Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Indicaan

250W HPI / HPS : SSHackzilla in scrog

Recommended Posts

Ongeveer mijn gehele hokje is tot stand gekomen met behulp van alle informatie op dit forum. Daarnaast heb ik enorm veel opgestoken van de feedback die ik heb gekregen uit mijn bouwtopic tijdens het bouwen van de kast. Om het WF ook iets terug te geven, presenteer ik jullie hierbij (eindelijk) mijn eerste kweekverslag. Mischien leren andere dan weer wat van mij (of van mijn fouten).

 

3x Shackzilla in SCROG onder 250W HPI / HPS

Indicaan's 1e Organische biokweek in Minikast

 

De Kast

Allereerst de kweekkast, het is een inbouw kledingkast die je in wel meer oude huizen ziet. Degene die het bouwtopic hebben gevolgd weten hoelang ik ermee geklooid heb, voor alle andere hier in vogelvlucht het eindresultaat, want daar gaat het tenslotte om.

 

gallery_22913_8408_38409.jpg

Elektro hoek

 

gallery_22913_8408_20789.jpg

Afzuig hoek

 

gallery_22913_8408_37177.jpg

De kast in zn geheel

 

Wat zit er in:

- Lumatek Reflector

- Lumatek 250W ESVA met superlumen

- Philips Master SON-T Pia 250W HPS (Bloei)

- Philips Master HPI-T Plus 250 HPI (Groei)

- G-Tools 420m3 afzuiger met fancontroller

- Phat/Rhino Filter 300m3

- Davin 12 Relaiskast

- Automatische brandblusser

- Blumat Tensiometer

- 2x 12V fans tbv circulatie ondr lamp

- 2x 12V fans tbv actieve inlaat

- passieve inlaat gatenbodem + 4 roosters aan zijkanten

- 65L aardebak

 

gallery_22913_8408_82047.jpg

 

De Zaden

gallery_22913_8408_67284.jpg

Van Sannie natuurlijk.

 

De Voeding & Levende aarde

gallery_22913_8408_17600.jpg

BioBizz

 

gallery_22913_8408_77409.jpg

Wurmpies uit eigen tuin

 

Er ging ruim 80L GoldLabel 'Custom' mix in de 65L bak, aangevuld met wormen, kelp, schimmels, buffertabs, maerl en bacto. De temperatuur van de bodem wordt gemeten met 2 grondthermometers. De schimmels en bacto zijn van Humboldt, verder de complete 100% organische lijn van BioBizz.

 

 

 

De start

Ik heb op dierendag 4oktober de Shackzilla's losgelaten in pitpotjes onder 2x13W T5 CoolWhite, lamp 24u schema. De zaaikalender zei ook dat het prima was en dus mochten de piepkleine zaadjes gaan uitgroeien tot beestachtige monsters.

 

Al na 1 dag waren er bij alledrie de zaden die kiempjes al zichtbaar. Blijkbaar lag elk zaadje op zn kop in de pitpot, want de witte puntjes staken naar boven.

 

Dag 2 was ik verbaasd al een wortel onderuit de pitpots te zien komen, ook aan de bovenkantje was er al wat beweging.

 

Dag 3 alles ontkiemd en met het koppie boven, het helmpje hebben ze achtergelaten in pitpots.

 

gallery_22913_8408_160801.jpg

8 oktober, de pitpots even op zn kant gelegd zodat je duidelijk ook de wortels ziet.

 

De zaailingen worden overgezet in kleine pieterpotjes om nog een aantal dagen aan te sterken onder de TL. De temperatuur is constant 22C. Ze gaan tot dusver allemaal vrij gelijk op, geen grote verschillen onderling.

 

De volgende dag ben ik alweer verbaasd als bij alledrie onderop het nieuwe potje ook alweer wortels komen. Ik heb ook iets te kleine potjes genomen, in elk geval te ondiep, dus ik heb de keuze gemaakt ze sneller over te potten naar de grote bak dan de bedoeling was. De volgende dag zijn ze overgepot naar hun definitieve bestemming.

 

De reden waarvoor ik ze eerst in kleine potjes wilde voorgroeien en niet direct in de bak, is omdat je dan nog kan sturen met de diepte waarop je ze plant, zodat ze gelijk opgaan en je het strekken van het ontkiemen nog recht kan trekken. Die optie heb ik nu dus verspeeld, ik heb ze wel zo diep mogelijk geplant met de kiemblaadjes net boven het aardoppervlak.

 

gallery_22913_8408_132693.jpg

De te kleine potjes (11 oktober)

 

 

De tensio in de aardebak gaf 2 weken geleden na het inwateren met bacto 30 aan, dat is opgelopen naar 40 en schommelt nu tussen 40 en 50. Ik hoef voorlopig dus nog even geen water te geven. Ze krijgen wel elke dag met de pipet een paar druppels water met root juice, verder probeer ik voorlopig zo min mogelijk te geven.

 

De lamp hing de eerste 2 dagen 45 cm boven de plantjes, de max temp die ik daarmee haalde was 30,5C. De kachels hier in huis stonden ook nog niet aan waardoor ze ook nog eens een nacht hebben geslapen met een temperatuur van 18C. Shit!

 

Dat zijn dus wel even temperatuursverschillen waar ik serieus rekening mee moet houden. Van 18 naar 30 zijn 2 uitersten. De zaailingen lijken er niet van onder de indruk, maar tonen wel een paars steeltje. Ik heb direct de CV in huis opnieuw ingesteld zodat de kamertemperatuur in elk geval niet onder de 20 komt. Als ik snachts wanneer de lamp aan is in dat kamertje een raampje openzet, haal ik de 30C ook niet meer in de kast, want de kamer koelt dan flink af. Ik zal komende tijd dus scherp op moeten blijven letten en spelen met mijn kamertemperatuur en het raam om die maximale waardes te beperken. Ook de lamp paar cm hoger gezet. Inmiddels heb ik de 18C-30,5C weten terug te dringen tot 21C-29C. Ik heb wel de mazzel dat door de folie de bodemtemeratuur niet veel veranderd, 22 met lamp uit 24,5 met lamp aan, en dat verschil verloopt heel geleidelijk. Mischien dat dat nog het voordeel is dat ze nu in de grote bak zitten, met die kleine potjes komen de temperatuurverschillen harder aan. Even kijken komende tijd hoe het verloopt...

 

gallery_22913_8408_52991.jpg

SShackzilla #1

 

gallery_22913_8408_86972.jpg

SSHackzilla #2

 

gallery_22913_8408_118814.jpg

SSHackzilla #3

 

 

De eerste nacht dat de lamp aan zou gaan met de planten erin, was ik van plan om af en toe even bij de planten te gaan kijken of alles goed zou gaan, met de lamp enzo. Dacht dat ik van de spanning niet zou kunnen slapen, maar uiteindelijk toch weggekukelt. Midden in de nacht wordt ik weer wakker, denk aan de plantjes en half slaapwandelend strompel ik naar de kast om te kijken of de temperatuur en alles nog goed is. Doe ik die deur open, komt me er toch een partij licht mn giechel in, ik was een kwartier verblind en heb uiteindelijk geeneens de temp kunnen meten, zag alleenmaar sterretjes. Was een iets te grote overgang van een fijn donker slaapje naar de 250 hpi. :popcorn: Ik heb nu een weerstation erin gehangen zodat ik ook met de deur dicht kan zien wat de temp en LV binnen is.

 

 

gallery_22913_8408_75366.jpg

Zo stonden de meisjes er 12 oktober bij. De HPI lijkt zijn werk te doen, ze groeien meer in de breedte dan in de hoogte. Ieniemienie, maar best al sexy toch?

 

 

Ik zal proberen minimaal eens per week met een update te komen.

 

 

Ciao,

 

Indicaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Indicaan,

Eindelijk is het tijd voor jouw kweekverslag :popcorn:

Ben benieuwd wat voor een mooi kweekje dit gaat worden, je hebt in ieder geval je spulletjes goed voor elkaar...

Je dametjes staan lekker te genieten onder de HPI, de lamp kan volgens mij nog wel iets lager hangen hoor.... hoeveel cm hangt je lamp nu?

Ik ga d'r eens lekker voor zitten en genieten van je kweekverslag, veel succes toegewenst met je eerste ronde.

Groetjes SmokeyB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel succes!

 

Aan de voorbereiding zal het niet gelegen hebben :popcorn:

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Smokey! Schuif lekker aan, ik had al een stoel voor je gereserveerd. De lamp sprong net aan, dus ik heb m direct weer een stukje lager gehangen (was 52 cm, nu 46cm).

 

@Emtee: Als de voorbereiding goed is, kan ik het alleen maar met de afwerking verneuken. Scheelt toch al de helft. Tof dat je erbij bent.

 

 

Zo, snel weer even bij de meiden kijken, volgens mij zag ik al wat toppen hangen :) :wave: :)

 

 

Indicaan :popcorn:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe lager de lamp des te minder ze gaan strekken :popcorn:

Ik weet niet of je het red met je temperatuur als je je lamp op zo'n 30 a 35cm hangt??

Effe goed je temperatuur in de gaten houden als je dat doet uiteraard...

Groetjes SmokeyB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Indicaan,

 

Heel veel plezier met je kweek!

Hele mooie setup.

klinkt bekent in de oren de aantrekkingskracht om steeds maar weer te kijken naar de plantjes hehe.

 

Draaien je fannetjes onder de lamp al?

bij mij hangt de lamp nu op 40 cm en dat gaat tot nu toe goed zonder fannetje onder de lamp, maar ja ze zijn nog kwetsbaar dus ff goed in de gaten houden.

 

Geniet van al het moois in die klerenkast!

 

Groetjes,

 

Ash

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er erg netjes uit allemaal..!!!

Dit soorte staat bij mij ook ingepland voor de komende ronde,

Dus blijf je zeker volgen..!!!

 

mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo indicaan..

 

Ziet er een heel mooie setup uit, je zou eigenlijk mijn voorbeeld moeten zijn maar bij mij is het iets minder in orde jammer genoeg maar dat komt nog ;-) Jouw kweek is redelijk vergelijkbaar met mijn 250W HPI/HPS kweekje dat nu al 7 dagen bezig is...

Ik heb m'n zaadjes na ontkieming in watten direct in hun pot gedaan en de lamp de eerste2 dagen op 35cm gehangen, nu hangt de op 20cm en m'n plantje heeft er helemaal geen last van ondanks de kamertemperatuur tot aan de 30°C gaat... 's nachts zijn ze nooit kouder als 22 omdat m'n afzuiger dat stilvalt en dan blijft de warme lucht zeer lang hangen...

 

Ik ga je volgen!!!!

 

Grtz Jos

Share this post


Link to post
Share on other sites

@SmokeyB: Jep, maar omdat ik nog beetje zat te stoeien met de temperatuur durfde ik het nog niet aan. Heb m nu nog een stukkie lager hangen (38cm) en hou even in de gaten, ze zijn nog erg klein en ben bang dat ik ze verbrand. Ik heb het idee dat ik mischien mijn inlaat nog iets moet vergroten, de fans iets harder of juist een extra fan die zachtjes over de aardebak kan waaien. De lucht inlaat komt namelijk van onderaf langs de bak omhoog en direct boven de bak lijkt het wel "windstil". Iets hoger met mn hand en dan voel ik het briesje van de fan pas.

 

Het kan dus best zijn dat de lucht vlak boven mijn aardebak stilstaat, en daar moet ik even goed mee opletten nu ze zo klein zijn.

 

@Ash: De fans draaien als de lamp is. Ik heb ze nog wel op een heel zacht standje staan.

 

@stikkie: Thnx. Ben ook heel benieuwd naar het soortje. Shack ken ik niet maar als het ook maar in de buurt komt van SSH ben ik al blij.

 

Groet,

 

Indicaan :popcorn:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien is 't raadzaam om zo'n 230v sunon fan aan de lampenkap te hangen en de inlaat vergroten is ook nog niet zo'n stom idee. :popcorn:

Groetjes SmokeyB

Share this post


Link to post
Share on other sites

@JosNevejans: Mooi dat je er ook bij bent. Goed om te horen dat je geen problemen hebt met 30C. Ik ben nu even aan het stoeien en meten wat de hoogtes doen. Die afzuiger kan ik inderdaad ook best nog even paar uurtjes uit laten die eerste paar dagen.

 

Groet,

 

Indicaan :popcorn:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo!

Dit kastje ziet er echt mooi uit goed werk echt pro :) !

Je verslag is ook erg overzichtelijk en erg interessant om te lezen, ik ga hier dus zeker vaker naar kijken want ik ben erg benieuwd :popcorn: !

 

Groetjes!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kiliyo: Thanx man, schuif lekker aan er is nog plek zat!

 

 

@SmokeyB: Wat denk je, de temp is 1,5 graden lager nu de lamp gezakt is, blijkbaar had het toch iets met die luchtstroming boven de aardebak te maken. Ik heb m nu precies op 28C constant en probeer dat nu zo te houden, blijf het in de gaten houden.

 

Groet,

 

Indicaan :popcorn:

Share this post


Link to post
Share on other sites
@SmokeyB: Wat denk je, de temp is 1,5 graden lager nu de lamp gezakt is

 

Vage shit, meestal word 't alleen maar warmer :popcorn:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Smokey: ja precies, daarom durfde ik ook niet lager. Maar heb het idee dat de warme lucht nu meer in beweging is nu de fans er ook dichter opzitten, en kan er geen warme lucht zich meer onder de lamp boven de aardebak ophopen. Ik heb ook even snel een paar exta (goedkope) thermometers gescoord om op meer punten de temp in de gaten te kunnen houden. Ik heb maar 1 goede betrouwbare thermometer, denk dat ik daar nog een paar van nodig heb want deze goedkope geven onderling ook anderhalve graad verschil, de sensors ervan lijken wel redelijk nauwkeurig.

 

Temp sensor direct onder de lamp in volle zon al snel 35+, in schaduw onder kartonnetje 28C. Volgens mij zit ik wel redelijk in de goede buurt, het weerstation geeft nu ook 28C aan. Even goed in de gaten houden komende tijd...

 

gallery_22913_8408_154211.jpg

SZ1 13okt

 

gallery_22913_8408_154596.jpg

SZ2 13okt

 

gallery_22913_8408_68377.jpg

SZ3 13okt

 

gallery_22913_8408_97342.jpg

Bij plantje rechts ligt een temp sensor direct onder een blaadje (28C), bij de linker staat de sensor onbeschermd in de zon (32C).

 

gallery_22913_8408_84312.jpg

Het ding links is mn enige betrouwbare meter, onder kartonnen dakje 28C

 

 

Indicaan :popcorn:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Indicaan,

het ziet er mooi uit! :popcorn:

Veel succes met deze ronde!

Een kleine vent, welke de plantjes een beetje in beweging houdt,

zorgt voor stevige stammetjes!

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankje Torsten, ik ga vanmiddag meteen even een extra fan aanschaffen die boven de aardebak en de plantjes mag gaan wapperen. Mooi dat je meekijkt!

 

 

Ik denk echt dat er teweinig circulatie is geweest vlak boven de bak, alle verse lucht gaat langs de randen van de bak omhoog. Die fan moet dan voor beetje ciculatie recht boven de bak zorgen.

 

Van het weekend maak ik voor de zekerheid er nog een extra inlaatje bij. Ik begin het vermoeden te krijgen dat als de afzuiger voluit draait, hij dan niet voldoende lucht door de inlaten krijgt. Mischien moet ie nu te hard zuigen om het nog enigzns af te koelen, als ik zorg dat ie wat makkelijker aan zn lucht komt krijg ik de temp ook beter ook controle. Mijn inlaat is 3 x zo groot als de uitlaat, maar er zitten ook nog gaas en panties (teveel tegendruk?) voor om ongedierte tegen te houden, mischien moet ik er eentje bij maken om altijd volldoende inlaat te kunnen geven.

 

 

Groet,

 

Indicaan :popcorn:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ziet er heel mooi uit

Indicaan :wacko:

 

Veel succes met de ShackZilla

 

ik volg je <_<

Grtz Elmo2007

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Elmo! Mooi dat je erbij bent!

 

 

Even wat aanpassingen gedaan om die temp op peil te krijgen. De middelste Shackzilla kreeg al een paar brandpuntjes op zn blad ten teken dat het echt te warm werd. Toen ik dat zag heb ik de lamp meteen weer terug iets hoger gehangen, en de volgende dag wat spulletjes gehaald voor een aanpassing aan de kast:

 

gallery_22913_8408_108375.jpg

- Extra 12V fan gemonteerd. Deze is 12cm in dia dus een stuk groter en vooral stiller dan die kleine pc fans. Eigenlijk hoor je m helemaal niet. De luchtstroom is zo rustig dat je m bijna niet voelt, toch zet ie nog 71m3 per uur om. Met die kleintjes kan je heel plaatselijk een klein wervelwindje maken, deze is meer voor een rustige kabbel. Het leek me dus slim om die grote onder de lamp te hangen, en met die 2 kleintjes gericht te spelen, ik heb die 2 kleintjes dus onder de lamp vandaan gehaald en op een afstandje langs de plantjes gericht.

 

gallery_22913_8408_125000.jpg

- Extra inlaat roosters gemaakt, 2 van (efectief) 40cm2 per stuk.

 

Vooral dat laatste bleek de grote boosdoener van het warmteprobleem, de inlaat was net iets te klein, ik vermoed dat ie te hard moest zuigen door alle roosters, panties en muggegaas, qua inlaat oppervlakte zat ik theoretisch al goed namelijk. Nu het een klein zuchtje meer lucht krijgt uit de naastgelegen kast, merk ik direct dat de afzuiger minder snel en minder vaak bijspringt naar een tandje hoger. Ik heb de fancontroller nu op 27C ingesteld staan, de max temp die ik dan bereik is 28C. Volgens mij zit ik een stukkie beter zo dan eerst met die 30C. De minimum temp is nog steeds 20,5C, en die blijft zo.

 

Nu ik de temp weer onder controle heb, is de lamp ook weer gezakt, inmiddels staat ie op 33cm en ook dat lijkt goed te gaan.

 

Beestje dom, dit harder ik eerder met testen al moeten ondervinden. Ik denk doordat het wel enige uren duurt voordat die afzuiger in de problemen kwam ik er niks van heb gemerkt met steeds een paar uurtjes droogtesten, en nu de lamp 18/6 staat te draaien dat dit probleem pas naar boven kwam. Nouja, ik heb in elk geval het idee dat ik nu de oorzaak gevonden en verholpen heb.

 

Met de plantjes gaat het verder goed, elke dag zie je ze iets groeien. De tensio staat nog steeds op 40/50 dus voorlopig krijgen ze niks te drinken.

 

gallery_22913_8408_60344.jpg

Ik wordt toch wel elke keer reteblij als ik de kast opendoe <_<

 

 

Groet,

 

Indicaan :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik wordt toch wel elke keer reteblij als ik de kast opendoe <_<

Daar wordt je toch blij van? :wacko:

 

Gaat lekker man, op de brandpuntjes na dan...

Merk je nu ook dat je kast nog iets stiller is geworden?? Je afzuiger hoeft minder z'n best te doen nu door die extra luchtinlaten, alhoewel die kast van jou volgens mij al erg stil is en dat misschien niet hoorbaar is...

Groetjes SmokeyB

Share this post


Link to post
Share on other sites

@SmokeyB:

Die brandpuntjes daar baal ik ook wel van. De buitenste 2 hebben er geen last van gelukkig, nu hopen dat het hierbij blijft want de lamp hangt dus weer laag op 33cm. Opnieuw even kijken hoe het nu gaat.

 

 

Wat ik overigens wel gek vind, het plantje in het midden met de brandpuntjes is het plantje wat direct onder de lamp staat, maar ook het meest strekt van de drie. Je zou zeggen dat de plantjes die het minste licht krijgen het meest strekken, maar dat lijkt bij dus weer eens andersom te zijn. De buitenste 2 plantjes strekken eigenlijk helemaal niet, alles zit heel kort op elkaar, alleen die middelste loopt sinds het warmteprobleempje opeens iets voor op haar zusjes. Is dit aan de te hoge temp te wijten in mijn hok van de afgelopen dagen of is er mischien een andere verklaring voor?

 

Qua geluid van de kast merk ik niet echt verschil eigenlijk, ik had m al aardig stil gekregen. 's avonds laat als de lamp aan is en de afzuiger voluit en het is helemaal stil in huis, ja dan hoor je wel wat op de kamer. Overdag moet ik soms echt even met het oor tegen de kast of alles nog wel draait.

 

Indicaan :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik voel gewoon een sticky aan komen met dit verslag!

 

Dat met die thermometers houd mijn ook nog steeds bezig, heb op dit moment twee oude kamer thermostaten van het zelfde merk en die geven wel synchroon een temperatuur aanduiding aan. Of dit de juiste temperatuur is weet ik ook niet maar het is voor mij een beetje de ijk temperatuur!

 

Hoe vinden je wormen het in hun nieuwe huis?

 

Ga zo door!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat lekker zo Indicaan het is duidelijk dat je weet waar je mee bezig bent. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja een heerlijk verslag met mooie uitleg.

Succes deze ronde

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Sopranos: Het geeft wel een hoop inzicht in het klimaat van je hok door even te spelen met wat thermometers op verschillende plekken. Ik kwam er daardoor in elk geval achter dat het niet overal even warm was en dat er dus meer circulatie moest plaatsvinden. De wormen heb ik niet meer gezien natuurlijk, maar die zullen het vast lekker vinden in de aardebak en ook nog eens afgedkt met die folie. Ik hoop dat ze dat zo fijn vinden dat er ook nageslacht komt <_< :lol:

 

@Donnie! Ik weet wel waar ik mee bezig ben maar of het ook echt goed is dat weten we pas na 3 maanden he :lol:

 

@Sannie: Erg leuk dat je ook even meekijkt! Eens zien wat die kleine monsters van je teweeg gaan brengen!

 

 

Wat een enorme verbetering die extra inlaat zeg, met raam op een klein kiertje is het nu constant 26.7 met de lampen al 6 uur aan, afzuiger nog steeds op zn laagste standje. Dus dat gaat helemaal goed komen. De CV ketel staat nu zo geprogrammeerd dat het 21C in de kamer is zodra de lamp uit is.

 

Morgen foto update, ze zijn weer gegroeid namelijk :wacko:

 

 

Indicaan :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...