:

Wat heeft bio nou met nauwkeurigheid te maken? Je verschuift met bio het probleem alleen maar. Als je vooraf de verkeerde bio zooi in de grond stopt heb je dezelfde problemen. Nog wel erger ook want je kan het dan nauwelijks meer corrigeren.

Oude Rocker heeft nog nooit mineraal gekweekt, dus knap dat hij weet dat het geklooi is.

 

Tuurlijk, dat klopt absoluut Wietefras.. :tu

Als je verkeerd begint, dan kom je er niet meer vanaf.

Maar als je je medium zorgvuldig hebt voorbereid...

Is het daarna alleen maar de juiste hoeveelheid water geven (Tensiometers :hug: )

 

Hooguit af en toe een beetje suikerwater.. (orgatrex)

Probeer het maar een keer, ik heb meer waardering voor praktijkmensen dan voor papegaaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...