Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

rokertje

voedingsgebrek, maar geen budget voor voedingsmiddelen

Recommended Posts

Mensenmest, is ook goed te gebruiken. Zogenaamde humanure. Laat het een maand of 6 op een hoop liggen (hier komen zeker wat reacties op :D ) of gebruik gewoon een composttoilet. Ik weet dat het vaak gebruikt wordt rond fruitbomen.

Toen ik een vakantiebaantje in een boomgaard had heb ik inderdaad heel wat afgescheten, vooral in de pruimentijd :lol:. Natuurlijk kan je pies en poep gebruiken, maar wat Mitsz ook zegt: je hebt geen idee van de NPK verhoudingen. Ik hoef ook zeker geen trekje van jou! Koop toch gewoon een fles biologische bloeivoeding. Wat kost dat nou?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ j de Ripper, Wat dat kost? Ligt eraan, ik heb topics gelezen waar mensen 300 planten buitenshuis zetten. Dan heb je een aardig bekkie mest nodig lijkt me.

En ja, pruimentijd en wat dacht je van kersen, man, man. Maare je schijt ook niet bovenop die plant he. Composteren die handel. Wat er overblijft is grond,compost,aarde,zwart goud.

 

NPK van urine is 10:1:4 das een flink hogere N ratio als menig minerale voedingsstof.

 

NPK van mensenmest is 6:4:2

 

Best aardig dacht ik zo. Goed de gedachten is vreemd, maar zeker aan te wennen. Veel mensen doen het en op die manier sluit je een mooie kringloop. Nu wordt alles in zee gedumpt alsof het normaal is. Alsof het afval is,.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahaha jij mag toch lekker je weedjes houden hoor als je der mensen schijt in draait wat een viezert ben je dan wel niet :D :)

ga helemaal plat hier achter me laptop ,

 

is diaree dezelfde npk als harde mensenpoep ? ;) ;) ;) :D

 

ga even naar de dokter als je mensenpoep gebruikt om je grondje te verbetere :) B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
NPK van urine is 10:1:4 das een flink hogere N ratio als menig minerale voedingsstof.

 

Is dat dan verdunt, of ochtend-urine, "vers van de tap"?

Na een kratje bier gaat de e.c. snel omlaag, denk ik.

 

Zaden voor-weken in bier schijnt ook goed te gaan trouwens.

Door de mout-extracten en co2.

 

In de film "the world's fastest Indian" urineert de hoofdrolspeler altijd tegen zijn fruitboom.

En aan het eind van de film zijn de vruchten rijp.

 

@SSH: Naar de dokter?

Ik kan neuroloog Jansen Steur aanbevelen:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
B) :) Die waren gepland en voorzien.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Deden ze vroeger als ze het bij je kwamen ophalen begin 20e eeuw waar het dan gebruikt werd in de landbouw, maar wordt tegenwoordig ten zeerste afgeraden volgens GAP-voorschriften & HACCP.

's avonds frikandellen & dan 's ochtends bij je planten deponeren of er een lekkere gier van maken. B) Geeft mij het Franse bloemkool idee.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, daarom gebruiken we nu met z'n alle voedingsstoffen die hun oorsprong vinden in eindige materialen. En ik kan je vertellen, het einde is in zich. Al een tijdje maar we zullen eerst alles op maken, tot de laatst druppel. Dan kunnen we er lekker nog wat centjes aan verdienen. GOED IDEE B) Alleen wat gaan we doen als het op is? Wie weet nog hoe we het vroeger deden en waarom op die manier. Maar ach, rook dr nog 1 en je bent het allemaal vergeten, toch?

 

We zullen denk ik meer in kringlopen moeten gaan werken en daar nu al mee oefenen. Wat werkt en is niet afhankelijk van een grondstof die op kan raken en ons + milieu vergiftigd.

 

Elmanito, is ook zo een grappige mannetje, tozzss

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Je bent nog in het eerste boek van Justus von Liebig blijven steken.Tsja je hebt gelijk dat de elementen langzamerhand opraken, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.Klik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Handje lava dr bij en hoppa, als sneeuw voor de zon verdwijnen alle problems?

 

Had misschien een andere reactie van jouw verwacht twee posts terug. Lees altijd me t plezier jouw commentaar en dacht, die ziet dingen. Maar had die reactie van jouw niet verwacht. Of zit je me gewoon te stangen? B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ mitsz, wat maakt het uit welke ratio's het precies heeft. Grond buffert voedingsstoffen. Die NPK ratio van mensenmest geloof je niet? klik onderaan de pagina. En je hebt gelijk hoor, hier kan variëren. Heb je toch gelijk. Ik had het in het midden genomen en was een andere bron. Mocht je nog wat verder willen lezen erover. Ik beveel het humanure handbook aan. Veel leesplezier.

 

@ canna Ja super. Ben zelf het boek "Geheimen van een vruchtbare bodem" van Erhard Hennig voor de tweede keer aan het lezen. Wat een toeval ben ik laatst weer in begonnen en elmanito begint over gesteentemeel. Boek is hier te krijgen klik B) Nee het nut hiervan is mij vele jaren bekend. Het is een beetje uitzoeken wat voor gesteente je kan gebruikt. Ligt aan het bodemtype.

Maar ik kan beamen dat het te weinig wordt gebruikt en dan vooral in de conventionele landbouw. Want hier op het forum zie ik toch dat mensen hun grondje ermee opwaarderen.

 

@ Elmanito, jij weet net zo goed als ik dat er weinig stikstof enz in die gesteentes zit. Ja, essentiële elementen voor gezonde planten zitten erin voor plant en ook mens. Maar er moet ook bemest worden. Dus zomaar de minerale meststoffen omruilen voor gesteentemeel gaat hem niet worden vrees ik. Ben wel benieuwd hoe jij dat ziet.

Alleen de mest van ons vee gebruiken kan ook niet. Want die moeten ook eten en waar halen we dat vandaan? (even advocaat van de duivel he)

 

Ik zeg sluiten die kringloop. Al composteer je het maar en gooi je het in je boomgaard. Vele malen beter dan te doen alsof het afval is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
@ Elmanito, jij weet net zo goed als ik dat er weinig stikstof enz in die gesteentes zit.

De lucht op aarde bestaat voor ongeveer 78% uit stikstofgas en 21% uit zuurstofgas & wat zit er ook in gesteentemeel molybdeen, klik.Die mensen van de Seer Centre gebruiken verder alleen compost.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nemen jouw planten het zo op uit de lucht? Dan gebruik je zeker weinig grow.

 

 

Edit, molybdeen? Waar halen we dat vandaan en hoe? Dat kost allemaal energie en geld kerel. Dit ging toch over hoe je zonder geld toch die sweet sensi kan fixen. In het articl staat ook iets over grond bacteriën, kijk das mooi spul. Beetje grond uit het park halen en dan die vrij in de grond levende azotobacter's voeden. Das zeker mooi en probeer ik overal zeker te stimuleren evenals mycorrizha.

 

Vind ik een mooie toevoeging van je. Wanneer je dus weinig te besteden hebt. Voedt dan het bodemleven en hou dat in stand, maak het diverser.

 

Compost had ik idd ook aangegeven, is prachtig spul vooral die van wormen denk ik zelf maar werd al door vele andere in dit topic aangegeven dacht ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Edit, molybdeen? Waar halen we dat vandaan en hoe?

Zit al in gesteentemeel zoals ik al eerder schreef. B) , dus je hoeft niet extra toe te voegen.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plus dat het gesteentemeel voorkomt dat je uberhaupt extra stikstof nodig hebt.

 

Lees Hensel er eens op na.

 

Blijf erbij dat mensenmest niet betrouwbaar is door de variëteit in het dieet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, maar gesteentemeel kost centen, Ik weet geen plek waar je het hier in de buurt uit de grond kan halen? Denk dat rivierslib nog het meeste in de buurt komt of niet?

 

Met het gebruik van gesteentemeel zonder stikstof bron wens ik je veel succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gesteentemeel bevat alles maar dan ook alles, zelfs goud!

 

Rivierslib is een kleiachtige compost noem ik het maar, ook zeker niet verkeerd maar dat is eigenlijk iets anders dan gesteentemeel.

Gesteentemeel dient als sporenelementverrijking van je medium. Rivierslib is iets anders, dat is meer voor het behoud van een gelijkmatige waterbalans in je medium en voorkomt snel uitdrogen wat natuurlijk met zich meebrengt dat er ook allerlei goede dingen in zitten zoals uitwerpselen van vissen uit de rivier maar ook vergane waterplanten en dat soort zaken. Een soort voedingsbufferende werking, net als klei.

Voeg aan je rivierslib of aan je klei gesteentemeel toe en dan heb je toch wel een royaal stukje medium verrijking toegepast.

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Als het mee zit kost gesteentemeel met een beetje arbeid 9 eurocent per kilo, anders tussen de 45-73 eurocent per kilo.Nederlands rivierslib is te zwaar vervuild met allerlei chemische klerezooi zoals PCB, Dioxines, zware metalen, PAKs, dode lichamen etc.Zou nog geen paling lusten uit deze wateren lijkeneters ook. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn opa en oma vroeger wisten nog dat men nog buiten de wc had, een put was het eigenlijk.

Om de zoveel tijd werd die leeg geschept en over de grond verdeeld. En dikke aardappelen

groeiden daarop.

 

 

gr, Zappie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Toen aten ze nog eerlijk voedsel, maar ook kon het besmet zijn met ziektes, dus vandaar tegenwoordig onaanvaardbaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tegenwoordig onaanvaardbaar? Het brengt gewoon niks op en we zijn er niet op ingesteld. In de landbouw gaat zoveel geld om en iedere boer zal helemaal uitgeperst worden tot de allerlaatste cent. En wij? Wij willen alles het goedkoopst, toch?

 

 

We waren opzoek naar manieren hoe je kan kweken zonder het gebruik van geld. Dit is een goed voorbeeld van hoe je dat kan doen denk ik.

Wanneer je mensenmest tot compost maakt met voldoende koolstof in de vorm van stro, papier karton, houtsnippers wat mij betreft vloerbedekking krijg je gewoon compost wat hetzelfde is als iedere ander mesthoop. Als het opeens van onszelf is dan mag het niet meer. Maar wel met je blote handen koemestkorrels bij je planten gooien. Het zit allemaal in je kop, in je opvoeding en hoe je tegen dingen aankijkt. Wanneer het van varkens, koeien of kippenstront is dan lijkt het ineens helemaal kosjer. Nog niemand heeft gezegd nou lekker joh, mest bij je planten, dan hoef ik geen trekkie van jouw hoor.

 

Het gaat om het proces. Wanneer je stront belucht krijg je een proces dat heet rijping. De bacteriën en al het andere leven in de hoop groeit uit tot iets moois en gezond. Hieruit ontstaat balans en gezondheid. Als je het in een put gooit zonder lucht krijg je verrotting. Een proces waarbij allerlei kwalijk riekende geuren ontstaan en giftige stoffen worden gemaakt. Bijvoorbeeld cadaverine (lijkengeur), putrescine en waterstofsulfide ontstaan en het wordt er niet vrolijker op. Op dit moment is niet bekend hoe je dat proces terug zou kunnen draaien.

 

Waarom ik denk dat veel mensen bang zijn voor het gebruik van mensenmest is omdat er ooit eens een berg mensen zijn ziek geworden door lintworm. Dat kan zelf de dood tot gevolg hebben en mag dus niet gebeuren. Wanneer je de mest vermengt met genoeg koolstof, 1 op 30 bijvoorbeeld, dan een paar keer omzet wordt hij 60 graden celsius en dood dat alles, ook wormen en hun eitjes.

 

Ik mijn ogen is dat het zwarte goud. Het wordt nog tien keer beter als je daar de urine ook bij composteert. Dit kan je vermengen met ieder ander te composteren materiaal. Dan laten bewerken door wormen, nog beter.

 

Wat een gedoe om een berg shit, excuus, niks. Sterker nog, het kost geen drol.

 

Edit, elmanito, je hebt gelijk man en zo eenvoudig is eerlijk voedsel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...