Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Green Lee

Luchtvochtigheid

Recommended Posts

Zoo dat is een hoop informatie

Maar ook een hoop verschillende verhalen

Ik zit nu op 4 weken bloei met me amneesies en luchtvochtigheid is 60 %

Dus ik zit wel goed

Thanx voor alle hulp :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Planttemp camera geeft ook meer inzicht of je maatregelen helpen. Datalogger geeft inderdaad een mooie voorstelling van je klimaat. Maar een datalogger meet niet de temperatuur van je toppen terwijl je dat eigenlijk wel moet weten. Je datalogger geeft je dauwpunt maar dan moet je wel weten hoe warm je top werkelijk is op dat moment als je lampen aan gaan. Daarvoor helpt een planttemp camera. Dan moet je wel aanwezig zijn voordat de lampen aan gaan en daarna zodat je de metingen kunt doen. Nadeel aan een planttemp camera is dat hij het gehele oppervlak meet. Dus ook de bladeren en de bladeren zijn dunner dan je buds dus die warmen sneller op waardoor je meting niet perse de juiste waarde geeft.

 

Ideaal in dat opzicht is een infrarood temperatuurmeter. Dan kun je perfect de bud meten en dat naast je dauwpunt van je datalogger houden. Zo doe ik dat en het lukt mij tot dusver prima om niets aan het nachtklimaat te doen in een gesloten systeem. Pas een uur voordat de lichten aan gaan verwarm en ontvochtig ik de ruimte. De rest van de nacht is de RLV 85%+ wat volgens Racker goed is om de bloemen uit te laten dijen.

 

Ps. Ik zie geen 'like' van jou Racker, snap je het wel :P

Goede informatie, daar kun je wat mee als je je eerste ronde draait......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede informatie, daar kun je wat mee als je je eerste ronde draait......

:whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snapte niet waar je op doelde Oude Rocker met je uitleg over het absolute vochtgehalte en dauwpunt.

Maar het was enkel een uitleg hoe dat werkte blijkbaar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Johnny. Ben je weer aan het stoken? Grappig altijd als ik iets meer moeite doe om mensen informatie te geven zijn er een paar mensen die beginnen te 'haten'. Jij bent daar altijd 1 van. Maar goed, volgens mij draaien Wietefras en Racker niet hun eerste rondje en ik reageerde op hun ditmaal. Ben nog gek eigenlijk ook dat ik me verantwoord tegenover jou. Maar ik probeer graag iedereen serieus te nemen en in zijn waarde te laten dus dat doe ik ook bij jou.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk eerder dat johnny daar mee bedoelde dat een eerste ronde kweek man meteen een hele hoop electronica kan gaan halen om zijn lv rv dwp enz te gaan meten :D

Wss ook wegens dat het topic in beginners vragen staat :)

 

Info is zeker handig en goed uitgelegd al zal het voor een beginner wat overkill zijn ;d

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snap ik. Maar zoals ik aangeef is die informatie niet perse voor hem. Racker, Donner, Wietefras, Bosrand jij zelf en zo nog een paar mensen op de vorige pagina reageren er op en het leek niet alsof iedereen begreep waar het over ging. Daar reageerde ik op. En volgens mij heb ik ook voor de beginner heel duidelijk twee dingen aangegeven dus ik snap het probleem niet.

 

Ik zei voor een goede VPD moet je bij een temp van 28/29gr toch snel 73% luchtvochtigheid hebben. En ik heb ook aangegeven dat je de eerste drie weken niks hoeft te doen. Dus: tot week 3 niks doen aan de luchtvochtigheid en daarna proberen hem minimaal op 73% te hebben.

 

En mbt Johnny Zak zijn opmerking: Is het misschien nog wel het mooiste dat Racker begint over een datalogger en planttemp camera en daar wordt zoals gewoonlijk niks over gezegd door Jonny zak maar als ik vervolgens over hetzelfde onderwerp iets zeg wel. Zo heb ik dat al wel vaker met hem gehad, hij heeft soms een beetje zand in de vagina en dan wordt hij wat zeurderig.

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja na 1 x lezen heb je zoveel vochtigheden bij elkaar ,na de 2de keer lezen kwam het al wat beter in beeld en na de derde x lezen was het begrepen :D

 

Bij mij ging het zo elk geval :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, sorry, misschien moet ik niet beginnen over een planttemperatuur sensor in een beginnersvragen thread, maar in dit geval pastte dat toch ook wel in de discussie over VPD en "hoge RH en toch geen natte planten".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen stress wietefrats zo weet iedereen ook meteen wat er nog in de upgrade mand gelegd kan worden ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Johnny. Ben je weer aan het stoken? Grappig altijd als ik iets meer moeite doe om mensen informatie te geven zijn er een paar mensen die beginnen te 'haten'. Jij bent daar altijd 1 van. Maar goed, volgens mij draaien Wietefras en Racker niet hun eerste rondje en ik reageerde op hun ditmaal. Ben nog gek eigenlijk ook dat ik me verantwoord tegenover jou. Maar ik probeer graag iedereen serieus te nemen en in zijn waarde te laten dus dat doe ik ook bij jou.

City nee helemaal geen aanval, het was wel een beetje cynisch bedoelt maar wat ik er mee bedoel is dat jij prima informatie geeft maar wat moet zo'n jongen nou VPD en dat soort gevorderden informatie?

 

Snap dat je er alleen maar goede bedoelingen mee hebt maar je moet je ook een beetje indenken in zo'n gast. Had jij je eerste ronde er wat van begrepen zo'n enorme bult aan informatie?

 

Maargoed je bedoelde het dus algemeen nou prima toch.

 

Jij voelt je in deze nogal snel aangevallen en zo kwaad bedoelde ik het niet hoor. :)

 

Had ik maar een vagina naast mijn andere geslachtsdeel, jezelf een beetje palen. Klinkt goed. :dribble:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begrijp city wel, hij word nogal vaak aangevallen de laatste tijd.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Speedy Weedy

 

Ha, ja mischien. Zo duur is zo'n ding ook niet. Je kunt zo'n IR thermometer al kopen voor minder dan een tientje. Daar doe ik het vooralsnog ook mee.

 

Heb nou een betere IR temperatuur sensor voor aan de Arduino datalogger en die zijn rond de 17 a 20 euro, dummy camera behuizing eromheen van een paar euro en "go with the banana".

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo kwaad bedoelde ik het niet hoor. :)

 

:tu

 

Ik begrijp city wel, hij word nogal vaak aangevallen de laatste tijd.

 

Daar komt het inderdaad wel vandaan. Als ik iets kwaad bedoel dan laat ik dat wel merken. Als ik niets kwaads zeg dan bedoel ik het dus goed. Mooi dat er iemand is die dat ziet :tu

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Ps. Ik zie geen 'like' van jou Racker, snap je het wel :P

 

Ik vraag een tientje per Like

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

... dat als de lichten aan gaan dat de lucht dan sneller opwarmt dan de planten. Daardoor krijg je condensatie op de planten.

Dat moet je eens uitleggen. Natuurkundig gezien klopt er namelijk geen barst van.

 

Volgens mij is het zo: als de lampen aan gaan beginnen de planten onmiddelijk te verdampen. Ze hoeven niet "op te starten" of zo. De verdamping begint onmiddelijk vol gas.

De planten en de kweekruimte komen uit de nacht en zijn nog koud. Vlak bij de plant (binnen enkele milimeters) loopt de RLV op door de verdamping. En wel tot op zo'n hoogte dat schimmels een kans krijgen. Als het hele hok warm wordt daalt de globale RLV weer.

Dat is mijn theorie ;)

Ik denk dat ik eens de afzuiger wat harder laat zuigen het uur voordat de lampen aangaan. Misschien heb ik dan ook wel minder kans op fungi. Verwarmen doe ik niet aan midden in de zomer ;)

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Volgens mij is het zo: als de lampen aan gaan beginnen de planten onmiddelijk te verdampen

 

Door verdamping koelen ze af. Hou maar eens een natte vinger in de lucht. De massa en afkoeling zorgen voor condens op je gewas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een glas water warmt ook minder snel op dan de lucht in de kamer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar om topicstarter toch een beetje in de goede richting te duwen (en alle beginnende kwekers in het algemeen), het volgende;

 

-probeer een hele kweek rond de 60% luchtvochtigheid te zitten en alles komt goed.

-Ga niet bevochtigen of ontvochtigen als je met een afzuiging werkt. Je ruimte wordt te vaak van verse lucht voorzien om enig positief effect ervan te hebben.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jullie zijn toch van die computerkwekers? Met IR-camera's en zo?

Kunnen jullie een grafiekje posten van de planttemperatuur? Ik ben daar zeer benieuwd naar. Vooral als de lamp aan gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan krijg je de temperatuur van een aantal planten, niet van 1.

 

Voor het rot verhaal moet je eigenlijk de temp van een top weten, niet van een aantal planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

... dat als de lichten aan gaan dat de lucht dan sneller opwarmt dan de planten. Daardoor krijg je condensatie op de planten.

Dat moet je eens uitleggen. Natuurkundig gezien klopt er namelijk geen barst van.

 

Volgens mij is het zo: als de lampen aan gaan beginnen de planten onmiddelijk te verdampen. Ze hoeven niet "op te starten" of zo. De verdamping begint onmiddelijk vol gas.

De planten en de kweekruimte komen uit de nacht en zijn nog koud. Vlak bij de plant (binnen enkele milimeters) loopt de RLV op door de verdamping. En wel tot op zo'n hoogte dat schimmels een kans krijgen. Als het hele hok warm wordt daalt de globale RLV weer.

Dat is mijn theorie ;)

Ik denk dat ik eens de afzuiger wat harder laat zuigen het uur voordat de lampen aangaan. Misschien heb ik dan ook wel minder kans op fungi. Verwarmen doe ik niet aan midden in de zomer ;)

Het heeft toch ook te maken dat de temperatuur in de ruimte snel verhoogt wordt en daarom het vocht op het koudste punt (je planten) neerslaat? Dat is toch het hele idee achter de zonsopgang/ pre heat functies op de huidige controllers?

 

Racker?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het heeft toch ook te maken dat de temperatuur in de ruimte snel verhoogt wordt en daarom het vocht op het koudste punt (je planten) neerslaat?

Nee dat is natuurkundige onzin. De temperatuurverhoging kan er niet voor zorgen dat water op een andere plaats condenseert. Water condenseert als de luchttemp onder het dauwpunt komt.

 

Hier maar een grafiekje van mij:

gallery_28849_11267_78354.jpg

Je ziet dat de rlv stijgt als de lampen aan gaan. Dat zegt mij dat de planten meteen gaan verdampen. De rlv stijgt en daalt dan want het hok komt op temperatuur.

De logger hangt aan het filter, in de schaduw.

Aan de grafiek kan ik volgens mij nog meer zien.

Tegen het eind van de lichtperiode zie je de rlv dalen en dalen (op de 1e dag van 64 naar 57%). De temp zie je terzelfdertijd iets omhoog zwiepen.

Dat zegt mij dat er nog maar weinig verdampt wordt. Het tekort aan verdamping doet de temperatuur stijgen. De vpd zal compleet verkeerd zijn. Dan wordt het tijd de lampen te dimmen want er is licht en energie te veel.

Dit is voor mij reden dat ik over wil stappen op dimbare VSA'en. Dat spaart weer elektriciteit.

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil me er eerst verder zelf op inlezen maar hoe kan het dan dat op dit moment op mijn koud blikje Hertog Jan vocht condenseert? Toch het zelfde verhaal?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...