Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

atmosphere

foto 12/12 zaailingen proef

Recommended Posts

Hey atmo,

Nog beter misschien om in de platts van cees je bodemleven het werk voor je te laten doen.

Ik weet namelijk zeker dat moedertje natuur het veel beter weet als dat jij en ik en cees het weten :D

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Diep donkergroene bladeren is gewoon een teken van een gezonde plant.

 

Ziet er weer mooi uit trouwens, volgens mij heb je dit keer lekker veel zaailingen dicht op elkaar geplaats, of niet?

mm.. niet persé, ik had het ook eens, men bladeren waren echt fel fel donkergroen, en hard als leer, percies woestijnplanten

 

 

maar ze hadden een vreemde krulling in hun bladeren, na verloop van tijd begon het tekort zich te uiten in vergeling van de grootste bladeren, toen ik ze buitenzette in de volle grond werden ze iets lichter van kleur, nog steeds donkergroen hoor, maar vooral, ze werden minder hard en leerachtig, terwijl ze veel harder begonnen groeien. diep donkergroene bladeren kan evengoed wijzen op een PH-foutje denk ik? correct me if i'm wrong

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat kan talloze oorzaken hebben. Als ze eerst diepdonker groen zijn en daarna geel trekken en slap hangen, denk ik toch echt aan overvoeding/overwatering.. Dat ze buiten een andere wat lichtere kleur krijgen maar alsnog de lucht inschieten is doodnormaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey atmo,

Nog beter misschien om in de platts van cees je bodemleven het werk voor je te laten doen.

Ik weet namelijk zeker dat moedertje natuur het veel beter weet als dat jij en ik en cees het weten :D

 

greetz sannie

De natuur is altijd het uitgangspunt ! Maar ik begrijp de rest van je post eigenlijk niet goed , ik kan het op meerdere manieren opvatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey atmo,

Wat ik eigenlijk bedoel is dat wij kwekers denken de voedings-behoefte te kunnen inschatten,en eerlijk is eerlijk ;we zijn al een heel eind gekomen.

Onze planten kennen verschillende voedings-behoeftes in de verschillende stadia ven de groei en de bloei!!!!!!

In de plaats dat we zelf de voedingen toevoegen is het heel goed mogelijk om het BODEMLEVEN de voedings-behoefte van de plant te lateb reguleren.

In de natuur is 95 % van de planten,grassen en bomen een simbiose aangegaan met wortel-schimmels en bacterien.

In het byzonder mycorrhiza schimmels welke een simbyose(samenwerking)aangaan met de wortels van de gastplant.

Van deze samenwerking hebben beide partijen profijt.

Mycorrhiza vergroot het wortelstelsel van de gastplant met wel 600 keer,en neemt een groot gedeelte van de waterhuishouding van de wortels over en zorgt voor een betere opname van minerale elementen,zoals fosfor en stikstof en silicium enz.......

Onder bodemleven hoort natuurlijk ook bacterien welke eigenlijk een soort biologische katalisator,het contact tussen aarde en wortels komt tot stand dmv bacterien en schimmels.

Bodemleven zorgt voor een natuurlijk aspirientje tegen stress-situaties zoals droogte ongezonde en/of voedingsarme aarde entemperatuurschommelingen!!

En dit is nog maar een sumiere opsomming van de grote voordelen welke schimmels en bacterien voor ons medium kunnen betekenen.

 

En dit is dan ook wat ik bedoel atmo...........

De meeste aardekwekers leggen hun plant aan een infuus zonder gebruik te maken van de vele voordelen welke aarde heeft.

Door het ene simptoom met het andere te bestrijden belanden de meeste kwekers in een visueuse cirkel waar het ene product de andere moet verdoezelen.

Laat het BODEMLEVEN het werk uit de handen nemen,en verzeker jezelf van het continue stabieler houden van je gewas.

Met andere woorden LAAT DE AARDE HET WERK VOOR JE DOEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies : het exact op maat voeding geven op grond is erg lastig . Kijk naa rd etuinbouw ,daar heb je speciale bedrijven alleen voor het opstellen van bemestingsadvies voor tuinders ! Mesten is daar nodig omdat ze op kleine mediums staan .

 

Ook bacteriën en schimmels zullen niet meer voldoende helpen wanneer er te veel water en te weinig zuurstof in je grond zit, die kunnen immers geen water afvoeren. Met grond ga je sneller de fout in met bewatern dan op steenwol bijvoorbeeld. Hier ligt naar mijn idee de oorzaak van het feit dat velen zeggen dat op steenwol kweken beter gaat . Steenwol heef teen zeer goede structuur die overtollig water makkelijk afvoert en voldoende zuurstofrijk is.

 

Op hydro/ steenwol zie je ook vaak dat de planten er prachtig gezond en diepgroen bijstaan waarbij de vergeling pas op het allerlaatst plaatsvind zoals ook hoort, maar op aarde kan dit net zo goed. Wanneer je te lang en te veel stikstof geeft blijft de plant te lang groen en bloeit slecht af ,maar dat zegt niet dat diepgroen blad voor de laatste 2 weken een slecht teken zou zijn , integendeel

donker groen blad 'pakt' veel meer licht op ,en naarmate het minder groen tot geel wordt ,steeds minder

Share this post


Link to post
Share on other sites
Precies :

Ook bacteriën en schimmels zullen niet meer voldoende helpen wanneer er te veel water en te weinig zuurstof in je grond zit, die kunnen immers geen water afvoeren. Met grond ga je sneller de fout in met bewatern dan op steenwol bijvoorbeeld. Hier ligt naar mijn idee de oorzaak van het feit dat velen zeggen dat op steenwol kweken beter gaat . Steenwol heef teen zeer goede structuur die overtollig water makkelijk afvoert en voldoende zuurstofrijk is.

Hey atmo,

Waterhuishouding is op elk medium cruciaal.

Ik snap alleen de reden niet waarom je je aarde compact houd en niet luchtig.

Een luchtig medium is belangrijk voor al het bodemleven welke in je medium aanwezig is,zuurstof is leven!!!!!!!!!

En inderdaad schimmels en bact zullen het overtollige water niet afvoeren,maar zorgen wel voor een grotere stressbestendigheid van je planten.

Dus ook als ze natte voeten hebben!!!!!!!

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb me een tijd terug rot lopen zoeken naar informatie over die mycorrhyza, maar pas de laatste tijd begint het een beetje tot kwekers/leveranciers door te dringen wat de voordelen kunnen zijn. Ik geloof er heilig in en heb geen enkele band met producenten. Wat ik wel weet is dat het op grote schaal toegepast wordt in een aantal vormen van tuinbouw en dat al sinds de jaren '50 mycorrhyza-stammen in overheidsprojecten gebruikt worden om onvruchtbaar land te ontginnen en erosie tegen te gaan. Het is dus niks nieuws, alleen was het lang onbekend met welke schimmelsoorten cannabis een symbiose aangaat. Sommige mycorrhyza soorten zijn dus totaal ongeschikt voor onze planten. Ik zie mycorrhyza niet als een wondermiddel, maar als één van de vele elementen die het ondergrondse leven net dat beetje extra efficiëntie kan geven. In de natuur om ons heen zijn mycorrhyza overal aanwezig. Graaf maar eens in de buurt van een willekeurige plantensoort een stuk grond uit en kijk wat er behalve taaie wortels nog meer voor ragfijne draden inzitten... 3x raden... :D

 

Nou ja, wat je boven de grond ziet is voor het grootste gedeelte het resultaat van wat er ondergronds gebeurt. Zodra je natuurlijke bodems gaat bestuderen stuit je dus vanzelf op mycorrhyza. Zo ook Sannie denk ik... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien zit er toch wel wat in.

 

Ecologisch tuinieren

 

Maar wat ik me afvraag: er wordt beweerd dat 95% van alle planten (laten we aannemen dat cannabis daaronder valt) geen voeding kan opnemen zonder die schimmels. Aangezien onze plantjes zonder toevoeging van schimmels ook groeien, neem ik aan dat die schimmels of hun sporen al aanwezig zijn in de grond die je koopt. Heeft het dan nog zin om ze toe te voegen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Precies :

Ook bacteriën en schimmels  zullen niet meer voldoende helpen wanneer er te veel water en te weinig zuurstof in je grond zit, die kunnen immers geen water afvoeren.  Met grond ga je sneller de fout in met bewatern dan op steenwol bijvoorbeeld. Hier ligt naar mijn idee de oorzaak van het feit dat velen zeggen dat op steenwol kweken beter gaat . Steenwol heef teen zeer goede structuur die overtollig water makkelijk afvoert en voldoende zuurstofrijk is.

Hey atmo,

Waterhuishouding is op elk medium cruciaal.

Ik snap alleen de reden niet waarom je je aarde compact houd en niet luchtig.

Een luchtig medium is belangrijk voor al het bodemleven welke in je medium aanwezig is,zuurstof is leven!!!!!!!!!

En inderdaad schimmels en bact zullen het overtollige water niet afvoeren,maar zorgen wel voor een grotere stressbestendigheid van je planten.

Dus ook als ze natte voeten hebben!!!!!!!

 

greetz sannie

Wat is luchtig precies ? grote luchtkamers in de grond ? of heel veel kleine. Dat laatste is naar mijn idee het meest ideaal. Een compacte grond zorgt voor een betere cappilaire werking ,het water verspreidt zich er goed in waardoor er ook weer lucht in komt (als je niet te veel water geeft ) . Gooi je de grond zo los in de potten dan heb je luchtige grond, maar ook het probleem van uitspoeling, waardoor je potten onderin dichtslippen onder andere.

 

Testen met losse grond en meer compacte grond hebben aangetoont dat de planten het beter doen op die compacte .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Misschien zit er toch wel wat in.

 

Ecologisch tuinieren

 

Maar wat ik me afvraag: er wordt beweerd dat 95% van alle planten (laten we aannemen dat cannabis daaronder valt) geen voeding kan opnemen zonder die schimmels. Aangezien onze plantjes zonder toevoeging van schimmels ook groeien, neem ik aan dat die schimmels of hun sporen al aanwezig zijn in de grond die je koopt. Heeft het dan nog zin om ze toe te voegen?

good point !

 

Hier eentje die nu 2,5 week onder natrium staat de groei zal er bijna uitzijn. Omdat ik al veel planten uit dat zaad heb opgegroeit verwacht ik dat deze echt 1 gehele top wordt(van 60 cm !) . will be updated .

25weekinbloeiruimterechtsvoor.jpg

 

Een aantal topjes heb ik bestoven omdat ik graag zaad van dit ras wil ,ook al weet ik niet precies wat het ras is . Ben laatst namelijk een paar honderd van deze zaden kwijtgeraakt(allemaal van 1 grote moeder), heb me te pletter gezocht. Ze hadden een hoog kiempercentage en doen zeker niet onder voor gekochte zaden. Gelukkig vond dik er nog een stuk of 40 van ,die ik ooit had uitgeselecteerd op grootte.

 

In feite is een moederplant met goed zaad goud waard , een buitenplant kan je zo 500 zaden opleveren dat is voor minimaal 625 euro aan zaad als je het zou kopen !

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites
sannie, en hoe ben je op dat idee gekomen om die schimmel te gebruiken?

Hey moaner,

Als je je meer gaat verdiepen in het leven onder de grond stuit je vanzelf op deze schimmels.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Misschien zit er toch wel wat in.

 

Ecologisch tuinieren

 

Maar wat ik me afvraag: er wordt beweerd dat 95% van alle planten (laten we aannemen dat cannabis daaronder valt) geen voeding kan opnemen zonder die schimmels. Aangezien onze plantjes zonder toevoeging van schimmels ook groeien, neem ik aan dat die schimmels of hun sporen al aanwezig zijn in de grond die je koopt. Heeft het dan nog zin om ze toe te voegen?

Hey jan de ripper,

Inderdaad 95% van alle planten,bomen grassen profiteren in de natuur van de samenwerking met schimmels en bacterien.De meeste aarde mag geen ziekteverwekkers en/of onkruid bevatten,daarom wordt de aarde ook gestoomd.

Eventuele bacterien en schimmels gaan dan ook verloren.Bij gebrek aan deze simbionten word elke teelt afhankelijk van de direct opneembare meststoffen.Voor de opname van organische stoffen zijn bacterien en mycorrhiza van essentieel belang.

 

greetz sannie :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey atmo

Wat is luchtig precies ? grote luchtkamers in de grond ? of heel veel kleine. Dat laatste is naar mijn idee het meest ideaal. Een compacte grond zorgt voor een betere cappilaire werking ,het water verspreidt zich er goed in waardoor er ook weer lucht in komt (als je niet te veel water geeft ) . Gooi je de grond zo los in de potten dan heb je luchtige grond, maar ook het probleem van uitspoeling, waardoor je potten onderin dichtslippen onder andere.

 

Testen met losse grond en meer compacte grond hebben aangetoont dat de planten het beter doen op die compacte .

Hey atmo,

Een luchtig grondje is een grondje waar een ideaal lucht/vochtverhouding aanwezig is.

Als dit allemaal kleine luchtkamers zijn is dat toch uitstekend.

 

Ik hoop dat je deze teksten niet vervelend vind in deze uitstekende topic :D

 

De vraag zou ook kunnen zijn:Waarom geen Mycorrhiza schimmels gebruiken in je medium?????

 

greetz sannie :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geeft niks die opmerkingen ,een beetje diepgang zie ik namelijk graag .

 

Ik ga zeker eens met die schimmels werken, Maar in feite doe ik dat ook al een beetje , omdat ik ook klei van het land door m'n aarde meng.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ga zeker eens met die schimmels werken, Maar in feite doe ik dat ook al een beetje , omdat ik ook klei van het land door m'n aarde meng.

Misschien is dat wel de sleutel tot je succes. Doordat je een deel klei door je aarde mengt, 'besmet' je je medium op een natuurlijke manier met allerlei bacterieën en schimmels. Misschien is het toevoegen van wormen een goed idee?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petfinder

atmo,

 

ik heb met veel interesse zitten lezen van je experiment.

nu vraag ik mij af of ik dit ook kan doen, maar dan met stekken.

dus zodra ik de stekken heb, meteen op 12/12 doen.

 

mijn kast is 170x55x180 lxdxh ( binnenmaten)

 

2 x 400 watt omdat ik anders het breedte oppervlak niet goed gedekt krijg.

de afzuiging is voldoende, dus geen probleem.

 

ik dacht zelf aan een stuk of 20 6 liter potten.

 

of heb je een beter idee ?

 

ik nl ook nog 10 11 liter potten staan, maar als ik dan direct 12/12 ga, ben ik bang dat ik de ruimte niet volledig gebruik.

 

laat mar eens horen wat jij ervan vind. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ga zeker eens met die schimmels werken,  Maar in feite doe ik dat ook al een beetje ,  omdat ik ook klei van het land door m'n aarde meng.

Misschien is dat wel de sleutel tot je succes. Doordat je een deel klei door je aarde mengt, 'besmet' je je medium op een natuurlijke manier met allerlei bacterieën en schimmels. Misschien is het toevoegen van wormen een goed idee?

Buiten in de vrije natuur hebben gewassen ruim de tijd om hun wortelgestel te laten infecteren door mycorrhiza,plus dat de planten van zaailing af in een bestaand bodemleven vertoeven!!!!!!

In de binnenkweek moet alles snel en onder erg veel druk(stress).

Daarom is het noodzakelijk om bij de aanzet van stek of zaailing de wortels en de bodem met een hoge dosering sporen te infecteren om een zo snel mogelijke aanslag van je bodemleven te realiseren.

 

greetz sannie :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou het misschien niet een keertje handig zijn om een topic te maken over het ideaal grondmengsel bv op 10 liter grond zoveel %kalk,beendermeel,hoornspaanders,etc

zo kunnen we misschien samen werken aan de ideale grondstof (voor de aarde kwekers dan toch)

zodat we meer kunnen uitsparen en omdat het toch leuker is dan zelf een zak te gaan kopen in de shop

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

hey petfinder,koop gewoon 1 osb plaat,is 2.44m lang,scherm daarmee de breedte van je hok af,deze zijn 50 hoog kan je op bv 40 brengen,nu vijverfolie volledig rondom,dan drainagebuis erin en opvullen met aarde nu kan je water geven door de buis bovenaan,en loopt er vanonder uit,meer aarde is een uitmuntend uitgaanspunt,zo kan je ook meer stekken zetten op die oppervlakte

ben ook druk bezig met zo een opstelling,is bijna klaar,zal er 25 plantjes onder 1 400 watter plaatsen,zal er een topic over openen

ps, wacht eerst met op 12/12 te zetten tot je duidelijk kan zien of de stekken aangeslagen zijn +-3dagen.Je kan dus 50 stekken plaatsen op die manier!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
atmo,

 

ik heb met veel interesse zitten lezen van je experiment.

nu vraag ik mij af of ik dit ook kan doen, maar dan met stekken.

dus zodra ik de stekken heb, meteen op 12/12 doen.

 

mijn kast is 170x55x180 lxdxh ( binnenmaten)

 

2 x 400 watt omdat ik anders het breedte oppervlak niet goed gedekt krijg.

de afzuiging is voldoende, dus geen probleem.

 

ik dacht zelf aan een stuk of 20 6 liter potten.

 

of heb je een beter idee ?

 

ik nl ook nog 10 11 liter potten staan, maar als ik dan direct 12/12 ga, ben ik bang dat ik de ruimte niet volledig gebruik.

 

laat mar eens horen wat jij ervan vind. :D

ik denk eerder dat u steks bijna niet gaan groeien. je moet je steks eerst laten wortelen in je pot op 18/6. maar het kan idd, maar snij er dan maar een paar extra af.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hey petfinder,koop gewoon 1 osb plaat,is 2.44m lang,scherm daarmee de breedte van je hok af,deze zijn 50 hoog kan je op bv 40 brengen,nu vijverfolie volledig rondom,dan drainagebuis erin en opvullen met aarde nu kan je water geven door de buis bovenaan,en loopt er vanonder uit,meer aarde is een uitmuntend uitgaanspunt,zo kan je ook meer stekken zetten op die oppervlakte

ben ook druk bezig met zo een opstelling,is bijna klaar,zal er 25 plantjes onder 1 400 watter plaatsen,zal er een topic over openen

ps, wacht eerst met op 12/12 te zetten tot je duidelijk kan zien of de stekken aangeslagen zijn +-3dagen.Je kan dus 50 stekken plaatsen op die manier!!!

op overgrow kan je zien met wat bushyoldergrower zon grond samenstelt. My Webpage

 

 

voor de duidelijkheid, 1 gallon is ongeveer 8 liter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...