Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Casto

Monsanto, Gevaarlijk of niet?

Recommended Posts

Nee ik eet amper vis, maar ik let zoveel mogelijk op wat ik eet maar ik ga echt niet overal op letten al heb ik respect voor de mensen die dat wel kunnen.

Ik eet het liefst uit eigen tuin maar met mijn tuintje houd dat snel op met een paar tomatenplantjes, wat sla, spinazie, radijs etc.

Maar als de buurman flink loopt te spuiten heeft het allemaal toch geen zin.

Ach vlees haal ik ook bij de slager wel zoveel mogelijk schoon vlees maar je weet het toch nooit zeker.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Nou een lekker haringtje met uitjes of lekkere sardines zou ik best wel lusten.Een goeie gestoomde makreel met keltisch zeezout + 4 seizoenpeper gemalen uit de oven behoort ook tot de favorieten. :yummy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt heerlijk! , ik vergeet alleen steeds vis te kopen sinds ik verhuist ben, in me oude huis zat de visboer aan de overkant van de straat.

Wil soms wel eens met de boot op makreel vissen en die opeten maar ja is ook alweer een jaar geleden ofzo.

Laatste visje was met oud en nieuw, me pa is een echte liefhebber en heeft altijd de gekste vis in huis.

 

Mosselen eet ik sinds mijn jeugd al niet meer omdat me pa rustig aan het uitleggen was wat dat uitsteekseltje precies was :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik eet alle schaal- en schelpdieren, mosselen, oesters, vungola's, kokkels en mesheften. Noordzeekrabben vang ik in Westkapelle en voor de kreeft heb ik 2 kreeftenvallen die ik in de Oosterschelde uitzet. Vanaf de boot heb ik ooit een verdwaalde tarbot van 3 kilo gevangen. Dat is trouwens mijn enige spectaculaire vangst.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je nu ook een grote biologische moestuin Xtreme?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ow ja maar gebakken mosselen, met saus. jammie jammie :yummy: :yummy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je nu ook een grote biologische moestuin Xtreme?

Van onze tuin gebruik ik inderdaad ongeveer 300 m2 als moestuin. Wat ik jaarlijks zaai of plant zijn: aardappels van het ras Frieslander, waarvan ik op de langste dag -20 juni- de eersten rooi, peultjes, stokbonen, sperziebonen, radijs, rammenas, rooie bieten, postelein, artisjok, schorseneren en verschillende soorten sla en kool. Verder hebben we ook nog klein- en grootfruit, waarbij de hoogstam fruitbomen gewoon in onze siertuin staan. Aan fruitsoorten teel ik: aardbeien, frambozen, witte en rode bessen, kruisbessen, bramen, appels, peren, hazelnoten en mispels. Alleen de mispels lusten we niet. Onze kippen daarentegen wel. Wijlen mijn schoonmoeder zei: jullie tuin lijkt op de Hof van Eden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

had ik maar zo'n tuin, dan zou ik ook gezond kunnen leven zonder noodgedwongen rotzooi te moeten kopen uit de Albertheijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat wij het mooie aan de natuur vinden, is het overbrengen daar van op anderen. Mijn vrouw, die onder meer les geeft op het basisonderwijs in groep 3/4 heeft vorig schooljaar twee projecten uitgevoerd. Het eerste project was het bakken van brood: daartoe liet ze de kinderen met een vijzel droog graan tot meel verpulveren en daarna heeft ze met onze eigen broodmachine en twee geleende broodmachines drie broden gebakken. Weliswaar heeft ze het verpulverde graan verwisseld voor kant en klaar brooddeeg, maar de kinderen vonden het fantastisch. Voorts had ze voordien op het Aktiv-bord de voortgang van onze aardbeienteelt laten volgen. De kinderen mochten op school blijven eten van zelf gebakken brood met verse aardbeien. Het kost wat moeite, maar geen geld en voor de kinderen is zoiets fantastisch. Het tweede project betrof het maken van zuurkool de kinderen mochten savooie en witte kool zelf raspen, mengen met zout en in een Keulse pot stoppen en er wat karnemelk in gieten. Toen de zuurkool "gerijpt" was, kregen ze tijdens het overblijven een bordje zuurkoolstamppot met uitgebakken spekjes. Maar mijn vrouw is net zo getikt als ik ben. Dat komt natuurlijk omdat we al 30 tot 40 jaar wiet gebruiken.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat "mooie" zie je niet meer tegenwoordig, dat is iets van toen ik nog op school zat, ik kan me de moestuintjes nog wel herrinneren!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die moestuintjes van vroeger Canna, die waren uit armoede geboren. Grond was destijds goedkoop en eten was duur. Dus de boer dacht: ik laat 2 goedkope huisjes bouwen voor de knechten en hun gezin met een flinke moestuin. De boer betaalde zijn knechten een grijpstuiver, de knechten betaalden weinig huur en hielden er een varken, wat kippen en wat konijnen er op na. Van het varken werd na de slacht een van de hammen verkocht en van de rest, die ingezouten werd (gepekeld dus) moest een gezin een jaar lang eten. Meer dan 50 jaar geleden heb ik vaak genoeg geholpen bij de slacht. Dat was een feest, want alle "kortigheid", zoals hersens en niertjes -die niet konden worden bewaard- werden destijds opgediend. Met natuurlijk heel veel jenever voor de slachter en de buren. Hoeveel glazen jenever en sigaren die me als 12 jarige op zo'n feest werden aangeboden, kan ik me niet meer herinneren. Maar nog wel een vriendje, die dat vriendelijk aanbod niet weigerde en dat ik compleet lam gezopen op een kruiwagen naar huis heb gereden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk Xtreme, zo ver ga ik niet terug, in vergelijking met jou ben ik nog maar een snotneus maar in sommige gevallen geld het spreekwoord "vroeger was alles beter"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet je canna, ik houd nog steeds 10 kippen voor de slacht aan. Maar in tegenstelling tot vroeger slacht ik mijn eigen kippen niet meer. Die beesten drukken zich namelijk vol verwachting, zodra ik buiten kom, tegen het gaas van hun ren aan in de hoop wat voer te krijgen. Dus ik kan de kuikens -met een aaibaarheidsgehalte- die thans volwassen kippen zijn geworden niet meer scheefhalzen (de nek omdraaien dus) zonder zielenpijn. Daarom laat ik mijn kippen afvangen door iemand die net als ik ook tien kippen houdt. Ik slacht zijn kippen en hij slacht mijn kippen. Het is hypocriet, ik weet het.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan me daar wel wat bij voorstellen hoor xtreme, zou ik ook op deze manier gedaan hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

leuk Xtreme, zo ver ga ik niet terug, in vergelijking met jou ben ik nog maar een snotneus maar in sommige gevallen geld het spreekwoord "vroeger was alles beter"

 

In sommige gevallen ja, want loodacetaat, DDT, Dieldrin, kwikverbindingen als zaadgoedontsmetter kan je maar beter niet hebben zoals ze dat vroeger deden.(bron landbouwgids 1956 uitgezonderd loodacetaat)

Share this post


Link to post
Share on other sites

DDT ligt volgens mij al een een generatie achter ons. Maar wellicht kan dit item weer worden geactualiseerd. Op school leren de kinderen grammaticaal wat goed is. De boer dood de insecten met een d op het eind. Dat is dus fout. De boer doodt de insecten met dt aan het eind. Dat is dus goed. En de boer doodt de insecten met DDT is hartstikke fout.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

't fokschaap, welke letters hoofdletters moete wezen moet je me niet vragen :P

 

waarschijnlijk de letters die ook in 't kofschip voorkomen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier nog een aanvulling hoe ik een kip dood. Bij mij staat voorop dat een te slachten dier geen stress mag ondervinden. Dus een slachtkip krijgt van mij een galgenmaal dat bestaat uit fruit en brood overgoten met bessenjenever. Voor de te slachten kip een feestmaal dus. Zo'n ladderzat beest beseft niet eens dat het geslacht wordt.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Wel als die de bijl eraan ziet komen :rolleyes2: , maar alcohol voeren is niet halal.In Marokko eten die kippen hennepzaad van wat ligt te drogen, binnen een mum van tijd tollen ze om.Gewoon een paar gedroogde toppen met zaad ophangen in het hok. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaden bevatten toch geen thc?

 

Als je tussen de kippen loopt met een flinke dolk en je hakt uit het niets een kop van een kip eraf is het al gebeurd en heeft nooit geweten wat 'm is gebeurd.

 

Wie zegd dat het halal moet wezen? Niet iedereen is Islamitisch

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...