Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Drrr

Stekken! Wat Is Jullie Ervaring Met?

Recommended Posts

in inweken met die eazyplugs niet te veel water?

 

las dat het een veel gemaakte fout was met deze pluggen te nat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb het overtollige water eruit geknepen. Vond ze indd wat nattig ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tray met easy plugs nat maken en even uit laten lekken en klaas is kees

Share this post


Link to post
Share on other sites

Easy plugs gewoon met kraanwater inwateren. Anders kan je net zo goed steenwol gebruiken

Steenwol kan ook met gewoon kraanwater, aanzuren is alleen maar haastige spoed. :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Easy plugs gewoon met kraanwater inwateren. Anders kan je net zo goed steenwol gebruiken

Steenwol kan ook met gewoon kraanwater, aanzuren is alleen maar haastige spoed. :D

 

Mijn ervaring met het maken van stekken op steenwol is nogal K*T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb een zak met van die root it clonex dingen gekregen van iemand die niet meer kweekt, als ik eerdaags ergens wat overtollig plantmateriaal om te stekken tegenkom zal ik eens een vergelijking doen tussen verschillende manieren. (Ik heb alleen nog 2 miniplantjes in reveg, verder niks meer...)

Ik zat te denken aan:

 

Root it pluggen

Idem met stekpoeder

Straight in de aarde, met en zonder poeder

Stekblokken, stekblokken ingeweekt in afgezuurd water, en een paar met wat minerale en met bio voeding, allemaal met en zonder poeder.

 

Nog meer suggesties? Roept u maar...

Share this post


Link to post
Share on other sites

bio voeding?

extra alg schrapen wordt dat vrees ik, blijft grotendeels op de steenwol liggen en is ideale bodem voor ongemak

 

Waar vergelijk je verder op?

Voor mij is het zelfs zonder verwarming nog wortelen van stekken met steenwol een helde dikke + maar ook het niet teveel water kunnen geven vindt ik erg handig van die pluggen.

 

Carven en niet carven, het is best wel een gepiel en sommigen zweren erbij, anderen zoals ik blijven het maar gepiel vinden op de millimeter en laten het voor wat het s met een clean 45C cut net boven of onder een node in mijn geval, prikt ie beter in de plug.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wou t eerst maar ff simpel houden, dus als testcriteria snelheid van wortelen en succespercentage.

 

Alg heb ik geen probleem mee... hoort bij de natuur, als je stekken weigeren te wortelen door wat alg heb je waardeloze planten/genetica.

 

Verwarming onder de bak heb ik laatst een stekkenronde mee verneukt... had m dag en nacht aan zonder timer of controller.

Alle s5 stekken verrot, maar de stekken van mn nieuwe project/cross deden t wel.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@scirocco Stekken in een bekertje water, werkt opzich ook prima maar duurt wat langer is mijn ervaring. En een paar in de compost.

Ben benieuwd naar je testje :specool

Edited by vakman
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Easy plugs gewoon met kraanwater inwateren. Anders kan je net zo goed steenwol gebruiken

Steenwol kan ook met gewoon kraanwater, aanzuren is alleen maar haastige spoed. :D

 

Mijn ervaring met het maken van stekken op steenwol is nogal K*T

Wat gebeurde er?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Easy plugs gewoon met kraanwater inwateren. Anders kan je net zo goed steenwol gebruiken

Steenwol kan ook met gewoon kraanwater, aanzuren is alleen maar haastige spoed. :D

 

Mijn ervaring met het maken van stekken op steenwol is nogal K*T

Wat gebeurde er?

 

Bijna tot geen wortel terwijl ik met easy plugs of jiffy meestal 90 % met wortels heb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vreemd, bij mij wortelen ze wel en ik maak de steenwol alleen maar nat met kraanwater. Het enige nadeel aan steenwol vind ik de alg vorming die je snel hebt.

 

Jiffy's en eazy plugs heb ik nog nooit mee gewerkt, maar zo te horen werkt dat goed! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Same here, tenzij ik t zelf verknal heb ik 95% succes met steenwolblokken.

Heb t idee dat het inweken met grodan blokken belangrijker is als met cultilene blokjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Easy plugs gewoon met kraanwater inwateren. Anders kan je net zo goed steenwol gebruiken

Steenwol kan ook met gewoon kraanwater, aanzuren is alleen maar haastige spoed. :D

 

Mijn ervaring met het maken van stekken op steenwol is nogal K*T

Wat gebeurde er?

 

 

word te warm bij de plantjes. word een soort over.

verwarmings matje moet alleen snachts aan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verdorie ze hangen allemaal slap. Enkele plugjes waren zelfs beetje uitgedroogd.. De kap is er inmiddels al 2 dagen (helemaal) af. Iemand tips....Maak me klein beetje zorgen haha

 

Edit: LV is 63%

Edited by Drrr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kappen zijn kut, dat heb ik al eerder gezegd. Veel beter werkt het om een bak water bij de stekken te zetten en elke dag even voelen of ze al water nodig hebben. Zo ja, even in de bak dompelen want iets anders dan kraanwater is in dit stadium alleen maar haastige spoed. Hoeveel licht hangt er boven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou ik een couveusezakje moeten aanbrengen?

 

CFL van 125w, maar die zit op een aardige afstand. Zit namelijk boven de moeders. De stekjes staan bop de pot van de moeders.

 

Temp: 21- 23 graden (continu)

 

Zal ze nog wel keer onderdompelen, dacht dat ik watergeven moest beperken tot t minimum... Nah ja niet laten uitdrogen natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

poosje terug een takje van jackberry geknipt omdat die toch niet meer in de goede richting te krijgen was, gewoon zo in een bekertje aarde en weggezet in de kamer (weinig licht, weinig vocht en niet lekker warm) maar na meer dan een week leefde ze nog dus trok ik haar uit haar potje (ja dat zou strafbaar moeten zijn, zo aan het steeltje omhoog) en er zat een worteltje aan, weer teruggezet, gooi het denk ik alsof wel weg maar wortelen doen ze... :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@drrr: 65% is te weinig, die couveuse lijkt mij wel n goed plan.

Stekken maken zonder deksel op de bak om de lv op te jagen is hier kansloos... 35% lv overleeft geen enkele stek.

90% lv is zeker de eerste paar dagen wel n beetje t minimum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zijn inmiddels 5 dagen oud, dacht dat ik de lv moest afbouwen :P.. Zal de couveuse er straks opgooien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tis soms een beetje zoeken naar wat bij jou werkt, maar slaphangende stekken wortelen zoinzo niet...

Afbouwen doe je langzaam, eerste 2-3 dagen kap nagenoeg dicht, dan 2 dagen kap op n kiertje, dan paar dagen kap paar cm boven de bak, en dan helemaal weg werkt voor mij t beste.

Zie je dat je stekken slap worden ga je te hard, ff stapje terug en dag later weer stap vooruit nemen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

blaadjes hangen slap, steeltjes staan nog wel natuurlijk :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou ik een couveusezakje moeten aanbrengen?

 

CFL van 125w, maar die zit op een aardige afstand. Zit namelijk boven de moeders. De stekjes staan bop de pot van de moeders.

 

Temp: 21- 23 graden (continu)

 

Zal ze nog wel keer onderdompelen, dacht dat ik watergeven moest beperken tot t minimum... Nah ja niet laten uitdrogen natuurlijk.

Vermoedelijk krijgen ze toch te veel licht en dan wil het niet. Bij mij wortelen de stekken die het verst vanaf de 18watt tl lamp staan vaak als eerste.

 

Stekken maken zonder deksel op de bak om de lv op te jagen is hier kansloos... 35% lv overleeft geen enkele stek.

In mijn stekkenhok is de LV 85% door de bakken met water en zonder kap en de daarbij behorende ellende. Alle stekken wortelen en zijn nog net zo groen als het moment van snijden.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die 85% kom ik hier nooit aan... of ik moet de hele stekkenruimte continu zeiknat sproeien, of luchtbevochtiger erbij plaatsen oid.

Mn droogruimte kreeg ik nieteens op 60% met 26 drogende planten en afzuiging nagenoeg uit.

 

Veel licht is idd ook niet goed, dan willen de stekken hier ook niet.

Beetje licht, beetje warmte, en veel vocht en all is well.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook niet als je er een flinke bak of emmer water bij zet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...