Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

P H donner

Elektriciteit opwekken uit planten

Recommended Posts

:lol:

 

Kamerplanten blijken over onverwachte krachten te beschikken. Het Wageningse bedrijf Plant-e presenteerde vanmiddag een plant die een draaiende speelgoedwereldbol aandrijft. De stroomkabels uit de draaiende aardbol lopen rechtstreeks de plantenbak in, waar via elektroden energie wordt afgetapt uit de bodem. .

 

Het product, de Plant-e Planet, is vanaf december verkrijgbaar voor 59 euro. Niet eerder was er een elektrisch apparaat te koop dat zijn stroom rechtstreeks uit planten haalt.

 

Micro-organismen - die van nature rondom plantenwortels leven - vuren protonen en elektronen af als afvalproduct. Twee elektroden in de bodem vangen de geladen deeltjes af en genereren zo elektriciteit. De plant zelf heeft daar geen last van, die groeit ongestoord verder.

 

'Ik hoop dat deze technologie mensen aan het denken zet', zegt milieutechnologe Marjolein Helder, de 29-jarige directeur van Plant-e. 'Er zijn zoveel mogelijkheden om duurzaam stroom op te wekken. Je kunt elektriciteit dus zelfs van groeiende planten aftappen.'

 

Dat haar eigen product, de Plant-e Planet, een gadget is en daardoor per definitie niet duurzaam, wil Helder wel toegeven. 'Maar we hebben de opbrengst van dit product nodig om écht duurzame toepassingen te kunnen maken. Denk aan groene daken die behalve wateropvang en isolatie ook stroom leveren.'

 

BRON

Share this post


Link to post
Share on other sites

De eerste die zegt dat ie liever planten genereert uit elektriciteit zal niet lang op zich laten wachten...

 

:lol:

 

Leuk bericht

Share this post


Link to post
Share on other sites

Héél interessant, dit ga ik eens uitproberen denk ik.. Ik ben benieuwd hoeveel energie-potentieel we over spreken..

 

Ben dan ook benieuwd naar hoe het met de energiehuishouding zit per soort planten..

Dacht ooit eens gelezen te hebben dat van alle planten in het plantenrijk, Cannabis de hoogste trillingsfrequentie heeft, zou dit ook iets met het mogelijk energiepotentieel te maken hebben?

 

Bedankt voor het bericht hier te plaatsen PH ! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk eerder een led lampje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vroeg me ook al af waar ik dit zou moeten posten.

Het kon ook in de Electra hoek :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kamerplanten blijken over onverwachte krachten te beschikken.

 

Micro-organismen - die van nature rondom plantenwortels leven - vuren protonen en elektronen af ...

 

Een beetje tegenstrijdig, en de titel van dit topic klopt niet.

Het zijn dus niet de planten die de stroom leveren.

Knollen voor citroenen?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Micro-organismen - die van nature rondom plantenwortels leven - vuren protonen en elektronen af als afvalproduct. Twee elektroden in de bodem vangen de geladen deeltjes af en genereren zo elektriciteit. De plant zelf heeft daar geen last van, die groeit ongestoord verder.

 

Ik denk dat de plant er wel wat van merkt. Planten werken samen met micro-organisme, op deze manier pak je toch iets af wat de plant danwel de m.o. kan gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ff een kabeltje naar de achtertuin leggen naar de dennenboom :lol:

 

Dan moet die de hele straat kunnen voorzien van stroom met zijn wortels.

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Well lachen dit inderdaad. Nu nog een waterkracht dynamo in de afvoerpijp van de dakgoot. Hoppaaa. Maar goes to show, energie zit overal, alleen de grote boeven hebben liever dat we steenkool en aardgas gebruiken tot het klimaat zo fucked is, dat een "schone" kerncentrale even ontploft door een overstroming.

 

Ik vind het goed dat er steeds meer bewustwordings alternatieven komen, maak de mensen maar wakker. Die lui die bewust de aarde om zeep willen helpen, en dan beweren dat het onze eigen keuze was, tsja, ik heb graag minstens 1 alternatief. En dan bedoel ik niet een ingekocht "groen label" uit Noorwegen.

 

Stroom trekken uit het oceaan water en gelijk even de boel ontzilten voor zoet water. Hoppa.

Eb en vloed, de maan die het water metershoog meesleurt, hoeveel energie zit daar wel niet in. Waterdynamos hoppaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...