Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Piet de Wiet

Sannie's Killing Fields

Recommended Posts

Dag Piet. Je moet een zeer gelukkig man zijn je veldje er zo bij te zien staan...het is je ook niet aan komen waaien natuurlijk...gezonde stekken, veel aandacht en liefde op de juiste manier, de manier zoals je ze gebonden en gebogen hebt, ik vind het vanaf het begin een prachtig topic! :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn:

 

Hell yeah!! :punk:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom denk je aan strain en PK booster? Warmte is volgens mij hoofdreden om torentjes te bouwen om de top te koelen met de nieuw gegroeide bladeren in de top?! Voeding kan daar wel aan bijdragen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@city: wat is het verschil tussen torentjes en puisten? Wellicht haal ik die 2 door elkaar. Later ff wat foto's, dat zal meer duidelijkheid geven. Temperatuur lijkt me sterk, ik kom nooit boven de 30 graden... ik dacht aan strain omdat in KF jack herrer zit, bij jack heb ik dat vaker gezien en voeding dacht ik aan omdat ik pas 2 weken aan het bijvoeden ben, maar ja veel kan er iet meer mis gaan ;-)

 

@ el oro: tis idd niet vanzelf gegaan!

 

Groet Piet

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat een kleurvariaties piet!

om je vingers van af te likken!

gans geil!

 

de laatste loodjes :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Krasi: Moeders zijn geselecteerd uit fem zaad, zoals je uit de reactie van Knutsel kunt lezen heb ik de paars/roze pheno te pakken, moeder 1,3,4 en 5 zijn roze en paars waarvan 1 en 4 de snelle zijn, deze staan nu af te rijpen en zijn zo goed als klaar na 8 volle weken 12/12, de meeste trichomen zijn al milky.

 

@Sensi: okay...eens ff zoeken of ik er nog eentje voor je heb... ja! deze is ook cool!

 

gallery_33629_16425_1718160.jpg

 

Groet Piet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piet, 30 graden is de omgevingstemperatuur. Heb je ook rekening gehouden met de stralingswarmte? Op dit plaatje ging alles mooi, temperatuur perfect, VPD goed. Tot ze net iets te dicht bij de lamp begonnen te komen en er torentjes kwamen:

 

gallery_31853_16195_2747062.jpg

 

gallery_31853_16195_186176.jpg

 

gallery_31853_16195_5344894.jpg

 

 

 

Zie de opbouw van de toppen. Die was perfect. Tot ze aan het eind toch te kampen kregen met iets te veel stralingswarmte, je ziet dan ook een goedetopopbouw tot aan het eind opeens een torentje gemaakt is. Dat hoort ook wel een beetje bij de huidige Amnesia, weet niet hoe het bij jouw soortje zit. Maar voeding/strain is zeker niet de enige/belangrijkste oorzaak om foxtails te krijgen. Foxtails worden vaak aangemaakt om de top te koelen.

 

Verder begint de hefst nu toch mooi te komen bij jou, ziet er nog steeds mooi uit. Heb je nog een zijaanzicht-foto om foxtails te kunnen bekijken?

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey city, Thanx voor de toelichting, ik heb de lamp gisteren iets hoger gehangen deze hing op +/- 50 cm boven de planten....dat zal het zijn geweest, het valt nog wel mee, zal later even een paar foto's plaatsen.

 

Groet Piet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de lamp hoger kunt hangen moet je die sowieso hoger hangen! Waarom heb je hem zo laag hangen?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Euh.....niet meten is niet weten City! Heb er niet meer aan gedacht om de hoogte aan te passen, de hoogte van de lamp is niet meer aangepast aan het laatste stukje groei... stom he, ik hheb hoogte zat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hang ze zo hoog mogelijk dan! Het fabeltje wat hier op het forum heerst is inmiddels al 1000x ontkracht. De fotonen (licht) die je planten nodig hebben worden niet minder door de afstand. In de tuinbouw hebben ze ze ook op 3m hoogte hangen, zouden ze echt niet doen als dat ten koste zou gaan van de opbrengst!

 

Enige waar je wel rekening mee moet houden is dat als je ze hoger hangt ze ook breder gaan schijnen en dus meer op de wand kan komen. Maar als je je lampen goed geplaatst hebt moet je je daar geen zorgen over maken en je bent wel af van je hotspots! OMHOOG DIE DINGEN DUS!

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus de 40cm - 60 cm - 90 cm - 400 / 600 / 1000W is een fabeltje??

en torentjes zijn niet goed?

ik leer weer bij...

 

imo

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zie geen torentjes in je killingfield hoor.

Goed punt Noob, ik vind het zelf ook meevallen, Piet kwam er zelf mee. Maar zoals ik eerder aangaf is het ook niet nodig om ze zo dicht op je planten te hebben, ik ging meer op de theorie in.

 

dus de 40cm - 60 cm - 90 cm - 400 / 600 / 1000W is een fabeltje??

en torentjes zijn niet goed?

ik leer weer bij...

 

Torentjes zijn wel goed, torentjes koelen de top. Het zorgt er voor dat je plant overleefd. Maar het feit dat hij torentjes bouwt duidt wel op een onregelmatigheid in je setup, dus proberen te voorkomen. Zelfde als zweten bij mensen. Is zweten slecht? Nee.. Maar als je een presentatie houdt en je bent zenuwachtig trek beter iets luchtigs aan zodat het zweet niet van je kop gutsts.

 

Die afstanden die jij noemt worden inderdaad vaak gebruikt als maatstaaf voor de ideale afstand. Dat is flauwekul, alleen weigeren meeste wietteleres zichzelf te voorzien van wetenschappelijke onderbouwde standpunten en dan krijg je dat soort dingen. De ideale afstand is veelal zo ver mogelijk bij je planten weg (wel binnen proporties). Houd wel rekening met het beschijningsveld (wandverliezen).

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bent goed bezig vandaag cityboxer, hier ook weer fijn leesvoer voor de geinteresseerden onder ons.

 

Als het van Piet mag, hier een fotootje van 1 van de torentjes bij mijn vorige ronde. lamp 600 watt 60 cm boven de toppen, temp van 29 graden, je zou zeggen niet al te warm en toch!.....

 

gallery_37549_16521_1322428.jpg

 

Torentjes!?!....

 

Wat je al zei, vergeet de stralingswarmte niet! :oeps

Share this post


Link to post
Share on other sites

@city: het valt allemaal wel mee met die torentjes, vooralsnog heb ik 1 plant die er "last" van heeft. Zoals gezegd de lamp hangt inmiddels al op een dikke 65 cm boven de planten. Kun jij wellicht toelichten in wat voor een mate strek te maken heeft met de hoogte van de lamp tijdens de groeifase?

 

gallery_33629_16425_720414.jpg

 

gallery_33629_16425_3488385.jpg

 

gallery_33629_16425_683677.jpg

 

Mmmmmm...

 

gallery_33629_16425_1909264.jpg

 

Mijn nieuwe ingrediënt..

 

gallery_33629_16425_1104716.jpg

 

En een sneakpreview in de kinderkamer

 

gallery_33629_16425_2913595.jpg

 

Groet Piet

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kun jij wellicht toelichten in wat voor een mate strek te maken heeft met de hoogte van de lamp tijdens de groeifase?

 

Dat heeft het dus niet. Dat is juist het fabeltje. Heb zo niet de bron paraat, maar iedere kweker die zich verdiept heeft in de materie kan het beamen.

 

Je moet - nogmaals - alleen wel rekening houden met het beschijningsveld! Ik neem even het voorbeeld van mijn Gavita 1000DE omdat ik daar de specificaties van ken. Het volgende:

 

Strek krijg je volgens sommigen bij een te lage lichtintensiteit. En die theorie is al zeer omstreden, enkele van de technische testers van dit forum (Racker) heeft me al eens laten zien dat ook dit niet het geval is. Maar goed, laten we zeggen dat dat waar is. Dan zeg je dus dat wanneer je de lamp verder weg hangt je strek krijgt. Waardoor krijg je dan strek? Omdat je licht (fotonen) verloren gaan over de afstand? Dus omdat ze 30cm verder moeten wordt opeens de werking minder? Nope, fotonen kun je alleen stoppen door ze tegen te houden of af te schermen (zo ook met de ozonlaag die de zon tegenhoudt of wolken etc).

 

Als je de lampen hoger hangt dan wordt de lichtintensiteit op het te beschijnen vlak lager. Huh, nu spreek je jezelf tegen City! Nee hoor, ik spreek mezelf niet tegen, maar het werkt als volgt:

 

Mijn Gavita 1000DE lamp geeft 2070umol (op 1000watt stand). Als ik hem dicht op mijn gewas zet en hem dus 1m2 laat beschijnen dan komt die volle 2070umol op 1m2. Dan heb ik een (te) hoge lichtintensiteit. Als ik hem iets hoger zet (90cm) dan beschijnt hij 1,5x1,5m (ongeveer) en dat is 2.25m2. Dus dan wordt die 2070umol gedeeld door 2.25m2. Je hebt dan 920umol op 1m2. Je hebt dus minder lichtintensiteit PER m2. Hoe dit op te lossen? Als je nu 3 lampen naast elkaar hangt dan hangen ze wel hoger en overlappen ze elkaar. Dus ze beschijnen een groter veld en daardoor wordt de lichtintensiteit lager, maar doordat ze overlappen komt de lichtintensiteit als je het goed berekent weer op de juiste hoeveelheid uit, zonder te veel stralingswarmte.

 

Dat is wat ik steeds zeg met het beschijningsveld. Je moet de lampen zo ophangen dat ze je hele tent/hok beschijnen. In de tuinbouw richten ze het zo in dat op iedere m2 even veel licht komt (uniformiteit). Dit doen ze door overlappingen maar ook wandverliezen exact te berekenen. In de meeste van onze hokjes is dat heel erg moeilijk, daarom hangen mensen hem op precies de hoogte dat hij 1m2 beschijnt. Maar beter hang je hem op de hoogte dat hij 1,5m beschijnt en de lamp er naast ook. Daardoor krijg je door overlapping dezelfde lichtintensiteit maar heb je ze wel verder af hangen.

 

 

Conclusie:

De afstand van lamp tot plant bepaalt niet de lichtintensiteit, alleen doordat het beschijningsveld groter wordt wordt dus de lichtintensiteit lager. Dit moet je opvangen door de lampen zo op te hangen dat je overlapping krijgt. Ook is een goede reflecterende wand belangrijk zodat je licht wat op de wand komt dan minimaal verliest.

 

 

Bewijs:

Zie mijn huidige Geitenwollensokken verslag, ik heb geen strek en de lampen hingen in de GROEI ruim 2m boven de toppen. Nu hangen ze nog steeds 100-120cm boven de toppen.

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kinderkamer zou ik dat al niet meer noemen Piet enne

 

 

 

 

die laatste kf foto :dribble: :dribble: :dribble: :dribble: :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant cityboxer, het is dus eigenlijk alleen toe te passen als je meerdere lampen hebt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of zorgen voor goede/dure (lees:Orca) op de muur. Je verliest dan wel iets meer via de wanden dan wanneer je hem lager zou houden. Om die reden zou ik het ook pas doen met 1 lamp als je aan het eind van de bloei komt. Of natuurlijk als je ziet dat je plantje last heeft van warmte..

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat zien die plantjes er top uit, lekkerrr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update,

 

Nummer 1 en 4 zijn omver, met precies 9 weken (64 dagen)12/12 is deze KF feno lekker snel klaar. De rest heeft nog en weekje nodig denk ik.

 

Foto's van gisteren.

 

 

gallery_33629_16425_3311423.jpg

 

gallery_33629_16425_785409.jpg

 

gallery_33629_16425_2116547.jpg

 

gallery_33629_16425_1398620.jpg

 

Groet Piet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie dikke toppen! Kwijl kwijl :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoop dat die van mij dat formaat krijgen :) Hoe is het met compactheid?

Share this post


Link to post
Share on other sites

tof om te zien dat je die echt snelle roze feno te pakken hebt !!! :verrygood 1 van de lekkerste aardbeien zoete wiet die er is.!! :dribble:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...