Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

rokertje

voedingsgebrek, maar geen budget voor voedingsmiddelen

Recommended Posts

Guest elmanito

:yummy: Lowbudget als je geen maerl bij de hand hebt, dan zijn eierschalen de eerste beste oplossing ervoor lijkt me.Ik neem dat je toch een eitje lust, tenzij je veganist bent, dan neem je gewoon dolomiet.:P

 

Namaste ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus eierschalen, beenderen en of schelpen, roosteren tot ze zwart beginnen te zien.

Zo krijg je de fosfor.

 

Dit in wijnazijn zetten, de donkere, en op laten lossen.

 

Zeven, verdunnen 1/500 of 1/1000 met regenwater, en sproeien, onder en bovenkant blad.

 

Sproeien in de ochtend of avond ivm huidmondjes die dan open staan.

 

Helpt bloeiende planten en tegen schimmels.

 

Right?! :yummy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan ga ik inderdaad voor de dolomiet. Heb ik staan en is al helemaal fijn. Geen zin om twee bladen eieren op te eten voor wat mest. ;)

 

Right Dylan,

 

gebruik echter liever iets anders dan die schalen joh Moet je 140 eieren eten voor de schalen en dat is duurder dan een zakkie kalk. :yummy:

 

Leuk, kan ik zo de keuken in.... mest brouwen. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik mix mijn eigen groeimedium en voor de kalk gebruik ik kattebakgrit, klink stom maar werkt goed houd ook je vochthuishouding beter op peil..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
De houtkorrels natuurlijk? ;)

Nee, bentoniet zal die bedoelen. :P

 

Namaste :yummy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij maakt geconcentreerde gier door bepaalde plantensoorten een anaerobe (zonder toevoeging van frisse lucht) fermentatie te ondergaan.

 

Gewoon gier maken dus

Share this post


Link to post
Share on other sites

een vraagje over npk verhoudingen:

Op een verpakking staat NPK 4-3-2, dus dat betekent 4% van de inhoud is stikstof , 3% is fosfor en 2% is kalium .

Maar zijn de aangegeven percentages over de droge voedingsmassa (dus exclusief watergehalte) of over het nat gewicht van de voeding (dus inclusief het watergehalte)?

De verwarring zit meer in het feit dat er 2 soorten voeding bestaat, droog/vast en vloeibaar. Dus is het gewicht van het water meeberekent in de percentages?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Ff bellen naar het bedrijf B)

 

Te koop in Surinaamse supermarkt voor euro 1.95 per pot a 380 g.:(

 

533569b.jpg

 

Namaste :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
een vraagje over npk verhoudingen:

Op een verpakking staat NPK 4-3-2, dus dat betekent 4% van de inhoud is stikstof , 3% is fosfor en 2% is kalium .

Maar zijn de aangegeven percentages over de droge voedingsmassa (dus exclusief watergehalte) of over het nat gewicht van de voeding (dus inclusief het watergehalte)?

De verwarring zit meer in het feit dat er 2 soorten voeding bestaat, droog/vast en vloeibaar. Dus is het gewicht van het water meeberekent in de percentages?

 

 

het lijkt me wel. Waarom zou het er anders bij in zitten? De percentages zijn `van de inhoud van het pak`.

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Jij ook de beste wensen.Was gedeeltelijk wel aan het werk, maar heb ook de nodige lol kunnen beleven. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een prachtig topic!

 

Zelf werk ik het liefst samen met de natuur en maak gebruik van de lessen die we van de natuur kunnen leren.

vlinderbloemigeZo is de gehele vlinderbloemige familie een interessante planten groep. Ze hebben de mogelijkheid om stikstof uit de lucht te binden (i.s.m. micro-organisme). Wanneer je de vlinderbloemige afknipt stoten ze automatisch een deel van hun wortels af. Je kan hier bijvoorbeeld luzerne of klaver voor gebruiken, beide vlinderbloemige. Dit kan ook goed gebruikt worden voor buitenteelt. Zaait vroeg in het jaar wat vlinderbloemige waar je wilt gaan kweken. Je kan de zaden zelf in het wild verzamelen als je geen geld (over) hebt voor zaden.

 

composthoopNatuurlijk is een composthoop bruikbaar en goedkoop. Eigen compost is prachtig spul en dan vooral die van mestpieren, (Eisenia fetida en andrei). Je hoeft er weinig aan te doen want de pieren vreten zich een weg door de hoop. Zo werken ze de hoop voor je om. Zelf omscheppen is onnodig. Gooi je groente afval op een flinke hoop en doe er wat paardenmest bij. Daar zitten zeker mestpieren in of de eitjes ervan. Vraag wel even na of de paarden niet pasgelden zijn ontwormt. Op die manier gaan de wormen aan de gang met de compost en heb je vrij snel mooie compost. Je kan ook gewone compost zelf maken, kost wat meer tijd want nu met je de hoop zelf omwerken.

 

Urine, is zeker bruikbaar. Ik zou het eerst op de composthoop gooi voordat je het gebruikt. Al geef ik mijn kamerplanten ook vaak verdunde urine met water, geen luchtjes niks en mooie groene planten.

 

Mensenmest, is ook goed te gebruiken. Zogenaamde humanure. Laat het een maand of 6 op een hoop liggen (hier komen zeker wat reacties op :lol: ) of gebruik gewoon een composttoilet. Ik weet dat het vaak gebruikt wordt rond fruitbomen. Er is namelijk het gevaar dat er bijvoorbeeld lintworm (is al in geen tijden bij de mens in NL voorgekomen) op lagere gewassen komt/opspat bij regen. Dit alleen als die persoon waarvan de mest is al besmet was met lintworm uiteraard.

 

plantengier Er waren al wat planten aangehaald om gier van te maken dus als dit dubbel is excuus,

Smeerwortel gier, is milder dan brandnetel en ruikt ook minder sterk. Je kan het mengen met brandnetel om de snelle werking van de netel en de langere werking van de smeerwortel optimaal te benutten. Gooi er wat bladeren van paardenbloem, berenklauw weegbree en duizendblad bij. Dit zijn planten met lange wortels die mineralen uit de diepte naar de bovenste lagen van de aarde brengen. Hun bladeren zitten hier vol mee. Je gebruikt alleen de bladeren dus de planten lopen weer opnieuw uit. Mooi duurzaam systeem. Kunnen je kleinkinderen ook nog duurzame toppen telen.

 

Alles is eigelijk al aanwezig in het bos, een park, je eigen tuin of je pleepot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik nog even mag aanvullen.

 

Hopbellen in je gier en je hebt ook een goede fosforbron.

 

Mensenmest is onbetrouwbaar. Paarden en schapen eten altijd hetzelfde. Mensen zijn te omnivoor voor ons doel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mensenmest is prima te gebruiken denk ik zelf. Als je het maar composteert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...