Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Globetrotter

Hoe water geven Cocos?

Recommended Posts

Beste Vrienden,

 

Ik wil mijn hok renoveren en kwam dit systeem tegen voor over cocos.

Mijn vraag: Kun je op deze manier de planten water geven op Cocos?

Mij is verteld dat je ze eerste 2 wkn van boven water geeft en daarna gewoon de

lekbak kunt vullen met water en dat daardoor het medium zich volzuigt.

 

Ik weet dat je op deze manier prima water kunt geven op aarde, hoe zit het met Cocos?

 

Daarnaast ook de vraag, stel je neemt cocos in een dichte pot en geeft de plant voeding, zoals een gevone plant met aarde, werkt dit? Zo niet, waarom niet?

 

Grt,

 

GT

 

 

 

gallery_21392_15075_127687.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hier vind je het antwoord op je vragen. Van onderaf water geven op cocos is niet optimaal, omdat een groot deel van de cocos kurkdroog blijft. Het grote voordeel van cocos is juist dat je kan draineren zonder dat je medium te nat wordt. Zorg wel dat je goede, gebufferde cocos hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het ook geprobeerd met plastic 6.5ltrs maar die potten worden echt niet vochtig genoeg.

 

Alleen te doen met smartpots maareh.. laagje water en laten staan en ze nemen zelf maar op?

Krijg je rotte wortels van en staan ze altijd te nat, op kokos kweek je droger :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met andere woorden koop mapito met kokos (atami) en lekker eb vloeden van onderen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cocos flink water van boven, genoeg onderuit door laten lopen, potten laten staan en wachten tot de volgende watergift. Ging vorig jaar buiten prima in een speciekuip met NL plantjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok duidelijk dat mijn constructie niet optimaal is, dan kijken we verder tijdens ontwerpfase :-)

 

Ik hoor vaak verhalen over die "eb en vloed" systeem maar heb nooit echt begrepen hoe dat nou werkt.

Stel ik heb mapito / rfx1 met een grote bak eronder. Hoe bevloed je de bakken. Ik heb steeds een vaag idee

van bakken die zich in een bak met water dippen en daarna weer enkele cm's omhoog hijsen (veelste high tech)

Hoe moet ik die techniek zien?

 

Ik heb voorheen gekweekt met een iGrow box (zo begon ik) dus ben bekend met mapito. Stel ik maak een grote lekbak, zet daar mapitopotten. Hoe werkt dat dan? Vul je die grote lekbak met water om de paar dagen om de mapito het op te laten nemen, of moet men dat dagelijks doen? Ik ben eigenlijk opzoek naar een water systeem waarbij men om de 2 a 3 dgn water moet geven. Ben namelijk heel regelmatig enkele dagen buiten de deur. Werkt het zo dat je de bak laat vullen met paar cm en dan zodra het droog is weer bijvult. Graag advies.

 

En kan het een gesloten systeem zijn bij zowel cocos als mapito? Zo niet, hoeveel liter water moet ik rekenen, heb nl een voedingsvat waar ik nu mee werk van 160 liter, die ik nu wekelijks moet bijvullen. Veranderd dit, is dit genoeg water.

 

Hoeveel water heeft een plant in, laten we zeggen, week 5 nodig p/d, uitgaand van een 11l pot ? Zowel voor mapito en cocos?

 

Grt en thx

 

GT.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja je maakt gewoon 1 grote vijver. Je hebt een groot vat, een pomp om je water de vijver in te pompen. tussen de 5 en 10 cm hoog. de mapito zuigt zich dan vanzelf vol. na 15/20 min trek je je hele vijver weer leeg met een goede vlakzuiger je vat in. eens in de 3 dagen water geven is dan voldoende op mapito van atami, met rfx vaak om de dag. kratjes waar je iets onder legt werkt het beste maar ik heb het zelfde ook gewoon gedaan met normale 18 liter potten die op de grond stonden. Dan liet ik het water wel 30 minuten staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Globetrotter,Waarom overstappen op coco's als het op aarde prima gaat? met andere woorden,waarom moeilijk doen als het ook makelijk kan? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ Globetrotter,Waarom overstappen op coco's als het op aarde prima gaat? met andere woorden,waarom moeilijk doen als het ook makelijk kan? :)

 

Omdat ik niet met heel veel zakken opvallend trappen wil gaan lopen. Heb voor mijn hok ca 600l aarde nodig. Cocos en RFX1 zijn compact

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ Globetrotter,Waarom overstappen op coco's als het op aarde prima gaat? met andere woorden,waarom moeilijk doen als het ook makelijk kan? :)

Ik vind cocos juist veel makkelijker dan aarde. In aarde is het altijd lastig vast te stellen wat de EC en pH in het medium is, terwijl je dat bij cocos heel makkelijk in de gaten kan houden door het meten van je drainwaardes. Ook hoef je jezelf nooit af te vragen of ze te veel of te weinig water krijgen. Mijn opbrengsten zijn op cocos beter dan ik ooit op aarde heb gehaald.

 

@ Globetrotter: Pas wel op als je geperste blokken cocos gebruikt. Vaak zijn die niet gebufferd en bevatten te veel zouten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ Globetrotter,Waarom overstappen op coco's als het op aarde prima gaat? met andere woorden,waarom moeilijk doen als het ook makelijk kan? :)

 

Omdat ik niet met heel veel zakken opvallend trappen wil gaan lopen. Heb voor mijn hok ca 600l aarde nodig. Cocos en RFX1 zijn compact

volgens mij moet je dat bij coco's ook :) of wil je die blokken pakken?? haha nou ik zeg je 1 ding begin daar maar nooit aan!! echt de grootste troep! en ook die kan je naar 1 keer gebruiken weg gooien dus moet je het ook weer afvoeren met zakken :) dus eigenlijk is het uiteindlijk veel meer werk,en als je het dan toch wil doen verdiep je er eerst eens goed in en lees veel topic's hier over dan zul je nog voor leuke verassingen komen te staan waar je wel even over gaat na denken :) @Jan de ripper,ik vind het juist moeilijker water geven op coco's bij aarde heb je daar een meter voor bij coco's niet gaat alles op gevoel dus veel ervaring is dus echt heel belangrijk! maar ja ieder zijn eigen manier van kweken natuurlijk. :)

 

Gr Jack

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dan hebben we het nog niet gehad over die k*tvliegjes de hele tijd in de coco..

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ Globetrotter,Waarom overstappen op coco's als het op aarde prima gaat? met andere woorden,waarom moeilijk doen als het ook makelijk kan? :)

 

Omdat ik niet met heel veel zakken opvallend trappen wil gaan lopen. Heb voor mijn hok ca 600l aarde nodig. Cocos en RFX1 zijn compact

 

er is niets compacts aan, sterker nog. als je 600 liter hebt, moet je zeker 900 liter mapito kopen. het voordeel is dat je het tig keer kan hergebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:)

Net een Jack out of the box dat rfx, 3 zakken in 1 verhuisdoos van 80ltr pst, doos open: poef en je krijgt het er nooit zo meer in, moet ook niet.

 

Zelf nu sinds gister begonnen met een eigen 60/40 rfx mengsel, ipv de rfx 1.2 heb ik de gewone en met GL kokos er zelf 1.2 van gemaakt want die lange kokos fibers van de 1.2 passen niet zo fijn in kleinere potjes :)

 

Apart medium als je aarde/kokos/kleikorrels/steenwol en neopreen schuim gewend bent :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cocos altijd van boven!

Zorgen voor drain werkt echt nog het best.

Niet alleen op slabs maar ook in potten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad en of het nu van boven of van onderen komt, nat wordt het toch wel :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Jan de ripper,ik vind het juist moeilijker water geven op coco's bij aarde heb je daar een meter voor bij coco's niet gaat alles op gevoel dus veel ervaring is dus echt heel belangrijk! maar ja ieder zijn eigen manier van kweken natuurlijk. :lol:

Je geeft gewoon zoveel water tot je zo'n 20% drain hebt. Cocos bevat dan nog steeds genoeg zuurstof en slaat niet dicht. Het voordeel is dat je voedingsoverschotten wegspoelt, terwijl dat in aarde gewoon achterblijft en problemen kan veroorzaken. Sinds ik cocos gebruik zijn mijn oogsten een stuk beter geworden. Nooit meer verbranding en pH problemen en je weet precies hoeveel voeding ze gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...