Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Indicaan

250W HPI / HPS : SSHackzilla in scrog

Recommended Posts

Oké Oké wat een prutswerk zeg :)

 

En nu serieus Smokey :verrygood ziet er allemaal mooi uit Indicaan, gaat nog steeds erg goed en 't lijkt wel dat je de groei redelijk onder controle houd :P

Dat dieven heeft wel weer wat geholpen, moet je kijken wat een ruimte je weer heb.... Allemaal mooie gaten om op te vullen met een paar buigsessies en de ondergelegen topjes krijgen nu ook de kans om boven 't gaas uit te komen.

Gaas zit straks weer lekker vol, ben benieuwd wanneer ze stoppen met groeien.

Groetjes SmokeyB

Share this post


Link to post
Share on other sites

@SmokeyB: Het doet me goed dat je dat even zegt, jij hebt vaker met volle scrogs in kleine kastjes gekweekt dus wat feedback is altijd welkom.

 

 

Bloei dag 16

 

Vandaag niet veel hoeven scroggen, wel weer even zoveel mogelijk blad onder het net geduwd. Dat werkt aardig om het een beetje op gelijke hoogte te houden. Ze groeien nog steeds, al is het niet veel (halve cm/dag). Onder het net is het een dichte wirwar van bladeren. Ik laat het nog lekker zitten, er schijnt nog steeds licht op de folie en er wappert een lekker briesje onder het bladerdek.

 

 

Even iets over de verschillen onderling per plant. De verschillen zijn klein, en waarschijnlijk hebben ze ook te maken met het licht, want heb idee dat rechts meer licht krijgt dan links, (de lumatek reflector hangt wel exact in het midden).

 

SZ#1 (Links): De minst volle plant van de drie. Loopt qua groei ook iets achter op de andere 2, en het blad wordt minder groot dan van de andere 2, evenals de dikte van de stam. Deze plant was als eerste ontkiemd vanuit zaad, en had nu ook als eerste bloeiverschijnselen. Ik dacht v/d week links al her en der wat haartjes te zien, nu zie ik dat bij de andere twee ook langzaam begonnen en is het inmiddels links al een stukje verder en duidelijker zichtbaar.

 

SZ#2 (Midden): Doordat deze plant direct onder de lamp staat, is deze ook het meest gedrongen. De internode's zitten bij deze plant het dichts op elkaar, en heeft de dikste stam van de drie. Opvallend is dat ook de stengels en zijtakken erg dik zijn, wat het scroggen met deze plant niet makkelijk maakt. Ik heb bij deze plant tijdens het scroggen al 3x iets geknakt/gebroken, wat nog niet is gebeurd bij die aan de buitenkant, alsof ze iets soepelere stengel hebben. Plantje is het mooist gelijkmatig gegroeid, waarschijnlijk om diezelfde reden dat ie het dichts onder de lamp staat.

 

SZ#3 (Rechts):SZ#3 is een gevalletje apart. Als laatste ontkiemd, maar al vrij snel de grootste groeier. Dat is ze nog steeds. Deze plant heeft ook de meeste strek tussen de node's, maar heeft enorm veel uitlopers en groeit altijd net even iets sneller/meer dan haar zusjes. Ook de opbouw lijkt iets anders, daar waar #2 duidelijk als een bolletje opgroeide zocht #3 vaak eerder de hoogte op. Ze was ook het eerste met wat kopjes door het net. De bloeiverschijnselen zijn bij deze plant nog het minst duidelijk zichtbaar van de drie. Toch, als ik vooraf een gokje moet wagen, dan heb ik zo'n vermoeden, dat dit de grootste brenger gaat zijn.

 

gallery_22913_8408_938813.png

Alle blad weer onder het net geduwd, zie nog wel wat plekken waar ik heen zou kunnen binden.

 

gallery_22913_8408_1440886.png

Mannen, ik kan echt niet beschrijven het gevoel als die kast opengaat. Het zijn van die dingen waar je vroeger al van droomde, maar wat altijd bij een beetje dromen bleef. Vol spanning draai ik dan de sleutel van de kastdeur open, waarna het licht en de planten je vrolijk toestralen...Er staan gewoon 3 dames in mijn kledingkast, en potverdorie, ze zijn nog mooi ook!

 

Indicaan :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Indicaan,

voor dit gevoel doe ik het ook,

het is het mooiste wat er is.

En de geur tijdens de bloei natuurlijk! :verrygood

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zien er geweldig uit mano!!!

Hoop dat het er bij mij ook zo komt uit te zien.

 

 

groetjes.

peter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat gevoel is zeker lekker

 

 

 

 

Je eigen wietje op een plant

 

in je eigen kastje

 

 

Heerlijk...

 

 

@Torsti

Ik ga toch voor de smaakjes erna en niet voor de geur..

kan nogal doordringend zijn.. :P

 

 

@ Indicaan

een heel mooi hokje vol heb je :verrygood

ben benieuwd hoe het eruit ziet als het vol met toppen zit dat rek :)

 

 

 

grow on

Elmo2007

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit indicaan.

Alleen wat voor voeding geef je ze nu en hoeveel op een liter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeempie, bedankt allemaal voor de toffe reacties mannen!

 

@Torsti: En het wordt nu nog spannender nu die haartjes beginnen te komen, de beginselen van de topjes zijn in de maak!

 

@WickedBio: Thnx man, nu alles nog een tijd lang mooi zien te houden he

 

@Elmo2007: Anders ik wel, en het wordt nog wachten tot half/eind januari om het (verwachte) toppenveld in volle glorie en in herfstkleuren te zien...

 

@ooggetuigen: Dat gaat me dan weer net iets te ver he! Meestal komt er sowieso wel een wietwalmpje van me af, ik ruik het alleen zelf niet meer zo.

 

@Baksteen: Tot nu toe heb ik vrij zuinig gedaan met de voeding, omdat er ook buffertabs in de aardebak zitten. De tabs zijn echter op halve dosis, vandaar na paar weken groei voorzichtig begonnen met minimaal groeivoeding, als aanvulling op de tabs. Nu de planten al 6 weken in de bak staan, en de kracht van de buffertabjes grotendeels aan het afnemen is, wordt deze week de biobizz voeding langzaam ingevoerd. Op de vorige bladzijde staat meer over de voeding en het biobizz schema, en hieronder een schermschot van mn logje wat ik per dag bijhou. Ik hield in dit log eerst ook nog de temperatuur, LV etc bij, maar aangezien dat vrij constant is geloofde ik dat wel en werd het lijstje steeds beknopter. Het ging mij voornaelijk om wanneer klok om, hoe hoog plant, wanneer lamp verwisseld etc, en noteer alleen bijzonderheden en wat ik als voeding geef.

 

gallery_22913_8408_154338.png

 

Bloei dag 17

 

LV: 45-55%

Temp: 20,5-27,5C

Tensio: 100-200mBar

 

gallery_22913_8408_139939.jpg

Onder het scrognet nog wat lage bladeren en scheutjes weggedieft, er was nu plek om de grote fan in de middelste plant recht onder de lamp te hangen.

 

gallery_22913_8408_236440.jpg

De haartjes komen steeds duidelijker in beeld. Met het licht aan is het moeilijk een goede close-up te maken, dus dat volgt v/d week wel keertje als de lamp uit is.

 

Komende dagen weer even goed in de gaten houden hoe de groei en topvorming verloopt. Er begint wel wat aan de plantjes te veranderen nu, minder strek in de donkerperiode en meer ontwikkeling van de topscheutjes in de lichtperiode. Resultaat blijft hetzelfde met een halve cm per dag groei, maar de invulling van die halve cm lijkt nu te veranderen...

 

Groet,

 

Indicaan :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi hoor Indicaan! Die bloemen gaan langzaam maar zeker komen nu.

't Ziet er zeer netjes uit op je scrognet en daaronder ook. Die gaan knallen nu de groei er bijna uit is :wub: (maar dan anders)

 

Dat ge maar met volle teugen moge genieten van je beschermd stukje natuurgebied.

 

Groetjes, Ash

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een blijft een mooi soortje, hij gaat straks heerlijk zoet ruiken Indicaan.

 

Je gaat nog steeds lekker zo te zien, hou ze groen!

 

Gr,

 

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spannend kweekje dit :wub:

Ben benieuwd of je ze kan temmen in die ruimte, ik kijk ieder geval met je mee

Succes

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

heej indicaan ik wip weer ff langs,

je plantjes zien er mooi groen uit,

en het is snel gegaan zeg :wub:

keep it green suc6 ;)

 

grtjss

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ash: Schitterend, dat van dat beschermde natuurgebied houden we erin!

 

@Donnie: De zoetigheid, die ruik ik nu al. Die geur komt momenteel nog uit de mieretietjes van deze pubermeiden, ik kan me voorstelen hoe intens de geur wordt zodra het grote doorhangende jopen van rijpe oude vrouwen zijn.

 

@Sannie: Als jij als doorgewinterde guru het al spannend vind dan kun je je voorstellen hoe die spanning door het lijf van de beginnende Indicaan giert he! Echt tof dat je steeds even meegluurt, ik doe mijn uiterste best ze in toom te houden en er een mooi verslagje van te maken.

 

@Locc: Jep, en ze beginnen zelfs beetje te glimmen de donkergroene, oudere bladeren. Binnenkort weer even foto's zonder licht, dan zijn de kleuren het meest realistisch.

 

 

UPDATE

 

We hebben springstaarten!

 

Tensio stond op 290, dus ik moest hoog nodig wateren en heb er 3L ingegooid. Een litertje van bovenaf, en bij het gieten van het restant aan de onderkant, zag ik her en der wat witte beestjes krioelen.

 

Na een eerste WTF moment ;) gevolgd door een deskundig determinatie onderzoek bleken het overduidelijk om springstaarten te gaan. Onder andere dankzij het topic van Baksteen, weet ik dat dit absoluut geen reden is tot paniek, en zelfs een gunstig teken kan zijn. Ik wilde zo graag een levende broeiende biobak vol bacteries, schimmels en wurmen... mischien horen daar sprngstaarten ook wel gewoon bij. Wat denken jullie?

 

Indicaan :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Indicaan,

als je deze beestjes toch nog kwijt wil,

Neem-Olie werkt. :wub:

Voor de rest veel plezier met de dierentuin!

 

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er super uit eh man! Een voorbeeld voor ons allemaal!! ;-)

Heb je toevallig geen close-ups voor ons?

 

Grtz Jos

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Torsti: Ik ga dit weekend op zoek naar Neem-olie, thnx! Ik zag overigens, dat jouw beste kweek aller tijden, ook bezoek heeft gehad van diezelfde beestjes. Oei wat zeg ik nu!

 

@JosNevejans: Nou er lijkt nu toch echt een probleempje om de hoek kijken!

 

 

Het gaat dus ech een spannend kweekje worden: Na die springstaartjes duikt meteen het volgende probleem erbij op - Bladprobleem!

 

:wub:

 

Sommige verse topscheuten zijn niet meer lichtgroen, maar kleuren geel! Het is alleen bij een paar topjes direct onder de lamp (middelste plant) dus heb even fotootjes geschoten en daarna de scheuten naar beneden gebonden, mocht het iets met het licht te maken hebben dan zitten ze nu tenminste weer stukje lager. Ik denk niet dat ik het in het licht moet zoeken (dan eerder echt brandpuntjes dacht ik?) maar het was wel toevallig dat het de topjes waren die het dichts tegen de lamp aanzaten, dus vandaar meteen platgebonden.

 

Ik ben steeds net te laat om met met donker foto's te maken, jullie moeten het even met deze doen met licht aan. Het kleurverschil is in elk geval duidelijk te zien, die grote bladeren onderaan zijn mooi donkergroen, normale nieuwe scheuten zijn lichtgroen, maar je ziet nu duidelijk te licht geel gekleurde topjes.

 

gallery_22913_8408_51762.jpg

Let op kleurverschillen

 

Ik heb even zitten zoeken, wat ik over gele bladeren in jonge scheuten kan vinden:

 

* N-tekort

* Ijzer tekort

* Ph blokkade

* Medium te nat

* ....?

* .....?

* .......?

 

+ mischien hebben de springstaarten er iets mee te maken, maar dat lijkt me sterk.

 

 

Het N-tekort zou kunnen, maar ziet er dacht ik toch iets anders uit. De plantjes staan dan wel op lightmix, maar heb per plant 2 tabs gehad, en af en toe wat biobizz bijgevoerd. Het zou kunnen dat die tabs nu helemaal opgevreten zijn en dat de biobizz opgeschroefd moet worden richting het biobizz schema. 3 week groei + 3 week bloei = 6 weken dat ze aan de tabs bezig zijn. Het zou kunnen, maar de overige bladere zien er nog zo gezond uit, dan zou ik het door de hele bak moeten zien denk ?

 

Ik heb wel tot vrij lang (week 2 bloei) wortelstimulator (1ml/L) meegegeven, weet niet of dat er iets mee te maken heeft.

 

PH en EC meten doe ik niet. Ik zit bij zowel de tabs als de biobizz steeds ver onder de geadviseerde hoeveelheid, dus het kan best dat als de tabs nu verbruikt zijn en de biobizz minimaal, dat ze nu ergens een tekort krijgen. Maar ik was juist voorzichtig voor een overschot, dus ben nu in dubio of ik juist gas moet bijgeven met de voeding, of een stapje terug en even alleen puur water.

 

Te nat denk ik zelf niet dat het is van bovenstaande opties, ze staan eerder steeds te droog. Zodra tensio richting de 200 loopt, soms zelfs 300, dan krijgen ze pas water en meestal is de volgende ochtend de tensio dan net aan op 100, ben volgens mij nu al heel tijdje niet onder de 100 geweest.

 

 

Wat moet ik nu doen? Alleen water en bacto geven? Of juist Biobizz opvoeren richting hun schema? Buffertabje verkrummelen? Ph meters kopen? Iemand een goede aanwijzing voor de gele scheuten en waar ik het in moet zoeken?

 

Nou ehm, eh... help?

 

Indicaan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Indicaan,

zou je effe een fot met lampen uit kunnen plaatsen?

Dan zien wij de kleuren beter.

 

De springstaarten zijn misschien lastig, maar niet schadelijk.

Het is eerder een cosmetisch probleem, dus deze zijn het niet.

 

Je zuurt niet af? Ik denk eerder, dat hier het probleem te zoeken is en ook de voedingsgift lijkt mij te gering.

Iets over de juiste ph-waarde:

gallery_5351_7538_34026.jpg

 

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nieuwe scheutjes zijn altijd wat lichter,vooral als de klok net om is,kijk of je planten niet iets te nat staan,tensio nu niet lager dan 120 laten komen en laten oplopen tot 250,zorg dat hij hier tussen blijft staan,ook na de watergift :wub:

 

Ik zuur zelf ook niet af,meet geen ec,enigste verschil is dat ik bac gebruik,met de combi buffertabs,schimmels,organisch kweken etc hoef je niet aftezuren!

Je kan bv ook Soil Attack Liquid van Bioshark(Aptus) gebruiken,is neemolie ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Torsti: Hoe meer ik over de springstaarten lees, hoe meer ik denk dat ze nuttig zijn. Ik wil het nog even aankijken en ga in elk geval wel neem-olie of de aptus van Art bestellen, zodat ik spullen in huis heb mocht het een plaag gaan worden. Foto's met licht uit volgen hieronder. Superblij dat je zegt dat je het voeden te magertjes vind, ik had ze gisteren stiekum een stevige voedingsbeurt gegeven en staan er alweer een stukkie beter bij, dus ik denk dat je daarmee helemaal goed zat!!

 

@Art: Tensio hield ik steeds tussen 100 en 200, ga nu jouw advies opvolgen en nog iets droger kweken 125-250. Ik spiek regelmatig even mee bij jouw topics. De BioShark ga ik zo online even achteraan, bedankt voor de tips!

 

Bloei dag 20

 

Gisteravond nadat ik hier had gepost met het gele bladprobleem, er nog even op door zitten googlen naar mogelijke oorzaken, het zat me toch niet helemaal lekker. Ik heb toen laat nog even een litertje aangemaakt met 2ml biogrow, 2ml fishmix (beide groeivoeding) en 2ml bloeistimulator. Da's zowat een driedubbele dosis als normaal, maar nog steeds ver onder de adviezen van het biobizz schema. Ik dacht, als het een voedingstekort is zou ik snel verbetering moeten zien, is het juist een overschot/ph blokkade dan zal het wel verergeren of moet ik het aan mn bladpuntjes gaan zien.

 

Vanochtend vol spanning de kastdeur open, en waarempel, het stond er alweer een stuk frisser bij als gisteravond. Heel wat groener ook. Nog steeds wel wat geel in die paar topjes, maar ze waren nu al aardig groen bijgetrokken.

 

Komende week ga ik stap voor stap de voeding opbouwen richting het biobizz schema. Naar mijn idee zijn de buffertabs nu gewoon uitgewerkt en hebben ze aan die paar extra drupjes biobizz niet voldoende gehad. Ze hebben er al die weken supergezond, strak en donkergroen bijgestaan, maar gister kwam er duidelijk een teken dat er iets mis was. Dus of ik heb me stevig vergist, of precies op tijd ingegrepen.

 

gallery_22913_8408_258816.jpg

Op deze foto proberen aan te geven waar het probleem zit. Alle jonge scheuten zijn wel gelig/lichtgroen, maar er staken er een paar tussen die echt puur geel waren, tegen het witte aan. De overige bladeren zien er supergezond uit.

 

gallery_22913_8408_172302.jpg

Op deze foto is het al wat duidelijker te zien, al zijn ze dus inmiddels al aardig opgeknapt en al een stuk groener. Gister was dit topje nog geheel geel, wat ook nog wel op de foto van gisteren is te zien.

 

 

We blijven het scherp in de gaten houden.

 

Art en Torsti super bedankt voor de adviezen!

 

 

Indicaan :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou inderdaad nu de voeding gaan opbouwen :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Art: Mooi! Voeding wordt nu gestaag opgebouwd, en het lijkt wel of ik laatste 2 dagen al een goede verbetering zie, de jonge scheuten zijn weer fris groen en de oude bladeren mooi donker gekleurd. Een beetje extra voeding in de aarde komt dus helemaal op zijn plaats. Wat betreft tensio, als ik bij 250mbar ze 's avonds 2,5 liter geef, dan staat de tensio de volgende ochtend op 120-130, en 's avonds weer terug op 250-270. Ik ga dit zo even aan proberen te houden.

 

Bloei dag 22

 

De voeding wordt stap voor stap opgevoerd om deze week geheel op het biobizz schema over te gaan. De laatste dagen is het al flink opgevoerd en ze lijken het heerlijk te vinden.

 

Per liter:

2ml BioGrow

1ml FishMix

 

2ml AlgaMic

2ml BioBloom

1ml TopMax

 

Temp nog steeds redelijk constant 20-27C, LV 45-55% en tensio nu 120-250.

 

gallery_22913_8408_184269.jpg

Foto met licht aan. Het foliedeksel heb ik van de bak gehaald, de reflectiefolie is nu niet meer nodig en zo een betere doorluchting van de aarde.

 

gallery_22913_8408_30204.jpg

Er komt een mooie glans op de oudere bladeren

 

gallery_22913_8408_5399.jpg

Overzicht bovenaf, de gele groeischeuten zijn allemaal weer fris groen gekleurd. Het is hoog tijd om vanavond de bladeren weer onder het net te duwen, om de topjes meer in het licht te brengen. Dit moet zo om de dag ongeveer.

 

gallery_22913_8408_138150.jpg

Lijkt toch echt wel of ze er nu steeds mooier dieper groen bijstaan sinds het opbouwen van de voeding vinden jullie ook niet?

 

 

Ik ga vanavond even proberen de topjes goed close-up in beeld te krijgen, hier en daar zitten al leuk behaarde toppies :wub:

 

Groet,

 

Indicaan:blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou heb geprobeerd de haartjes in beeld te krijgen, dat is moeilijker dan ik dacht want heb geen goede bijverlichting dus ik schiet maar wat rond in het half donker in de hoop dat er wat goeds tussenzit.

 

gallery_22913_8408_97537.jpg

Haartjes!

 

gallery_22913_8408_196242.jpg

Lukt niet echt om het er goed op te krijgen

 

gallery_22913_8408_38843.jpg

Her en der wat gedieft, en ook waar kon wat binders en toploodjes verwijderd. De toploodjes gebruikte ik voor te stugge zijtakjes die omhoog groeien, even loodje eraan en de volgende dag zijn ze kromgetrokken en kun je ze wel probleemloos aan het net binden.

 

gallery_22913_8408_139093.jpg

Laatste keer alles platgebonden, en de grotere bladeren onder het net geduwd. Mn rekje zit zo goed als vol nu, ik laat het vanaf hier nu gaan en omhoogkomen.

 

Groet,

 

Indicaan :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo Indicaan,

Wat een schitterend mooi en vol veldje heb je daar dude ;)

Je dametjes hebben het goed in huize Indicaan, mooi donkergroen...

Van die hele licht groene scheuten zie je ook niets meer van terug ;)

 

Hoop voor je dat de groei er nu bijna zo goed als helemaal uit is en ze nu alleen maar mooie toppen gaat maken...

Donnie heeft goed gescored met dit soortje, bijna een gr/w! Mij benieuwen of jij ook zulke jetsers van toppen krijgt straks :wub:

 

Groetjes SmokeyB

Share this post


Link to post
Share on other sites

@SmokeyB: Yeah! Ben er ook heel blij mee tot nu toe, ze lijken het erg naar hun zin te hebben. Ze groeien nog wel een beetje, maar de grootste groei is er wel uit inmiddels, het zijn nu milimeters ipv centimeters. Ik weet niet of ik de kweek van Donnie kan overtreffen, in elk geval zullen bij mij de toppen niet zulke enorme jetsers als bij Donnie worden, wel meer maar kleiner....

 

Als ik ook maar enigzins in die buurt uitkom ga ik al helemaal uit mijn dakje, ik zou dan maar 2 kweken per jaar nodig hebben om zelfvoorzienend te zijn (rook ongeveer een half kilootje op jaarbasis). Met 3 kweekjes ben ik dan helemaal een gelukkig man, en met variatie in de dan altijd volle snoepdoos. Ik durf daar nu nog even niet aan te denken, met nog 7 a 8 weken te gaan kunnen er nog heel wat problemen opduiken. Voor nu is dit gewoon de eerste kweek, ervaring opdoen en zoveel mogelijk kijken en leren, dat 1 op 1 kweken komt later wel.

 

Toch geeft het wel een beetje extra spanning nu je weet dat deze genetica het mogelijk maakt om bij die 1 op 1 te komen, dus het is ook meteen een goede test voor deze kast en de indicaan. Ik heb straks geen excuus bij een slechte score, dat het aan het soortje heeft gelegen.

 

We gaan er het allerbeste van maken Smokey, en zien wel waar het schip strand - het blijft 1 groot avontuur he!

 

Groet,

 

Indicaan :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is inderdaad een prachtig boeket zeg, niet te zuinig! Je hebt ze goed kunnen temmen zo te zien, ze zullen nog wel iets doorgroeien maar niet lang meer denk ik.

 

Gr,

 

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...