Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Shilizous

Zo maak je compost thee

Recommended Posts

Guest elmanito

Nog eentje van John Kohler :)

 

 

Namaste :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had zelf deze verzonnen;

 

(met wat hulp hier en daar natuurlijk :lol:)

 

Wormenmest (HOE ORGINEEL)

Biovin

snufje Biopak van PHC

EM A+ (melasse vloeistof)

schepje Bio Nova MICRO LIFE

1 ltr regenwater

 

In de bloei guano poeder

 

 

Dit alles in een flessenwarmer vd kruidvat die het op een aangename temp houd, met een grote bruissteen aan een luchtpompje.

 

Ben alleen nog in de slag met de hoeveelheden/verhoudingen.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ligt aan een hoop factoren, waaronder -dus- de temperatuur, de groeifase van je planten, de kwaliteit van je water (ik heb heel goede resultaten met water uit de sloot) en de meststoffen in je medium (lightmix of pittig bemest)

 

Het is allemaal wat lastig om te berekenen, want je krijgt overal andere npk waardes voor meststoffen. Zowel fishmix als melasse heb ik al in diverse npk waardes aangetroffen en ik kan het zelf ook niet nameten, dus ga ik maar van de plant uit. Als die blij is, ben ik het ook.

 

Ten eerste willen we bacteriën in ons brouwsel. Enkel wormenmest gaf redelijk resultaat, maar toen ik er een keer goed gecomposteerde koemest aan toevoegde, gingen de spreekwoordelijke pannen van het dak. Voortaan gebruik ik een mengsel van beide. Indien bacterien zich vermeerderen moet dit dus volstaan en lijken me :lol: bacto toevoegingen en dergelijke overbodig.

 

Dan voeg ik een deel melasse toe. Op een 20 liter emmer ongeveer 10 ml. Da´s voedsel voor de bacterien en een deel NK.

 

Om schimmels in je thee te kweken wordt havermout veel gebruikt. Ik heb het er ook in, maar kan niet controleren of de schimmels er wel goed op gedijen natuurlijk. Plantjes worden er wel vrolijk van. Ik heb ook zemelen gebruikt. 2 handjes vol op 20 liter

 

Dan gebruik ik fishmix van biobizz. Dat is rijk aan amino´s en heeft een mooie NPK voor de groei. Bovendien is de kelp die erin zit wel zo´n beetje het beste voor heel erg veel planten 40 ml op 20 liter.

 

Voor de groei is het zo ok.

 

In het begin van de bloei voeg ik er vispoeder aan toe. Dan heeft een NPK van 4-5-1. De plant groei nog, dus wat stikstof mag en de extra P zorgt voor de eerste blommekes. Ik heb ook garnalenmeel gebruikt (hoog in P), maar dat gaf garnalensmaak aan m´n vruchten. Dat is bij een wortel nog te bespreken, maar bij wiet niet. :D Het gaat ook goed met een combinatie grow en bloom van Biobizz (dan houdt ik me gewoon aan de voorschriften op de fles. Dit jaar ga ik voor guano, maar heb er nog geen ervaring mee.

 

Dan voeg ik tijdens de bloei af en toe ook een oplossing van bitterzout en zeezout toe. Kleine beetjes maar. Twee theelepels zeezout en 1 theelepeltje bitterzout, dat ik eerst heb opgelost in wat warm water. De plant moet echter aangeven het nodig te hebben, dus bij de eerste verkleuring van de nerf gaat dat er ook bij.

 

Van de week heb ik een soort the gemaakt van enkel maerl kalk en dat viel tegen. Het doel was om daar calcium en magnesium uit te betrekken maar dat gaat heel langzaam. Na drie dagen nog maar 450 ppm op de meter. Dat moet dus heel lang van tevoren op water worden gezet, of al ruim van tevoren aan de aarde worden toegevoegd. Ik laat dat theetje staan en eens kijken oven een paar weken.

 

Dus...

 

20 liter sloot water

500 gram wormenshit/koeshit

10 ml melasse

40 ml fishmix

2 handjes havermoutmeel

 

is de basis en de fishmix wordt vervangen door 1-2 ml grow en 2-4 ml bloom per liter afhankelijk van de soort.

 

M´n aarde bestaat uit aarde uit de tuin, wormenmest, kokos, zwartveen, handje maerlkalk en 2,5% organische mestkorrels

Share this post


Link to post
Share on other sites

interesant topic!

 

ik heb hier dus twee konijnen rond huppelen, en vroeg me af of hun mest niet te gebruiken is? ipv de wormenshit, en kan die vers gebruikt worden of moet ik hem eerst laten drogen of zo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle mest altijd eerst laten composteren. Ga desnoods bij de boer wat koeienstront halen van het jaar ervoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Ben nu compostthee aan het brouwen sinds gisteravond.Gebruik alleen wormenmest met dit keer geen melasse, maar eko palmsuiker van Masarang.

 

Namaste :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt interessant. Ik breek -beroepsmatig- echter m´n spreekwoordelijke nek over melasse. Ben wel benieuwd naar je bevindingen ten opzichte van...

 

Leuk he die sapjes maken? Ben er dol op. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ben nu compostthee aan het brouwen sinds gisteravond.Gebruik alleen wormenmest met dit keer geen melasse, maar eko palmsuiker van Masarang.

 

Namaste :lol:

 

less is more met het zetten van thee :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Ja, wormenmest met wat suikers in de vorm van rietsuikermelasse of palmsuiker is al genoeg.

 

med_gallery_16467_6951_280204.jpg

 

Namaste :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Het enige wat nog extra toevoegd aan de thee is volgens deze man alfalfa, kelp & gesteentemeel.

 

Namaste :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie de beste resultaten met simpele ingredienten zoals molasse/suikers en pure zwarte wormenmest.(geen wormenhumus)

Eventueel kan je in de bloei 2 of 3 x een thee brouwen waar je een Guano bij doet voor meer P wat goed is voor de bloemzetting.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Dit is de palmsuiker die ik gebruik op het moment, rijk aan kalium, magnesium & zink + wat B-vitamines.

 

gallery_16467_6951_3066.jpg

 

Namaste :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn ongetwijfeld meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik kijk naar m´n planten en als die tevreden zijn, dan vind ik het goed.

 

Toch?

 

Dat van die visemulsie heb ik een opgepikt van Bruce Deuley & Bob Webster. Daar ben ik me een beetje aan gaan houden en het werkt voor mij prima. Daarbij is het ook leuk om uit te proberen. Heb ik wat te doen... :D

 

Van microbeorganics

 

Na 18 uur brouwen

 

fungal hyphae

 

bacteria and amoeba

 

Tussen 24-40 uur brouwen

 

36 uur brouwsel

 

42 uur brouwsel

 

60 uur brouwsel

 

Namaste :bier

 

 

Ja is mooi dat. Ik heb die link al eens bekeken. Gezien ik geen stabiele temperaturen heb ik m´n brouwemmer, houd ik me niet strikt aan die tijden. Soms duurt het wat langer dan anders. Een microscoop heb ik ook niet. Dat zou wel wat zijn ja...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Visemulsie was ik vergeten te melden, maar daar heeft die het ook over.Tuurlijk zijn er meerdere wegen die naar Roma leiden, maar je moet wel in je achterhoofd houden dat de bedoeling van compostthee eigenlijk dient als probioticum voor de grond.

 

Namaste :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Die is goed te gebruiken voor de pesto.:D Je kan eens voor de grap die paardebloemen wat geven.:P

 

Namaste :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toevallig afgelopen week een compostthee gemaakt van''DCM Koe-Kippen-Paardenmest''.

gallery_5544_11767_64471.jpg

28 uur laten borrelen met een schepje suiker en hierna over de moestuin uitgegoten.

(Paprikas, tomaten, bascillium,bieslook,pepers )

 

Hier een foto van het schuimen hoewel het na 28 uur ruim over de emmerde heen schuimde.

Een goed teken lijkt mij.

gallery_5544_11767_85754.jpg

 

Biertje? :bier

gallery_5544_11767_81483.jpg

 

Ik ben benieuwd wat het doet voor het bodemleven.

Komt wel goed denk ik.

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

:bier

 

Goed zo! Ik ben blij te zien dat je ook andere mest-soorten gebruikt.

 

Ziet er top uit. Dank je.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Het schuimde lekker je brouwsel, maar het schuim zegt niks over de kwaliteit van het brouwsel.Ook fosfaat kan gaan schuimen, net als in de wasmiddelen.Of je een micro-organismen brouwsel aan het brouwen was is maar de vraag, want de DCM meststof is gedroogd, dus de vraag is bij welke temperatuur dat gedaan is en aangezien de betreffende meststof ziektekiemen vrij is was de temperatuur niet laag.:D

Dit is eigenlijk meer een nutriëntenthee en dan moet je oppassen met het onverdund geven aan de planten.Kan nml verbranding veroorzaken.

 

Namaste :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...