Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Shilizous

Zo maak je compost thee

Recommended Posts

Allereerst wat informatie:

Je kan veeeeeeeel filmpjes vinden op youtube..

zoek bijvoorbeeld op Bob Webster...

 

ik heb de volgende serie van hem bekeken (1,5 uur ofzo)

en een conclusie van zijn verhaal gemaakt speciaal voor mezelf (en nu ook voor jullie) :D!

Wat voor materiaal heb je nodig:

1 emmer of jerrycan van minstens 15Liter (overal te krijgen)

1 aquarium lucht pomp(je) opzich is hoe groter, hoe beter.. maar je hoeft niet te overdrijven.. (tuincentrum)

1 grote bubbel steen (tuincentrum)

1 kleine bubbel steen (tuincentrum)

1 slang om de steentjes met het pompje te verbinden (tuincentrum)

1 t-stuk voor deze slang zodat je beide steentjes op het pompje kan aansluiten (tuincentrum)

1 waszak voor BH's (die van de blokker is helaas best klote) moet zelf ook nog een beter zoeken..

1 wasknijper o.i.d. (wil je serieus weten waar je die kan kopen...)

Zijn conclusie:

voedingstoffen om te brouwen

Molasses (vloeibaarsuiker, appelstroop, GEEN HONING!) 1ml per liter is voldoende

Dit is voeding voor de bacterien, teveel zorgt voor teveel bacterien.

Dan heb je te weinig zuurstof dus wordt je thee anearobe.

Beter geen zwavelhoudende molasses. das ook veeel minder

(Humbolt verkoopt Honey ES)

 

Hydrolized fish en Seaweed beide 3ml per liter ongeveer.

Dit zijn de schimmels, vitaminen en proteinen

In het nederlands is dat vismix, en zeewier.

Biobizz verkoopt dat vloeibaar

Sannie in vaste vorm

 

En niet te vergeten Compost!!

Hoe meer verschillende soorten compost, hoe meer soorten bacterien en schimmels je hebt.

uiteraard veranderd niet de totale hoeveelheid bacterien en schimmels, je hebt alleen meer diversiteit!!

voor ons is wormen compost perfect, hoe verser hoe beter.

black worm castings (is nog beter als compost) is toevallig ook het merk waar "Bob Webster" het over heeft!

Gold Label verkoopt die black worm castings (ik wil niet reclamemaken ofzo)

75 gram op 10Liter

 

koemest, kippen mest e.d.

Niet vestandig ivm bestrijdingsmiddelen die eventueel zijn gebruikt op het land waar de beesten lopen!!

 

dit mag je puur geven (ik heb zelf ongeveer omgerekend)

1 keer in de week is voldoende andere keer "gewoon" voeding geven.

 

Zelf experimenteren is verstandig, maar het is een begin richtlijn.

 

Dan wat opmerkelijke feitjes

overbeluchten kan niet!

 

Het is niet verstandig om kant en klare voeding bij je thee te doen tijdens het beluchten,

wel eventueel een paar minuten voor je water geeft.

Of dus gewoon de volgende watergift.

 

Teveel schuim? theelepel olie (GEEN OLIJFOLIE dit werkt averechts)!!!

Anders een doek erop leggen ofzo.

 

Beste is op kamertemperatuur, liefst in het donker (minstens schaduw)

 

Voordat je thee zet minstens 1 uur laten bubbelen om alle chloride eruit te bubbelen.

hoe meer liter water hoe langer je moet voorbubbelen..

nog beter is (vers) regenwater gebruiken

 

Werk instructies

luchtpomje met 2 stenen (1 klein en 1 groot)

kleine steen gaat in de zak met compost, de grote steen gaat in de emmer.

na 8 uur bubbelen kan de zak compost eruit en kan de kleine steen ook in de emmer.

 

ALTIJD BLIJVEN BELUCHTEN!

 

Minstens 18 uur bubbelen, dan heb je veel bacterien

wil je het optimale 50% bacterien 50% schimmels in maximale hoeveelheid

dan minstens 24 uur. maar maximaal 36 uur

hierna wordt het significant minder!

 

Als je thee zoet ruikt is het goed, stinkt het, dan is het anearobisch geworden (weggooien!!)

Als het stinkt dan heb je dus te weinig zuurstof capaciteit, of teveel voeding toegevoegd

waardoor je TE veel bacterien heb gekweekt die dus uiteindelijk te weinig lucht hebben gehad omdat ze blijven vermenigvuldigen.

 

Zodra je de beluchting stop zo snel mogelijk water geven (binnen 2 uur)

 

NIET BEWAREN!!!

 

Dit kan je het beste geven met de gieter. Liever niet geven met een drukspuit!

 

Na gebruik alles schoonmaken

eerst beetje boenen daarna met laagje waterstofperoxide verdun evt. zelf naar 1%, dan zodat de steentjes net onder zijn..

met handschoenen aan de emmer boenen. (ouwe doek)

Nog paar uur (nachtje) lekker laten bubbelen in de peroxide, dan is hij weer klaar voor gebruik!

dit hoeft niet ELKE keer, maar wel om de 5x o.i.d.

 

waterstofperoxide = H2O2 dat gaat met zuurstof uit je pompje naar H2O en O2 (water en zuurtsof)

dus na schoonmaak is 1 keer simpel uitspoelen voldoende.

Het is te koop bij de apotheek als 3% oplossing geloof ik.

 

het is een perfect ontsmettings middel, voor als je een koop smoes nodig hebt ;)

 

Goed dat was hem weer voor vandaag :P

Heb je vragen, opmerkingen, tips of zelf ervaring??

VERTEL!!

 

De Groetsels,

Shilizous

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb je opmerkingen??

VERTEL!!

 

Met alle respekt maar ik vind het T.ring veel werk!

Maar dat het simpel kan geef je ook al aan.

 

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmm thee maken is echt weinig werk en is de goedkoopste manier om de beste organische voeding en stimulatoren te maken. ;)

Mooi geschreven en ik hoop wat meer hiervan te zien op het forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Donnie, er zijn inderdaad GIGANTISCH veel toevoegingen.. aanraders zijn o.a. kelp meel, alfalfa meel, humic acids, fulvic acids (zit ook in de wormenmest, kunnen beide gewonnen worden door leonardite), seaweed powder, guano. pfffffff en nog een hele lijst!!!!

maar dit zijn gewoon de basis ingredienten, en experimenteren met meer is leuk! (vind ik)

 

@PH, je hebt over het algemeen wel gelijk.. het kost gewoon tijd.. ook om nieuwe dingen uit te zoeken, hoeveel toevoegen van dit, van dat etc. MAAAAAAAAR, je proeft het verschil wel (zeggen ze, ik heb NOG geen ervaring)

 

@ Doc, ik hoop serieus ook dat meer mensen dit gaan doen, dan kan je van elkaar leren. Aan de andere kant.... In amerika is dit 100x zo groot, en ook veeeeeeeeeel meer toevoegingen die ik zeer interessant vind. (leonardite, hydrolyzed fish en nog wel een paar vermitechnoligy producten) (hint, hint :o)

 

Tevens kwam Running Water met een kleine opmerking, dat je i.p.v. vismix beter hydrolized fish kan gebruiken, de linkjes heb ik gelezen ik zal ze nog toevoegen van de week.. helaas is dit product voor mij weer onvindbaar in NL.. (DOC!!! fix that shit :( )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry maar ik kan niet alles regelen. :(

De mooie producten die ik ken op de Nederlandse markt zijn de volgende.

 

"Pure Black Castings" GoldLabel (OMRI gecertificeerde pure wormenmest)

"Mayan Microzyme" Humboldt Nutrients (bacteriele thee starter) info Mayan Microzyme

"Honey ES" Humboldt Nutrients (Pure Cane Molasses, Volcanic Ash, Yucca extract, Seaplant Extract, Quillaja saponaria, and Montmorillonite.)

 

Dit zijn de producten waarvan ik weet dat ze een beetje verkrijgbaar zijn.

In iedergeval genoeg om mooie thee van te brouwen. :o

Share this post


Link to post
Share on other sites
In amerika is dit 100x zo groot,

. leonardite, (hint, hint :()

 

In Amerika is alles BigBicBIC daarom zijn ze ook zo vet! :o

Leonadite gebruik ik in de voorm van DN tevens een zuur.

 

 

:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okee dan doc, ik dacht.. blackwormcastings, vermaplex.. dus leonardite en hydrolized fish kan jij fixen :( haha, maar dan doen we het uiteraard zonder alle extra's :P

 

en PH ik gebruik die humus en fulfinezuren van humbolt (hum-bolt & flavorful) :o

 

en dan nog het beloofde linkje..

www.microbeorganics.com (klik) (bedankt Running Water!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik zelf gehydroliseerde vispoeder, kelppoeder ( ik heb er ladingen van staan op "t werk"), melasse en wormenmest van biobizz. Een handje premix erbij en dat gaat allemaal in een ouwe sok. Ik heb nog nooit zulke groene planten gehad. :(

 

Zou ik ook beendermeel in die mix kunnen verwerken? Dat had ik voor de bloei gepland. Iemand ervaring hiermee?

 

Ik gebruik zelf gehydroliseerde vispoeder, kelppoeder ( ik heb er ladingen van staan op "t werk"), melasse en wormenmest van biobizz. Een handje premix erbij en dat gaat allemaal in een ouwe sok. Ik heb nog nooit zulke groene planten gehad. :o

 

Zou ik ook beendermeel in die mix kunnen verwerken? Dat had ik voor de bloei gepland. Iemand ervaring hiermee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wf shop en sannie hebben nog van guano kalong de Seaweed liquid en de Guanokalong extract das ook wel makkelijk om te gebruiken.

En sannie heeft zoals gezegd door whazzup in een ander topic perfect start wat gebruikt kan worden als compost.

Ik heb nu 3 x thee gemaakt voor in de groei en werkt goed ik gebruik:

mayan microzyme,honey es,flavorful en die pure wormenmest .

mischien ga ik die gk dingen nog los kopen en perfect start.

Volgens mij heb je dan een superthee.

 

Het enige wat ik nog te vragen heb en al eerder gedaan in een ander topic maar waar ik nog geen antwoord op heb is:

Kan ik die enzymen toevoegen van humboldt of is dat niet de bedoeling bij thee volgens sommige filmpjes zijn ze belangrijk in je thee.

En perfect start en wormenmest in je aarde is dat overkill of maakt dat niet uit ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk even goed naar de Mayan Microzyme en dan zie je dat daar je enzymen al inzitten.

Hou je thee simpel.

Less is more in het algemeen.

Als je wel veel ingredienten gebruikt moet je de dosering van elk product verlagen of meer water toevoegen. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok dank je wel doc dacht het al wel half er staat microzyme hehe de naam zegt het al maar ik dacht dat er bacterien inzaten.

Dat S.I. ben ik ook wel in geinteresseerd .

kheb maar 5 planten dus gebruik van alles maar heel weinig eerste draai met amnesia waren alle bladeren geel dus pas wel op :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je wel veel ingredienten gebruikt moet je de dosering van elk product verlagen of meer water toevoegen. :(

 

En niet te vergeten, je moet meer zuurstof toevoegen!

ondertussen heb ik een 1800L zuurstof pomp voor 15L water....

beter als die 300-400L pompjes voor je aquarium..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep hoe meer bubels hoe beter.

Er zijn zelfs speciale brouwers te krijgen.

Daar zit een mega lucht bubelaar in.

Maak je 40ltr compost thee voor een dubbeltje per liter of zo.

compost-tea-brewer.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag compostbrouwers, interressant topic dit, ik heb ff een linkje voor jullie, waar je een leuk apparaat kan krijgen voor de thee, tevens ook ingredienten, brouw ze. :(

 

 

 

http://www.compostthee.nl/CT_2011/XTRACTORS_NL.html

 

en hier hun apparaat en de werking ervan.

 

http://www.compostthee.nl/CT_2011/HOE_WERKT_HET_2.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die het wel met me aquarium steen en me jerrycan heb niet zoveel nodig een halve liter ofzo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog een thee maak recept van advanced nutrients gevonden!

 

15 liter water zonder chloor

Alweer de gold label wormenpoep!

kelppoeder

Koolhydraten :Bud candy of Carboload 60ml

Microbiologische bron:Piranha,Voodoo Juice en Liquid Tarantula mag allemaal samen 60 ml of 10 gram poeder.

B vitamines :B52 of Nirvana of Organic B

Enzymen: Sensizym 60 ml

 

werkwijze is hetzelfde kan ook als bladvoeding dienst doen

En ze vertellen op het eind dat je organische vaste stoffen uit je theezak kan gebruiken om oude aarde op te waarderen met bodemleven en stoffen.

 

Degene die dus op de meeting waren in rotterdam kunnen dit dus al bijna maken van de goodiebag van advanced nutrients

de budcandy , piranha ,b52 en organic b zaten iig bij mij in de tas.

 

Het recept stond in de rosebud met megan fox op de voorkant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De zwarte pure wormenpoep komt overal weer terug. :o

Heb dat zelf nog niet eens gezien. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo noemen het ook niet goldlabel hoor maar pure earthworm castings wat ik natuurlijk vertaal naar wat er hier te koop is :(

Maar die van jullie is omri en volgens mij uit amerika en het beste wat er is toch ?

Toen die seminar er was was ik hier nog niet mee bezig allemaal kocht ik rommel in de shop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt Nighthaunter.Leerzaam blaadje he,die Rosebud.Ikzelf heb er een hele uitleg over gekregen van Erik Biksa zelf en was best onder de indruk ervan.Vooral om het als bladspray te gebruiken en dan volledig foilar feeding te doen.Best interessant allemaal voor de wat gevorderde kweker.Ik zal eens vragen aan Erik als hij weer in NL is om er een mooi deel van een seminar aan te besteden.

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Shilizous,

 

ik heb net ook even de hele serie gekeken en wil nog even toevoegen, dat 125 ml (bran) tarwe- of haverzemelen (op 30 liter water) goede schimmels activeren.

 

Tof dat je de hele zooi vertaald hebt. :(

 

groetjes Mitsz

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Night, Cool dat je nog een recept toevoegd!

 

@ Twin, ik zag dat AN ook mother earth had?? is dat in nl te krijgen?

 

@ Mitsz, tarwe- of haverzemelen.. waar kan ik dat kopen :head_hurts_kr:! cool dat je het ook hebt bekeken, je kan er opzich veel van leren!

 

als er nog mensen zijn met recepten.. vertel gewoon!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is zeer zeker in NL te krijgen.Zowel de groei als de bloei.Niet veel winkels hebben het maar elke winkel zou het moeten kunnen leveren.Mocht je het niet tegenkomen doe mij een pm en ik help je uit de brand.

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ Night, Cool dat je nog een recept toevoegd!

 

@ Twin, ik zag dat AN ook mother earth had?? is dat in nl te krijgen?

 

@ Mitsz, tarwe- of haverzemelen.. waar kan ik dat kopen :head_hurts_kr:! cool dat je het ook hebt bekeken, je kan er opzich veel van leren!

 

als er nog mensen zijn met recepten.. vertel gewoon!

 

Zemelen kun je kopen bij een goede bakker, molenaar, of diervoederhandel.

 

Ik ga er de volgende "run" wilgentakken aan toevoegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...