Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

BOMBASTICK

Hoeveel Planten In Een Tent Van 2X2?

Recommended Posts

Beste,

 

Ik ben in mijn voorbereidingsfase, hoop in april mijn eerste tent te beginnen.

 

Mogelijk is deze vraag al eerder gesteld maar ieder heeft zo zijn eigen specifieke situatie en advies op maat wordt altijd gewaardeerd.

 

Hoeveel planten wordt er aangeraden te kweken in een tent van 2 x 2 meter? Ik was aan het denken tussen 8 en 12 planten.

 

Ik heb begrepen dat het aantal lampen ook bepalend is voor het aantal planten

 

• Als we aannemen dat ik 4x600W HPS ga gebruiken?

 

• En als ik 4x400W ga gebruiken?

 

• Waarom?

 

Welke andere aspecten zijn van belang bij het bepalen van de mogelijke hoeveelheid planten?

 

Jullie advies wordt op prijs gesteld

Edited by BOMBASTICK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ergens tussen de 4 en de 100 planten.

 

Dat hangt meer van het soort en de methode (SOG vs SCROG) af dan van het aantal lampen.

 

Meer dan 400 watt per vierkante meter is overkill.

 

Tip: gebruik elektronische VSA's, niet die goedkope ouwe magnetische.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@fool: dat ligt aan je effiecientie. Maar >400 watt is niet zo heel snel overkill hoor. Tuurlijk heb je verminderde meeropbrengst maarja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben inmiddels van gedachte veranderd, ik wil een tent van 240x240, waar ik 16 planten ga zetten in 4 rijen van 4 (elk plantje heeft dan 60 centimeter open groeiruimte)

 

Ik hang vervolgens 4 HPS lampen (Ik heb namelijk gelezen dat een HPS lamp schijnt over een oppervlakte van 1,2m, wat dus perfect verdeeld wordt in een tent van 2,4x2,4m.

 

Commentaar/advies op het bovenstaande is welkom

 

Ergens tussen de 4 en de 100 planten.

 

Dat hangt meer van het soort en de methode (SOG vs SCROG) af dan van het aantal lampen.

 

Meer dan 400 watt per vierkante meter is overkill.

 

Tip: gebruik elektronische VSA's, niet die goedkope ouwe magnetische.

 

Dankjewel voor het advies om elektronische VSA's te gebruiken in plaats van magnetische, kan je toelichten waarom?

 

@fool: dat ligt aan je effiecientie. Maar >400 watt is niet zo heel snel overkill hoor. Tuurlijk heb je verminderde meeropbrengst maarja.

 

Wat is een verminderde meeropbrengst?

Share this post


Link to post
Share on other sites

16 planten is weinig op zo'n oppervlakte, hoe minder planten je neerzet hoe langer je ze moet voorgroeien om je veldje vol te krijgen. Hoe meer planten hoe minder voorgroei nodig is. Ik zou meer planten neerzetten, denk aan 16 per m2 of 16 per lamp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 9 op 1m² met 600watt EVSA

 

wat twiet zegt kan ook prima maar dan moet je rekening houden dat je niet lang gaat voorgroeien anders krijg je een bushbush

 

Ga je met zaad of met stekken werken?

 

Copy&Paste waarom evsa

 

De EVSA (Electronisch voorschakelapparaat) stuurt de lamp op een hogere frequentie aan waardoor het stroboscopische effect van de lamp met starter niet meer zichtbaar is. De EVSA heeft ten opzichte van een normale VSA een duidelijk beter rendement en zorgt hierdoor voor een besparing van ongeveer 15 tot 20%.

 

En ze zijn makkelijker aan te sluiten, worden minder warm als een gewone vsa , en je kan ze dimmen als je last krijgt van de warmte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

16 planten is weinig op zo'n oppervlakte, hoe minder planten je neerzet hoe langer je ze moet voorgroeien om je veldje vol te krijgen. Hoe meer planten hoe minder voorgroei nodig is. Ik zou meer planten neerzetten, denk aan 16 per m2 of 16 per lamp.

 

Dankjewel voor je reactie.

 

Ik ben bereid om de plantjes langer te laten voorgroeien, zodat ze groot genoeg zijn voor de bloei. Enig idee hoelang?

 

Als ik ze dus wat langer laat voorgroeien.. Betekent dat dan ook dat ik uiteindelijk dikkere toppen krijg?

 

Bij deze opstelling hoop ik 150gram per plant te behalen, wat dus totaal (8x150) 2400gram wordt, ook nog precies gelijk aan de totale Watt van de lampen. (Ik ga namelijk ook uit van 1 gram per Watt)

 

Commentaar/aanvullend advies is welkom, corrigeer mij aub als ik de fout in ga

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 9 op 1m² met 600watt EVSA

 

wat twiet zegt kan ook prima maar dan moet je rekening houden dat je niet lang gaat voorgroeien anders krijg je een bushbush

 

Ga je met zaad of met stekken werken?

 

Copy&Paste waarom evsa

 

De EVSA (Electronisch voorschakelapparaat) stuurt de lamp op een hogere frequentie aan waardoor het stroboscopische effect van de lamp met starter niet meer zichtbaar is. De EVSA heeft ten opzichte van een normale VSA een duidelijk beter rendement en zorgt hierdoor voor een besparing van ongeveer 15 tot 20%.

 

En ze zijn makkelijker aan te sluiten, worden minder warm als een gewone vsa , en je kan ze dimmen als je last krijgt van de warmte.

 

Dankjewel voor je reactie,

 

Hoelang raad je aan voor te groeien in mijn scenario?

 

Ik wens met stekken te werken.

 

Dankjewel voor het nuttige en gedetailleerde advies. Ik ga zeker met EVSA werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minder planten en langer voorgroeien geeft geen hogere opbrengst, of zoals jij dat noemt dikkere toppen, in vergelijking met meer planten en korter of zelfs helemaal niet voorgroeien. Het duurt alleen langer en kost dus meer tijd en stroom.

 

Wat voor soort ga je gebruiken?

Edited by Twiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wil je wel even corrigeren, je bent je setup nog maar aan het bestellen en je bent al bezig met je droog gewicht...

 

Altijd leuk hoor doelen voor ogen houden. En 1:1 draaien is zeker mogelijk. :D

 

En als je voor stekken gaat ga naar een kleine "gecertificeerde" stekkenboer die veel liefde voor de plant heeft en kijk goed uit voor spint...

 

Wens je veel succes alvast :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minder planten en langer voorgroeien geeft geen hogere opbrengst, of zoals jij dat noemt dikkere toppen, in vergelijking met meer planten en korter of zelfs helemaal niet voorgroeien. Het duurt alleen langer en kost dus meer tijd en stroom.

 

Wat voor soort ga je gebruiken?

 

Ik wil een haze soortje (stekken) gebruiken, waarbij ik ze 4 weken wil laten groeien en vervolgens 12 weken laten afbloeien. Past deze kalender wel in een opstelling zoals deze? Zo niet, wat zou de ideale kalender zijn in mijn geval?

 

Dankjewel

 

Wil je wel even corrigeren, je bent je setup nog maar aan het bestellen en je bent al bezig met je droog gewicht...

 

Altijd leuk hoor doelen voor ogen houden. En 1:1 draaien is zeker mogelijk. :D

 

En als je voor stekken gaat ga naar een kleine "gecertificeerde" stekkenboer die veel liefde voor de plant heeft en kijk goed uit voor spint...

 

Wens je veel succes alvast :D

 

Ik kijk graag vooruit, is het uitzonderlijk om een opbrengst van 1:1 te behalen bij de eerste oogst? Is mijn opstelling hier uberhaupt wel toe in staat? Ik heb goede haze stekken kunnen regelen van een hobbyist/liefhebber.

 

Dankjewel voor je advies

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geen ervaring met zolang voorgroeien, behalve mijn eerste keer, toen waren mijn planten 1,5 meter hoog voordat ik ontdekte dat ze al in bloei gezet konden worden. Waarom wil je ze 4 weken laten groeien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geen ervaring met zolang voorgroeien, behalve mijn eerste keer, toen waren mijn planten 1,5 meter hoog voordat ik ontdekte dat ze al in bloei gezet konden worden. Waarom wil je ze 4 weken laten groeien?

 

4 weken op advies van een ervaren grower, althans dat claimt hij. Vind je dat te veel of te weinig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het veel, als je alleen al denkt aan wat je dat aan extra stroom kost met 4x600 watters die 4 weken 18 uur per dag aan staan... En dan nog eens de tijd die je er mee verliest. Als jouw soortje 12 weken moet bloeien ben je per drie runs nog eens 12 weken extra tijd kwijt door dat lange voorgroeien. Kun je beter meer planten doen, kort, enkele dagen, voorgroeien en zo sneller/vaker oogsten. Vergeet ook niet dat wat je doet illegaal is en met dat soort dingen is het altijd raadzaam om zo snel mogelijk te werken.

 

Ik vind meer planten en kort of niet voorgroeien beter.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geen ervaring met zolang voorgroeien, behalve mijn eerste keer, toen waren mijn planten 1,5 meter hoog voordat ik ontdekte dat ze al in bloei gezet konden worden. Waarom wil je ze 4 weken laten groeien?

 

4 weken op advies van een ervaren grower, althans dat claimt hij. Vind je dat te veel of te weinig?

 

 

stop maar direct met luisteren..... als hij ervaren was geweest had hij je verteld dat het voorgroeien afhankelijk is van de hoeveelheid planten per m2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben inmiddels van gedachte veranderd, ik wil een tent van 240x240...

 

1 x 1000 watt vertical, bare bulb,

boven een opblaasbaar zwembadje vol smartpots.

Ideaal, simpel en goedkoop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey, ik volg dit topic met interesse.

Ben altijd geboeid wanneer iemand met relatief veel Watts op relatief weinig planten wil kweken.

Of dit slim is?

Tja, het is maar net hoe je er zelf in staat.

Hoe efficient (of misschien hoe commercieel) wil je gaan kweken.

Waar begint of eindigt de liefde voor de plant of het geld?

Hoeveel werk wil en kun je maken van een scrog?

Een 1/1 opbrengst met de door jou voorgestelde set-up kan maar je legt de lat al best hoog.

Je hebt misschien nu al iets teveel Dollartekens in je ogen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

4 weken voorgroeien heeft alleen zin met weinig planten per m2 in grote kuipen. En dan zul je de hoogte onder controle moeten houden wat volgens mij met 1000 watters soms best uitdagend kan zijn. Ik heb 5 planten per m2 in 18 liters. Met 2 weken voorgroei staat t al ramvol. Ik heb geen ervaring met die oppervlakte en wattages maar ik zou er denk ik 36 inzetten op 18 liters. Ik heb ook geen ervaring met stekjes dus weet niet precies wat die voorgroei doet maar ik gok dat je vanaf aanslaan met een week of 1,5 je ruimte goed kan vullen. Voordeel van mijn dimluxen (boost 720) is dat ze zelfs op vol vermogen soms maar 40-45 cm van de toppen hangen zonder problemen. Misschien niet de standaard methode maar so far werkt t voor mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haze stekken vier weken voorgroeien :lol:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

euhm niet alleen voorgroei, maar ook potgrootte :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou energie kunnen besparen in de voorgroei door de potten in de eerste 2 weken tegen elkaar aan te zetten, totdat de planten de rand van de pot hebben bereikt en meer ruimte nodig gaan hebben. Daardoor heb je gedurende die tijd minder lampen nodig. Ik ga nog verder en zet ze eerste in melkpakken bij een om ze diep te laten wortelen, maar daar zal niet iedereen het mee eens zijn. Weet wel dat minder planten minder boete betekent als je gepakt wordt. Dus 16 is in dat opzichte beter dan 25 per 120x120.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geef mij maar liever 2x1000w dan 4x600w.

 

Neem dan een tent van 150x300cm met een hoogte van 214-240cm.

2x 9 potten van 25/30L met twee volle weken voorbloei.

2x 16 potten van 1LL met tien dagen voorgroei.

2x 25 of 36 potten van 11L met enkele dagen voorgroei.

 

Medium om te beginnen zou ik aarde aanraden. Na enkele rondes en wat kweekervaring kun je dan een beter medium vinden voor de soort dat je wilt kweken.

 

Als je haze kweekt heb je hoogte nodig, hou daar rekening mee.

 

Iedere kweker heeft zijn methode dat voor hem het beste is, elke locatie is verschillend, dus de standaard oplossing bestaat niet. Enkel oplossing op maat dat verfijnt wordt elke kweek.

 

Greetz,

H.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...