Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Pierre Paf

Back up systeem voor je afzuiging

Recommended Posts

Dat is inderdaad en goed idee :D

 

Spreek ook uit ervaring hoor! Absoluut een afrader als je thuis komt en je ruikt halverwege de lift je bloeiende planten ;)

 

Nog een tip uit de handleiding van de Back-Up :)

 

Voor optimale veiligheid en bescherming van uw gewas is het verstandig ervoor te zorgen dat bij een

onderbreking van de stroom naar het normale ventilatiesysteem de groeilampen ook uit zijn/gaan.

Sluit daarom zowel de Back-Up als ook de voeding van het relais dat de lampen schakelt aan op

dezelfde groep/zekering/stop als de ventilatie

 

 

salu2

Pierre Paf

:P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sluit daarom zowel de Back-Up als ook de voeding van het relais dat de lampen schakelt aan op

dezelfde groep/zekering/stop als de ventilatie

 

Wordt lastig met 380volt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even over die accu. Een startaccu is niet geschikt om vaak te laden/ontladen. Hij levert idd voor een korte periode veel stroom en kan geladen worden met een dynamo of acculader. Een traktiebatterij kan dit wel maar kan weer niet geladen worden door een dynamo of een gewone acculader. Er bestaan speciale laders voor (denk aan elektrische heftrucks enzo) Een semi-traktiebatterij zit eigenlijk een beetje tussen die 2 in. Deze kan geladen worden met een dynamo of acculader en kan beter tegen laden/ontladen dan een startaccu en minder dan een traktieaccu. (denk aan boten/campers)

 

Een batterij mag je maar voor 80% ontladen, ga je lager, dan krijg je problemen. dus niet lager dan 1,6volt/cel.

 

Dus niet elke loodaccu is geschikt voor elk doel.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bbb

het gaat om het principe dat als je normale ventilatie groep eruit knalt je lampen ook uit gaan om ze tegen oplopende temperaturen te beschermen. En dan schakelt de noodvoorziening in :P

Of kan dat niet met 380V ?

 

@racker

Dit schijnen de nieuwe generatie loodaccu´s te zijn, die zowel tegen overladen als ontladen zijn beschermd :)

 

- The one-way valve allow gases to escape, avoiding excessive pressure build-up in the case of

accidentally overcharge.

- Deep Discharge Recovery

 

 

salu2

Pierre Paf

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ach en met een beetje electronica kun je dat ook nog allemaal beveiligen. Ga het maar eens ontwikkelen, dusdanig dat het die ene keer dat je het nodig hebt ook daadwerkelijk werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

die tip uit de handleiding zit niet in het back-up kastje hoor, moet je zelf regelen indien gewenst :P

 

 

salu2

Pierre Paf

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
@racker

Dit schijnen de nieuwe generatie loodaccu´s te zijn, die zowel tegen overladen als ontladen zijn beschermd ;)

 

- The one-way valve allow gases to escape, avoiding excessive pressure build-up in the case of

accidentally overcharge.

- Deep Discharge Recovery

 

Marketing prietpraat. Laat hem maar een paar x leeglopen tot 0 volt en je kan m na halfjaar weggooien. Bij overladen verlies je hoe dan ook ook water. Er zitten wel klepjes en toestanden tussen maar je verliest toch water. Het zuur blijft dan achter en bijvullen gaat dan meestal niet meer.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een startaccu is niet geschikt om vaak te laden/ontladen.

Het is ook niet de bedoeling dat de stroom er elke dag mee uitscheid ;)

 

Een gel accu (zoals in boten staan) is een prima optie om een keer de stroomuitval te moeten opvangen.

Op een simpele lader met druppel lading, gaat de accu meerdere jaren mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even snel gekeken op internet, zal dus ongetwijfeld goedkoper/beter kunnen

 

Jabsco ventilator model 36740

Volt: 12 V

Ampere: 7.0 A

Capaciteit: 4.2 m3/min

Diameter slang: 75 mm

 

150,-

------------------------

 

Victron Gel Accu 12v/60ah

De Gel-accu heeft een iets hogere interne weerstand

maar gaan langer mee: 600 cycli bij 50% ontladingen

en tot circa 12 jaar levensduur.

 

150,-

-------------------------

 

Blue Power acculader GX12/7 Ip20

Voltage : 12 Vdc

Ingangsspanningsbereik : 90-265 VAC

Laadstroom : 7 A

Minimum accucapaciteit : 24 Ah

 

geavanceerde 4-traps laadkarakteristiek zoals in de

Multi-series. Hierdoor is deze lader bij uitstek geschikt

als onderhoudslader of zelfs als voeding.

 

95,-

Share this post


Link to post
Share on other sites

weet niet hoe lang deze accu het vol houdt maar hij neemt wel je gewone afzuiging over meen ik te lezen, klik

Share this post


Link to post
Share on other sites

even een idee'tje ......

Accu (na de winter op de sloop) kost wat minder, is geen (semi) tractiebatterij, maar voor de prijsverschil kun je 'm gewoon weggooien bij de gemeentewerf na een wat grotere stroomstoring)

Druppellader vanaf 70 euro

Ventilator van de sloop (incourant model) paar tientjes,

Finder relais (3 wisselcontacten ) 15 euro

Knutselen paar uurtjes (klepje in je uitblaas niet vergeten)

 

Zou toch voor onder de 200 euro te maken moeten zijn?

 

Overigens goeie tip van die accu site, ik zoek net een semi-tractie voor m'n standkachel, thnx

Chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@racker

Kan zijn...ieder bedrijf wil verkopen! Zal distributeur es aan de tand voelen ;)

Maar zo´n batterij schrijf je wel over een paar jaar af met (hopelijk ;) )weinig gebruik

 

@BBB

bedankt voor het boodschappenlijstje ga een zien of de kerstman dit op voorraad heeft :D

 

@chassie cannabizznis

let a.u.b. goed op dat je een semi-tractie accu hebt, anders heb je er echt weinig aan :)

 

 

salu2

Pierre Paf

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeft niet perse pierre. Als je niet zo vaak een stroomstoring hebt kun je een gewone startaccu gebruiken. Je moet 'm alleen wegmikken als ie eens te diep ontladen is. Als je veel power nodig hebt denk dan aan een echte tractie accu, bijvoorbeeld van cellen van een heftruk, of een accu van een scootmobiel.

Ik houd van goedkoop en goed werkend, pierre ;)

 

Chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normale "flinke" accu werkt prima! Gewoon test draaien met een volle nieuwe accu een uur of zo. Lader niet aangesloten. Spanning in dit uur per 5 minuten even meten en noteren, zodat je een mooie referentie krijgt om de staat van je accu te kunnen beoordelen. Deze procedure een keer per half jaar of jaar herhalen. Wijken je waardes te erg af en zakt je spanning te snel, koop je voor een paar 10-tjes een nieuwe accu.

Een beetje accu houd het al snel een paar jaar uit(als het goed is wordt die nooit gebruikt). Omdat de accu zo weinig gebruikt wordt is het wel van belang een lader gebruiken die je accu in conditie houd en hem dus ook wel eens een stukje ontlaad.

 

Als ik verder als voorbeeld die 7A 12v jabsco ventilator neem. Die trekt dus 7A. Als ik een zware personenauto accu neem van b.v. 100ah zou die theoretisch al meer als 14 uur kunnen draaien. Laten we daar 50% van nemen ivm met de terug lopende spanning en andere verliezen. Dat is nog steeds 7 uur op een relatief lichte accu!

 

Gegroet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten eerste weet je niet hoevaak je stroomstoring zal krijgen, altijd weer een verrassing :lol:

Er is volgens mij genoeg redenen gegeven waarom welke accu en dat zal ieder wel voor zichzelf bepalen

Ben wel eens een hele dag van huis en heb al eens langdurig stroomstoring meegemaakt met stankoverlast, geen pretje...

 

Heb accu, filter en afzuiger al in huis...nu de UPS nog ;)

 

 

salu2

Pierre Paf

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een wat ouder topic, maar ik overweeg toch echt om zo´n back up te maken.

Vandaar dat ik er wat dieper op in wil gaan.

Uiteraard zal ik een verslag maken "als" ik het/hem ga bouwen.

 

1. Het basis idee: 1 Backup unit voor 2 Mammoth tenten

2. De backup moet het +- 8uur kunnen uithouden.

 

In princiepe hebben we volgens mij niet zoveel nodig:

 

1. Afzuiger

2. Lader

3. Relais

4. Omvormer

5. Accu

 

Er zijn voor mij echter een paar onzekerheden/twijfelgevallen

 

1. Afzuiger,........absoluut een slak,.......maar wat voor capaciteit voor 2 tenten (2x 30cm inlaat per tent beschikbaar)

2. Dit zal een druppel/onderhoudslader worden, aangezien de accu nagenoeg nooit ontladen zal worden.

3. Relais is simpel, NC.....stroom uitval, is omvormer aan.

4. Welke capaciteit (is uiteraard afhankelijk van de capaciteit van de afzuiger) en zou dit een zgn. "zuivere sinus" of "blokvorm" omvormer moeten zijn (maw. zou een blokvorm sinus de afzuiger laten brommen oid??)

5. Gel accu/onderhouds arm/ Ampere ??? afhankelijk van hoelang de backup het moet uithouden.

 

Kom maar met jullie input B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het niet makkelijker om gewoon zo'n ding te kopen?? B)

Of denk je dat je het veel goedkoper kan.

 

Ik zou hem kopen.

Maar ik ben lui._lazy__by_GibbyGibson.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
Is het niet makkelijker om gewoon zo'n ding te kopen??

Ja B)

 

Of denk je dat je het veel goedkoper kan.

Dat weet ik wel zeker ;)

 

Die je kan kopen kost zonder slang en filter, 400m3 899,- :)

 

Lijkt me niet voldoende voor 2 tenten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ backup zal je wel een accu nodig hebben in de 600-800ah?

 

Dat lijkt me het duurste...

 

Denk dat je een backup systeem moet bouwen voor 24 uur langer zit je niet zonder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ backup zal je wel een accu nodig hebben in de 600-800ah?

 

Dat is in dit stadium is helemaal nog niet te bepalen hoeveel accucapaciteit nodig is.

Dat is uiteraard afhankelijk van de grote van de afzuiger.

 

In de praktijk zal een stroomstoring binnen 8uur (werkdag) zijn opgelost, .....dat moet de backup dus minimaal uithouden.

We kunnen in een later stadium wel zien, hoeveel capaciteit we nodig hebben voor 24uur.

 

 

Ik denken dat we eerst moeten beginnen met:

Hoeveel afzuiging is er per tent minimaal nodig om voldoende onderdruk op te bouwen, om geurlekkage te voorkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het goed begrijp wil je een 2e afzuiging als back-up gebruiken naast je gewone afzuiging? Je wil gewoon wat vacuum voor de stank, het licht brandt immers niet bij een stroomstoring.

 

Ik zou dan toch voor een heel kleine afzuiging gaan ivm de 8uur die je wil overbruggen. 200m3 ofzo?

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het makkelijkst lijkt me om met één slakkenhuis te werken. Bij stroomuitval laat je dat draaien op 120V of zo, voor je onderdruk.

Je kunt ook werken met twéé slakkenhuizen maar dan moet je vlinderkleppen (al dan niet elektrisch) gebruiken om de ene slak af te sluiten als je met de andere afzuigt. Anders zuig je niet je tent vacuüm maar zuig je gewoon door de andere slak.

edit: OK het kan wel maar dan moet je weer met twee koolfilters werken (een grote en een kleine), dat neemt weer ruimte in beslag.

Heb je een link naar dat 899 euroding?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies wat zwemvis zegd zorg dat je inlaat minimaal wordt dan heb je maar een kleine afzuiger nodig

Luchtkanaal kleppen

Succes bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Racker, helemaal juist, jij snapt precies de bedoeling,....van waar schat jij 200m3 ??

 

@Zwemvis in het begin van dit topic vind je een link naar dat "899 euro ding",

bovendien denk je veels te complex, en maak je het daardoor onnodig ingewikkeld. B)

Tenten worden dmv. een broekstuk aan 1 afzuiger verbonden.

 

Blijft nog steeds de vraag:

 

Hoeveel afzuiging is er per tent minimaal nodig om voldoende onderdruk op te bouwen, om geurlekkage te voorkomen.

 

100m3, 200m3 1000m3 ???, wie het weet mag het zeggen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...