Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Twiet

Sensi Skunk Op Steenwol Slabs.

Recommended Posts

Ik heb lang niet gekweekt, begin '94 ben ik gestopt. Al die jaren heb ik de nieuwe ontwikkelingen ook niet bijgehouden.

 

Nu ben ik opnieuw gestart, momenteel ben ik bezig met mijn tweede ronde. Wat ik vroeger deed ging prima, het leek me dan ook verstandig om nu te beginnen met waar ik mee bekend ben. Ik ben ooit begonnen op steenwol slabs en dat doe ik nu weer.

 

Mijn eerste ronde ben ik begonnen met Sensi skunk uit zaad. Dat zaad is me matig bevallen, vandaar dat ik nu met stekken van die eerste zaailingen bezig ben. Dat gaat een stuk lekkerder. De eerste ronde is tegengevallen, ik heb mijn ruimte, het klimaat en mijn planten nu al een stuk beter onder controle en voorlopig gaat deze tweede run een stuk beter.

 

Morgen ga ik deze stekpluggen volzetten:

gallery_45199_18745_255346.jpg

 

De stekken ga ik maken van deze moeders:

gallery_45199_18745_29832.jpg

Moeders is een groot woord want het gaat om 42 plantjes die 4 weken onder tl hebben gestaan met de bedoeling in totaal zo'n 150 stekken te kunnen leveren. En dat is gelukt, per plantje zitten er zo'n 5 a 6 stekken aan. Zat.

 

Op deze manier heb ik op een minimale oppervlakte zat moeder-materiaal staan. Ik zal later van het stekken maken ook wat foto's en uitleg plaatsen.

 

Over ongeveer 4 a 5 weken gaan deze stekken deze planten vervangen.

gallery_45199_18745_68327.jpg

 

Ik heb een bloeiruimte van 3.30x2.50 met 6 600 watters, een airco, een ontvochtiger, totaal max 1400 kub afzuiging. Daarin 2 rijen van 12 slabs met om en om 4 en 3 plantjes, totaal 84. De voeding die ik gebruik is de basislijn van GH, Flora-Micro en Flora-bLoei, aangevuld met silicum en wat epsom.

 

gallery_45199_18745_143050.jpg

 

Deze planten zijn onder tl voorgegroeid, uitgezet, de volgende dag getopt en 24 uur later op 12/12 gezet.

gallery_45199_18745_36155.jpg

 

Ze staan nu 24 dagen op 12/12.

gallery_45199_18745_228319.jpg

 

Mijn bedoeling was om ze laag te houden zodat ze tot onderaan licht vangen.

gallery_45199_18745_369879.jpg

 

gallery_45199_18745_280395.jpg

 

Ik heb voor Sensi skunk gekozen omdat ik vertrouwen heb in de genen en het een stabiele en uniforme soort zou zijn. Dat klopt ook, ik zie weinig verschillen tussen de planten. Waar ik zit is het erg moeilijk om aan stekken te komen, laat staan goeie stekken. Vandaar mijn keuze voor dit zaad. Ik wil na deze ronde nog één ronde zo draaien en tijdens de zomerstop een aantal nieuwe soorten uit zaad opkweken onder 1 of hooguit 2 lampen. UIt die nieuwe planten hoop ik een paar mooie pheno's te kunnen selecteren waar ik na de zomer weer mee wil gaan draaien. Ik denk niet dat ik dan weer op dezelfde manier verder ga, ik ben me aan het oriënteren op andere methodes.

 

Toen ik vroeger kweekte was er nog geen internet, het is prachtig om nu hier bij anderen mee te kunnen kijken en anderen bij mij mee te kunnen laten kijken. Ik heb zo in een half jaartje al zoveel meer geleerd dan van het vroeger kijken bij bekenden die hetzeolfde deden als ikzelf.

  • Like 9

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er mooi uit man, leuk om weer eens een steenwol slab kweekje te zien!

 

De eerste rij is voor mij! :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk joh, gaat zitten.

 

Kijken of ik betere foto's leer maken. :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom niet meer op deze manier dan ??

 

Ik ga ergens ook weer slab ronde starten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk joh, gaat zitten.

 

Kijken of ik betere foto's leer maken. :whistle:

Dan moet je ook een redelijke camera hebben, anders kan je wel bezig blijven. ;)

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha meneer kweekniet. :wave:

 

Denk dat er andere systemen zijn waarbij meer gr/w te halen valt. Ik wil iets verticalers gaan doen, en zonder substraat werken, ben op zoek naar spullen om een ucdwc proef-opstelling in elkaar te flansen. Valt nog niet mee, zit echt in een van god verlaten uithoek.

 

Ah, saillant detail, deze slabs draaien voor de tweede keer, blokken er vanaf gesneden en nieuwe plantjes neergezet, zonder verder iets te doen aan de oude wortels.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah oke. Dacht misschien andere steenwol variant.

 

Ja daar heb ik ook altijd interesse in gehad. Maar ben bang voor lawaai. substraatloos kweken dan he, niet verticaal.

 

 

Maar verticaal is toch leuk voor 1 lamp? hoe wil je dit met 6 lampen doen dan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat er andere systemen zijn waarbij meer gr/w te halen valt.

Wat was je gemiddelde op steenwol slabs? De meeste mensen die substraatloos kweken hier, kweken ook met led.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voorzichtig moeten zijn met geluid is k*t, heb ik nu gelukkig geen last van. Substraatloos maakt wat geluid schijnt, waterval-achtig vermoed ik. Hoewel ik denk dat die emmers vrij stil zijn, afgezien van de pomp draait er niets bijzonders, en geen watervallen.

 

Verticaal kun je zo gek maken als je hoofdzekering aan kan joh.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ziet er allemaal veelbelovend uit kerel!!

Kweekjes op Slabs zijn zeker interessant !

 

Veel succes man :specool

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat er andere systemen zijn waarbij meer gr/w te halen valt.

Wat was je gemiddelde op steenwol slabs? De meeste mensen die substraatloos kweken hier, kweken ook met led.

Vroeger draaide ik met 400 watters en haalde iets van .6 of .7 als ik me goed herinner. De laatste ronde ging erg matig en zat ik op .5. Kan alleen maar beter worden. :)

 

Led zie ik nog even niet zitten, heb net me lampies aangeschaft. :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah zo verticaal.

 

Ik zie daar geen meerwaarde in. wel in het rondom bezetten van een lamp zoals dit:

 

https://www.google.n...456866719389194

Was maar een voorbeeld, wat jij laat zien heb ik ook bekeken, de originele versie van Heath. Zo'n systeem is natuurlijk ook groter te maken. Maar nogal bewerkelijk en niet goedkoop.

 

Mijn basis-idee is dat als je verticaal werkt je een grotere oppervlakte per lamp gebruikt waardoor hogere opbrengst mogelijk wordt. Hoe je dat er precies uit laat zien is een tweede, waarschijnlijk een periode experimenteren en ontdekken wat jou het beste ligt. Ik hou in elk geval dingen graag simpel en geef liever niet meer uit dan nodig is om leuk te kunnen draaien.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat er andere systemen zijn waarbij meer gr/w te halen valt.

Wat was je gemiddelde op steenwol slabs? De meeste mensen die substraatloos kweken hier, kweken ook met led.

Vroeger draaide ik met 400 watters en haalde iets van .6 of .7 als ik me goed herinner. De laatste ronde ging erg matig en zat ik op .5. Kan alleen maar beter worden. :)

 

Led zie ik nog even niet zitten, heb net me lampies aangeschaft. :icecream:

Leuke scores, maar ik begrijp de wens om meer te willen, die leeft bij mij ook. Logisch dat je even geen interesse in licht hebt als je net nieuwe lampen hebt, maar desondanks liegen de getuigenissen er niet om. Zo lees ik dat mensen bij een eerste kweek al 1 op 1 draaien met de juiste leds en bij een tweede ronde daar overheen gaan. Dat soort geluiden kan je simpelweg niet negeren als je hoge scores wilt halen, ik althans niet. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi egaal veld, stekken gaan flink op slabs tov aarde duo-fluor zie ik

benieuwd wat ik van je kan opsteken

nu is er inderdaad het internet en alles vindbaar onder een paar klikken

 

als vragen niet hinderen dan heb ik er wel een paar

zoveel verschil met een airco dat je met 1400 afz toekomt, hoe zwaar is die? 2 of 3kw?

passieve luchtinlaat of hoe kom jij aan je koolstof?

 

ja, dikke set up :icecool

 

 

ik plof me hier ook neer

Share this post


Link to post
Share on other sites

He twiet,

 

Leuk verslag, wil misschien ook nog eens een ruimte met slabs volgooien dus ik kijk aandachtig mee.

 

Hoe zit dat precies met je airco?

1. Specificaties?

2. Staat hij in de ruimte?

3. Zorgt hij voor een gedegen temp? ( aangezien je maar een 1400m3 kist gebruikt)

4. Waarom heb je ervoor gekozen?

 

Groet Koala

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Maas @Koala De airco is zo'n ding op wieltjes met een koelvermogen van 3000 watt. Deze staat buiten de ruimte, zuigt de lucht om zichzelf te koelen via een buis van buitenaf aan en blaast de warme lucht ook weer naar buiten. De warme lucht uit het hok zuigt hij via een andere buis aan en blaast de koude lucht daar weer naar binnen. Dat koelt behoorlijk, tot nu toe kan ik tot rond de 26º komen zonder dat hij veel draait.

 

Waarom heb ik hiervoor gekozen? Eerlijk gezegd omdat ik een te zwakke afzuigven heb gekocht, uit zuinigheidsoverwegingen. Toen ik zag dat het daarmee te warm werd heb ik een tweedehands aircootje gekocht voor 50 euros en met wat aanpassingen (de buizen) leuk weten in te bouwen. Ik draai met twee afzuigers, 1 van 800 en 1 van 600 watt. Die hoef ik momenteel niet voluit te laten draaien, 70% max. Waarschijnlijk zal ik de afzuiging op moeten waarderen in de lente, maar mogelijk kies ik voor een tweede aircootje... Passieve inlaat.

 

Heb ook nog een portable ontvochtiger staan, samen met de airco kan ik daar de LV goed mee controleren. Ontvochtiger ook een 2e hansie van 50 euro, werkt als een tierelier.

 

Achteraf bezien ben ik blij dat ik genoodzaakt was een airco+ontvochtiger te installeren, heb het gevoel dat ik zo mijn klimaat beter beheers dan met een afzuiging only.

 

@Dilago Ik lees verslagen van verticale setups met 600 watters die boven de 2/w komen. Die kant wil ik ook op, liever als vette pakken euris neerploffen voor ledbakkies. Zelfbouw leds is wel interessant, maar duur en veel gedoe. Ik ben er van overtuigd dat ik met mijn setup en de juiste planten ook over de gr/w kan gaan. En zoniet maakt me dat ook niet veel uit eigenlijk, er komt sowieso wat leuks vanaf.

Edited by Twiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah zo verticaal.

 

Ik zie daar geen meerwaarde in.

Er zit een interessante meerwaarde aan de manier van kweken van ghettogro, met bomen. Hij werkt zo met een minimaal aantal planten, zes in dit geval, maar dat zouden er ook maar 5 kunnen zijn. Hij hangt daar ik meen 14k licht tussen op, en dat tikt lekker aan. Maar zou ook met minder licht kunnen natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik schuif ook aan dat ziet er interresant uit

gestopt met kweken sinds 94 22jaar wauw

Salut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Top, nog een slabbert :tu

 

Verticaal kweken werkt goed, nu nog daarvoor geschikte bulben scoren want een reguliere HPS kan je niet zo ophangen :huh:

Werkt erg mooi als je een cage maakt of een Pyrex buis waarin je de lampen hangt zodat planten zowat in de lamp kunnen groeien.

Je ventilatie wordt er ook een stuk beter van omdat je de hitte vd lamp beter weg kan krijgen dan bij horizontaal waar er onder de kappen wat blijft hangen.

 

Grootste voordeel van verticaal is dat je de hele plant op volle sterkte belicht en dan is 2gr/w een makkie B)

 

Er is 1 ding wat ik niet helemaal snap Twiet, je hebt de 3 part waarvan de groene vol zit met 'epsom' en de paarse zit (te) vol met micro's waaronder ook silicium.

Waarom voeg je dan nog extra Epsom en silicium toe?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is dat zo, kun je gewone hpsen niet verticaal hangen?

Welke bulpen moet je daarvoor hebben dan?

 

Ik zit me lekker in te lezen over verticaal kweken, hoe meer ik lees hoe interessanter... Onvoorstelbare hoeveelheden per watt lijken mogelijk, met minder lampen meer opbrengst is mooi natuurlijk. Minder hitte en beter te beheersen is een voordeel, meer planten op minder m2 ook. Ik zie ook colloseums, stadiums enz. Men is er helemaal mee los gegaan zo te zien. Is er in Nederland veel gedaan in de verticale richting?

 

Ik geef enkel flora micro en bloom, dus niet de groene. Als ik naar de verhoudingen kijk op de flessen vind ik dat ik wat hoger in de K wil zitten en bovendien zeker wil zijn dat er voldoende silicium aanwezig is. Vandaar de silicium, geef wat minder dan de helft van de aangeraden dosis. Bovendien, ik had niet begrepen dat er in de micro silicium zit. Af en toe wat epsom om zeker te zijn van voldoende Mg omdat de Mg uit de groene fles wegvalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje Lucas style doe je :wub:

FloraGro en FloraBloom bevatten kiezelachtige bestanddelen (in de gedaante van kiezelzuur) om schimmels en wortelrot tegen te gaan en gelijkertijd de structuur van de plant te versterken.

 

'Sillicium' geef je dus al voorzover ik kennis heb van goedjes die 'dingen' doen :jump:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, daar staat het. Maar op de etiketten van de flessen staat niets over silicium in de lijst bestanddelen.

 

Tot nu toe deze run (3,5 wk) ben ik erg tevreden op hoe de planten het doen zonder de floragrow, beetje spelen met de verhoudingen en het komt allemaal goed met enkel micro en bloom. De vorige gaf ik wel trouw alles, groen, paars en rose. :yummy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij zei/schreef whazzup over verticaal , dat als de lamp zonder kap brand ,die niet de juiste warmte/hitte bereikt om optimaal te branden.

 

waarschijnlijk compenseer je dat verlies weer ruim met het feit dat je geen reflecter en geen wand verliezen hebt (wel weer wat op vloer en plafond verlies)

Edited by knakenpoetser
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...