Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Dionysius

2x Lumatec 400 dimmable start niet!

Recommended Posts

Hey allen,

 

Ik heb een heel irritant probleem, als ik mijn lampen op de tijdklok zet en de tijdklok gaan aan heb ik geen licht.

Na een beetje rommelen hebben ze tot nu toe wel gestart maar vandaag lukte het maar niet.

heeft iemand een idee wat er mis is? De apparatuur waar we over praten is.

 

davin 2x600 tijdklok

2x lumatec dimmable met philips green power lampen op 75%

2 topshield pro xl

 

alles is aangesloten zoals het hoort het heeft probleemloos gedraaid maar ik snap niet waarom ze niet gewoon aangaan als ze stroom krijgen:S ik heb een beetje gerommeld met die knopjes op de evsa en de tijdklok (wat is dit eigenlijk?)

maar vandaag starten ze pas na zeker 10 keer opnieuw de stroom erop te hebben gezet en dan nadat ik eigenlijk niets nieuws heb geprobeerd. het enige wat ik doe is stroom eraf op die knopjes drukken en stroom erop en met mazzel slaan ze een keer aan......snap jij het nog?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun je een foto posten van die tijdklok met aansluitingen.

 

Dat praat makkelijker ! :o

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb je het tijdklokje wel aan staan ?

Ja hij brand uiteindelijk ook alleen springen de lampen niet meteen aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kun je een foto posten van die tijdklok met aansluitingen.

 

Dat praat makkelijker ! :o

 

Dat is nu even lastig en daar schiet je niet zo veel mee op. Een foto van die draden spaghetti maakt het er niet beter op.

Ga er maar vanuit dat er geen stomme foutjes te vinden zijn in de aansluiting van de draden aangezien de lampen ondertussen gewoon zonder problemen aanstaan. het probleem is dat bij het inschakelen van het relais mijn lampen niet aanspringen maar na 10/15 keer wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vertonen bijde lampen hetzelfde probleem tegelijkertijd ?

 

Dan zou je een storing vermoeden in de klok.

 

 

ik heb ook een lumatek 400 dimm en ook problemen gehad met opstarten.

 

Maar 1 keer resetten ofstroom er opnieuw op en hij doet het wel altijd, toch waardeloos, heb gewoon in 3 maanden tijd zeker 8 keer 24 uur lang geen lamp aangehad, lekker ding die lumatek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je dat probleem elke keer met opstarten, en met beide lampen tegelijk?

 

Kun je de VSA's direct aansluiten? even zonder de tijdklok en relais ertussen.

 

als deze dan wel opstart lijkt het dat het in je schakeling ervoor zit. maar als de opstart dan nog slecht gaat weet je in elk geval in welke hoek je het zoeken moet.

 

Grtz,

Dj

Share this post


Link to post
Share on other sites

het ligt vaak eerder aan de gebruiker dan aan de EVSA :o

 

Check ALLE aansluitingen en vermijdt te lange aansluitdraden tussen je tsp kap en je lumatek.

 

zet de lumatek gewoon op 100% en als de lampen dan nog niet opstarten dan pas 1x op dat witte knopje (als dat er nog opzit) drukken en dan zouden de lampen aan moeten springen.

 

niet?

 

druk een keer op de reset (zijkant davin) van je relais

 

niet?

 

check of de bulb niet te strak of te los in de fitting zit

 

niet?

 

terug naar de GS en daar na laten gaan (met andere lamp of wat dan ook) wat er mis is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier ook gehad met een B.A.L Evsa, je hoorde hem de hele tijd herstarten maar het licht ging niet aan..

Zonder wat gedaan te hebben doet die het nu wel, dus om nu te zeggen dat het aan de gebruiker ligt??

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen.

 

 

@Zap: Daar ben ik dus ook bang voor dat ik dagen licht ga missen omdat die dingen niet gewoon aangaan.

 

 

Check ALLE aansluitingen en vermijdt te lange aansluitdraden tussen je tsp kap en je lumatek.

 

Check!

 

zet de lumatek gewoon op 100% en als de lampen dan nog niet opstarten dan pas 1x op dat witte knopje (als dat er nog opzit) drukken en dan zouden de lampen aan moeten springen.

 

zoals het vanmorgen ging: ik heb ze zowel op 75% als 100% geprobeerd te starten en het hielp niet. dat witte knopje druk je daarop als er al stroom opstaat of reset je die dingen en zet je er dan stroom op?

welke van de 2 ook goed is ik heb beide geprobeerd. uiteindelijk sprongen ze aan toen ik iets goed had gedaan met dat witte knopje maar wat weet ik niet. gisteren sprongen ze ook aan na wat gerommel met dat knopje maar vanmorgen starten ze weer niet. ik wil niet elke dag handmatig starten :o

 

druk een keer op de reset (zijkant davin) van je relais

 

Dit heb ik herhaaldelijk gedaan ik heb ook andere apparaten op de klok aangesloten en die deden het gewoon dus hij gaf ook stroom.

 

check of de bulb niet te strak of te los in de fitting zit

 

ga ik doen morgen weet ik of het een verschil maakt met de koude start.

 

Ik vind het maar een raar gebeuren want dit is week 2 op de dag en ik heb nu 4 dagen problemen

Share this post


Link to post
Share on other sites

kwas nog wat vergeten wat bij mijn combi ook voorgekomen is (check mijn topics uit 2009 maar :bier )

 

kleur draden OVERAL goed op elkaar, heb je de stekkers wel eens omgedraaid/gemarkeerd welke kleur draad aan welke kantzit (ook in je contact in de muur) ? Zo alles na lopen en dat witte knopje gebruik je als alles aan staat en de lampen niet opstarten

 

soms deed ie het bij mij niet na 1 maar pas na 3x drukken maar dat was voordat ik alles nagelopen had en ontdekte dat ik ergens een stekker "andersom" qua L-L N-N had zitten, dat aangepast en njente problemo meer en ik had ook de davin los liggen omdat ik dacht dat het aan de klok lag etc etc.

 

de EVSA is beveiligd: wees blij dat ie het niet doet ipv anders :o

 

die lumatek heb ik niet meer maar de nieuwe eigenaar heb ik niet teruggehoord over niet werken of wat dan ook waar ik wel ff bang voor was toen ik hem weg deed, heb nu 2x 600 :D

 

kan.. ook nog je combi philips/lumatek zijn maar die komt niet heel vaak voor: kun je een andere lamp (desnoods 250w) ergens (sylvania ofzo) regelen?

kun je dat ook uit gaan sluiten en wat dj broertje al zei: gewoon een keer in stopcontact zelf zonder relais, met een evsa wel te doen met een magnetische.. euhm liever niet :whip:

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik heb een beetje gerommeld met die knopjes op de evsa en de tijdklok (wat is dit eigenlijk?)

maar vandaag starten ze pas na zeker 10 keer opnieuw de stroom erop te hebben gezet en dan nadat ik eigenlijk niets nieuws heb geprobeerd. het enige wat ik doe is stroom eraf op die knopjes drukken en stroom erop en met mazzel slaan ze een keer aan......snap jij het nog?

:o deze is een nominatie waard. Het helpt best wel als je weet waar je mee bezig bent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen.

 

 

Dat is het nou juist. Ik heb al zo vaak alles aangesloten dat klopt gewoon. het heeft anderhalve week gewoon stabiel gedraaid.alle stekkers en draden alles zit gewoon goed. het technische stuk snap ik wel. dus waarom als alles verder goed is aangesloten gaan mijn lampen niet branden. ik ben echt geen noob ofzo ik heb alleen voor het eerst deze evsa's en ik snap niet waarom ze niet gewoon doen wat je zou verwachten. ik heb de evsa ook direct ingeplugd en toen werkte die ook niet.

 

is er iemand met een beetje technische blik?

Share this post


Link to post
Share on other sites
het technische stuk snap ik wel.

 

Oh ja? Weet je nu al waar de knopjes voor zijn?

 

Dat witte knopje is een thermische zekering en als je geen dim schakelaar hebt maar slechts een 1/0 knopje dan is 1 de superlumens stand en 0 de 100% stand.

 

zoals het vanmorgen ging: ik heb ze zowel op 75% als 100% geprobeerd te starten en het hielp niet. dat witte knopje druk je daarop als er al stroom opstaat of reset je die dingen en zet je er dan stroom op?

welke van de 2 ook goed is ik heb beide geprobeerd. uiteindelijk sprongen ze aan toen ik iets goed had gedaan met dat witte knopje maar wat weet ik niet. gisteren sprongen ze ook aan na wat gerommel met dat knopje maar vanmorgen starten ze weer niet. ik wil niet elke dag handmatig starten

 

- Stekker eruit trekken, 30 seconden wachten, in een gewoon stopcontact stoppen. Gaat de lamp aan? -> eerst klok instelling nakijken (schakelaar op timer) dan schakelkast nameten

- Gaat de lamp niet aan? Bekabeling nakijken, lamp controleren, voltage lichtnet meten

 

Een foto van die draden spaghetti maakt het er niet beter op.

dat klinkt niet echt hoopvol voor de veiligheid en het fouten zoeken.

 

Heb je de snoer naar de lamp opgerold of zo? Dat geeft ook fijne storing, je maakt dan een spoel die tegenwerkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had ook een lumatec die soms gewoon helemaal niet opstarten. Als ik dan de stroom er af haalde en weer aan zetten ging die wel aan :o Dat heeft die een poosje gedaan en sinds kort doet die het helemaal niet meer want er zat ineens volle sluiting in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

probeer een keer een gewoone tijdklok kijk is of ie het dan doet

vermoed dat je davin kastje stuk is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je nu eens met rust in je kont en niet met het probleem in je hoofd stap voor stap het gehele systeem los maakt.

Misschien ben je het dan al tegen gekomen !!!

 

Sluit dan op een technisch verantwoorde manier en met een goed overzicht in het geheel de gehele situatie met zo kort mogelijke kabels aan. ( Liever een dikke kabel dan een dunne ).

Denk niet na waar het wel eens in zou kunnen zitten maar loop alles logisch na.

Als je zeker bent van je nieuwe aansluiting test je of het probleem opgelost is.

 

Is dat niet zo kun je bepaalde punten met een Multi meter onderzoeken op mogelijke storingen.

Ben je niet zeker van de techniek houd het dan simpel en wissel het gedeelte waarvan je vermoed dat het niet goed werkt.

Een voorbeeld : haal de tijd klok die je nu gebruikt er tijdelijk tussen uit.

Je schrijft : ik heb de evsa ook direct ingeplugd en toen werkte die ook niet.

Meet dan op de ingaande en uitgaande punten van de evsa.

Hiermee vereenvoudig je het systeem en word het makkelijker zoeken.

 

Niet gaan staan stampvoeten maar logisch te werk gaan, dan kun je wel eens versteld staan hoe snel je achter het probleem komt.

 

Nogmaals : Begin hier mee en niet ja maar; Sluit op een technisch verantwoorde manier en met een goed overzicht het gehele systeem opnieuw aan, anders is het mogelijk dat het nog heeeeeel lang zoeken word.

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat is het nou juist. Ik heb al zo vaak alles aangesloten dat klopt gewoon. het heeft anderhalve week gewoon stabiel gedraaid.

 

ik heb de evsa ook direct ingeplugd en toen werkte die ook niet.

 

volg je ff niet?

 

je weet wel heel zeker wat je allemaal aan het doen bent?

 

haal ALLES los en sluit opnieuw aan en laat harde kern kabels achterwege

 

scheelt je flink voor ja met de korte achternaam staan als bleek dat je toch (ik stond ook op punt terug te gaan met mijn Davin kassie toen wat het dus helemaal niet bleek te zijn)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even testen zonder klok is een goed idee.

Als ze het alletwee hebben zal het eerder de klok als de ballast zijn.

Als het toch de ballasten zijn zou ik voor de garantie gaan.(3 jaar)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even aan al die aan het klokje twijfelen, goed lezen die heb ik getest en hij werkt.

 

voor de rest hier zijn foto's

 

vanmorgen sprongen de lampen gewoon zoals het hoort aan. het enige dat ik verandert heb is dat ik de lampen een beetje losser heb gedraaid. die tip kreeg ik en die zaten idd aardig stevig vast nu zitten ze ook stevig maar beter.

 

alles is gewoon goed aangesloten. Dat witte vsa is niet aangesloten dus die slang zit daar goed. en ook een paar foto's van de kast om een indruk te geven

 

die filter is idd klein voor wie dat zou willen opmerken en ik heb al een 2e.

 

dit is dag 15 vandaag krijgen ze 12 uur op 75% temp 28 lv 66%

 

voor de duidelijkheid: in het zwarte stekkerdoosje tussen de evsa's zitten de fan's van de top shields en de afzuiger en het zdoosje zelf zit in de tijdklok onderin. het witte contactdoosje is verbonden met het witte stekkertje onderaan en de davin is de groene

 

gallery_20942_12443_2210301.jpg

 

gallery_20942_12443_612418.jpg

 

gallery_20942_12443_4163667.jpg

Edited by Dionysius

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb. Maar dat je de lampen op vol vermogen moet starten. Dimmen mag pas als de lampen opgewarmd zijn (na een kwartier). Dus misschien zijn je peren niet meer goed.

Heb je geen handleiding bij die Lumateks?

Ik heb zelf 2 x Lumatek 600W, een handleiding zit er niet bij en op internet wordt je ook niet wijzer. Lumatek is een ramp wat dat betreft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Dionysius

 

Mooi dat je er achter bent waardoor het opstarten niet altijd lukte.

 

Ik heb een opmerking over de laatste foto betreffende de hoogte van de Topshield ten opzichte van de planten.

 

Dat de reflector in de eerste weken kort op de planten staat is echt super.

Als de planten in de bloei staan let er op dat je iets meer afstand aanhoud dan op de foto.

 

Let er op dat je een minimale afstand aanhoud van 5 cm tussen de planten en de Topshield.

Deze afstand is een gemiddelde hoogte van alle planten tot de Topshield.

Niet alleen de plant die onder de Topshield zelf staat.

 

Links en rechts aan de buitenkant zie ik twee planten denkbeeldig in hoogte de lamp raken.

Aan het blad meen ik te zien dat de reflector iets te laag hangt.

Hang de kap op tijd iets hoger !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ Dionysius

 

Mooi dat je er achter bent waardoor het opstarten niet altijd lukte.

 

Ik heb een opmerking over de laatste foto betreffende de hoogte van de Topshield ten opzichte van de planten.

 

Dat de reflector in de eerste weken kort op de planten staat is echt super.

Als de planten in de bloei staan let er op dat je iets meer afstand aanhoud dan op de foto.

 

Let er op dat je een minimale afstand aanhoud van 5 cm tussen de planten en de Topshield.

Deze afstand is een gemiddelde hoogte van alle planten tot de Topshield.

Niet alleen de plant die onder de Topshield zelf staat.

 

Links en rechts aan de buitenkant zie ik twee planten denkbeeldig in hoogte de lamp raken.

Aan het blad meen ik te zien dat de reflector iets te laag hangt.

Hang de kap op tijd iets hoger !!!

 

Will do! bedankt voor de tip!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...