Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
kannabis

Watergekoelde BudgiClimate

Recommended Posts

Dus je gaat voor de goedkopere batterij + zelfbouwen spul? Klinkt goed!

 

Gewoon op waterleiding of?

 

Vreemd dat de opti goedkoper uitkomt...de batterij is opzich al een stuk goedkoper, maar wat erbij komt kijken maakt het zeker prijzig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Ik heb vandaag wat metingen gedaan aan de budgiclimate en ik vind de uitkomst best leuk ;)

 

 

 

Wat heb ik gemeten:

 

 

De temperatuur van het ingaande water: 9 graden.

 

De teperatuur van het uitgaande water: 19 graden. De DeltaT is dan dus 19 - 9 = 10 graden

 

 

Ik heb ook de hoeveelheid water gemeten en die is afgerond 1 liter/minuut en dus 60 liter/uur.

 

 

De energie die door het water is opgenomen is dan Q = m * c * DeltaT

 

 

Q = 60 kg * 4,18 kJ/kg * 10 graden = 2508 kJ en in dit geval ook per uur => 2508 kJh

 

 

Als je dat omrekend naar kW dan is dat 0.696666667 kW oftewel 697 Watt en dat vind ik helemaal niet tegen vallen. Als je dan in je achterhoofd houd dat deze versie in 30min in elkaar is gezet en er dus nog heel veel te verbeteren is.

 

Misschien kun je met minder water toe, wie weet?

 

 

 

Greetz,

 

Kannabis

Share this post


Link to post
Share on other sites
De temperatuur van het ingaande water: 9 graden.

 

Ik heb hier gister nog gemeten, 5,2 graden ;)

Ja, het koude water is ideaal nu voor het koelen :spliff:

 

@lemonhaze: Hier een citaat van Adje uit mijn eerste kweekverslag:

 

"zoals beloofd zouden we een indicatie van de kosten van deze installatie bekent maken na afloop, ik ga hier niet alles gedetailleerd beschrijven...maar we hebben bij GL heel veel uit de kast getrokken en daar zijn de kosten rond de 8000/8500 euro voor de gehele installatie met 12 lampen... dus een gemiddelde kostenplaatje van 650/700 euro per lamp, en dan bedoelen we ook echt de gehele installatie van filters t/m LVS`en, van schakelkast t/m lampen, van voedingsvat t/m medium, gewoon compleet tot aan slangen, klemmetjes en diversen aan toe....exclusief de bouwkosten van GL voor de ruimte en kosten voor hout en materialen voor luchtkoof, aardebakken, lampen ophangsysteem en diversen....dus begrijpelijk zoals altijd, voor een kleinere ruimte zullen de gemiddelde kosten per lamp hoger zijn en voor een grotere ruimte lager."

 

BRON

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey,

 

Ik heb vandaag wat metingen gedaan aan de budgiclimate en ik vind de uitkomst best leuk :spliff:

 

 

 

Wat heb ik gemeten:

 

 

De temperatuur van het ingaande water: 9 graden.

 

De teperatuur van het uitgaande water: 19 graden. De DeltaT is dan dus 19 - 9 = 10 graden

 

 

Ik heb ook de hoeveelheid water gemeten en die is afgerond 1 liter/minuut en dus 60 liter/uur.

 

 

De energie die door het water is opgenomen is dan Q = m * c * DeltaT

 

 

Q = 60 kg * 4,18 kJ/kg * 10 graden = 2508 kJ en in dit geval ook per uur => 2508 kJh

 

 

Als je dat omrekend naar kW dan is dat 0.696666667 kW oftewel 697 Watt en dat vind ik helemaal niet tegen vallen. Als je dan in je achterhoofd houd dat deze versie in 30min in elkaar is gezet en er dus nog heel veel te verbeteren is.

 

Misschien kun je met minder water toe, wie weet?

 

 

 

Greetz,

 

Kannabis

 

Foto?? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ff een vraagje...Die prijsvergelijking, is dat tussen de kleinste opti en het zelfbouwsetje voor 4 lampen? Ik vraag dit omdat de kleinste opti niet voor 4 lampen is bedoelt. Of heb je het omgeteld naar kosten per lamp?

 

@ wasiknie, Om een lamp van 600watt te koelen heb je geen 600watt koelvermogen nodig ;) anders zou het donker zijn.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

:P ......................................... ;)

gallery_23447_13495_330351.png

Echt heel vet.

Ben benieuwd naar de praktijk.

Chapeau ;)

 

edit: De Budgiclimate is als naam nog nooit gebruikt dus je kan hem nog registreren als merk

Als je dit woord binnenkort op Google invoert zal dit topic bovenaan staan. :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@green-lady, ik heb je verslag meerdere malen doorgelezen :spliff:

en heb ook die post gelezen, ik had al verwacht dat het redelijk prijzig zou zijn hoor...

maar wou toch even voor mezelf nagaan wat zo'n systeem zou kosten.

en het was toch iets duurder dan ik verwacht had.

 

@racker, die prijsvergelijking is tussen een 6X600 watt lampen systeem van adje, en een 6X600 watt opti...

dan komt a&t dus wel wat duurder uit de test...

 

met alle respect voor hun trouwens hoor, wil niemand afbekken, begrijp me niet verkeerd.

het systeem is al een tijd niet verandert, het werkt en daar is dus geen nood voor.

zo'n systeem gaat vast wel 30 jaar mee, waartegen een opti vol zit met relais en elctro...

kan allemaal doorbranden etc. wat weer brandgevaar oplevert...

 

ff kleine opsomming, als een mod het niet wil, verwijder het dan maar.

 

opti 6X600 watt: 2350+50(eventuele bijkomnde kosten, maar naar mijn weten is die montage en gebruiksklaar..)2400 eu.

 

a&t kosten voor 2 lampen(ongeveer, heb papiertje niet bij de hand)

koeler: 600 euro

controller: 1500 euro (fackin duur)

kachel: 150 euro (zit ik dus al op 2250 euro voor 2 lampen! ex bevochtiger etc. etc.)

 

voor 6 lampen zit je ongeveer op een 3200 euro, ex bevochtiger etc.

verbruik is ook nog eens veel hoger...

 

bij beide scenario's komt de bevochtiger en nog overheen hea... alles nog!

ik kan alles uitwerken en typen maar dan ben ik morgen nog 2 uur bezig ;)

 

lemon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar dan moet je de zelfbouw-unit ook voor 6 lampen uitrekenen toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ff een vraagje...Die prijsvergelijking, is dat tussen de kleinste opti en het zelfbouwsetje voor 4 lampen? Ik vraag dit omdat de kleinste opti niet voor 4 lampen is bedoelt. Of heb je het omgeteld naar kosten per lamp?

 

@ wasiknie, Om een lamp van 600watt te koelen heb je geen 600watt koelvermogen nodig :spliff: anders zou het donker zijn.

 

Gr

Leg eens uit

 

Ik citeer jou als het over de opti gaat: Met koelvermogen wordt bedoelt: 6kw= 6000watt = 10 lampen van 600watt.

 

Ik lees "overal" dat je het koelvermogen van een airco (water of luchtgekoeld) berekend aan de hand van het aantal watts dat je hebt hangen...

 

Of interpreteer ik dat nu iets te simplistisch ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, dit wordt gezegt om het rekenen makkelijker te maken. Een 600watt lamp is niet 600watt aan verwarming en heeft dus ook geen 600watt aan koeling nodig.

 

Een deel van de energie van een verlichtingsinstallatie wordt omgezet in licht, echter een belangrijk deel ook in warmte. Gerekend moet worden dat elke 1000 lux de omgevingstemperatuur met ongeveer 0,75°C zal doen toenemen.

 

Dit komt uit de growguide.

 

Je stopt er dus 600watt aan energie in en er komt bv 200watt aan lichtenergie uit en 400watt aan warmte-energie. (ik roep maar wat)

 

Hoe efficienter een lamp is, hoe minder warmte en hoe meer licht eruit komt.

 

Om nu niet elke keer een moeilijk rekensommetje te maken wordt het vermogen om te koelen aangegeven in het aantal 600 of 400watt lampen. daarom schreef ik ook "bedoelt"

 

Voor de hokkenbouwers moet je dus gewoon het aantal lampen bij elkaar optellen (of het wattage daarvan) en daar de juiste koeling bij kiezen. Zonder moeilijke rekensommetjes dus.

 

Met een opti 3500pro koel je dus 3500watt aan lampen (niet aan warmte)

met een opti 6000pro koel je dus 6000watt aan lampen (niet aan warmte)

met een opti 10000pro koel je dus 10000watt aan lampen (niet aan warmte)

met een opti 15000pro koel je dus 15000watt aan lampen (niet aan warmte)

 

hopelijk is het een beetje duidelijk nu..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Neem je airco ongeveer 35% groter als dat je denkt nodig te hebben. Als je een airco koopt koop er dan een met warmtepomp funtie heb je erg veel aan.

 

 

Greetz,

 

Kannabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat de opti minder water gebruikt als het A&T begrijp ik.

Hoe zit dat met stroom verbruik??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat is een goeie @Doc ;) .

En dat waterverbruik? 3-6 liter/minuut. Zit er een klep tussen die het aantal liters regelt? Is er hier eens iemand die dat hele ding eens uit kan leggen? Ik ben nog lang niet overgehaald :spliff:

Check die verwarming ook eens: 3x1300W ;) .

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja hoor, opti verbruikt stroom. 760watt/1450watt/2150watt en 3100watt, afhankelijk van de uitvoering. De verwarming zijn eigenlijk 3 verwarmingen, kun je 1 voor een aanzetten of helemaal niet of allemaal wel.

 

Zit idd een kraan tussen die compressordruk afhankelijk water doorlaat. Geen druk>geen water, veel druk>meer water, weinig druk>minder water.

 

De discussie over het vergelijk tussen het A&T systeem en de Opticlimate is al gevoerd tussen de heren hier op het forum.

 

klik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ojee, zoveel stroom? ;)

 

Ik hou op te kloten. Beide systemen hebben zich wel bewezen tot nu toe.

De keuze is aan U :spliff:

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik hou op te kloten.

green-lady

 

Waarom? Door jouw gerichte vragen wordt iedereen weer wat wijzer. ......(of was dat niet de bedoeling)

 

Bij de eerste opti's moest je de watertoevoer zelf regelen met een kraan als het water kouder of warmer werdt. Bij de modernere versies gaat dit dus doormiddel van een automatische kraan op compressordruk. Ik heb op een ouder model deze kraan zelf aangebracht om het een en ander te testen.

 

gallery_10428_11504_980875.jpg

 

De kraan zit tussen de retour (boven) en in de cappilaire dunne leiding heerst de compressordruk. Als er koeling gevraagt wordt, gaat de compressor lopen en de druk in de dunne leiding drukt de kraan tegen een veerdruk open. Door de veerdruk te veranderen kun je koelcapaciteit iets veranderen als je meer of minder koeling nodig hebt dan waarvoor het apparaat gemaakt is. Het waterverbruik verandert dan ook evenredig mee. De kraan zit tegenwoordig ingebouwd en kun je niet zien. De stelschroef om de veerdruk te regelen is wel bereikbaar.

 

Veel te technisch verhaal voor de meeste en je hoeft er ook niet aan te draaien, maar t mag wel.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er mooi uit, hoe heb je ooit die cappilair aangesloten ? Als je dat zelf hebt gedaan zit je in de koeltechniek ;) je bent geen loodgieter zie ik :spliff: met alle respect hoor!!

 

 

Zit een beetje te vissen naar je achtergrond ha ha

 

 

 

Ok ff on topic, 6 lampen dus.

 

6 x budgiclimate = 60 euro

1x pompje = 5 euro

 

1x waterzak = 500 euro

 

Je gooit een grote let wel zeer grote waterzak in je kruipruimte, zeg 10.000. Je pompt het water van de budgiclimate's rond. en per saldo zal je dus met 3 kw de constructie van je huis opwarmen en niet je energie weg gooien.

 

 

 

 

 

Greetz,

 

Kannabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uuuhm, dieselmonteur.

 

het is soms roeien met de riemen die je hebt he ;)

 

In de opti zitten 2 vulnippels met een soort fietsventiel erin. Door een cappillaire leiding te nemen met ventielopener klik kun je deze er zo opdraaien zonder dat de boel leegloopt.

 

Wel de juiste werkvolgorde in acht nemen, maar dat snap je zo te horen wel.

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik hou op te kloten.

green-lady

 

Waarom? Door jouw gerichte vragen wordt iedereen weer wat wijzer. ......(of was dat niet de bedoeling)

 

Ach, ik maak wel eens een flauw grapje tussendoor, maar er is wel eens iemand die zich daar erg aan stoort :P . Wat zeg jij, moet ik ook eens zo'n apparaat aanschaffen? Ik ben wel heel erg A-technisch :spliff:

 

 

Je gooit een grote let wel zeer grote waterzak in je kruipruimte, zeg 10.000.

 

Hey kannabis; Je moet niet de mensen aan een schimmelprobleem in hun woning helpen hè ;)

;)

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou het niet doen lady, veel te moeilijk.... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou....dan heb je wat..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ green lady nee een schimmelinfectie is niet leuk ;)

 

 

@ racker ik zag dat je nog met teflontape werkt, tegenwoordig gebruikt bijna iedereen teflonkoord da's echt geweldig, veel makkelijker.

 

 

 

 

Greetz,

 

Kannabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...