Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Indicaan

250W HPI / HPS : SSHackzilla in scrog

Recommended Posts

Hey Indicaan,

 

Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat je netje niet volkomt :verrygood

Das een mooi stukje bos wat je daar hebt!

 

Heb je nog een beetje ruimte in de diepte van je kast? Kan je de dames daar nog heen leiden?

Ik hoop dat het allemaal gaat lukken met de ruimte die je tot je beschikking hebt.

 

Enjoy de Maria's!

 

Groetjes, Ash

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow... Als dat bloeidag 7 is... Wat doe je dan met de komende 2 weken groei? Ga je geen plaatstekort hebben denk je?

Plantjes zien er wel super uit!!!

 

Grtz Jos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Indicaan,

Dat begint een lekker volle jungle te worden :wacko

Gewoon blijven buigen en binden en mocht t uiteindelijk toch wat te vol worden, kan je altijd bovenin wat groot blad weghalen en zie je ineens dat je nog wat plek overhoudt om daar je scheuten naar toe te buigen :verrygood

Één voordeel heb je en dat is hoogte, die had ik niet meer met die cbh...

Groetjes SmokeyB

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ash: Jep, en het bos begint steeds meer te ruiken ook. Ik heb nog aardig wat ruimte aan de zijkanten die nog geheel leeg zijn, daar worden de eerste takjes naartoe geleid.

 

@JosNevejans: Binden, binden, binden. Tot nu toe maak ik me nog niet echt zorgen over ruimtegebrek, het lijkt erg snel vol geworden maar dat is ook omdat het net alles eerst tegenhield, en nu ze erdoor zijn lijkt het op een groeiexplosie. Er zijn pas 4-5 scheuten platgebonden de rest staat nog omhoog en komt vanavond pas aan de beurt. Ze groeien nu zo'n 2 a 3 cm per dag.

 

@SmokeyB: Yeah! Een jungle die mij heel blij maakt. Maar let op, het zijn ook nog maar een paar scheutjes die gebonden zijn, de helft is er nog niet eens helemaal goed door. Het is vooral blad wat je nu boven het net ziet. Wat dat betreft geeft de foto een beetje verkeerd beeld, het lijkt op de foto steeds al groter/voller dan in werkelijkheid. Maar nu gaat het wel echt beginnen, het net is bereikt en binnen nu en 10 a 14 dagen zal de grootste groei eruit zijn, dus wat er komende week/weken gaat gebeuren is bepalend hoe vol het nou precies gaat worden. Op de foto lijkt het al bomvol, maar als ik van bovenaf kijk is mischien 50% van het net gevuld, dus heb echt nog wel even te gaan. De maximale speling die ik nog heb met de lamp is 50-60 cm.

 

Ik zal proberen van het binden ook even wat foto's te schieten als de lamp weer aangaat, en ik zal het voedingsschema er nog even bijzetten.

 

 

Cheers!

 

Indicaan :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha het gaat een volle boel worden indicaan.

Ik zou de scheuten die het net nog niet gehaald hebben weg knippen, in de komende 2 weken komt er nog genoeg groen bij dus je zal ze niet missen. Als alles boven het net is gekomen zou ik de toppen een beetje verdelen over het net, dus niet alles op 1 kluitje maar mooi verdeeld, en als het net vol is hopen dat ze snel stoppen met groeien. Ik denk dat ze nog een aardig eind boven het net zullen komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Baksteen: We gaan voor de FULL HOUSE. Het mag ook best een beetje een spannend kweekje worden, zo blijft het voor de volgers ook een beetje leuk. Die kleinste zijtakjes zal ik vanavond weghalen.

 

Hieronder nog even beknopt de beloofde info en kweekschema van de gebruikte voeding van BioBizz. Aan het lightmix medium is vooraf nog een handje maerl en kelp toegevoegd, en ik heb schimmels en bacteriebrouwsels van Humboldt als toevoeging. Daarnaast heb ik per plant 2 buffertabs in de bak (6 op 80L) dus met voeden kan ik vrij zuinig aan doen. Ik ga me dus niet aan hun voorgestelde ml/L houden, maar wel aan de verhoudingen onderling.

 

gallery_22913_8408_110542.png

BioBizz Schema

 

Van de site van BioBizz:

 

RootJuice

RootJuice is een wortelstimulator die bestaat uit een perfecte balans tussen humine- en fulvidezuren met zeewier daar aan toegevoegd en speciaal geformuleerd voor een krachtige ontwikkeling van de wortels en tevens een betere weerstand te bieden tegen hoge EC-waarden. RootJuice is zowel te gebruiken op aarde, hydro als op cocos mediums en wordt voornamelijk toegepast naast de gebruikelijke voeding tijdens de wortel ontwikkeling. Te gebruiken tot aan de bloeiperiode van de plant. Activeert en stimuleert het micro-organisch leven rondom het wortelstelsel. Zorgt voor een uitbundige wortelgroei. 



 

BioGrow

Bio-Grow is een compleet vloeibare biologische meststof die bij uitstek geschikt is voor alle aardesubstraten. Bio-Grow ruikt erg zoet door al zijn natuurlijke suikers die het bevat en zorgt tevens voor een ideale relatie met de in de aarde aanwezige bacteriën. Bio-Grow bevat 70 micro-elementen, humuszuren, kelp en vitamines B1, B2, C en E. Tevens wordt Bio-Grow in beperkte hoeveelheid in de bloeifase geadviseerd vanwege deze vitamines en natuurlijke suikers. Te gebruiken tijdens de gehele cyclus (groei- en bloeiperiode) van de plant.

 

FishMix

Fish-Mix is een ”biologische bouillon” van een emulsie van Noordzee vis die is verrijkt met biologisch verkregen suikerbieten extract. De planten zijn dol op deze verrijkte soep. Het activeert het microbiologische leven in de grond en maakt deze ”vetter” en ”rijker” terwijl het de plant gelijktijdig voorziet van alle natuurlijke voorkomende mineralen. Fish-Mix is naast de gebruikelijke voeding aan het reguliere plantwater een uitstekend product om te worden verneveld over de planten gedurende de groeiperiode met spectaculaire groeiresultaten als gevolg. 



 

AlgAMic

Alg-A-Mic is een biostimulator op basis van koudgeperste, geconcentreerde zeewieren, met daardoor een extreem hoog gehalte aan sporenelementen, plantaardige hormonen, aminozuren en vitamines. Alg-A-Mic kan zowel worden meegegeven aan het reguliere voedingswater als worden verneveld. Het vernevelen wordt vooral toegepast bij reeds gewortelde stekjes. Alg-A-Mic kan op vrijwel elk groeimedium worden toegepast en kan gedurende de hele levenscyclus van de plant worden gebruikt. 



 

BioBloom

Bio-Bloom is een complete vloeibare biologische meststof, die zonder problemen automatisch gedoseerd kan worden door middel van aardesproeiers. Bio-Bloom bevat een lichte dosis stikstof en voldoende fosfor en kalium voor een uitbundige bloei. Voor de procesgang in de plant bevat Bio-Bloom sporenelementen en natuurlijke plantaardige hormonen. Voor een optimale procesgang in de grond werden enzymen en aminozuren toegevoegd met als doel te zorgen voor een uitbundige bloei. 



 

TopMax

Deze 100% plantaardige bloeistimulator stimuleert de aanmaak van bloemcellen en vergroot de productie en het transport van suikermoleculen in de bloemen wat uiteindelijk weer leidt tot grotere vruchten en een zachte zoete smaak van het eindproduct. TopMax is voornamelijk gebaseerd op humine- en fulvide zuren. Deze verhogen de opname van voedingstoffen en stimuleren de gezondheid en ontwikkeling van de wortels. Zorgt voor een uitbundige bloei. 


 

 

gallery_22913_8408_197293.jpg

Plaatje van bloeidag 7, nog paar uurtjes dan kan de deur weer open om alles weer plat te binden, en de onderste takjes weg te knippen. Ik zal proberen even foto's daarvan te maken, dus wellicht zien jullie zo nog hoe bloeidag 8 ervoor staat.

 

Groet,

 

Indicaan:blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hello,

2 à 3 cm per dag!!? Zo snel groeit ze bij mij (nog) niet hoor!!...

Dus hoe moet dat dan? Je bind ze plat tegen het net en dan komen de zijscheuten die er op stonden omhoog ofzo??

 

Grtz Jos

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Jos: Zo werkt scroggen inderdaad, je laat ze boven het gaas uitgroeien en buigt ze om en bind het vast en komen de zijscheuten omhoog, zo word alles gelijkmatig belicht....

kan nog wel veel meer, soms wel meer dan 5cm per dag :verrygood

Groetjes SmokeyB

Share this post


Link to post
Share on other sites

@JosNevejans: Precies zoals Smokey hierboven aangeeft. Wat groeisnelheid betreft, kan ook de hoeveelheid medium een meespelende factor zijn. Deze drie dames staan samen in 80L aarde, dus hebben elk ruim 25L pp beschikbaar om wortels te maken. Hoe groter wortelgestel, hoe groter de plant. Dat kun je niet echt vergelijken met de kleine potjes die jij gebruikt, maar volgens mij had ik in jouw topic al gestemd voor een grotere pot he? :nerd

 

@SmokeyB: Thnx!

 

Bloei dag 8

 

 

gallery_22913_8408_75416.jpg

Net voordat de lamp aangaat. Alles staat nog met het koppie omhoog wachtende op het zonnetje. Nu is wel mooi hun kleurtje goed te zien, want met de lamp aan ogen ze iets geler/bleker steeds.

 

gallery_22913_8408_230413.jpg

Heb even een extra boutje in de kast gedraaid zodat ik met 1 ruk aan de katrol de lamp even hoog kan zetten en met scroggen overal makkelijk bij kan :verrygood

 

gallery_22913_8408_57601.jpg

Close-up van het binden, speciaal voor JosNevejans ;)

 

gallery_22913_8408_299140.jpg

Links: Het beginnen nu pubers te worden dus ik moet ze een beetje in toom houden die wilde shackzilla meiden. De kleinste zijtakjes zijn weggedieft. Tijdens het binden is er 1 topscheutje afgeknakt, dus die is nu eigenlijk getopt. Gelukkig bleef het bij die ene en ging de rest goed, ze hebben meteen een vrij dikke stugge stengel en ik was tot dusver alleen de souplesse van een buitenplant gewend natuurlijk :smoke

 

gallery_22913_8408_224553.jpg

Rechts: Alles wordt plat tegen het net gewerkt. Binnenkort worden de meiden echte vrouwen, dus nu nog snel even laten zien wie er hier de baas is :P :P :D

 

gallery_22913_8408_92357.jpg

Bovenaf, veel blad maar nog genoeg ruimte om nog even op door te binden toch? ;)

 

gallery_22913_8408_198450.jpg

En van de zijkant, had de fans maar even omgeruild voor een stevigere bries onder de lamp, en de grote fan staat nu rustig het bladerdek onder het scrognet te bewapperen. Het werd daar aardig vol, en zolang er nog niet gedieft is moet het daar ook nog een beetje circuleren. Als straks de beentjes kaal zijn dan wil ik die fan omhoog laten blazen.

 

So far, so good. Nietwaar?

 

Indicaan :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

so far so good. :verrygood

Ze zien er mooi groen uit. :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Indicaan,

Mooi gescrogd man, duidelijk voorbeeld van hoe je moet scroggen :verrygood

Hoop alleen niet dat je moeilijkheden gaat krijgen want deze dames hebben er errug veel zin in :smoke

Torsten had eens een goedje ( beast 666 ) en dat scheen de groei af te remmen.

Mooie voedingslijn heb je daar man, ben benieuwd naar de resultaten ;)

Succes, Gr. SmokeyB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wauw potverdorie!!! Echt een mooi veldje. Ik hoop dat de rest van de ronde zo verdergaat. Iig een hele mooie setup.

 

 

Nog veel succes en blijf je volgen!

 

 

grtz WK

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Doc: Mooi, dan gaan we nog even door. :smoke

@SmokeyB: Ik heb vandaag door een foutje nog een manier gevonden om de groei te remmen. Ik was een raampie vergeten dicht te doen en in de donkerpeiode hebben ze nu 17/18C gestaan ipv 20/21C, en ze zijn deze nacht overduidelijk minder gestrekt (geluk bij ongeluk). Gelukkig geen paarse stelen, en de bodemtemp was alsnog 20. Pfew!

 

 

Ook met de lamp aan begin ik nu verandering te merken in het klimaat. Ik heb de afzuiger iets rustiger gezet, en de sensor een hogere temperatuur meegegeven, want de planten koelen als een gek. Sinds het bladerdekje gevuld begint te raken, is elke dag mn max temperatuur een halve graad gedaald, de 28C haalde ik nu amper. Even kijken morgen of nu na de aanpassing de max temp weer iets hoger komt nu de afzuig weer wat langzamer draait. Had het een hele tijd redelijk constant maar merk nu dat de planten de boel koeler maken.

 

Bloei dag 9

Even een snel fotootje, ze lijken vandaag dus iets minder gegroeid/gestrekt dan gister, maar sowieso is er de ene dag meer verschil te zien dan de andere, mischien hadden ze vandaag een rustdagje en doen ze morgen weer centimeters.

 

gallery_22913_8408_230682.jpg

Foto is vlak nadat de lamp aanging, hier en daar nog een scheutje gebonden.

 

Groet,

 

Indicaan :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietkieke: Ik had je bericht gemist, we postte vrijwel tegelijk vorige keer. Mooi dat je meekijkt!

 

@Donnie: Jep dus we bikkelen gewoon nog even door.

 

Bloei dag 10

gallery_22913_8408_123998.jpg

Ook vandaag was van een groeispurt niet echt te spreken. Als ze een centimeter gegroeit zijn is het veel, heb dus niet hoeven scroggen.

 

 

Op de foto ziet het er al vrij vol uit maar het scrognet is echt nog lang niet vol, en de verschillen per dag zijn veel kleiner dan aan een week geleden, dat was echt een groeispurt.

 

 

Ik denk dat ik vanavond de lamp ga wisselen en de hps erin zet. Van mij mogen ze nog best een beetje doorgroeien, en heb het idee dat ze nu teveel gedrukt worden door het blauwe licht. Mochten ze toch nog te ver gaan doorschieten met de hps, dan kan altijd de hpi weer even terug erin. Deze week verwacht ik de eerste bloeiverschijnselen te gaan zien dus het zou wel mooi zijn als dan direct het bloeilicht erop staat, licht = gewicht en met hpi vs hps scheelt behoorlijk wat lumen.

 

Groet,

 

Indicaan :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Looks good :verrygood

begint allemaal lekker te vullen...

Zou zeker nog wel een dag of vijf wachten met t wisselen van de lamp, kijk maar naar Sannie z'n topic met z'n 1000 watter.... Hij is ook bezig met Shackzilla, die is geloof ik al op ruim 20 dagen en groeit nog steeds.

Groetjes SmokeyB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Smokey! Okee dan ik rek het nog even op naar het weekend met het wisselen van de lamp, de hpi heeft er dan 14 dagen ingezeten. Het is zeker waar wat je zegt met Sannie's topic, maar met slechts 3 dagen voorgroei zullen ze sowieso ook wel wat langer doorgroeien dan na 3 weken? Bij die kweek is trouwens wel duidelijk te zien dat de KillingFields nog grotere strekkers zijn en de Shackzilla's vrij gedrongen blijven.

 

Bloeidag 14 gaat de lamp om!

 

Thnx voor de feedback,

 

Groet Indicaan :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat ziet er allemaal heel PRO uit, er werd mij verteld dat jouw verslagje goed was om uit te leren en ze hebben gelijk!! ik heb maar 1 plantje (bubblegum) en zal doe ook scroggen heb dit nog nooit gedaan (eerste binnenkweek ooit) dus ik zal zeker en vast spieken van jou :verrygood

 

ik wens je al de beste condities toe maar zie dat je dat niet echt nodig hebt want ze gaan lekker!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@odk015: Thanx man! Ik doe dit ook voor het eerst, dus schuif lekker aan en spiek mee!

 

Tensio 100-250, drinken 3 a 4 liter om de dag.

Temp 20-27

LV 45-55%

 

Groei is mischien 1 cm per dag. Bladeren worden wel groot, heb er hier en daar eentje weg moeten plukken, en er zoveel mogelijk onder het net geduwd, want sommige toppen zaten op het net en de bladeren daarvan al half in de lamp, dus met pletten en buigen probeer ik de scheuten en bladeren ook op 1 niveau te houden.

 

Bloei dag 11

gallery_22913_8408_622896.png

Bloeidag 11 met HPI aan

 

Bloei dag 12

gallery_22913_8408_958854.png

Bloeidag 12 met lamp uit

 

Bloei dag 13

gallery_22913_8408_735497.png

Dag 13, foto precies 24uur later dan vorige

 

Bloei dag 14

gallery_22913_8408_1136979.png

Dag 14, licht uit, hier en daar kan wat gescrogd worden.

 

gallery_22913_8408_158420.png

Bloeidag 14 met de HPS aan. Bij te grote rek&strek gaat voor straf de HPI er terug in. Voor alsnog heb ik er goede moed in. Wel weer een paar scheutjes op het net kunnen binden.

 

 

De Shackzilla's zijn nu (excl ontkiemen) precies 5 weken oud. Met 3 weken voorgroei en nu 2 weken bloei, zijn ze nog steeds 20cm hoog op het net, en het scrognet nog steeds niet helemaal gevuld. (Ruim gevuld, maar nog niet 100%). Sinds dit weekend zijn de eerste bloeiverschijnselen zichtbaar, hier en daar een haartje. Een tikkeltje spannend om in dat laatste weekje groei van de bloei toch die HPS erin te zetten, maar ga het gewoon scherp in de gaten houden.

 

Wel een bak meer licht zeg, die HPS!

 

Groet,

 

Indicaan :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan niet wachten om al zo ver te zitten :verrygood

 

als je de plant wil scroggen moet je die dan zoveel mogelijk toppen om genoeg zijtakjes te hebben om je net vol te krijgen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Indicaan,

dat beloofd nog wat in jouw kast! :verrygood

Dat is een mooie scrog geworden.

Ik ben benieuwd, hoelang de planten nu nog blijven doorgroeien.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

@odk15: 1x toppen is op zich genoeg. Ik heb deze struiken getopt toen de 5e internode zichtbaar werd, dus na de 4e. Als het maar 1 plant was geweest had ik m mischien later pas getopt. Je hebt op zich maar een paar goede takken nodig om een netje vol te krijgen. De zijtakjes die uit de allereerste internode komen heb ik weggedieft.

 

@Torsti: Tot nu toe lijkt alles onder controle. Op het net nog wat extra ruimte om nog wat groei op te vangen, en de hoogte is voorlopig helemaal nog geen issue. De bedoeling is natuurlijk wel om niet al teveel de hoogte in te gaan, het liefst hou ik het nog een tijdje zo laag mogelijk. Het is inderdaad even bezien hoe de planten de komende tijd doorgroeien, en vooral hoelang en hoeveel. Voor alsnog ben ik ervan uitgegaan, dat na 3 weken bloei de allergrootste groei eruit zal zijn. Ik weet, dat dit ook pas na 5 weken kan zijn...

 

Na omschakeling naar 12/12 waren er eerst een paar dagen groeispurtjes van 2 a 3 cm per dag. Dat was vooral de eerste paar dagen, enorme strekking in de donkerperiode. De laatste week is die groei hooguit een cm per dag, mischien zelfs eerder een halve cm per dag. Als de HPS nu geen te grote groeispurt meer gaat veroorzaken, dan zou (als ik de lijn doortrek) precies het srognet volkomen op het moment dat de topvorming goed op gang komt.

 

De praktijk moet nog uitwijzen of deze gedachte ook klopt natuurlijk, want met een paar groeispurten of doorgroeien tot week 5 of 6, dan ben ik flink de Sjaak. Ik ben dan ook heel nieuwsgierig naar het effect van de HPS als ik vanavond de kast weer opendoe, ik hoop op weinig verschil!

 

 

Groet,

 

Indicaan :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok bedankt met de uitleg.. ik zal nog wachten om te toppen dan. misschien begin ik ook wel en kweekverslagje aar heb al foto's proberen te trekken maar de foto's zijn bezaaid met zwarte strepen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er top uit :verrygood

ga zo door

en op naar de dikke toppen

 

 

Grtz Elmo2007

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Elmo2007: Ga mn stinkende best doen!

 

Bloei dag 15

 

Het was onvermijdelijk met zo'n arsenaal aan blad in de kast, maar had het tot het uiterste uitgesteld: Vandaag moest er gedieft worden. :verrygood

 

Aan het bovenkantje de grootste fanleaves weggehaald, zodat de onderliggende topjes nu goed in het licht komen te liggen. Ik heb ongeveer 5 a 6 van de grootste bladeren per plant eraf gehaald, dat scheelde echt enorm!!! Onderop, ter voorbereiding op het scheren van de benen, alvast de onderste oudste bladeren weggedieft. Deze stonden toch al vol in de schaduw, volgende week de rest. De jungle is nu iets geslonken doordat de allergrooste bladeren weg zijn en de nieuwe scheutjes staan nu mooi in het licht :P Sommige van die fanleaves waren groter dan mn hand, best zonde maar met volle scrog's onvermijdelijk lijkt me.

 

Heb niet veel hoeven scroggen want dat had ik gister al gedaan. De planten lijken tot nu toe nog niet door te hebben dat er een HPS boven hangt, wederom een halve cm groei ongeveer. Mischien dat morgen of overmorgen weer wat takjes te binden zijn. Het scrognet is nu denk ik voor 85-90% gevuld, voorral links en in de hoeken kan ik nog naartoe binden, daar is het nog een beetje leeg (plant links ontvangt ook minste licht).

 

gallery_22913_8408_439620.png

Licht nog uit, ongescrogd, ongedieft.

 

gallery_22913_8408_1225424.png

Onderste blad en de bovenste grootste fanleaves gedieft

 

gallery_22913_8408_159096.png

scrogged, gedieft

 

gallery_22913_8408_2140658.png

bugscan opgehangen

 

gallery_22913_8408_1304067.png

bovenaf, alle scheutjes in de volle zon

 

 

Tot nu toe is alle commentaar positief, waarvoor mijn dank, maar als er dingen niet goed gaan zeggen jullie het ook he!

 

Groet,

 

Indicaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...