Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Mitsz van der Kamp

Vleermuizenstront

Recommended Posts

Zal wel hetzelfde goedje zijn. handje spirulina erbij (of chlorella) en dan zijn we al een heel end

Share this post


Link to post
Share on other sites

HallO, kameraden! :jump: Ik ben verheugd met uwen aandacht in deze voorlopig geplande trilogie( is om t beknopt te houden), misschien toch nog later vervolg en updaten; het moet ook nog getest worden, waar we nog net niet aan toe zijn, nu! :innocent:

 

BatGuano extraction part 3!!!!

Are you in the house????????? ..............

Snik hete dag vandaag!.....Het is een feestdag want vandaag beeindig ik de laatste afroming! Blijf het procede zoals van Cees trouw, met een aanpassing van 1 extra week nabubbeln, na de samenvoeging van de drie afromingen; vermoedelijk gaan die weer opelkaar inwerken; met een lekker bubbelbad van 31 graden celsius., voor de laatste 4de week! :likken:

gallery_32015_17984_57841.jpg De derde extractie (zwwarte emmer) moet afgegoten! De emmer onder eerdere extracties 1 en 2.

gallery_32015_17984_348247.jpg Leuk idee !, dacht ik, nog een flinke filterering met watten???( organiscxhe deeltjes zoveel mogelijk er uithalen!) ,......... . Te vergeefs, en bespaar je de moeite!... het werkt niet! :thumbsdown:

gallery_32015_17984_4379.jpg Nou daar gaat ie dan! Huppakee! :dribble: De derde filtering, let op de drap in de zwarte emmer. Ben benieuwd hoeveel residu ik uiteindelijk ga overhouden, en wat me dat kan zeggen over de tijd van de extractie!! :nerd

Tja onder die schone emmer, met de twee oude extracties! Ze zijn geurloos. PH waarde is teruggelopen naar 8,4! De toevoeging van de citroenzuur heeft 2 dagen een ph verlaging gegeven; met de theorie dar basen en zuren elkaar nodig hebben om een chemische verandering te werk te stellen! Mooi! Dit heeft me verder gestimuleerd om de EM-A extra in te zetten, fulvinezuur, waarvan de laatste waarschijnlijk niet de goede keuze is, vanwege remmende werking op bacterieel nivea.

gallery_32015_17984_10987.jpgResidu,........residu! Definitely right fressh orange Batpoop! :dribble:

gallery_32015_17984_398746.jpg Dit is prachtig! Want, je ziet voor t eerst het kleurverschil tussen de afromingen! Prachtig die volle piskleur boven van de laatste extractie! Dit duidt echt wel op een geslaagde extractie in tijd !......Lijkt me!.......

Jullie hebben geen idee als ik vertel dat er tijdens die 3 weken, dus 3 liter water is verdampt!Ik heb zodoende meteen een vierde extractei gedaan en het nivea in de uiteindelijke emmer op zo,n 8 liter te brengen of houden! Leg ik nog wel een keer uit! :wOOt

gallery_32015_17984_470218.jpgPrachtige stront! Ik ruik het hier toch nog wel aan hoor! :icecream: Lekker voor de druif en de roos!

Ik moet even opschieten met m,n verslag, want Masterchef Holland, de finale komt straks!

Ik lieg want die is allang geweest, noh net niet gisteren inmiddels! Ook prachtig, te gek als je der van houdt net als ik! :spell:

Mijn bouillon van 3 weken, heeft finale kwaliteit, zie dat verse schuim na het draaien en wiskhen van de fortex!gallery_32015_17984_12477.jpg

En ter afsluiting!!!!gallery_32015_17984_537377.jpg

Ik begin aan een nieuwe draai! Halve liter droge batpoep, en 3 liter warm water! Nu gestart met inbreng van zowel EM-A, en citroenzuur.

En nu even...........................................? :j

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prachtig gedaan! Ga er nog eenz doorheen later.

 

Hoop dat de test goed verloop zal toch wel?!

 

Meteen een goed excuus voor je buitenkweek verslag!!!

 

Mc was awsome jah en kranenborg was nie eens onuitstaanbaar!

Edited by Ozzoes
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey OZ!

Ja grappig dat je dat zegt over Kranenborg! Vond hem voorheen niet om te harden, laat meteen je bord uit je hand vallen, met z,n regime!

Hier heeft hij dat heel goed gedaan,... super was t!

Gaat vast goedkomen met de brouwerij! :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kranenborg heeft last van een vorm van narcisme. Ik moet wel zeggen dat hij de beste jus ooit aan me heeft geserveerd en d best kaas-wijn combi ooit. Een Beaufort d'Alpage met een Gewürtztraminer waarin restsuiker. Beter kon niet... Kranenborg is dus een goeie lul. :)

 

Klasse bijdrage weer groenefingers. Je bent een held!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aandragen voor een lintje volgend jaar :lol:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjeu, mitsz, dat klinkt wel enorm lekker! In zijn eigen programma joeg hij de kandidaten letterlijk de stuipen op het lijf, net als de combi met Jaspers, dat ging maar iets beter, maar t was van zo,n groot ego gehalte, dat het irritant was om aan te zien. Zelf dacht ik dat die formats gewoon slecht waren. De australische versie masterchef met john Toureaux, was een voorbeeld van hoge culinair nivo, en een lift voor de kandidaten! De canadese versie was even schrikken met die samoerai! Maar die bleek gaande weg steeds meer mee te vallen, was toch ook een kanller van een serie!

Tot m,n verbazing, bleek het nu in deze serie ook van top klasse! Iedereen kwam uit de verf! Heb op de punt van m,n stoel gezeten de afgelopen weken!

Konopi! OLA We gaan nog effe de garde erdoor heen jassen de laatste week, met de" Fortex whip!", dan doen we Viktor Slauberger als slagroom op de taart!

Ja, er zijn wel 2 of meer verschillen tot nu! Teneerste de kleur, die is bijna niet te onderscheiden van water, dus hoe Cees dat nu geflikt heeft?? Teb tweede de relatief hoge PH waarde van deze brouw! Nou weet jij ook wel dat Cees van een zuurtje houdt, maar goed ik denk dat de bacterieen in de grond nogsteeds hun werk blijven doen, en moeten doen, dat doet Cees immers ook, en Sannie kan dat zonder!

Bedankt zover! :wave:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ALOWA

 

schitterende brouwsels

heb je ook cijfertjes wat betrefd de ec van deze batguanoxtract ?

ik heb hier de ec van bge ff gemeten en die komt op 1.20

heeft ook die pisgele kleur nog na al die jaren en stinkt niet totaal geurloos

gallery_7335_4882_3236729.jpg

de ec wormestxtract op 2 .50

gallery_7335_4882_3318578.jpg

 

deze wormenmestthee stink de pan uit

ik wou het eigenlijk weg gooien maar die eigengemaakt brouwseltjes krijg ik een beetje een band mee .

dus die gaat niet door de gootsteen maar word gegeven aan de plantjes .

ik heb trouwens van mn batguanoextract wel eens een pure dosis aan een plant gegeven en die heeft dat overleefd .

de ec is niet heel hoog dus vandaar .

ik moet ook nodig weer eens nieuwe batguanoextract brouwen dus hou ii dit topic goed in de gaten .

ik heb geen phmeter meer helaas en koop er ook geen meer want die verdrogen hier altijd .

3 heb ik er al op laten drogen .

terwijl zo n ec meter blijft het jaren doen wel goed schoonmaken .

 

gewoon genieten

mac

 

ps nog over de orginele batguanoextractfles van speeskees die is onverwoestbaar slijtvaste etiketten prima voor mekaar

ik heb hier wel es voedingsflessen(noem geen merken ) gehad dat je na een dikke week het eticket niet eens meer kon lezen .

en onthouwen 5 milliliter op 10000 milliliter water doe ik ook niet .

 

ps 2 ik had altijd het idee met die kraan dat ie zn eigen bovenlip stond te proefen zo n zure kop dat ie altijd trok

behalve toen die spaanse lerares nog meedeed dan had ie een bigsmile van glimmende geilheid die ouwe slijmerd .

al was de oester er onderweg uitsodemieterd had ze nog een 10 van de kraan .

alleen toen ze sateh maakten viel die uit zn rol altijd weer die sojasaus !!!

en de verkeerde wint

stan was mijlen ver nr 1

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Mac, Thanks!Volgens mij gaat dit echt werken hoor, zelfs met de aquaruimpomp, waarvan ik er nu 2 tegelijk gebruik, en de capaciteit moet voldoende zijn , zolang je maar niet teveel poeder te gelijk wil brouwen. Met die halve liter droge stof, op 3 liter water is het goed te doen. Verwarming lijkt me ook echt belangrijk voor de bacterieen, bijna alle brouwsels hebben daar baat bij! Klinkt logisch want is organisch! De garde is dik opgewassen tegen de bezinksels, en eigenlijk zijn de kosten zeer te overzien, citroenzuur kost ook geen drol! Breng die velda bactos er maar bij, die heb ik ook nog staan, goed voor de ph waarde! En met bubbelen overleven ze langer!

 

Die ec meting kan ik helaas niet doen, heb er ooit 2 stuks geprobeerd, kennelijk van de verkeerde fabrikant! Dus ik eik t spul op de doseringsadviezen van Cees!

Denk dat Cees mogelijk niet al z,n geheimen op tafel heeft gelegd, maar gok op een geslaagde extractie, al zou die wat minder zijn! Dan nog!!!! Kon het toch niet nalaten vandaag om de meisjes binnen in week 4 bloei wat van dit recept te geven! Ik wil t ook wten natuurlijk! Als morgen alle bladen geel zijn of op de grond liggen, dan zal ik t zeker melden!Die citroenzuur, verzorgt de koolstofverbindingen als ik het goed begrijp, dat is een chemische reactie die je bij EM bijvb ook hebt! Schuimen dus! Maar je moet er niet van snoepen!Em is zelf ook al zuur en rijk aan bacterieen, aneroob gebrpouwen in idd die prachtige sterke flessen van no mercy, die kunnen wat druk hebben! En als je niet zeker bent is dat wel verstandig!

 

Wormen mest extractie, ik heb het nog nooit gebruikt, maar ben overtuigd dat het een van de beste keuzes is voor de biokweek!

Beluchten scheelt altijd wel in stank bij extracties, en hebben denk ik een stabilisator nodig om verder fermentatie te stoppen. Bacteriien worden langzaam dormant, zonder dat ze sterven.Melasse zou daar best eens bij kunnen helpen, maar daar kunnen we beter konopi even voor raadplegen!

 

Kraan houdt van zijn eigen geur! Wedden dat hij uit z,n bek stinkt! Das, even onaardig van me, maar goed! Hij leest dit vast niet!

Stan was super, en Gary heeft gezwijnd met z,n mislukte tarte tatin, te hoge score, blader deeg die blubber is kan echt niet! ! Maar die asperge schotel van hem, nou schuif wel aan als t kan!

Dank voor je bijdrage! Fijn weekend! :wave:

Edited by groenefingers
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Amsterdam kan je nog genoeg winkels binnen wandelen hoor

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

In andere steden ook voor een gietertje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat goed hier...

 

Dat met die bacteriën wil ik even onder de spreekwoordelijke loep nemen. Als de PH zo laag is, is er voor die beesten in de oplossing weinig spees om te kezen, zullen we maar zeggen. Ik denk dat de oplossing te zuur is daar voor.

 

Die bacteriën halen we uit het brouwen van de thee. Ik doe dat graag en de planten vinden dat ook. Dit jaar voeg ik toe: Paardenstront, wat aarde van molshopen hier achter, wat aarde uit een bosstrook (lekker zwart), beetje uit een oude composthoop. Dit gaat in een doek met wat tarwezemelen en wat havermout ( homemade micchorizae). Hangen we in de bubblebucket met water en melasse. Ingieten met wat visproteïne en (als je hebt) guano...

 

Lijkt me een beter scenario...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat klinkt goed Mitsz, beetje als korean farming( enten van verschillende kolonies bacterieen en fungi,s!

Ik heb t ook gemaakt onlangs met rijst en humus uit de tuin!

Als je het later activeert loopt de ph ook flink naar beneden en dat is noodzakelijk, maw ik weet niet of je gelijk hebt met die te zuur graad voor de bacterieen.

De verwarming zorgt in eerste instantie voor de vermenigvuldiging van de bact.De activiteit van de moleculaire deling zal ook toenemen, dat is wat ik verwacht tijdens het brouwen, met de citroenzuur erbij! De melasse blijft als voedingsbuffer voor de bacterieen. Cees extract heeft ph 3,5 ongeveer. In oplossing 1:100, of 1 op 50, is dat voor de watergifte geen probleem.

Maar goed!

Dat is een mooie vraagstelling nu ik de volgende extractie ben begonnen, meteen met de citroenzuur! Merk al weer dat de ph weer oploopt na 2 dagen met zuur! Denk dat die chemische reacties dan ook snel verlopen, tot een bepaald punt van verzadiging, en de moleculaire strukturen min of meer bepaald zijn; de rest doet de beluchting, het voortdurend inbrengen van zuurstof! Een soort van vijverecologie, denk ik! :oeps :tu

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leidingwater heeft een pH van rond de 8.5.Ik zou me daardoor geheel geen zorgen maken om die 3.5 van je voeding.Als je ook nog eens gebruik maakt van lavameel of iets dergelijks, dan wordt het helemaal gestabiliseerd door de calcium in de lavameel.

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Knopi, ja, ik heb wat zitten googelen over zuur/.base extracties! Die worden idd in een adem genoemd!

Citroenzuur is een zwak zuur, de basische stof van de Buano, is bij extractie in alleen water rond de 9 PH, en ook niet echt sterk, in de zin van basisch. Dan denk ik dat die combi goed gaat werken.!

Het gaat vervolgens om een neutralisatieproces begrijp ik, waardoor de organische stof beter ontbindt! Wij willen echter ook het effect van versnelde extractie vooraf aan het teruggeven aan het bodemleven, ( chelatie en mineralisatie als ik me niet vergis!)Meen dat vrijkomende hitte van deze 2 componeneten samen daartoe bijdraagt, o.a. in de vorming van koolzuur!

Begin hierbij ook wel m,n vraagtekens te zetten tav de bacterieen tijdens het brouwen, wat hun rol zeg maar is, misschien wel nihil, en uiteindelijk in de aarde dan weer wel natuurlijk! :innocent: :wave:

thanks!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Mitsz, ja precies, dat de bacterieeeen een rol spelen in de extractie , die gedachte klopt niet; verkeerde spoor! De grondstof is immers al zeer lang geleden gefermenteerd , hier gaat het dan alleen om het oplossen en omzetten tot makkelik opneembare vorm.

In de bodem spelen de bacterieen wel een rol, in de assimilatie van de mineralen door de plant! :wave:

 

Heb hier een link met goede uitleg van mineralistie tot aan het hele ecologisch proces van de stofwisselingcyclus met de plant!http://www.biomijnnatuur.be/Koen_Willekens

http://www.biomijnnatuur.be/Koen_Willekens

Edited by groenefingers
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, lekker, kan ik ook eens zelf proeven wat ik aan de plantjes geef! :wave:

Ik heb inmiddels de eerste run extract aangezuurd met natuurzaijn tot een ph van rond de 5!

Dat ruik je danwel in tegenstelling tot het echte extract!

Zuurder wil ik niet gaan, met deze verhouding zit ik met een bodemmilieu van 6, redelijk op nivea!

Heb t nu 2 weken mee gegeven aan plantjes in de bloei, en zo te zien geen problemen geconstateerd! Ik geef t ietsje ruimer mee dan normaal, 20ml op een liter!

Vind het nog te vroeg om echt beoordelen, wil dan eerst echt een ronde geheel afleggen!

Edited by groenefingers
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update vleermuizenstront 1 en 2.

Vandaag de tweede brouw Batguano afgerond.

Het enige verschil is dat ik iets meer water heb gebruikt om te trekken vanwege de flinke verdamping door het open brouwen met beluchting! Dit is aanzienlijk veel;zeker een lieter water per ronde, over 3 weken is dat gerust 3 lieter. Met name de laatste lossing is verdund met 5 liter, brengt totaal op 13 liter water voor lossen, en daar houdt je dan 9 lietr van over aan extract.

Voordeel hier meen ik dat het slauber wisken met die vortex whip dagelijks noodzakelijk iets makkelijker gaat!Bovendien is het doel toch in de buurt te blijven van de voorgeschreven verhoudingen, en het extract niet meer te concentreren als nodig is!! Dat roept later mogelijk weer onnodige vragen op, als had je t niet beter kunnen doseren.

 

Nog een opmerking naar aanleiding van Cees z,n PH waarde, die ligt rond de 3,5.

Dat is slim, want je hoeft op een dosis van 1 lietr kraanwater met 10 mill guano niet meer af of aan te zuren!

Ik ben daar toch wat voorzichtiger mee, te sterk zuren vraagt gauw om problemen; hier ga ik dan rond 5,0.

heb dat aan het eind pas gedaan, met de brouw van de eerste ronde, die nu zo,n 6 weken oud, stabieel blijft, en het goede nieuws inmiddels ook getest is met goed resultaat!

 

Andere verschil, heb de bacterieen er uit gelaten, en alleen citroenzuur bij de start gegeven van de eerste brouw 2de ronde, en verder niet meer! Opmerkeliojk dat steeds met het citroenzzur binnen 2 dage de ph weer oploopt naar tenminste waterkraanpeil zo niet hoger!

Het extract zonder zuur zit op minstens 9,5 ph.

 

Deze 2de ronde vandaag met fotos, eindig ik dan met zo,n 9 lieter extract, dat nog 1 week mag bubbelen, en aangezuurd is tot ongeveer 5,3, vraag me niet waarom niet tot 5,0, dat komt volgende week!

Ik wil niet lager gaan Punt! Uityeindelijk gaat het om de reactie in de grond, die moet ook die ph schommelingen bufferen! Wat is er eenvoudiger om gewoon met een gezonde grond van 6,0, water en voeding van om en nabij de zelfde waarde te geven!

Zorg dat je planten goed gezond blijven, dan komt het er allemaal minder op aan,Dat is een voordeel van biokweek op aarde tenslotte!

Maw als Cees 3,5 ph geeft als 10 ml op een lietr, geeft ik 5,0 met 20 op een lietr, dat 3 keer per week, telkens met een liter gewoon water er achteraan! Volwassen planten kunnen wel 40 mill aan per week!

gallery_32015_17984_782551.jpglaatse extractie boven, wordt samengevoegs met de eerste 2.gallery_32015_17984_6233.jpg dit is wat je overhoudt: 9 lier.gallery_32015_17984_570879.jpgBijna het zelfde extract kwa kleur!gallery_32015_17984_97534.jpgog 1 week nabrouwen met de pomp; verschoond extract zonder residu, op 31 graden, en schuimen na een zuurtje van natuurazijn die bekliojft!gallery_32015_17984_391444.jpg

test! Royal Queen, kleine plant gebleven, vroeg voorgroeien is niet ideaal buiten , gaan de plantjes rustig aan doen! Sinds het extract zijn ze aanzienlijk teruggekoemn, en ik ken die plantjes en weet waar ik het aan kan zien!gallery_32015_17984_442291.jpggallery_32015_17984_77033.jpgMooie 2 de internode bloei!gallery_32015_17984_77033.jpggallery_32015_17984_429018.jpg

Zo dan maar weer!

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik neem mijn petje voor je af GF!

 

Prachtige update, duidelijk geschreven! Zit in dubio of ik in je voetsporen ga treden.. zou misschien een mooie aanvulling zijn op het arsenaal, brandnetel en smeerwortel gier.. Das toch vooral N en K als ik het goed heb.

 

En die royal queen's zien er ook wel fucking mooi uit maat! Mooi gezond en duidelijk happy!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...