Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
djeerdtown

Djeerd's plannen; Zit nog met enkele vraagjes please help

Recommended Posts

Goedenacht allemaal,

 

;)

 

Ik ga een bouwverslagje maken voor mijn tentje.

 

Het opzetten komt weinig 'bouwen' in voor en is niet zo interessant dus daar zal ik geen foto's van opzetten. Evenals de ophanging van lampen, aansluiten van vsa's en dat soort dingen want daar zijn volgens mij al genoeg topics van maar zal wel wat foto'tjes maken van de inrichting en dergelijke. Maar van de bouw van de aardebakken met drainage slangen en zo wil ik wel een verslagje maken.

 

Ben een beginner dus zal veel fouten maken, maar van fouten kunnen we allemaal leren B).

 

Ik heb een tentje opgezet van 2,40 x 2,40. Er komen 4 x 600 knallers in te hangen. Filter heb ik al opgehangen is een 1800 m3 als ik het goed heb. Ik heb ook al een afzuiger van volgens mij 1800 m3 maar kan ook 1500 zijn. Ik vind dit noch al weinig vooral met de zomer in aankomst en volgens mij is de verhouding van afzuiger en filter ook niet goed??? Dus ga ik iets van een afzuiger van 3000 m3 halen en gebruik ik die van 1800 m3 als inblaas schijnt belangrijk te zijn als je met grote aardebakken werkt. Is dit teveel van het goede? Weet alleen niet voor een hoeveel m3 filter ik die 1800 m3 moet gaan verwisselen.

 

Vsa's, lampen + kappen, schakelkast, dompelpomp noem maar op heb ik al. Moet alleen nog een vat halen en wat klein spul.

 

Ik ben geïnspireerd door de aardebakken van Rattaplan :rofl . Ik ga dus in de aardebakken drainage slangen op de bodem plaatsen en uiteraard met een tensio werken (first time ;)) voor een goede waterhuishouding.

 

Waar ik noch over aan het twijfelen ben is hoe ik dit het best kan indelen. Zoals ik al had laten weten is het een ruimte van 2.40x2.40. Zal ik dan 2 bakken maken van 240 x 90 cm zodat ik nog een loop pad heb van 60 cm om te dieven (wat me heel lastig lijkt met een bak) en de ventilators neer te zetten. Of zal ik gewoon 1 grote bak maken, niet dieven en ventilators ophangen. Water geven word geen probleem door de drainage en ik denk zelf dat deze manier een grotere opbrengst oplevert. Het wordt misschien wat meer knipwerk door het fluf maar ja als het aardig wat extra op levert omdat ik geen pad nodig heb....

 

In de bakken komt Gold label aarde. Weet alleen noch niet wat het beste is om te doen. Optie 1 is de special mix zonder Sannie's buffer tabletten of optie 2 is de light mix met Sannie's buffer tabletten. Als het in 11 liter potten ging had ik de light mix genomen met buffer tabletten maar omdat ik voor het eerst met grote aardebakken ga werken twijfel ik omdat de aarde natuurlijk een aantal keer opnieuw gebruikt gaat worden (op de bovenste 15 cm laag na uiteraard).

 

Doc liet mij weten dan Sannie de Gold Label custom gebruikt en dat is dan light mix zonder perliet. Waarom zonder perliet? Op dat antwoord ben ik ook noch aan het wachten :no Dus ik heb zo het gevoel dat ik dat advies moet aannemen ;).

 

Ik ga verder de organische producten van BAC en Sannie erbij gebruiken zoals de schimmels, bacto, bloei, pk booster, blad voeding, pro-active, final solution en ter preventie van spint en dergelijke de plant vitality. Bijna alles eigenlijk nu ik het zo allemaal opnoem ;)

 

Het worden waarschijnlijk stekken. Ik heb een paar weken geleden Cheeseberry haze ontkiemt maar eerder ik de mannetjes eruit heb en er van de moeders genoeg stekken kunnen afgeknipt worden zijn we ook weer een tijdje verder. Maar hier ga ik ook een verslagje van maken als hier animo voor is. Ga een silver twin box halen dus wordt boven in moeders houden en onderin de stekken voor laten groeien zodat me tentje op 12/12 kan blijven

 

Dit zijn allemaal de grove schetsen voordat ik aan het echte verslag ga beginnen. Ik ben denk ik vast wel het 1 en andere vergeten te vermelden maar dat zal ik later wel laten weten. Het is ook alweer laat ( of vroeg :rofl). Zal spoedig alvast de eerste foto'tjes uploaden en dan ga ik aan de slag.

 

Ik ga lekker slapen.

 

Groetjes Djeerd :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoek ook even naar de verslagen van kfk,hij werkte ook met aardebakken i.c.m. Bacvoeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Doc liet mij weten dan Sannie de Gold Label custom gebruikt en dat is dan light mix zonder perliet. Waarom zonder perliet? Op dat antwoord ben ik ook noch aan het wachten :rofl Dus ik heb zo het gevoel dat ik dat advies moet aannemen :no.

 

Volgens mij was de reden (volgens mij heeft Art die elders al vermeld) dat Perliet niet afbreekbaar is en daardoor je medium niet 100 % organisch maakt. 99,9 % was het toch Art ;)

 

Kijk ook eens naar DrLivingStoned zijn verslagen, die werkt ook (succesvol) met een aardebak.

 

Veel succes met je bouwplannen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Art

 

Ik ga ze doornemen bedankt!

 

@ Bazz f

 

Klopt ik las het net dat het dan niet 100 % organisch is. Ik ga die van DrlivingStoned ook doornemen. Bedankt voor je reactie

 

Ik ben eruit het wordt de light mix zonder perliet hoop alleen dat ik die in de buurt van Amsterdam ergens kan ophalen ( de Rijp misschien?).

 

Ik ga het op Sannie's manier doen met alleen schimmeltjes bacto en bloei. Hou me hart eerlijk gezegd vast omdat ik geen pk ga gebruiken en andere dingen. Maar als het werkt dan werkt het want slechter dan 0.5/0.6 gram de watt met spint de vorige keer kan het toch niet :rofl

 

Gr Djeerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

De laatste keer dat ik in de Rijp was,was de custom mix op,de gewone lightmix is ook goed hoor :rofl

Echt,de basis die Sannie gebruikt werkt perfect,je kan als extra spelen met wortel of bloeistimulator etc.

 

Bij aarde bakken 20 tabs op 1m2 en je kan inderdaad Final solution gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok top zal snel even langs gaan..

 

Maar even over 1 van de hoofd vragen... Zal ik dan 2 bakken maken van 240 x 90 cm zodat ik nog een loop pad heb van 60 cm om te dieven (wat me heel lastig lijkt met een bak) en de ventilators neer te zetten.

 

Of zal ik gewoon 1 grote bak maken, niet dieven en ventilators ophangen. Water geven word geen probleem door de drainage en ik denk zelf dat deze manier een grotere opbrengst oplevert. Het wordt misschien wat meer knipwerk door het fluf maar ja als het aardig wat extra op levert omdat ik geen pad nodig heb....

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Owja deze vraag was ook belangrijk;

 

Ik heb maar een afzuiger van 1500 m3.. Lijkt me veel te weinig...

 

Heb een filter van 1800 m3 filter.. Wat kan ik het best doen? Een afzuiger halen van iets van 3000 m3 en de 1500 m3 als inblaas gebruiken? En met dit filter wat ik heb gaat het niet lukken neem ik aan? Wat voor filter heb ik dan nodig?

 

Hoop dat er iemand tijd heb om wat vragen te beantwoorden zodat ik snel aan de slag kan.

 

Alvast bedankt!

 

Gr Djeerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alvast een heel klein voor proefje (niets interessants nog alleen filter opgehangen, bouw van bak start snel als ik weet wat het beste is om te doen)

 

gallery_15611_4551_408326.jpg

 

gallery_15611_4551_578499.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat je het best 2 aardebakken kunt maken i.v.m. controleren op ziekten en ongedierte.

je kunt dan namelijk overal goed bijkomen.

 

succes verder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Kierewiet100

 

Thnx ik zal de knoop nu toch echt door moeten hakken en het worden 2 bakken!

 

@ iedereen

 

Wat voor afzuiger zal ik halen want 1500 m3 lijkt me niet genoeg... Ik zat te denken aan 3000 m3 en dan de 1500 m3 als inblaas gebruiken.. Wat voor een filter heb ik dan nodig?

 

En hoe kan ik makkelijk een Luchtverdelingslang plaatsen? Want ik hoorde dat je die net onder je lampen moet plaatsten.. Ik heb geen kennis genoeg om een compleet frame voor me lampen en luchtverdelingslang te maken..

 

Gr Djeerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoop dat je bouwplan gaat lukken.

Veel plezier.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ben eruit het wordt de light mix zonder perliet hoop alleen dat ik die in de buurt van Amsterdam ergens kan ophalen ( de Rijp misschien?).

 

Ik heb in De Rijp een volle pallet staan. :P (koffie staat klaar)

Ik geloof dat gs AGS in Amsterdam het ook heeft liggen.

Growcity in Amsterdam verkoopt wel Gold Label maar je moet even vragen of ze ook de Gold Label Custom zonder perlite hebben liggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zat te denken aan 3000 m3 en dan de 1500 m3 als inblaas gebruiken..

 

Lijkt me een goed plan :P

 

Ler er op dat een 3000m3 afzuiger waarschijnlijk 2 aanzuig aansluitingen heeft en je dus 2 filters nodig zult hebben :P Ook zou ik carboriginals nemen ivm. het gewicht.

 

Een alternatief is door je filter uitblazen, je hebt dan maar 1 filter nodig, en kunt op 2 punten afzuigen, en je filter kun je dan buiten je tent plaatsen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Doc

 

Top! Dan kom ik dat gewoon in de rijp halen deze week.. Hebben jullie ook nog blumat tension meters? Wil waarschijnlijk ook iets van een luchtverdeelslang halen bij jullie ( of verkoopt alleen a&t die?) maar weet alleen nog niet hoe ik die ga plaatsen. Zit te denken om de slang rondom te hoogte van het midden tegen de tentwanden aan te bevestigen.. Beter plan heb ik tot nu toe niet :P

 

Btw als ik dingen niet mag vragen of jullie iets hebben excuses en zal ik het niet meer doen

 

@ BBB

 

Ja daar zat ik ook al aan te denken.. Kan ik gewoon het filter neer zetten en de uitblaas lucht er door heen laten blazen? Geen aanpassingen of nadelen wat dan ook? Hoeveel m3 filter heb ik nodig?

 

Bedankt voor de reacties !!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey, kleine update hier;

 

Stak een beetje uit me kofferbak maja ;)

 

gallery_15611_4551_666437.jpg

 

Probeerde vandaag te beginnen om het frame van 1 aarde bak in elkaar te zetten maar die platen zijn zo f*cking dik dat ik met moeite 3 schroeven er in kreeg :P

 

gallery_15611_4551_213083.jpg

 

gallery_15611_4551_260111.jpg

 

Morgen maar met een sterkere boor het afmaken. :D

 

Had nog een vraagje over de aarde op de kap aansluiten

 

gallery_15611_4551_402875.jpg

 

Moet de aarde nou tussen de schroef en het plaatje of onder het plaatje en de schroef? Of zit ik helemaal verkeerd :P ?

 

Gr Djeerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij de aarde-draad gaat het er om dat ie contact maakt met het metaal. bij een eventuele lekkage van de stroom op de kap zal meteen je aardlek eruit slaan als beveiliging.

Je moet dus zorgen dat het metaal van je aarde-draad contact maakt met metaal van de kap. En of je dat nu doet door een ringetje aan je draad te knijpen en dan de schroef erdoor jast, of dat je de draad om de schroef heen slaat en dan aandraait, maakt geen drol uit. :P

Good luck!

Share this post


Link to post
Share on other sites

blazen door je filter kan maar wordt afgeraden...

doe je dit neem dan een filter met wat overcapaciteit.

je kunt natuurlijk ook als je toch aan het doe-het-zelfen bent een kistje maken waar je filter in past, buiten de tent dan wel te verstaan.

via `n flens(flenzen) kun je dan middels deze kist alsnog door afzuigen...

zo draait `t bij mij, heb nog geen last gehad van geurtjes en ben extreem stil.

 

je luchtverdeelslang en/of luchtsok kun je volgens mij (nee hang me hier niet aan op! ) het beste met je lampen mee laten bewegen...

dus iets van een framepje maken van latjes,aluminium weet ik `t en daar zowel je lampen als je LVS aan hangen .

 

SebasjJ

 

Intervieuw met Lex Vonk van Can Filters

Edited by SebasjJ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de tips!

 

Ik snap alleen niet hoe zo'n filterbox werkt...

 

Ik heb al een aantal verslagen gezien waarin mensen hun luchtverdeelslang boven de lampen hebben geplaatst en beweren dat het de beste plek is omdat de koude lucht naar beneden zakt en daardoor goed gemengd word met de warme lucht.. Iemand die dit kan bevestigen?

 

Is er iemand die weet hoeveel meter drainage slang ik nodig heb voor een bak van 2.30 m bij 1.00 m.. Zoiezo 2 slangen maar van hoeveel meter ieder?

 

En hoe maken jullie je vijver folie aan de bak vast? Trekken jullie hem alleen er maar strak omheen en dat dan de aarde het op ze plek houd? Nieten lijkt me niet lukken omdat het zulke dikke platen zijn..

 

Gr Djeerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eey vijverfolie gewoon afplakken met goeie tape! Filter zou k gewoon op de juiste manier gebruiken! Succes gozer, denk erom veiligheid voor alles koop van die automatischiebrandblusser voor een paar tientjes heb je meer rust!!

 

Je kunt toch ook een tuinslag gebruiken als drainage en dan gaten boren...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb al een aantal verslagen gezien waarin mensen hun luchtverdeelslang boven de lampen hebben geplaatst omdat de koude lucht naar beneden zakt en daardoor goed gemengd word met de warme lucht.. Iemand die dit kan bevestigen?

 

Ja.....ik!

 

Wat snap je niet aan een filterbox?

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ 1steklaswietjunk

 

Aan wat afplakken? Bedoel je met dubbelzijdig tape over vast maken? Of bedoel je alleen om de rand? Want ik wil hem volledig om de bak heen dat er geen hout te zien is.. Hoe kan ik dat vast tapen?

 

Tuinslang is te zwak volgens mij.. En zal snel verstopt raken.. Er is speciaal drainage slang iets van pp450.. Kost niet zo duur ook volgens mij er werkt perfect.. Ik moet alleen weten hoeveel ik daarvan nodig heb...

 

@ racker

 

Nou hoe het werkt... Plaats je de afzuiger achter de box? Zuig je dan aan door het filter en dan maak je aan de andere kant van de box een gat met een slang naar het hok? Heb ik het goed? De box moet wel goed lucht dicht zijn is dat het wel met alleen schroeven of moet ik het ook dicht kitten ofzo? Wat voor hout raad je aan om de box van te maken?

 

Jij had toch je lvs boven in? Druk je dan niet de warme lucht juist naar je planten toe?

 

Gr Djeerd

Share this post


Link to post
Share on other sites
Is er iemand die weet hoeveel meter drainage slang ik nodig heb voor een bak van 2.30 m bij 1.00 m.. Zoiezo 2 slangen maar van hoeveel meter ieder?

 

En hoe maken jullie je vijver folie aan de bak vast?

 

Gr Djeerd

Gebruik zoveel mogelijk drainage en hou 2 openingen om te vloeden.

Ga bv van buiten naar binnen werken en bestrijk zoveel mogelijk oppervlakten maar hou 2x de dikte van de drain slang als afstand.

 

Pleur eerst de aarde in de bak en werk daarna af <_<

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx PH voor je reactie...

 

Heb alleen een change of hearts gekregen.. Aangezien ik light mix met buffertabs ga gebruiken is het niet verstandig om met drainage slangen te werken aangezien dan de buffertabs in de bovenste en meestal droge aarde niet volledig tot hun werking komen..

 

Daarom ga ik over op het sproeisysteem van A&T Trading..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik probeerde je nog te volgen in de diverse topics over wat je van plan bent maar kan dat nu helemaal niet meer <_<

 

1 bak, 2 bakken, diverse mixen en tab mogelijkheden, drainage en dan toch ineens maar weer niet omdat buffertabletten niet op zouden lossen?

AT&T systeem werkt vast wel goed maar je maakt het ons wel erg moeilijk om je advies te geven zo ;) , je krijgt gericht advies maar dan ineens is het weer wat anders waar je op inspringt.

 

Misschien beter vragen: hebben jullie ook dat de tabs niet goed oplossen/werken in een grote bak en hoe los je dit op?

Je bakken afdekken en je moet sowiezo de tabs dieper dan 5cm stoppen omdat je met een grote bak werkt.

die 5cm is voor een 11ltr pot :smoke

 

Wat denk je dat er met je tabs gebeurt als de watergift teveel is of je de tabs verkeerd plaats id bak?

Ipv langzaam vrijkomen verbrokkeld dan die tab en lost versneld op en heb je de poppen aan het dansen zo, volgens mij hebben anderen op WF dit ook gehad op grote bakken?

 

Ik in ieder geval wel op 2 te kleine bakken met tabs en van bovenaf wateren de afgelopen ronde waar ik bij 3 anders bakken idd het probleem had dat de tabs niet opgelost waren/gewerkt hadden, vond complete tabs terug id bak.. die ik nu dus weer gebruik maar dan niet vingerdiep id aarde van bovenkant vd bak maar ongeveer ter hoogte van 1/3 wortelkluit vd plant die erin komt (bij mij cm of 15).

 

Was erachter gekomen dat dit wel werkte ivm hergberuik van 1 bak waar ik, sinds die eerdere ontdekking van niet goed oplossen op vingerdiep in tevens van boven afgedekte bak) om de tabs dus cm of 15 erin te drukken.

 

Die hergebruikte bak: geen overvoeding, alleen water 6wk lang en vd tabs heb ik niks meer teruggevonden.

Staat nu alweer een nieuwe plant in diezelfde bak (bovenste laagje afgegraven en nieuwe tabs erin) en die plant gaat als een speer.

 

Vraag het anders eens aan Sannie hoe dat op te vangen met die tabs, juist drainage slangen maakt het je zo makkelijk, dat ander vraagt weer een voedingsvat, pomp etc etc en weer boel nieuwe vragen :huh:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo moeilijk is het niet...

 

1 of 2 bakken nemen was een vraag. Heb adviezen gekregen en daaruit gekozen. Het worden 2 bakken en is niet veranderd klaar.

 

Soort medium was ook een vraag. Light mix met buffertabs of een special mix zonder tabs. Hier ook heb ik adviezen gekregen en daar uit gekozen. Het word light mix met buffertabs en is ook niet veranderd klaar.

 

Enigste dat veranderd is is de manier van water geven.. Dit heb ik gedaan omdat ik advies van Sannie heb gekregen dat de buffertabs niet goed werken als je van onder water geeft... Dus ik moet wel!!

 

Ik krijg veel adviezen en moet daar uit mijn setup gaan maken. Krijg ik een advies te horen waarvan ik denk hé dat is eigenlijk veel beter voor mij dan pas ik me aan en volg ik dat advies.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...