Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Toppen zijn gewoon doorgebouwd flinke jetsers .

 

Ruimte ernaast ook nog helemaal groen in week 5 dus gif is het niet.

 

Gelukkig ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoort die RH sensor ook niet onder het kapje te hangen? of zit ik nu verkeerd?

RH-sensor hoeft niet onder kapje, temperatuursensor wel i.v.m. stralingswarmte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een RH sensor is ook gevoelig voor temperatuur. Die zal toch ook wel uit het licht moeten dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon PUR er in knallen wanneer nodig. Als je niet 5 bussen verspuit in 1 dag zal er niks gebeuren zeg ik uit ervaring. PUR is mijn lievelingsspeelgoed en als het maar even kan spuit ik er mee in de ronte. Tot dusver zonder problemen. Als een plant geknakt is heb ik er zelfs pur omheen omhem gedaan om hem overeind te houden. Gewoom omdat het kan :P

 

@ Boef/Murdoch. Een aantal giffen zijn uit de lucht te halen met een koolstoffilter. Je zou dus een afzuigertje door een koolstoffilter kunnen trekken om je lucht daar iets te zuiveren. Als je het helemaal goed wilt doen hang je er een uvonair in gevolgd door 5 meter slang en dan een inline filter (die haalt de ozon weer uit de lucht) en dan blaas je de lucht er gewoon weer in. Dit dus niet in plaats van je onderdrukfilter maar er BIJ. Volgens de theorie maakt ozon alles kapot in de lucht op moleculair niveau en vervolgens haalt je koolstoffilter alle ozon weer uit de lucht. Je zou het eens kunnen proberen. Ik heb geen probleem hok gehad om het te proberen en ik ken niemand die het ook geprobeerd heeft. Racker was er een poosje terug ook mee bezig maar had destijds ook geen probleemhokken dus niet kunnen proberen maar de theorie lijkt te kloppen. Er zijn namelijk industriele installaties op de markt die werken volgens hetzelfde principe. Die zijn alleen lastig/niet verkrijgbaar voor de particulier in NL (en zelfs lastig voor de gemiddelde zakelijke klant) dus dan maar een home-made systeem (home-made is ook goedkoper). In ieder geval lijkt het mij het proberen waard, zo'n gifhok kost je veel grammen en grijze haren.

 

Enige wat we niet weten is hoe zwaar het koolstof filter moet zijn in verhouding met je uvonair. Daar zou je een ozon meter voor moeten hebben. Je weet namelijk ook niet wanneer het filter verzadigt is, tenzij je een hele scherpe neus hebt. Want als er te veel ozon in je kweekruimte zit is dat ook weer schadelijk voor je plantjes.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

''gif hok'' begin week 8

 

gallery_39824_16540_499511.jpg

 

naast het ''gifhok'' ander soortje

 

gallery_39824_16540_1007610.jpg

 

Blijkt dus geen gif te zijn, anders had Foto 2 het ook al...

Share this post


Link to post
Share on other sites

De bladen zien er bagger uit.... Maar die toppen? Ik zou me geeeen zorgen maken.... ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Boef/Murdoch. Een aantal giffen zijn uit de lucht te halen met een koolstoffilter. Je zou dus een afzuigertje door een koolstoffilter kunnen trekken om je lucht daar iets te zuiveren. Als je het helemaal goed wilt doen hang je er een uvonair in gevolgd door 5 meter slang en dan een inline filter (die haalt de ozon weer uit de lucht) en dan blaas je de lucht er gewoon weer in. Dit dus niet in plaats van je onderdrukfilter maar er BIJ. Volgens de theorie maakt ozon alles kapot in de lucht op moleculair niveau en vervolgens haalt je koolstoffilter alle ozon weer uit de lucht. Je zou het eens kunnen proberen. Ik heb geen probleem hok gehad om het te proberen en ik ken niemand die het ook geprobeerd heeft. Racker was er een poosje terug ook mee bezig maar had destijds ook geen probleemhokken dus niet kunnen proberen maar de theorie lijkt te kloppen. Er zijn namelijk industriele installaties op de markt die werken volgens hetzelfde principe. Die zijn alleen lastig/niet verkrijgbaar voor de particulier in NL (en zelfs lastig voor de gemiddelde zakelijke klant) dus dan maar een home-made systeem (home-made is ook goedkoper). In ieder geval lijkt het mij het proberen waard, zo'n gifhok kost je veel grammen en grijze haren.

 

Enige wat we niet weten is hoe zwaar het koolstof filter moet zijn in verhouding met je uvonair. Daar zou je een ozon meter voor moeten hebben. Je weet namelijk ook niet wanneer het filter verzadigt is, tenzij je een hele scherpe neus hebt. Want als er te veel ozon in je kweekruimte zit is dat ook weer schadelijk voor je plantjes.

 

Ik vond dit stukje text, misschien handig om rekening mee te houden..

 

Ozon afbraak met actief kool

Een restozon vernietiger gebaseerd op actief kool is ongetwijfeld de meest bekende restozon vernietiger. Ozon is een onstabiel gas wat snel wil terugvallen naar zuurstof. Eén van de manieren om dit te doen is te zorgen dat het ozon iets kan oxideren. Een koolstof bron (actief kool bijvoorbeeld) wordt door ozon zeer snel geoxideerd waardoor ozon terugvalt in zuurstof.

Bij deze reactie komt warmte vrij, er wordt immers koolstof geoxideerd (verbrand), dit is de reden dat actief kool alleen gebruikt mag worden in voor restozon met een lage ozonconcentratie. Als de ozonconcentratie van het restozon te hoog is kan er zoveel warmte geproduceerd worden dat het actief kool spontaan ontbrand!

 

(Ik zou dit zelf niet in elkaar gaan knutselen..)

 

Ik werk met een tablet dus is lastig om hele lappen text te knippen plakken, de rest kan je hier vinden..

 

http://tolwatertechniek.nl/informatie-restozon

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals Cityboxer al aangeeft was ik hier al een tijdje mee bezig. De vraag waar ik nog mee zit is dat als de ozon reageert met de koolstof, dan wordt de ozon zuurstof, maar wat wordt de koolstof?

 

Co2?

 

(ik ben een scheikunde noob)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja had ook al eerder ergens gelezen dat je zelf zei dat je bezig was met het ontwikkelen van een dergelijk apparaat..

 

 

Ik durf het in iedergeval niet te testen.. =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou misschien je ozon meter eens aan de ingang en uitgang van je filter kanaal kunnen houden en kijken of het CO2 gehalte toeneemt?

 

Ik denk eerder dat er een soort chemische absorptie is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De vraag waar ik nog mee zit is dat als de ozon reageert met de koolstof, dan wordt de ozon zuurstof, maar wat wordt de koolstof?

 

Wat gebeurt er met geurmoleculen die reageren met de koolstof? Dat komt namelijk op hetzelfde neer. Ik ben ook een n00b maar het is niet heel ingewikkeld uit te zoeken lijkt mij. Verandert het niet gewoon in een vaste stof en blijft het hangen in het filter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...