Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Mooie bossige dames. Die op de hoek maken lange zijtakken aan die verder naar buiten lijken te groeien dan de rest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie planten inderdaad zeg. Toch ook een heel specifiek uiterlijk altijd die amnees planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank jullie wel heren( denk ik dan :innocent: )

 

Ze worden met de dag mooier, en inderdaad krijg ik nu ook het beeld van de amnees die ik voor me had van alles wat ik op WF voorbij zie komen.

Wel zit ik nu te denken aan de verschillende opbouw hier en daar dat zoiets een beetje te "sturen" is met selecteren van de stekken als ik ze knip.

 

Nog even wachten op glimmertjes Krasi, doe mijn best wel straks. ;)

 

Dag 13,

 

Het klauwblad trekt bij de meeste weg, er zit nog wel wat hier en daar maar is geen probleem.

 

Hokje open.

 

gallery_19177_17315_123249.jpg

 

gallery_19177_17315_928348.jpg

 

No 2.

 

gallery_19177_17315_2551630.jpg

 

No1.

 

gallery_19177_17315_936794.jpg

 

No 4.

 

gallery_19177_17315_478269.jpg

 

en no 8, met de tensio toen het licht net aan was, voor wateren stond deze op 230.

 

gallery_19177_17315_383628.jpg

 

en topjes in de maak, volgens mij lekker snel.

 

gallery_19177_17315_593327.jpg

 

Klimaat,

 

gallery_19177_17315_393100.jpg

 

EC, sorry op z'n kop.

 

gallery_19177_17315_907734.jpg

 

PH,

 

gallery_19177_17315_1144484.jpg

 

Vandaag bijna allemaal 1 liter water met bloeivoeding gegeven. 2 mL per liter. Aangezien de PH waarde erg mooi is ga ik niet af / aanzuren als het zo blijft, EC vind ik niet zo interessant. Zal zo af en toe wel eens meten, ook morgen de PH meter eens kalibreren, kijken of het wel klopt.

 

Mede naar aanleiding van het herstel van 2 en het feit dat de 0,5 liter die ik in eerste instantie gaf welke na 3 minuten van de schotel was opgenomen besloten om er 1 liter van te maken. De 2e halve liter van boven gegeven.

Waarschijnlijk zijn ze toch wat te droog geweest.

 

Ik blijf voorlopig de potten nog even wegen, want het zand wat erop ligt weegt toch nog even 1,2 klio, daarom een verkeerd beeld wat ik had met gewicht voelen.

 

De hoogtes vallen me erg mee, of een beetje tegen eigenlijk. De hoogste is nu 29 CM en de laagste 20 CM, ze groeien wel maar niet de explosie die ik verwachte. Maar ze zijn nog niet klaar, ze mogen best nog wel 2 keer zo groot worden, als het dan maar in de hoogte is.

Maar de topontwikkeling is goed op gang nu dus misschien worden ze wel een mooi formaat voor de TL-etjes.

Als de komende dagen niet wat meer strek optreed ga ik beginnen met wat meer bloeibuizen te plaatsen, volgens mij heb ik meer ruimte nodig voor de toppen straks.

 

Verder heb ik wel veel muggen deze keer, en die zie ik eigenlijk niet echt terug in de tent met de aardebak, waar dat dan vandaan komt is me even een raadsel. Misschien hebben de zakken aarde wel lang bij de leverancier gelegen. Het is niet zo dat er veel rondvliegen maar er zitten er toch al meer dan 20 op de kaart. Hopelijk wordt het geen epidemie.

 

Verder niets te klagen morgen 2 weken onderweg, schiet alweer lekker op zo.

 

Door de betere temperaturen hangt de lamp nu op 10 CM van de topjes af, en is het goed beheersbaar met de afzuiger op ca. 35%

 

Grtz,

Dj.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

De door jou verwachte en weggebleven groei zou best weleens gekomen kunnen zijn door droog kweken, dat verklaard en de gedrongenheid en wellicht zelfs het klauwblad mijn inziens.

Ik kweek voor de bloei ook altijd vrij droog, daarom bijna nooit strek in m`n grows en bijna altijd wel claws.

Vanaf de bloei ga ik juist veel wateren, de klauwen trekken dan weg en de planten groeien vaak miraculeus alle ruimten dicht.

De topjes ontwikkelen zich al aardig, nu zoals PH zegt plompen en een spurtje afdwingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat lekker man! leuk om te volgen :tu

 

Wat ik me afvroeg is waarvoor dat transparante pijpje is, welke op onderstaande de foto te zien is.

gallery_19177_17315_383628.jpg

 

MvG, MuG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zien er mooi donker groen uit. Vroeg me alleen af wat die houten tuinhuisjes tussen je dames zijn?

Die op je pvc pijp lijken te staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mug,

 

links is de tensiometer, en rechts is een plastic naamplaatje.

 

gallery_19177_17315_1225415.jpg

 

Tjoe,

tuinhuisje staan de sensoren in uit het directe lamplicht.

 

gallery_19177_17315_94210.jpg

 

 

 

Ik ben benieuwd Krasi, als het echt droog is geweest zouden ze nu misschien wel gaan beginnen.

Plompen is wel begonnen nu. Nu afwachten wanneer het zuipen gaat beginnen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat worden leuke struikjes struikjes DJ, mooie kleur en opbouw ook.

 

Ik vindt er niet meteen iets over terug in je topic of ik heb er over gelezen maar wat voor afzuiging gebruik je voor je hokje en wat voor filter ? Ik heb een stekkenkastje van jouw formaat en ben op zoek naar ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks VenaSnar.

 

Hier mijn verbouwing van het hokje destijds.

 

in de tussentijd is mijn inblaas een Torin 500 kuub geworden,

 

Dus afzuiger 950 Kuub Spec's zie andere topic. op een eigen Variac

Presh 500 kuub filter

inblaas 500 Kuub torin slakje. op een eigen Variac.

 

Grote afzuiger geen bewuste keuze, maar omdat ik deze gratis kon meenemen, staat er nog 1 in de schuur op voorraad :D

 

en voor de volledigheid de rest ook maar even dan.

 

432 Watt T5 buizen. 6500 K groei en 3000K bloei

wanneer nodig 2 keer PC fan voor extra luchtcirculatie, 120 MM silent fan (dacht ik, staat niets op) geregeld met een fancontroller uit een PC met een 1 Amp adaptertje.

 

post-19177-0-22730000-1408876539_thumb.jpg

 

naast de actieve inblaas ook nog in totaal ca. 250 of 300 vierkante CM passieve inlaat, met filterdoek van een wasemkap ervoor.

 

Nog wat vergeten?

 

Grtz,

Dj.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb toch ook nog steeds gemengde gevoelens bij het gebruik van een laag zand op je pot. Mijn idee spoelt er ook wat zand me de pot in, vooral rond de rand dan als je aarde wat ingeklonken is. Iig veranderd het toch iets aan de waterhuishouding

Volgende ronde g ik waarschijnlijk en kleikorrels als zand op men pot gooien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@sniper,Als je aarde inklinkt moet je natter kweken en (metsel)zand in de aarde werkt juist heel goed voor de drainage,dus zie het probleem niet.

 

Gaat lekker DJ! ,die met de meeste bloei gaan het minst strekken,let maar op ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoel de verdamping en openheid van het oppervlak PH, de dame lijkt minder te verbruiken maar das schijn omdat de pot 1 koeler blijft en 2 minder verdampt aan het oppervlak. Dat de pot wat ingeklonken is, is te wijten aan luiheid van ondergetekende.

En de kleikorrels gaan er weerbij omdat je het zand teveel verplaatst bij het gieten. Ik doe scrog en heb maar weinig plek om langst boven te wateren, dus als ik wat stevig doorgiet henst het zand er weer uit. En voor je het vraagt, er gaat een liter of 2 in de schaal en eentje bovenop, mijn juffie zuipt behoorlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

blijft de pot langer zwaar bij TL? ik NEEM AAN dat de verdamping van de plant minder is dan bij HPS? kan iemand dat bevestigen/ontkrachten. als dat zo is, is het dan geen probleem dat de plant telang in hele vochtige aarde staat? wortels die minder zuurstof krijgen ofzo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Hier mijn verbouwing van het hokje destijds.

 

 

Danke voor de info DJ, leuk topic. :search:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Snaaip

Het zand loopt inderdaad wat aan de zijkanten tussen de potten en de aarde. Maar inderdaad als de aarde te droog is en er ruimte ontstaat.

Dat wordt denk ik bedoelt met natter kweken.

 

En of het goed is de tijd zal het leren, het sluit de bovenkant in elk geval meer af dan een zeiltje zo te merken.

 

@ Wietefras,

mooi om te horen, en ik leer ook elke keer weer wat bij een verbouwing van een ander.

 

@ PH,

Ik ben benieuwd, maar ik geloof je meteen. Mede daarom vandaag nu de helft van de bloeibuizen erin gedaan. Ik heb ze toch wel graag een CM of 50 hoog, en tot nog toe heb ik het gevoel dat ik dat niet ga redden.

 

@ Amnees,

Normaal gesproken moet ik in de volle bloei wel dagelijks wateren, of om de dag uiterlijk een beetje afhankelijk van het formaat van de plant. Dus mijn ervaring is dat de potten niet (te) lang nat blijven.

 

En ik denk dat de verdamping niet minder is bij mij onder TL, Het verschil in temperatuur van de omgeving TOV de planttemperatuur samen met de worteldruk bepaalt de verdamping voor zover mijn kennis gaat, en die voorwaarden zijn hier (meestal) goed aanwezig.

Wel denk ik dat er voldoende licht en warmte moet zijn in je ruimte, dus met 200 Watt op deze oppervlakte zal het een stuk minder gaan, en als de planten minder groeien met minder blad zal er minder verdamping plaatsvinden en dus minder water nodig zijn, en zal dus langer een grotere pot zwaar blijven.

 

Dus ik denk dat je niet per definitie kunt zeggen onder TL is er minder verdamping, of blijven de potten langer zwaar.

 

Als je een zuurstofgebrek hebt door te natte grond zal de plant er niet zo gezond uitzien neem ik aan. Maar algemeen gesproken ben ik het wel met je eens maar dan moet je wel dagelijks erg veel erin gooien.

 

Wat hier nu gebeurt is geen maatstaf voor TL kweken, ik wijt het voornamelijk aan het niet goed inschatten hoeveel water ze nodig hebben door het extra gewicht van het zand op de aarde, en dus deze ronde wat aan de magere kant gegeven te hebben.

 

Maar als er mensen zijn die een beter onderbouwd verhaal hebben waaruit blijkt dat het anders is hoor ik dat ook graag.

 

 

Dag 14 dacht ik. :whistle:

 

geen plaatjes.

 

De planten laten niets zien van overbewatering en sommige zijn ca. 3 CM gegroeid, Dus denk ik de juiste keuze om meer water te geven.

Morgen maar weer een keer de potten wegen vanavond was er weinig tijd voor de dames.

 

Tensio geeft nu 80 aan, maar plantjes van 30 CM zullen nog wel geen liter gebruiken in 1 dagcyclus.

 

Vandaag weer alles gegroeid, nu enkele met 3 CM.

Morgen weer verder.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb planten van 1.20 en ze drinken 0,75 l per dag gemiddeld.

staan bij mij 3 van de 4 dagen in een plas water; ze lijken er geen enkel probleem mee te hebben en de toppen groeien als een speer. nu is mapito wel wat luchtiger van zichzelf dan aarde, maar mijne is behoorlijk fijn geworden en de potten zijn loodzwaar.

 

het ziet er goed uit maar het lijkt er op dat je poging om ze gedrongen te houden iets te ver is doorgeslagen :D al hebben ze nog ruim een week

Edited by supernoob

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoveel dorst hebben ze nog niet hier, net even gewogen en ze zitten nu op ca. 0,3 tot 0,35 liter per dag dus gaat wel goed komen straks.

 

Geen echte bewuste poging tot kleinhouden alleen erg voorzichtig. :P ik zie het maar als leermoment voor als er nog een rondje neesjes komt. Het blijft dan wel interessant als dit de weg tot korte amnees is, dan nog even perfectioneren wie weet is de hoogte toch wat te sturen zo. Al vraag ik me wel wat af of dit dan ook nog wat betekend voor de opbrengst (top-ontwikkeling)

Maar inderdaad kan er nog van alles gebeuren in de laatste week groei, de bloei zet nu lekker door in elk geval, ook daarvan heb ik het idee dat dit erg snel is. .

 

 

Plantjes dan:

 

Dag 15,

 

gallery_19177_17315_1108802.jpg

 

gallery_19177_17315_1981810.jpg

 

en alles weer een keer apart,

 

gallery_19177_17315_48092.jpg

 

gallery_19177_17315_667389.jpg

 

gallery_19177_17315_769417.jpg

 

gallery_19177_17315_1657873.jpg

 

gallery_19177_17315_7504.jpg

 

gallery_19177_17315_235098.jpg

 

gallery_19177_17315_348424.jpg

 

gallery_19177_17315_703652.jpg

 

 

De dames drinken nu per dag ca. 0,3 tot 0,35 liter gebaseerd op het gewicht.

 

Alles groeit nog gestaag, nog geen spurt. De hoogtes variëren van 22 tot 31 CM met de meeste richting de 30 CM.

 

Klimaat weet ik niet, er staan geen metertjes meer, alleen plaatselijk meten van voorwerpen laten zien dat het ongeveer 28/29° in de ruimte is.

 

Medium temperatuur is nu 20 á 21°

 

Vandaag geen water, morgen weer waterdag gebaseerd op het huidige verbruik. Dat zou dan uitkomen op ongeveer 1 liter om de 2 dagen. Wat volgens mij best een acceptabel drink gedrag is in dit stadium.

 

Grtz,

Dj.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom blijven ze zo klein?

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat weet ik ook niet echt, kan er alleen maar naar raden.

 

Ik verwacht erg (te?) droog gekweekt en 6500K erboven lijken me de belangrijkste oorzaken

Share this post


Link to post
Share on other sites

En de voeding.

 

Als het idd 6500K is dan gaan ze nog wel tussen de nodes met 2700, merk je niet al wat verschil op takken die onder 827 stonden (mene gelezne te hebben deels buizen wissel inmiddels) tov wat onder 865 staat/stond?

 

Beetje drukken doen de blauwe buizen het wel maar dit is wel heel spectaculair zo op een Amnesia 30-50cm vanuit stek na 2wk 12/12.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

De voeding?

 

Dat zou dan betekenen dat BAC aarde best stevig gevoed is, ik heb er alleen een klein handje wormenmest bijgedaan en qua voeding eigenlijk nu pas 1 keer bloeivoeding gegeven.

en 1 keer wortelstimulator (bio-quant) en soms wat bacto's.

 

en dus een combi van hoge start-EC met droog kweken, wat natuurlijk elkaar behoorlijk beïnvloed, en de lampkleur.

 

sinds kort zitten er 4 bloeibuizen (3000K) in, en meestal merk ik zo een wissel pas enkele dagen later terug in de planten, dus wellicht vanavond verschillen zichtbaar.

Als dat geen echt effect heeft wissel ik ergens deze week alle groeibuizen om voor bloeibuizen.

Wat strek tussen de nodes kan ik best wel gebruiken, ook voor de openheid van de dames.

 

enne 50 CM dat zijn ze nog lang niet, de meeste tussen de 28 en 31 CM, ik hoop dat ze aan het eind van de groei op 50 CM uitkomen zoals het nu gaat.

Dan ben ik voor mijn verlichting erg tevreden qua diepstraling.

 

IK wilde eigenlijk nog wat klein spul wegdieven, maar als ze zo laag blijven mag dat wel blijven zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 16:

 

Rechts,

 

gallery_19177_17315_914079.jpg

 

en links,

 

gallery_19177_17315_747456.jpg

 

aanzicht deurtje open,

 

gallery_19177_17315_213924.jpg

 

en bovenaanzicht

 

gallery_19177_17315_1285087.jpg

 

Vandaag allen 1 liter water, zonder toevoegingen. van boven gegeven en nergens water onderuit dus hoeveelheid lijkt goed en nodig.

 

de nodestrek is onderin de planten wat groter dan gisteren heb ik het idee, in elk geval bij 2 of 3 planten. planthoogtes nu tussen de 24 en 33 CM. Wel allemaal gemeten vanaf het zand wat ca. 2 á 3 CM dik is, dus eigenlijk zijn ze een fractie groter.

 

Bij de 2 laagste planten heb ik het zand van de pot gehaald, om te kijken of er nog wat anders gebeurt dan de rest de komende groeidagen. Dit is eigenlijk het enige wat substantieel anders is dan ik normaal doe, ben toch benieuwd of dat wat voor de bonsai-groei heeft betekend.

 

Gelukkig heb ik er 8 gezet, anders had het misschien niet eens vol gekomen. :P op naar wat dagen groei.

 

Grtz,

Dj

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onder mijn t5 ben ik qua potmaat alleen maar kleiner gegaan, werkt beter in mijn geval dan 11ltr, max is nu 6.5ltr als ik aarde doe.

Heb grote (smart) potten geprobeerd, 11ltrs (plastic en smart) en elke keer was de pot dan net niet lekker beworteld wat met 6.5ltrs wel het geval is.

 

Bacto werkt als N katalysator en verklaart mogelijk mede met de wormenpoep dat ze zo groen zien en wat gedrongen blijven, bijna elke keer weer een stoot ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe gewoon te vaak een ander soortje om ze te leren kennen, maar zoals nu heb ik ook nog niet meegemaakt.

Normaal zitten de 11 liters gewoon vol wortels en nu komen ze er ook redelijk uitbundig onderuit. Ach ja zo heeft elke ronde toch weer haar eigen charmes. :whistle:

 

Als het bevalt de amnees misschien nog een keer een rondje met mijn gebruikelijke recept (custom mix, tab's enzo) kijken of het dan anders gaat. Maar eerst dit even tot een goed eind brengen.

 

korte update dag 17:

 

net op tijd zonder licht.

 

gallery_19177_17315_1271875.jpg

 

gallery_19177_17315_1371281.jpg

 

en toen was er licht.

 

gallery_19177_17315_168415.jpg

 

ook nog even bij mijn andere projekkie wezen spieken. Alles rustig aan onder LED.

 

gallery_19177_17315_835735.jpg

 

vandaag weer geen uitbundige groei. alles tussen de 1 en 3 CM erbij met de hoogste nu 35CM

Allen weer 0,3 á 0,4 liter gedronken.

 

iets andere opstelling, vandaag 6 bloeibuizen erin en de kleinsten onder de bloeibuizen, en de grootste onder het deel met nog 2 groeibuizen.

 

En weer verder.

 

Grtz,

Dj.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...