Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Green Lee

Luchtvochtigheid

Recommended Posts

Wanneer de temperatuur stijgt en het vocht blijf gelijk, dan daalt de RV.

 

 

Snap ik, maar de temp stijgt niet in de laatste uren van de nacht. De lucht wordt droger bij een gelijke temperatuur.

 

Bij mij stijgt de temperatuur ook iets gedurende de dag. De eerste paar uren kan de OC het gemakkelijk koelen en slaat hij zelfs uit en aan. Daarna blijft hij constant aan en blijft de temperatuur goed. Aan het eind komt de temperatuur iets hoger uit dan de ingestelde temperatuur. Al met al hebben we het over een verschil van ongeveer twee graden in het begin en het eind. Ik heb daar wel eens iets over gepost. Ik zal eens kijken of ik dat nog kan vinden.

 

Persoonlijk heb ik nooit aan de verklaring van Rocker gedacht... Het zal er vast mee te maken hebben maar ik denk niet dat dat de bepalende verklaring is.

 

Gevonden. Datalogje staat hier. Dit was overigens nog voordat ik mijn eigengemaakte pre-heat en cooldown functies toepaste.

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij blijft de temp redelijk gelijk (daalt eerder iets op het eind), maar de luchtvochtigheid daalt inderdaad nog wel eens aan het eind van de "dag".

 

Geef je ook cursus ;)?

Nou me dunkt, een hele thread met hoe het moet B) Je kunt daar altijd vragen stellen of via PM.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar hangt jou kachel en ontvochtiger?

 

Zoals ik zei in het datalog van die link maak ik daar nog geen gebruik van.

 

Bij mij blijft de temp redelijk gelijk (daalt eerder iets op het eind),

 

Dan zal dat vast aan mijn hok liggen. Dan is ook dat niet de bepalende verklaring dus...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had net ergens anders dit grafiekje geplaatst, maar hier dan ook maar even. Op het risico af dat iedereen knettergek wordt van mijn grafiekjes :):

gallery_37858_15776_3907.png

 

De PT loopt wel flink op aan het eind.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar hangt jou kachel en ontvochtiger?

 

Zoals ik zei in het datalog van die link maak ik daar nog geen gebruik van.

 

Bij mij blijft de temp redelijk gelijk (daalt eerder iets op het eind),

 

Dan zal dat vast aan mijn hok liggen. Dan is ook dat niet de bepalende verklaring dus...

 

 

Je zegt net dat was voor mijn eigen pre heat en ontvochtiging?

 

Bij mij blijft de temp redelijk gelijk (daalt eerder iets op het eind), maar de luchtvochtigheid daalt inderdaad nog wel eens aan het eind van de "dag".

 

Geef je ook cursus ;)?

Nou me dunkt, een hele thread met hoe het moet B) Je kunt daar altijd vragen stellen of via PM.

 

Haha ja maar zoals ik zei is dat voor mij abracadabra

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Boef. Had ik iets duidelijker kunnen formuleren. Ik bedoelde dat was voordat ik gebruik maakte van mijn homemade pre-heat/cooldown functies!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enneuh Boef. Wil je je inbox even legen? Ik probeer je te bereiken...

 

Op het risico af dat iedereen knettergek

 

Ja dat sowieso :P

 

Maar als ik dat naast mijn gegevens houd dan denk ik dat mijn hok veel warmte op slaat. Er zit een dikke betonnen vloer maar ook betonnen muren omheen. Ik denk dat die warmte gaan opslaan en als de planten dan minder gaan verdampen, wat ik ook bij jou terug zie, dan krijg ik problemen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus je gebruikt wel een kachel/ ontvochtiger of niet .,

 

Hij is leeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja nu wel. Maar ten tijde van dat datalogje niet! Dus wat je daar op dat datalog ziet heeft niks te maken met die bouwdroger.

 

Nu staat die bouwdroger voor de aanzuig van de OC. Dus hij blaast de warme ontvochtigde lucht via de OC door de LVS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Euhhh.

Een bouwdroger?

Dat is toch zo'n stroom vreter, die de lucht opwarmt?

Van lucht op warme wordt die niet droger hoor.

Zo'n bouwdroger maakt gebruik van het gegeven, dat warme lucht meer vocht kan opnemen.

 

Die doet verder niets met de conditie van de lucht toch?

Zit er bv een condens slang aan?

 

Je airco, daarintegen die koelt de lucht juist sterk af, door het dauwpunt heen zeg maar, waardoor het vocht neerslaat.

 

Of ben ik nou helemaal mis?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of ben ik nou helemaal mis?

 

Jep, helemaal mis. Doe mijn huiswerk wel, ik heb specifiek eentje uitgezocht die geschikt is voor dit doeleind, een Dryfast mobiele ontvochtiger:

 

Bij een bouwdroger van Dryfast wordt een milieuvriendelijk koelgas door een roterende compressor gecomprimeerd. Het hete koelgas, onder hoge druk, gaat naar het condensorblok waar het gas gekoeld wordt en condenseert. Via een expansie eenheid wordt het koelmedium ingespoten in het verdamperblok waar het verdampt. Hiervoor is warmte nodig, die aan de passerende lucht onttrokken wordt. Het koelgas wordt weer door de compressor aangezogen en nu begint het proces weer van voor af aan. De vochtige lucht uit de ruimte wordt over de verdamper gezogen, waar het heftig afgekoeld wordt, waardoor het water in de lucht condenseert. Het water wordt via een waterslang, op afschot, afgevoerd. De koude lucht wordt hierna door het condensorblok weer opgewarmd en als droge, warme lucht de ruimte weer ingeblazen.

 

Nadeel van een OC is dat hij tijdens het ontvochtigen de ruimte afkoelt en dan dus bij moet verwarmen. Voor een 3500pro2 is dat voor het ontvochtigen 730watt plus twee verwarmingselementen van 1300watt per stuk. Je zit dan dus snel op 3300watt om de ruimte op temp te houden en te ontvochtigen + waterverbruik. Een Dryfast doet dat zelfde met 1000watt. Nog steeds veel maar voor de mensen die over de meter lopen een stuk beter.

 

Ze gaan nu een nieuwe OC bouwen die ook volgens het principe van de Dryfast ontvochtigt. Dat ding is wel weer wat duurder maar is dus tijdens het ontvochtigen in de nacht een stuk efficienter. En ja, er zit een condensafvoer op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap je opzet niet. Je oc staat buiten je ruimte met een plenum? Hoe krijg je je bouwdroog lucht hier dan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is niet zo'n spannend verhaal als jullie denken hoor. Mijn OC staat gewoon op de grond naast de planten. Het hok heeft schuine daken waardoor er een gedeelte is waar geen ruimte is om planten neer te zetten en daar staat de OC gewoon op een laag tafeltje zo'n 30cm van de grond. Daar voor staat de Dryfast en de Dryfast staat gericht op de OC. Nu zullen mensen vragen hoe het kan werken een OC op de grond waar de lucht het koudst is. De OC moet zo warm mogelijke lucht koelen, vandaar het liefst bovenin de ruimte. Maar ik heb (net als mug) een luchtstroom gecreerd met ventilatoren en zo werkt het allemaal prima. Sterker nog, ik koel 4600watt PLUS een 4kw co2 kachel met een 3500pro2. En dan heb ik deOC ook nog op het laagste vermogen ingeregeld. Ietsjes duidelijker?

Edited by cityboxer
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker duidelijk... Gek dat mijn oc de aangegeven lampen dus niet kan koelen. En die hangt wel boven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat het te maken heeft met het wattage per m2 wat jij koelt. Als je bijvoorbeeld maar 600watt per m2 hebt of 800watt per m2 maakt veel verschil. Het gewas koelt ook mee. Stel dat het gewas 200watt (fictief) kan koelen per m2 dan moet de OC respectievelijk dus 400watt of 600watt koelen. Natuurlijk gaat het gewas met een hogere lichtintensiteit ook meer koelen maar dat is niet evenredig. Dat is tenminste mijn onderbouwing en dat hebben verschillende hokken ook uitgewezen. Als iemand dat anders ziet is zijn visie natuurlijk welkom.

 

Daarbij heb ik natuurlijk door die scheve daken wel meer lucht. In die scheve hoeken kan ik geen planten zetten maar daar zit wel lucht. Hoe meer m3 hoe stabieler je klimaat te houden is en ook hoe gemakkelijker het te koelen is.

 

Oh jah, nog een punt die van belang lijkt te zijn: het type lamp/armatuur. De 1000DE bulbs geven in verhouding minder warmte dan de 600watt bulbs.

 

Het is ook belangrijk dat je zeker weet dat je echt de warme lucht koelt. Jij hebt hem boven hangen maar dat is geen garantie. Heb je wel eens de ingangstemperatuur gemeten?

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prachtig systeem CB.

 

Dat bedoelde ik laatst, toen ik zei dat je anders om moest redeneren..

 

O, en ik ben ook verschrikkelijk eigenwijs soms hoor CB.

Lees mijn tekst nog maar eens na.

 

Ik vroeg of het zo'n stroom stroom vreet ding was, die de lucht alleen maar opwarmde.

Maar je hebt dus een koelsysteem, wat de lucht terug op warmt..

 

Lol....

Dat is nou net de manier, die ik dus vroeger bedrijfsmatig gebruikte om te drogen.

Dit kun je in theorie, met iedere koelsysteem doen.

 

Dat principe, wil ik ook gaan gebruiken, met mijn koelkast compressortje.

Alleen, dan wil ik de koudemiddel R22 ofzo door het hok heen hebben.

Ik wil dus ook in het hok vocht kunnen onttrekken.

 

Als ik je goed begrijp,

Heb jij deze bouwdroger, in je luchtcirculatie systeem en dan met de inlaat van buiten, en de uitlaat naar je OC??

 

Dat lijkt me dan weer niet handig, want die warme lucht die je dan in je OC pompt is al droog..

Share this post


Link to post
Share on other sites

O, en ik ben ook verschrikkelijk eigenwijs soms hoor CB.

 

Eigenwijs is ook wijs.

 

 

 

Denk trouwens dat je je het spannender voorstelt dan het is. Zowel de OC als de Dryfast staan gewoon in de ruimte zelf. De Dryfast zuigt de vochtige lucht uit de ruimte en ontvochtigt die en verwarmt die en blaast die dan in de OC. Onthoud dat dit alleen gebeurt in de nacht en dan staat de compressor van de OC dus UIT want die gebruik ik niet om te ontvochtigen (omdat die niet efficient is). De droge wame lucht wordt dus door de OC heen getrokken maar omdat de compressor en de verwarmingselementen van de OC uit staan doet die er verder niks mee behalve hem door de LVS weer de ruimte in blazen. Snappie?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een (fatsoendelijke) ontvochtiger is een airco die zijn warmte niet afgeeft aan de buitenlucht (buitenunit) of aan water maar de warmte weer terug in de te ontvochtige ruimte brengt.

 

Een ontvochtiger die 750watt verbruikt aan stroom heeft dezelfde ontvochtigende capaciteit als een opticlimate van 750watt. Die opticlimates waar city het over heeft kunnen dus kiezen om de warmte naar elders af te voeren (water/lucht) of terug in de ruimte te brengen. De verwarmingselementen heb je dan alleen nodig als je warmte verliest door slechte isolatie of het binnentrekken van koude lucht. Het koel en verwarm vermogen is immers ongeveer 1 op 1.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee,

 

Is niet waar racker.

 

Je hebt veel meer warmte dan kou.

De energie die je erin stopt wordt immer omgezet in warmte.

In de situatie waar over ik het had. waren het koelmotoren van 5.5 KW pst X 4.

Je wil niet weten hoeveel warmte dat is...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valt wel mee Rocker. We hebben het hier niet over 4x5500watt maar over 750watt. Dat merk je niet eens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat het te maken heeft met het wattage per m2 wat jij koelt. Als je bijvoorbeeld maar 600watt per m2 hebt of 800watt per m2 maakt veel verschil. Het gewas koelt ook mee. Stel dat het gewas 200watt (fictief) kan koelen per m2 dan moet de OC respectievelijk dus 400watt of 600watt koelen. Natuurlijk gaat het gewas met een hogere lichtintensiteit ook meer koelen maar dat is niet evenredig. Dat is tenminste mijn onderbouwing en dat hebben verschillende hokken ook uitgewezen. Als iemand dat anders ziet is zijn visie natuurlijk welkom.

 

Daarbij heb ik natuurlijk door die scheve daken wel meer lucht. In die scheve hoeken kan ik geen planten zetten maar daar zit wel lucht. Hoe meer m3 hoe stabieler je klimaat te houden is en ook hoe gemakkelijker het te koelen is.

 

Oh jah, nog een punt die van belang lijkt te zijn: het type lamp/armatuur. De 1000DE bulbs geven in verhouding minder warmte dan de 600watt bulbs.

 

Het is ook belangrijk dat je zeker weet dat je echt de warme lucht koelt. Jij hebt hem boven hangen maar dat is geen garantie. Heb je wel eens de ingangstemperatuur gemeten?

 

Ja dat dacht ik ook toch zei Ronald een keer dat het watt per m2 niet zoveel uitmaakt, mijn boeren verstand zei van wel dus vandaar dat ik het vroeg.

 

Ja de lucht voor me inlaat is geloof ik 1 graden koeler dan top hoogte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel leuk en zeer oud topic, alleen de vraag wat wordt precies bedoeld met open en gesloten systeem?  Waarschijnlijk simpele vraag maar stel hem toch maar ff.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...