Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Twiet

Sensi Skunk Op Steenwol Slabs.

Recommended Posts

dikke oldschool kweek :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dikke oldschool kweek :)

Ja leuk hè?

 

Vroeguh hadde we geen 600 watters, helaas.

En ook geen 1000 zaadbanken met 10.000 soorten, gelukkig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik meende me te herinneren dat de arc raar gaat doen als je een gemiddelde HPS verticaal hangt.

Die goeie ouwe tijd, gewoon 8 bomen in de tuin en met de buren knippen aan de keukentafel :icecream:

 

Als je de lamp verticaal hangt heb je geen verlies van de kap en belicht je hele plant ipv top-down waar het op gegeven moment wel ophoudt.

Verlies aan de wanden heb je dan niet, zit een muur aan plantmateriaal voor wat alles absorbeert waardoor je die extreme winst kunt gaan behalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als verticaal kweken zoveel meer opbrengt, zou dan niet iedereen dat doen? Er zijn jongens die kweken met led en ver boven de gram de watt gaan, dit is 2016. Voor mij is het geen vraag meer of ik met leds ga kweken maar veelmeer wanneer want daar zit de winst en niet in verticaal kweken volgens mij.

 

My two cents. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als led per watt meer geeft dan dan hps lijkt het me zinvol om ook met led verticaal te gaan, want het gaat niet alleen om g/w maar ook om g/w/m2. Tenminste, als je niet over eindeloze meters en watts beschikt. Ik zie niet in waarom je met leds niet verticaal zou kunnen.

Hoewel het niet hetzelfde is lijkt mij, een hps straalt rond, een led niet, leds wordt ook een stuk duurder als hps. 1 verticale 600 watter bestraalt 4m2, 4m2 met leds bestralen ligt anders.

Edited by Twiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verticaal met leds kweken lijkt me veel zinvoller als verticaal met hps, doorlees maar eens Wietefras zijn topics en Slablaadje. Dat soort jongens halen gigantische scores waar ik niet omheen kan als realist. :)

 

Ik weet niet meer welke ledkweker het was die het schreef, maar iemand beweerde zelfs dat hij geen groene vingers heeft en nog 0,95 gram de watt haalde, louter door de enorm hoge efficiëntie van die lampen. Zo'n zelfbouw lamp komt er bij mij op korte termijn!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tussen eergisteren en gisteren heb ik twee propagators volgestekt met 2x77 stekjes.

 

Ik heb veel kleine moeders gebruikt ipv weinig grote omdat dit voor mij veel makkelijker is. Ik gebruik clonex gel omdat dit makkelijk spul is en ik denk dat het helpt.

 

De pluggen zijn 24 uur ingewaterd met op 5.5 afgezuurd water.

 

Dit is 1 van de mamsjes:

gallery_45199_18745_462274.jpg

 

Dezelfde mams na het verknippen:

gallery_45199_18745_398958.jpg

 

Een stekje voor het in model knippen:

gallery_45199_18745_89348.jpg

 

En erna:

gallery_45199_18745_85287.jpg

Zoals je kunt zien laat ik weinig blad zitten, de groeipunt en 1 blaadje is zat. Ik probeer ook altijd om net onder een internode te knippen, deze internode schoon te maken en in het substraat te steken. Volgens mij wortlet dit beter dan een gewoon stukje steel.

 

Een bovenaanzicht van de volle mat. Ondakns dat er 77 plantjes staan is er nog ruimte onderling, ik probeer ze zo te plaatsen dat elke groeipuntje licht krijgt. Zo hebben ze allemaal lucht en licht.

gallery_45199_18745_226633.jpg

 

Nog een aanzichtje:

gallery_45199_18745_137325.jpg

Sproeien met water, kap er op, onder tls zetten op een warmtematje op 22º/23ª, elke dag even luchten en sproeien met osmose- of gedemineraliseerd water en na een dag of 4 beginnen met elke dag even sproeien met wat voeding in het water, Ec 0.3 is zat. En nu maar afwachten of er worteltjes verschijnen.

 

Ik schat in dat deze plantjes klaar zijn om het bloeihok in te duiken zodra ik de huidige planten geoogst heb. We zullen zien!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom laat je die 2e node ook niet zitten op de stek?

Ben je net ff wat sneller na wortelen met uitgroei ;)

Dat met die node doe ik ook bijna altijd, of het helpt?

ik denk van wel, stek staat in ieder geval steviger in het blokje :)

 

blokkies 24u weken ph 5.5

ik doe 1-3u in ph 4.5 met dubbele dosis wortelstimu, ene keer wel EC (groeivoeding 1.2) andere keer niet, net of ik er zin in heb :D

propagator in, kap besproeien, stekken niet (trekt N uit blad) en geen verwarmingsmatje (ligt alles al snel plat bij mij)

elke dag luchten en na dag 3 kap steeds meer open, binnen 7-10 dgn heb ik gewortelde, afgeharde stekken tegenwoordig :ph34r:

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik laat enkel de groeipunt zitten omdat zo alle plantjes zo gelijk mogelijk beginnen met groeien en lekker één enkele scheut hebben die ik dan mooi kan toppen. Zo krijg ik planten die gelijker op gaan. En ja, met die internode zo zitten ze lekker stevig vast.

 

Wortelstimulator begin ik te geven vanaf een dag of 3/4, als ik voor het eerst de blokjes bewater. Ik gebruik bioroots van GH.

 

Ik wacht met beetje bij beetje de kap open te zetten tot ik wortels en groei bespeur, na een dag of 10. Misschien ga ik eens proberen om daar wat eerder mee te beginnen met 1 van de 2 bakkies deze keer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit, ik heb mijn gewortelde stekken alweer klaar voor de volgende ronde. Wel grappig dat je ook de moeders op steenwol startblokken hebt, misschien maak ik van mijn stekken daarop ook wel moeders zolang ik toch niet toekom aan kweken op slabs. Hoe groot laat je ze worden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik laat die moeders zo groot worden als ze kunnen onder tl en binnen de gegeven tijd. Op de foto kun je zien hoe groot ze was, een stuk of 6 a 10 stekbare scheuten per plant is zat. Als je in één zo'n libra-bak 26 stekken neerzet onder wat tls heb je na een maandje zeker een 100 stekken ter beschikking. Zo'n libra bak met startblokken is handig water geven, je maakt een emmertje voeding aan, giet de bak vol, wacht een minuutje, draait de buisjes van de bak naar beneden en laat hem leeg lopen in de emmer. Die dek je af en kunt hem de volgende waterbeurten weer gebruiken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Top, zo ga ik het ook proberen die methode spreekt me zeer aan. :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaaf hoor :)

Veel succes deze ronde, ik koekeloer mooi mee.

 

Fijne tip ook van de internode qua stekken, ga ik ook eens proberen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je niet zoveel klonen nodig hebt kan je ook aan air layering denken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga jouw verslag zeker volgen :) niet veel slabb verslagen meer tegenwoordig.

 

Mag ik vragen waarom libra bakken ipv deense bodems?

Is dit zodat je iedere slab apart kunt na meten of geen reden voor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha Wiekspiet, ik gebruik enkel libras voor mijn stekken vanaf dat deze in startblokken staan totdat ik ze uit zet op de slabs. Is handig watergeven en stekken rondsjouwen.

 

De slabs liggen op platen watervast hout met daaroverheen een laag witte folie. Ik leg mijn slabs graag op een vlakke bodem, niet in die rare libra bakken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe staan ze er bij Twiet?

 

Tis al weer een tijd gededen.

We willen foto's zien :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze gaan lekker, ben erg tevreden over ze.

 

Ik was van plan woensdag, dag 35, een foto-update te maken, maar gezien de vele verzoeken om nieuwe foto's zal ik dat later vandaag doen. :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier alvast twee foto's van dag 28. Ik weet het, beter met de lampen uit, maar dit is alles wat er is:

gallery_45199_18745_275530.jpg

gallery_45199_18745_486816.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi egaal is niet lelijk

 

Ik heb je uitleg nogmaals eens goed gelezen, als ik het dus goed begrijp heb je 4 slangen op je airco? 1x aan-/afvoer om de airco te koelen en 1x aan-/afvoer van de kweekruimte?

 

De (ongefilterde) lucht die je uit je kweekruimte trekt komt dus niet in de afvoer van je airco terecht? (die dus naar buiten gaat)

 

Heb je misschien een foto van hoe je dat precies hebt aangesloten?

Wil denk ik namelijk een soortgelijk systeem maken

Opticlimate zou perfect zijn maar is lastig in mijn situatie

 

Zou je het merk en model kunnen vertellen zodat ik naar iets soortgelijks zou kunnen zoeken?

 

Koala

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat klopt Koala, er zitten 4 slangen op.

 

Ik heb deze airco en specs:

gallery_45199_18520_83707.jpg

 

Zo'n mobiele airco bevat twee slakkehuis-ventilators, onderin zit er een die dient voor het koelen van de motor.

Bovenin zit er nog een, deze dient voor het koelen van de warme lucht uit je hok.

gallery_45199_18520_268714.jpg

 

Beide motors zuigen hun lucht aan vanuit de ruimte waar ze in staan. De warme koellucht van de motor dien je naar buiten af te blazen, deze lucht is behoorlijk warm. Als je de airco in je hok plaatst zuigt deze dus de lucht om zich te koelen vanuit je hok aan en de warme lucht die hij uitblaast ruikt dan nogal.

gallery_45199_18520_409757.jpg

 

Om dit te voorkomen heb ik de airco buiten mijn hok geplaatst. Ik heb mbv wat platen polistyreen (piepschuim) 3 "bekistingen" gemaakt die ik over de in- en uitlaatopeningen van de airco heb geplakt met ducktape.

 

Op de uitlaat met de warme lucht zit een buis die naar buiten afblaast. In de 3 piepschuim bekistingen heb ik gaten gemaakt waaraan een flexibele slang zit.

 

De slang die op de invoeropening van de koellucht voor de motor zit zuigt lucht van buiten aan, hoewel deze lucht overal vandaan kan komen.

 

Verder komt de warme lucht van mijn hok via een slang in de inlaat voor de te koelen lucht terecht, hiervoor heb ik een gat in de muur van mijn hok gemaakt.

 

En via de opening waaruit de gekoelde lucht blaast leidt een flexislang via een tweede gat in de tussenmuur weer naar mijn hok. De gekoelde lucht komt uit het rooster wat aan de voorkant bovenaan zit, onder de knoppen, dat rooster heb ik erafgesloopt en over dat gat heb ik ook zo'n piepschuimbekisting geplakt.

 

Op de fotos kun je zien welke openingen er op de airco zitten en waar elke opening voor dient.

 

Ik heb wat fotos van mijn bouwsel geprobeert te maken maar omdat dit nogal verborgen zit was het moeilijk goede fotos te maken, ik laat er eentje zien. Op deze foto zie je de achterzijde van de airco links en de voorkant rechts, je kijkt dus aan tegen de kant waar de koellucht voor de motor naar binnen gezogen wordt. Dit is hetzelfde aanzicht als de voorgaande foto, maar nu met de buizen-toestand. Voor de aanvoer van de koellucht voor de otor heb ik twee flexibuizen van 150mm gebruikt, omdat ik geen dikkere had liggen.

gallery_45199_18520_450969.jpg

 

Dit apparaat heb ik voor 50€ op de kop getikt en koelt echt heel goed. Wat hij doet als het echt warm gaat worden is nog even afwachten. Eventueel zet ik er een tweede bij, zoveel verbruiken ze niet, of ik versleutel wat aan de thermostaat zodat de motor langer aan blijft staan. Het eerste wat ik gedaan heb toen ik hem kocht was hem openmaken, de plastic behuizing ervanaf geschroefd. Zodoende kon ik op mijn gemak bekijken hoe dit apparaat precies in elkaar zat. Het is gewoon een split airco, maar zodanig in elkaar gepropt dat het in een kastje op wieltjes past.

 

Ontvochtigt ook nog een lekker, zit een opvangbakje onder maar ik heb er een stuk tuinslang aan weten te passen die direct naar mijn afvoer loopt.

 

Heb je beeld?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah zó dus..

 

Dankjewel voor de uitgebreide uitleg.

Je zei dat je nu op ongeveer 26 graden zit, hoeveel had je vóór de airco dan?

Mooi bedacht zo, vind het altijd wel leuk als mensen wat bedenken en het werkt ook nog eens.

 

Koala

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie airco, nog een beetje verfraaien en zo de markt op, de nieuwe low buget airco :icecream: ;)

 

Je planten staan er erg mooi bij, als je zo door gaat gaat dit zeker een mooie ronde worden :specool

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de airco nu niet eens aan staan, maar dat is omdat we momenteel een aantal frisse dagen hebben hier.

 

Toen ik dit hok opstartte, zonder airco, kwam de temp tot tegen de 32º. Binnen een paar dagen had ik deze airco dus in huis. Tot mijn grote opluchting kreeg ik toen de temp van 32º naar 26º, binnen een uurtje. Ik denk dat als het wat warmer wordt jij aan 1 zo'n airco niet voldoende hebt, maar schat zo in dat je met 2 van dit soort kastjes je temp leuk zal kunnen drukken, én je lv.

 

De ac die ik heb kwam ik bij toeval tegen, er zijn zat andere modellen die net zo goed kunnen functioneren. Ze zitten allemaal volgens hetzelfde principe in elkaar. Ik heb geboft met de koelcapaciteit, 2930 watt is aardig voor zo'n kleine kast.

 

Probeer gewoon eens zo'n ding tweedehands ergens op de kop te tikken en er wat mee te experimenteren, in het ergste geval ben je 100 euris kwijt en moet je verder zoeken.

 

Ik zou eerlijk gezegd liever een dikke split unit ophangen, maar da's duurder en vooral heb ik daarvoor een installateur nodig want ik heb er de spullen niet voor. Voorlopig red ik me in elk geval prima met dit ding en gaat het krap worden ivm te warm dan zoek ik er een tweede bij. Bovendien ken ik geen vertrouwde installateur, laat sowieso niemand bij me hokkie.

 

Zo'n OC is leuk, maar duur, met een kacheltje, aircootje en ontvochtiger heb ik min of meer hetzelfde maar voor een fractie van de prijs. OK, tis niet helemaal hetzelfde, maar voor mij is het goed zat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...