Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
vinnividivici

Wanneer Kan Ik Stekjes Van Een Plant Halen...?

Recommended Posts

Aloha,

 

hier even een typische beginnersvraag: Wanneer kan ik beginnen met stekjes te haklen van een moederplant?

 

De moederplant, mataro blue

 

tn_gallery_40881_18645_1809577.jpg

 

Bij veurbaat mijn dank,

 

M.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zodra er voldoende zijscheutjes aanzitten.

 

Wanneer is voldoende?

 

Dat hangt er vanaf hoeveel dat je er nodig hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerst even fimmen om meer takgroei te krijgen,daarna de meest groeikrachtige scheuten gebruiken om te stekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze plant kan je de onderste scheuten al van stekken.

 

Hoe goed de stek wortelt is veelmeer afhankelijk van de genetica dan de plek waarvan je snijdt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigenlijk al te laat met dat toppen. Ken nu nog wel maar dan komen de zijtakken boven in.

Hoe meer zij scheuten hoe meer stekken.

Na 3 maand wachten stekken eraf halen aangezien de mams dan op zijn maximale vegetatie zit.

Dan heb je betere stekken met alle voordelen van dien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigenlijk al te laat met dat toppen. Ken nu nog wel maar dan komen de zijtakken boven in.

 

waarom zou je een wat grotere plant in groeifase niet net boven de laagste internode kunnen afknippen?

daar krijg je juist een prachtige struik van

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dilago : je kan mij als hovenier weinig wijsmaken mijn beste Dilago,want het ligt wel degelijk aan de dikte/hoeveelheid van de vaatbundels in de stek/scheut.

Onderin groeit de plant langzamer,dat zeggen de groeiregels van VÖchting.

En je moet goed uitgangsmateriaal bezitten (moederplant) welke stress/ziektevrij is,en alleen de snelst groeiende scheuten worden gestekt.

Omdat een snel groeiende/rechteropstaande scheut meer/dikkere vaten heeft verloopt wortelen sneller omdat ie meer drinkt en een hoger metaboliek heeft dan een slome stek.

Dit zorgt voor minimale uitval,bij mij dus een slagingspercentage van 100%

 

@Dilago :Test het zelf maar als je me niet gelooft maatje,het is echt zo.

 

Wat jij noemde heeft wel effect en is wel noemenswaardig maar zijn zeker niet de enige factoren bij stekken.

De algemene gezondheid speelt een grotere rol dan genetica,tenzij je een autoflower wilt stekken hahaha.(lukt bijna niet he?)

Edited by Collie Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigenlijk al te laat met dat toppen. Ken nu nog wel maar dan komen de zijtakken boven in.

 

waarom zou je een wat grotere plant in groeifase niet net boven de laagste internode kunnen afknippen?

daar krijg je juist een prachtige struik van

 

Dat is het probleem ook verder niet bepaald...Rodja. Mijn ervaringen zijn dat je op het eind van de groei bovenin een oerwoud krijgt en onderin gaat alles dood of er groeit amper iets.

Vandaar een advies om al vroeg bij de jonge plant op tijd te toppen en daarna takken te te buigen zodat de zijtakken meegroeien met het middengedeelte.

Dan creëer je een fijne struik waarvan je zowel van boven als van onder de stekken ken plukken. Dan ben je wel een paar weken verder.

En heb je de plant uiteindelijk getest op stress en groei factoren. En krijg je gezonde en stevige stekken.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja klopt, maar ik heb 1 moeder bijna in haar geheel afgeknipt en slechts wat kleine vertakkingkjes onderin achtergelaten. die kleine takken zijn nu dikke boomstammen en ze groeit alsof er nooit zo'n amputatie heeft plaatsgevonden :)

 

probeer maar eens, een wietplant op 18 uur is een oneindig groeiend monster

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ozzoes: ik ben er een van: wie niet probeert weet het niet,dus ik heb autoflowers gestekt jajaja echt waar!

De stek was een snowryder van sensi seeds,en groeide gedurende zijn totale leven wel 3 cm! en hij had wel 5 wortels! :likken: maar veel meer dan dat word het niet met auto's

 

Zodoende bijna, beste Ozzoes...... :wave:

 

@Rodja: klinkt gruwelijk chill,hebbie foto? :dribble:

 

@weedrunner: Dat is wel een mooie methode inderdaad,geen onderontwikkeling van takjes gewenst!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dilago : je kan mij als hovenier weinig wijsmaken mijn beste Dilago,want het ligt wel degelijk aan de dikte/hoeveelheid van de vaatbundels in de stek/scheut.

Onderin groeit de plant langzamer,dat zeggen de groeiregels van VÖchting.

En je moet goed uitgangsmateriaal bezitten (moederplant) welke stress/ziektevrij is,en alleen de snelst groeiende scheuten worden gestekt.

Omdat een snel groeiende/rechteropstaande scheut meer/dikkere vaten heeft verloopt wortelen sneller omdat ie meer drinkt en een hoger metaboliek heeft dan een slome stek.

Dit zorgt voor minimale uitval,bij mij dus een slagingspercentage van 100%

 

@Dilago :Test het zelf maar als je me niet gelooft maatje,het is echt zo.

Ik snijd stekken overal van de plant en dit is het resultaat.

 

gallery_6495_18534_97440.jpg

 

Dat is het enige wat ik hoef te weten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou - eergisteren met stoute schoenen en trillende handjes voor het eerst stekjes gemaakt. Eerst de instructievideo alhier tig keer bekeken en dan moest het er toch maar eens van komen.

 

En de volgende dag...alle zes zowat plat...

 

 

 

Maar geen paniek, ik heb het gewoon laten staan en, law and behold, ze zijn allemaal weer overeind gekomen. Daaaaaar word ik nu weer vrolijk van...!

 

Ik wacht het allemaal rustig af, ik heb al een sappie voor ze klaar gemaakt (Formulex, Ph 5.8), dat krijgen ze morgen. Ik hou jullie op de hoogte.

 

Spannend...!

 

V.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is mooi om te horen! Zolang de stekblokjes vochtig zijn en de stekken er fris bijstaan kan je ze beter met rust laten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voeden heeft nog weinig zin als er nog geen wortels zijn... het hindert juist eerder de ontwikkeling van wortels.

Gewoon kraanwater met ph beetje in de buurt van ph 6-7 does the trick.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon kraanwater is voldoende, aanzuren heeft geen nut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

100% mee eens! Pas bij gewortelde stekken in je bak. Geef je minimale voeding van een ec'tje of 0.8. Ze gaan dan als een speer en worden niet geel.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

okee nou dan laat ik dat sappie staan tot ze wat groter zijn.

 

Ze staan nog steeds overeind, frisgroen van kleur en ze ruiken ook best wel als je de kap van 't kweekkasje afhaalt. Dus 't leeft :shifty:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De stekken halen nog geen voeding uit de blokjes, (dat gaat ook niet zonder wortels) dus is de ph ook nog niet van belang...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update:

 

Eéntje van de zes heeft inmiddels het leven gelaten; de anderen staan er nog net zo fris en groen bij als in het begin - maar dat is het dan ook. Nog geen worteltje te bekennen...

 

V

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wil je er eens een foto van maken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...