Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

MRT

alternatief Tensiometers

Recommended Posts

Goede middag groene vingers...

 

ff een korte vraag tussendoor... Ik heb pas de fin middelen om na deze ronde 12 tensio meters te kopen...

 

ik werk voor de eerste keer met 65 liter bakken...

 

Weet iemand hoe ik kan checken of de potten nog nat zijn? Heb het gevoel dat de bakken voor 75% droog zijn en dat de onderste 25% (klets) nat is....

 

Ik heb nu een bamboe stok voorzichtig in een hok tot d3e bodem gedrukt en gekeken of-ie vochtig was bij het eruit halen... Dit is misschien wel een goede graag meter als we cake bakken.... Maar da doen we nu ff niet.

 

Iemand een idee hoe ik makkelijk, betrouwbaar en goedkoop :) kan nagaan of de bakken vocht nodig hebben of niet..

 

(behalve het goed kijken naar de meiden?)

 

alvast bedankt.

 

Gr.

Mr.T

Share this post


Link to post
Share on other sites

blijft altijd een beetje lastig onderwerp.

 

je kunt er nu natuurlijk vast 1 of 2 kopen, en dan die vast gebruiken.

als je allemaal dezelfde maat potten hebt, ku je de pot(ten) met de tensio gebruiken als meetpunt. de andere potten zouden dan ongeveer hetzelfde moeten wegen.

 

al zou dat niet heel makkelijk gaan met 65 Literbakken.

 

maar zitten er wel gaten onderin de poten/bakken, dan zou het ondersteel deel wellicht niet heel kletsnat moeten staan.

 

en het meten van de vocht met bamboe lijkt me niet erg makkelijk, daar zou je beter een blank houten iets voor kunnen gebruiken. volgens mij trekt er in bamboe geen of bijna geen vocht.

 

anders wat kleine gaatjes aan de zijkant in de bakken boren op verschillend hoogtes, zodat je vanaf de zijkant wat kunt voelen.

 

succes ermee

 

Gtz,

Dj

Share this post


Link to post
Share on other sites
blijft altijd een beetje lastig onderwerp.

je kunt er nu natuurlijk vast 1 of 2 kopen, succes ermee

Gtz,

Dj

 

Zonder meeting idd heel lastig.

Maar Dj geeft al aan,koop dr vast 2 en zet deze bij de grootste en kleinste dames.

Geef deze dames eerst,kijk wat ze nodig hebben en ga dan met de rest er tussen zitten :)

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanks guys..!!

 

ga der strax idd 2 bestellen.... iniedergeval 2 meetpunten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt natuurlijk in 1 pot ook aan de zijkant een gat maken en de tensio daar schuin in de pot steken. Een andere gewoon boven in de grond en dan kun je mooi het verschil zien tussen boven en onder.

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

slim :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou met grotere potten de vulling van de pot anders doen.

Bij een grote pot komt er meer druk op de onderste laag.

Daardoor zal deze kompakter zijn en minder zuurstof/lucht bij de wortels laten.

Dit zal resulteren in een stagnerende groei en problemen met watergeven.

Voor een goed waterregime zal het water in de pot gelijkmatig verdeeld moeten zijn.

De onderste 30% van de pot zou ik vullen met een mix van 1/3 gepofte kleikorrels 1/3 gebufferde cocos 1/3 potgrond

De bovenste 70% zou ik vullen met een mix van 1/4 cocos 1/4 gepofte kleikorrels 1/2 potgrond.

Op deze manier vullen van grote potten kan een hoop last schelen.

Ook een Smartpot gebruiken kan schelen.

Doordat de pot ademt komt er meer lucht in de pot en zal hij vlugger zijn water verbruiken waardoor je vaker watergiften kan doe en daardoor meer voeding in de plant krijgen.

 

Ik hoop dat je wat aan de info hebt. :)

 

Greetz

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok thanx doc.

 

Ik ga me er in verdiepen, voor de volgende ronde!!

 

dank voor deze info... zeer nuttig!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is ook altijd handig om bijna op de bodem een gat te hebben waar je kunt voelen met je vinger hoe nat de aarde is.

 

 

Gr

 

Jtje

Share this post


Link to post
Share on other sites

as ook een goeie ja :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

65 liter is niet zo heel erg groot nog hoor :huh: - maar met potgrond moet je wel goed opletten dat je de onderste laag niet plat drukt. Turf moet je luchtig gebruiken, niet te veel aandrukken. Om het onderin ook luchtig te houden kun je in grote potten ook gewoon wat kleikorrels gooien, maar een beetje kokos daarbij is ook wel lekker. Ik heb een proef gedaan met 90 liter kuipen en 60/40 (kleikorrels/kokos) onderin en dat bevalt tot nu toe erg goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik de tensiovinger, uiterst goedkoop en gratis beschikbaar in hoeveelheden van 10 stuks per persoon. Volledig waterbestendig, met handige verbindingsstrategie waardoor laten vallen praktisch onmogelijk wordt. Garantie, geen, maar gaat doorgaans een leven lang mee. Nu ook beschikbaar in uw huidskleur!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een tensio is toch echt wel een aanrader. Ik geef ongeveer twee derde minder water sinds ik er heb en de vingers van de bladeren wijzen steeds 45 graden naar boven nu.

 

Dat is toch een pak moeilijker met de vinger, zeker als je weinig ervaring hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gooi altijd een laag hydrokorrels onderin, draineert prima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...