pakito 7 Posted May 21, 2014 amnesia 9 op een meter 600w. Eind week 7 (10weken versie) Medium aarde Temp dag 30 lv 60% Temp nacht 17 tot 22 graden lv 80 tot 90% Ik heb in meerdere hoofdtoppen rot gevonden. (Doorgerotte grijze plekken van binnen uit begonnen) Wat moet ik nu doen? Ik lees heel veel verschillende dingen.. -Lampen uit zo snel mogelijk knippen. -licht uren verkorten 11 uur licht 13 uur donker en zolang mogelijk rekken. Afzuiger in de donker periode op max. zwenk ventilatie aan. Alle rot zo veel mogelijk weg knippen. -nacht afzuiger minimaal zwenkventilatoren aan Onvochtertje aan Kachel max. Rot weg blijven knippen Klok 11uur licht 13 uur donker -alle hoofdrollen knippen en de rest gewoon verder fanaten bloeien. Toppen zijn nog niet echt vol ben bang dat je er zo doorheen kijkt na het drogen. Wat zouden jullie doen..? Ik sta open voor alle opties. Las ook dat een uvonair alle bacteriën dood maar als de rot in de top zit zal dit wel niet meer werken. Alvast bedankt. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Messiah 25 Posted May 21, 2014 ik heb bij mijn buitenplanten toprot gehad en heb toen al me toprot weggesneden. en de wonden dichtgesmeerd met kaarsvet. (dit een keer gelezen en toen uit nood geprobeerd) maar het werd op die plekken niet erger meer. ik zou zoiezo al de toprot wegsnijden. Maar aangezien je luchtvochtigheid zo hoog is .. is de kans op meer alleen maar groter. dus daar moet! je zoiezo iets aan doen wil je hier nog wat redenlijks vanaf halen. + je fans staan nu waarschijnlijk alles door je hok heen te blazen? soort van verkeerde bestuiving... dat is ook een killer. dit is wat ik je kan zeggen. hopelijk volgen er meer reacties voor je en lukt het je om je kweek te redden grotendeels dan! SUC6! greetz Messiah Quote Share this post Link to post Share on other sites
pakito 7 Posted May 21, 2014 Vandaag Luchtontvochtiger geplaatst. Kachels in nacht op max gezet. 1uurtje minder licht Alle zichtbare rot zoveel mogelijk verwijdert. Nu logje van morgen afwachten.. Tips welkom.. @messiah bedankt voor je reactie Quote Share this post Link to post Share on other sites
Nismo84 26 Posted May 21, 2014 Zonde.... Je luchtvochtigheid is veelste hoog, dit zal snachts zijn.... Alles omhalen en het probleem oplossen, als je in deze tijd van het jaar budrot krijgt is er iets mis... Quote Share this post Link to post Share on other sites
weetje 826 Posted May 22, 2014 je moet je watergift ook minimaliseren. afzuiger volop aan, die LV is veels te hoog., En ik vermoed dat je kachel pas aan slaat als je lampen uit zijn? doe dit een uur a 2 uur eerder, zodat je kouklap niet te groot is, langzaam opwarmen en langzaam afkoelen voorkomt ook condenseren. dus alle rot eruit knippen, ruim! ventilatie hoog, luchtdoorstroming hoog ZemOp, Weetje Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted May 22, 2014 zucht........ Hoevaak moet ik nog zeggen dat rot niet komt van vochtige lucht maar van vochtige planten. Op het lv verhaal na, ben ik het met Weetje eens. Quote Share this post Link to post Share on other sites
bosrand 852 Posted May 22, 2014 Ik ben al een heletijd met plezier met jullie aan het meekijken .. ik heb zelf nog nooit gekweekt maar vind het meekijken wel heel leuk :-) 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
dePaashaas 126 Posted May 22, 2014 ja als je nog nooit hebt gekweekt en je hebt van de een op de andere dag ineens een hok met amnesia in week 7 met rot dan kan ik me voorstellen dat je niet weet wat je moet doen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Hein26 0 Posted May 22, 2014 Ervoor zorgen dat de temp verschillen niet zo uiteen lopen tussen nacht en overdag Quote Share this post Link to post Share on other sites
lostchild 1,672 Posted May 22, 2014 (edited) Afzuiger niet dimmen met lampen uit scheelt ook al een boel weet ik nog uit mijn grote tenten tijd (Weetje zei ook al zoiets.. afzuigen). Wat zeker mee speelt bij sneller onstaan van rot in een toch al fucked klimaat is te nat kweken en te veel voeding geven 'omdat ze het aan kunnen', veel wil nog niet zeggen goed... Edited May 22, 2014 by lostchild Quote Share this post Link to post Share on other sites
pakito 7 Posted May 22, 2014 Vraag me dan wel af in tot hoever die kachel zin heeft als de afzuiger harder moet gaan afblazen. Al de warme lucht word dan gelijk weer weggezogen lijkt mij. Ik geef gem 0.5 liter water per plant per dag. Soms 1 liter en dan een dag niet. Ze staan op 11 liters en tussen de 50 en 70 cm gem wel getopt. Voeding geef ik overigens niet veel max 1.4ec en meestal om en om . Dus 1 dag afgezuurd water en 1 dag voeding. Quote Share this post Link to post Share on other sites
weetje 826 Posted May 22, 2014 hey man, da's slechts mijn adviesje, hehehe. gaat om de overgang van de temperatuur, die moet niet te hard zijn. dat die snel wordt afgezogen: cést ca.(dat is niet anders) Quote Share this post Link to post Share on other sites
skunkmonster 538 Posted May 22, 2014 (edited) leg het verhaal van dauwpunt dan ook ff uit verder is calcium een element dat kan bijdragen bij het voorkomen van toprot te veel voeding of water kan de verdamping ook remmen zoals lostchild bedoeld denk ik? maar klimaat is nummer 1 in dit verhaal... zorg ervoor dat je max/min niet zover uit elkaar lopen zodat je met je min temp niet het dauwpunt overschrijdt het dauwpunt valt uit te rekenen doormiddel van de temp/LV en met deze website: http://www.meteobeve...ochtigheid.aspx nu zal ik een voorbeeld geven: 30C bij een Lv van 50% dan ligt het dauwpunt bij 18,4 oftewel word het kouder dan 18.4 graden dan ontstaan condens (bij een hoge lv zal het dauwpunt dichter bij de huidige omgevings tempratuur liggen geloof ik) een niet te onderschatten moment is wanneer de lampen aangaan... de temperatuur loopt dan zosnel op dat je planten het met verdampen niet bij kunnen houden om te koelen waardoor er condens ontstaat op je toppen omdat de ruimte temperatuur sneller opwarmt dan je bloemen (meen ik te begrijpen) het voorverwarmen van je ruimte voordat je lampen aangaan kan deze klap opvangen.. het zelfde geld voor als je lampen uitgaan... zorg ervoor dat je temperatuur niet te snel en vooral niet te ver zakt nu moet ik toegeven dat ik eigenlijk de ballen verstand heb van dit onderwerp en er best een beetje naast zou kunnen zitten, maar volgens mij zit ik redelijk in de goede richting... t is in iedergeval het geen wat ik via internet heb op gepikt over toprot enzo verder is botrytis aka grauwe schimmel een schimmel die sporen verspreid zodra je eraan komt.. dus wees voorzichtig bij het verwijderen... sporen kunnen via de lucht andere vatbare planten besmetten... (ik gebruik bij buitenkweek bij het verwijderen van onvermijdelijke toprot een uv-C lamp om air-born schimmel sporen te doden) maargoed, ik ben ook maar een hobby prutser die zn kennis zelf bij elkaar heeft moeten sprokkelen via google.. dus hecht vooral geen waarde aan mijn mening! gasopdielollie Greetz Skunkmonster Edited May 22, 2014 by skunkmonster Quote Share this post Link to post Share on other sites
pakito 7 Posted May 22, 2014 Vandaag nacht temp 24 gr. Lv 50% pziekje van 70% 45min voor de lampen aan gingen afzuigers zacht gezet. Temp op 28 graden gebracht. Temp met licht aan nu 28 tot 31 gr. Lv. Stabiel op 44% 500ml Afgezuurd water per plant gegeven.. 3 rotte toppen weg geknipt.. (Gaat dus de goedekant op) Hoop het nog 7 tot 10 dagen vol te houden morgen week8 Bedankt voor de reacties, Ik hou jullie op de hoogte... @skunkmaster bedankt voor de link. Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted May 22, 2014 dat die snel wordt afgezogen: cést ca.(dat is niet anders) https://www.google.nl/search?q=opticlimate&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=nXp-U5_2COavygPBxoHwBQ&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1269&bih=602 Quote Share this post Link to post Share on other sites
pakito 7 Posted May 23, 2014 @racker het was/is de planning na deze ronde opticlimate te plaatsen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
lostchild 1,672 Posted May 23, 2014 @skunkmonster bij veel water en ook (te) veel voeding in een fucked klimaat zweten de toppen meer (guteren heet dat geloof ik) waardoor je al snel diep binnenin de 1e probleempjes aan het kweken bent want dat zweten komt van binnenuit en verdampt ook amper/niet.. vd rest heb je mooie uitleg gegeven hoe het ongeveer werkt met dauwpunt 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
pakito 7 Posted May 23, 2014 Vandaag week 8 temp donker. 25gr Lv 50% piekje 80% Licht aan 30gr. Lv 41% temp weer 45 min van te voren rustig naar 30 graden gebracht.. Vandaag wel weer behoorlijk veel rot weg moetenn knippen.. sommige toppen waren ook al heel ver heen.. (Denk dat ik gister me brilletje niet op had) Bladranden krullen nu wel naar boven.. volgens mij teken dat ze meer verdampen dan ze krijgen.. waarschijnlijk ook door de luchtverplaatsing van de ventilators .. (staan recht op de toppen gericht) Morgen weer afgevuurd water.. (Voor de duidelijkheid mijn problemen liggen niet bij overvoeding..) Ze hebben gewoon natte voeten gehad en daardoor ook een te hoge Lv.. Bedankt voor de reacties .. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Casto 316 Posted May 23, 2014 Die rot zal alleen maar verder gaan denk ik, goed ontsmet gereedschap, en de wonden behandelen met een goedje is echt een must. Ook zorgen dat je geen enkel schimmeldraadje morst op een ander gedeelte van de plant anders gaat de rot daar vrolijk verder. Quote Share this post Link to post Share on other sites
pakito 7 Posted May 23, 2014 Ik ga zo grondig mogelijk te werk maar je spot toch niet alles.. Ik weet ook dat ik die rot er niet uit ga krijgen.. Toppen waar ik rot in zie knip ik er uit. Ik behandel de wonden verder met niks heb 95% alcohol om me schaar te desinfecteren.. Met wat behandel jij de wonden? De rest dikt toch nog lekker aan. Kan nu alleen maar hopen dat ik lang genoeg kan rekken om toch nog mooie toppen te oogsten.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
lostchild 1,672 Posted May 24, 2014 (edited) temp weer 45 min van te voren rustig naar 30 graden gebracht.. Vandaag wel weer behoorlijk veel rot weg moetenn knippen.. sommige toppen waren ook al heel ver heen.. had) Bladranden krullen nu wel naar boven.. volgens mij teken dat ze meer verdampen dan ze krijgen.. waarschijnlijk ook door de luchtverplaatsing van de ventilators .. (staan recht op de toppen gericht) (Voor de duidelijkheid mijn problemen liggen niet bij overvoeding..) Ze hebben gewoon natte voeten gehad en daardoor ook een te hoge Lv.. Even eruit gehaald wat je zelf gedaan hebt om het nog erger te maken. Ventilatoren op toppen kwam al voorbij: zo heb je de schimmelsporen lekker rondgejaagd en 30C is echt heerlijk aan voorverwarmde lucht vanuit een kacheltje voor je bladmondjes, gaan ze helemaal open van staan Je hebt heel veel tips gekregen, nu nog toepassen op de juiste manier al wordt dat lastuger en lastiger na je ingrepen en misschien toch maar beter om alles om te halen omdat de schimmel echt wel doorzet. Edited May 24, 2014 by lostchild Quote Share this post Link to post Share on other sites
oude rocker 2,125 Posted May 24, 2014 Hej skunk monster... Dauwpunt Eindelijk iemand die er iets meer van snapt. Je kan dat zo in een mollier diagram aflezen, hoef je niks uit te rekenen. Relatieve vochtigheid, zegt helemaal NIKS. Die is immers relatief. Ik heb voor mijn werk altijd te maken gehad met absolute vochtigheids graad. En dan ontdek je heel snel, dat warme lucht belangrijk meer vocht kan bevatten dan koude lucht. Lucht, kan dus nooit condenseren, wanneer je de lucht opwarmt, maar alleen als je het afkoeld. We kennen allemaal het verschijnsel van de autoramen die beslaan al we in de auto stappen. De lucht warmt in de auto dan op, maar slaat tegen de ramen die koud zijn condens neer. Jou verhaal over voor verwarmen en geleidelijk afkoelen, is dus niet helemaal waar. Je moet inderdaad die grenzen weten van warm naar koud. Echter, doordat je planten verdampen, onttrekt dat veel warmte aan de plant waardoor de oppervlakte van de plant altijd een paar graden kouder zal zijn dan de omgeving temperatuur. Je kan dit goed vergelijken, met als je uit het zwembad komt, en nat op de kant staat, Dat voelt koud aan, want het water op je lichaam verdampt en onttrekt dus warmte aan je lichaam. Pas daar dus op voor het koude voorruit effect. Die 18.5 graad waar je het over had skunk die klopt precies. In jou voorbeeld, van 30 graden 50% zit dus bijna 14 gram vocht. Welke pas bij 18.5 graad de 100% RV overschrijd en du zal gaan condenseren. Maar op je plantjes die dus altijd kouder zullen zijn.... 1 a 2 graden gok ik. Ligt het dauwpunt dus net boven de 20 graden. Normale streef temperaturen met lampen aan ligt ongeveer op 28 graden. Kan nooit een hogere RV hebben dan 68% En een nacht temperatuur willen we dan niet beneden 21.5 graden hebben. Plus 1 a 2 graden vanwege het verdampen. En kijk, daar komt de bekende gewenste nacht temperatuur van 23/24 graden in beeld. Wie zich hier aan houd, zal NOOIT geen toprot krijgen door omgeving temperatuur of vochtigheid. Neemt niet weg, dat plantjes die te nat in de aarde staan, dit nog steeds kunnen. He he.. Eindelijk eens een zinnige bijdrage kunnen leveren hier.. Tot nu toe alleen maar kennis op gedaan hier en slechts weinig kunnen delen.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Johnny_Sack 669 Posted May 24, 2014 Mooie uitleg ouwe rocker! EC zou ik ook per direct naar beneden gooien, dat is zeker ook een factor ook al is die niet heel hoog of zo. Quote Share this post Link to post Share on other sites
pakito 7 Posted May 24, 2014 @ouwe rocker Mooi stukje :-) @johnny_sack Ik geef al een week afgezuurd water.. Allemaal bedankt voor het meendenken.. top Quote Share this post Link to post Share on other sites
Johnny_Sack 669 Posted May 24, 2014 Ik was zelf in jou situatie gaan zitten op een EC van 0,9 zo iets. Waarom? Als je Aarde echt helemaal is uitgeput dan kan de vergeling zeker bij Amnees/S5 echt heel hard gaan, binnen enkele dagen is mijn ervaring. Grote nadeel daarvan in jou situatie is dat juist die vergeling weer kan leiden tot toprot. Quote Share this post Link to post Share on other sites