Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Mitsz van der Kamp

Vleermuizenstront

Recommended Posts

Weet iemand waar ik dit kan kopen, zonder een Growshop in te hoeven?

 

Ik zit in de omgeving Amsterdam

 

Bij voorbaat dank en een vriendelijke groet.

 

Mitsz

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja het is nou eenmaal te koop bij de "growshop" zo niet, dan moet je guano van de straat schrapen, niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja we hebben gelijk een nederlandse producent van bat guano producten..... :P :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://tuincentrumholland.com/nl/plagron-universal/350-plagron-bat-guano.html

 

ik weet niet echt of dit jouw buurt van amsterdam is maar is ongeveer 50km van het centrum.

Jan Tinbergenstraat 17, 2811 DZ Reeuwijk

 

Je kan er bestellen (is goedkoper dan sanniesshop) en ook afhalen.

Deze site is betrouwbaar ik heb hier ook dingen besteld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

joepie mooie leuke grote site tuincentrum hol land

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je geen mallemoer aan.

 

Dit moet je hebben of je moet zelf gaan brouwen

 

No-Mercy-Suppy_Guano-Extract-10L.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zelf brouwen was ook de bedoeling konopi. thanks voor je advies trouwens.

 

Dat berichtje van westertoren was ik. misverstandje met een vriend. :)

 

Ik wil dus gewoon graag een winkel die ik in kan lopen, maar sinds die GS wet is dat geen makkie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan heb ik het verkeerd begrepen, dacht dat je het opgestuurd wou hebben. De boerenbond (tegenwoordig niet meer samen met horticoop) heeft alles van plagron in het assortiment en als het niet op voorraad is dan kan je het bestellen in de winkel.

 

Ook kan je hier even een kijkje nemen,

 

http://www.plagron.com/nl-nl/1/113/shoplocator.aspx

 

Zijn voornamelijk tuincentra of kleine winkeltjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks again Konopi. Ik had 'm al eens gelezen ja. Ik vind het gewoon leuk om het allemaal zelf te doen. Van de week weer eens klooien met wilgenwater en ik maak een thee van as. Voor "vitamientje" K. Voor de rest loop ik te rommelen met smeerwortels, brandnetels en zeewier. Paardenstront , stenenmeel en wormenmest. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt zeker toch wel een luchtverfrisser :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Konopi! We zijn hier uiteraard weer vreselijk eigenwijs, dus zelf aan het brouwen geslagen! 4 Maanden maar? :whistle:

Ik hoop uiteraard van harte van niet! In je citaat van het topic, ...als je even verder scrolt heeft cees het over 3 weken, dat las ik ook op z,n eigen site! Afijn ik had de poep al in huis, en om nou alles meteen weer door te trekken vond ik ook van de gekke!

Ik ga t gewoon proberen, en test het wel op de plantjes van de buren!

Inmiddels heb ik een schone pamper aangetrokken, want na het ruiken van de eerste afroming, kon ik het toilet niet op tijd halen.

Ik ga hier met goed vinden van Mits, een fotoverslagje bijhouden van mijn bevindingen!

 

het concept! halve liter guanodustpoep, op zeg maar 10 liter water.

3 weken, steeds 1/3 van de hoeveelheid water, ze maar 3 liter warm water, pompen en trekken, dan afromen,

zelfde poep aanvullen weer met 3 liter heet water, weekje pompen en trekken, 2de afroming, deze giet je bij de eerste afroming, en als laatste de 3de week nogmaals het restant poep aanvullen met 3 liter heet water, dat is de laatste trekking.

Dan gooi je alles pas bijelkaar, en klaar is Cees, ja toch Cees?? Ik wel denk ik! :innocent:

 

gallery_32015_17984_478280.jpg zie hier de eerste afroming, het bubbelbad is rond gepomt met een simpel beluchtingspompje, in de zwarte emmer, deze staat op een verwarmingsmat en heeft een gemiddelde temp van 25 graden, dat is 9 graden te weinig, maar daar kom ik op trug! Heb schone witte emmers gekocht bij de Action uiteraard, een mooi zeefje en een handdoek. nou de fotos spreken voor zich!gallery_32015_17984_574377.jpg foto2, de eerste afroming is klaar, de zwarte emmer aangevuld met heet water, zodat week 2 beginnen kan.foto3 lekker glaasje extract, ruik er vooral niet te hard aan, het amoniumgehalte slaat op je darmen!gallery_32015_17984_375917.jpgfoto4, en nu komt het, ik blijf ook deze afromingen tussentijds doorpompen en verwarmen, zie hoe mooi wit dit schuim!gallery_32015_17984_733371.jpg

heb een aquariumthermostaat plus beluchting in een smalle hoge kan gezet, op 31 graden celsius, en dat blijft zo gedurende de hele cyclus.gallery_32015_17984_391210.jpg

Voor alle zekerheid, kan ik er 4 weken van maken, om ook enigszins die temperatuur te benaderen; mijn idee met zo,n beperkt volume hoop ik dat pompen en trekken enig kans van slagen heeft. De stront zakt stevig naar de bodem, en vormt daar een dikke drap, dus dagelijks doorroern is aan te bevelen,overigens heb je dat alleen bij de stront plus water emmer,..... ben blij dat het geen 75 kilo is Cees! het rondpompen van het extact gaat nl makkelijk!

wordt vervolgt! :wave:

Edited by groenefingers
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als u het niet erg vind, ga ik eerst even een flinke pot koffie ️ zetten om dit door te nemen voordat Pinksteren is afgelopen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk topic :tu

 

hej mitz! ook weer online :likken:

 

 

amonia gehalte? vleermuizenstront zou toch voornamelijk een P (fosfaat) mest-stof moeten zijn?

 

amoni klinkt mij naar N :P

 

 

is het mogelijk zo'n oplossing "makkelijk/goedkoop" te laten analyseren... of moet je gewoon de npk verhoudingen aanhouden van de guano?

 

heb je al eens een Ec metertje in de thee gestoken?

 

zomaar wat dingen die bij me opkomen :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey skunk, zo maar wat dingen die ik mezelf ook afvraag! :D

nou die amonialucht is niet vreemd met poep als basis, zou best kunnen wijzen op een hoog N gehalte, maar t is de eerste afroming he, N lost ook eerder dan P..

Eerlijk gezegd maak ik me daar niet veel zorgen om, vertrouwende op de basis npk waarde van de droge mest, meen 3-15-4, zo ongeveer. Elke spoeling weekt weer andere stoffen volgens Cees, n.b. heeft hij er destijds een bedrijf mee laten kijken van biologen, eigenlijk is alles al getest, behalve hier dan!

Houd zelf de verhoudingen aan die hij heeft gegeven; verhouding water en droge stof!

 

Ja, zo,n ec meter heb ik dan weer niet, geen gek idee! :wave:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toffe bijdragen lieve mensen. Tof dat je je verslag hier doet groenefingers.

Ik vraag me af of je dat water niet al te warm moet toevoegen. Met betrekking tot de bcteriën in het sapje.

Voor het oplossen van de P zal de PH waarde aangepast kunnen worden.

Wat is de PH van je water?

 

Ja Skunkmonster, ik moest even langs justitie met 80 planten in m'n rugzakje. Was een stil jaar....

 

Thanks Running Water. :)

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, dat is K..... Mitsz!

Top dat je het leuk vindt van het verslag!

Nou die warmte, loopt natuurlijk wel snel trug, maar ik zie aan de afroming inmiddels dat de warmte op 31 graden een giga effect heeft op de schuimproductie, uiteraard zijn hier ook bacterieen in het spel, dat herken ik aan de gistingen bij ondermeer EM, daar speelt de warmte een belangrijke rol juist voor de bacterieen, en de omzetting, cq, ph waarde; ahw versneld dit de gisting en afbraak/omzetting van de grondstof door verhoogde activiteit van de bacterieen, denk maar aan je darmen ahw!

De beluchting voorziet ook in voldoende zuurstof, om te overleven! Gelukkig staat e.a niet in mijn slaapkamer, maar in de schuur, en drinken doen we maar even niet!

De Ph waarde nu meten, lijkt me te vroeg en zegt me niet zoveel, lijkt me! Waarschijnlijk over 3 weken als alles bijelkaar is gevoegd dat dat meer zinvol is, daar ik de originele extract als vergelijk heb!

Uiteindelijk zul je het dan ook nog 20 maal moeten verdunnen met kraanwater, wat je alleen doet bij een watergifte voor je planten, en dan zou zowel ph meting als ec meting waarschijnlijk wel goed plan zijn.

het organisch gehalte zal bij mijn prutje wel iets hoger zijn dan bij Cees, door vermoedelijk zeven, dat ik wel doe, maar toch! Echt erg lijkt me dat niet , want het is niet voor hydro! :wave:

 

hier even een edit, over de verhouding watergifte met gebruik van het extract!

 

Enkele alineas hierboven heb ik t over 1 op 20, dat is te geconcentreerd. het is dus: 1 op 100. een lietr extract op 100 liter water. wel heb ik begrepen en ervaren dat het extract ruimer gegeven kan worden, de snelle opneembaarheid heeft vele voordelen ??, naar t schijnt.Bijvb ontlasting voor het bodemleven; vorm van energiebesparing!.....

Minder belasting van EC buffer aarde, en weinig invloed op de ph waarde van de grond.

Edited by groenefingers
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update guanoextract maken.

 

Op deze heerlijk licht regenachtige dag, is t even genieten om met de poep te spelen, te roeren, te ruiken en de hele heisa!

Het is einde week 2, kortom tijd voor de tweede afroming van het slib-achtige poepmengsel. Deze wordt bij de eerste afroming geschonken, en gaan samen weer verder bubbelen, met de thermostaat op 31 graden. De derde spoeling ( de laatste) gaat wederom apart , het residu is kwa hoeveelhied afgenomen, meer slibachtig als diarree, en verwacht dat het "lossen" navenant makkelijker zal gaan.

Ik heb sterk het vermoeden dat deze hechte lijmachtige substantie mede oorzaak is van het langzaam vrijkomen van de P factor.

Naast bubbelen is roeren dagelijks echt wel aan te raden; dit wordt pas logisch door er zelf mee an de slag te gaan!

 

Beenderlijm! Ooit van gehoord?? Dit werd vroeger gebruikt om linnen te prepareren om te kunstschilderen. de beenderlijm is denk ik nogsteeds wel verkrijgbaar en t zijn brokken of plakken met de kleur van salmiak, keihard, bij oplossing komt een onaangename geur van oude dieren huid naar boven.

 

De fotos zullen mogelijk wat vragen oproepen, van wat is nu wat, dus dat zal ik zo duidelijk mogelijk en helder proberen te vertellen.

foto1. de eerste afroming na de tweede week bubbelen( gefilterd dus)gallery_32015_17984_121422.jpg rechts de smalle hoge zinken emmer met de 3 liter inhoud.De fles hoewel overbodig, is toch noodzakeliojk om het nivo van het sap hoog genoeg te krijgen voor het goed funktioneren van de thermostaat1 Anders had ik meteen wel zo,n witte emmer genomen.

De geur is bijna weg, en spul ruikt zeer neutraal, het bubbelen heeft daar vast en zeker voor gezorgd, en vind het een goed teken. het oorspronkelijk product is ook reukloos!

foto2.

Dit is de zwarte emmer met het brouwsel van afgelopen week, tweede afroming wordt dat!gallery_32015_17984_24243.jpg foto3

zo dus!gallery_32015_17984_301938.jpg je ziet mooi de consistentie van de drap.

foto4

de 2 afromingen naast elkaar, deze worden samengevoegd, om samen verder te bubbelen, terwijl de zwarte emmer aangevuld wordt met heet water voor de derde lossing, apart!gallery_32015_17984_512084.jpg zie foto 5 gallery_32015_17984_271238.jpg

Nog een opmerking, de tweede afroming ruikt anders , minder amoniakachtig dan de eerste afroming, het is een merkwaardige lucht die toch niet verrot ruikt, wel smerig blijft het!

Zo foto 6 , thermostaat er in, flessen erbij voor het nivo op peil te brengen, en dan terug de schuur in, voor de derde week bubbelen.gallery_32015_17984_523403.jpg

valt op dat het schuimen van deze afromingen flink flink is, in de loop van een week neemt dit iets af! Zulk mooi schuim zie je niet bij de emmer met poep, omdat het organisch gehalte vermoedelijk meer gebonden blijft. Daar zie je meer modderschuim!

 

Volgende week afroming 3. het residu dat ik dan nog over houdt,gaat de tuin in, vervolgens giet ik de laatste afroming bij de vorige 2, en gaan ze samen nog 1 week bubbelen op 31 graden, dit zal zeker van invloed zijn op de geur, zoals ik al opmerkte wordt die neutraal, zoals ik weet van de oorspronkelijke extract avn Cees!

 

verder heb ik me afgevraagd of toevoeging van EM een goed idee zou zijn tijdens het brouwen; de aanwezige micros gedijen goed bij temperatuurverhoging en doen natuurlijk ook hun werk in de afbraak avn......

Misschien iets voor een ander experiment! Geen 2 stappen te gelijk nu, dat roept alleen maar weer verwarring en vragen op, en hopen als als,dan dan!

tot zover dan maar! en tot volgende week! :wave:

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...