Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

lostchild

TEST: Pentakeep S

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik ben 1vd gelukkigen die een nieuw product mag testten nl. Pentakeep- S.

Heb het flesje vorige week mogen ontvangen en ga het dit weekend voor het eerst echt gebruiken en dus aanvangen met de test.

penta-prod2.jpg

 

Soorten waarop ik de Pentakeep- S ga testten zijn:

JH x Amnesia (kruizing van United_Gabber) en New City Citral (kruizing van Tuinkabouter).

 

Verdere gegevens over de setup waarin de test plaatsvindt:

1 kant van een DR240W

400W Greenpower Son-T lamp in een Lumatek kap en Lumatek ballast 400W (superlumens switch aan)

Afzuiging en luchtbevochtiging alsmede luchtinvoer is gedeeld met de andere kant van de DR240W waar ik 6 planten onder 600W heb staan. Geen afscheiding van de gedeeltes overigens maar ook niet nodig voor deze test.

 

Medium: Gold Label Allmix

Voeding: Guano extract als groeivoeding indien nodig, Rhizotonic wortelstimulator, BAC bloeivoeding/bloeistimulator/bio PK indien nodig maar als het ff kan alleen water en natuurlijk de Pentakeep-S.

 

De JHx Am zaden zijn 1 week eerder ontkiemd dan de NCC zaden, daar zit dus iets verschil in qua groei.

De potten waar ze nu in staan zijn 2ltr potjes met z/w plastic erbovenop tegen het uitdrogen vd grond onder de HPS.

Na bekend worden van sexe (voorbloei) gaan ze overgepoot worden naar 11ltr potten waarin ze afgebloeid zullen gaan worden.

 

De testdeelnemers stellen zich aan u voor, later vandaag krijgen ze nog nummers en komen ze per stuk op de foto:

gallery_22678_9582_88318.jpg

 

Vd duidelijkheid, de kleine zaailingen in het midden zijn dus de NCC :rolleyes: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

De planties zijn genummerd en wat beter op de foto gezet.

Waar met blauwe stift het nummer op geschreven is zijn de JH x Amnesia en met zwart de NCC.

 

Hier gaan we dan met eerst 4 NCC's in 1 grote schaal (op de achtergrond nog net zichtbaar 2x JH)

gallery_22678_9582_349006.jpg

 

en NCC nr 5

gallery_22678_9582_107132.jpg

 

en dit zijn de JH x Amnesia kandidaten

gallery_22678_9582_369320.jpg

 

gallery_22678_9582_261618.jpg

 

gallery_22678_9582_27899.jpg

 

De Jh x Amn zit wat vlek en verkleuring in het blad maar dat zit in de soort ingebakken :rolleyes: ben ik eerder al achter gekomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mods --> verplaatsen naar test sectie?

Had eerlijk gezegd al verwacht dat dit gebeurt was :rolleyes:

 

Test is nu echt van start.

 

6 zaailingen hebben 250ml water gehad per zaailing, in totaal dus 1.5ltr waaraan ik 0.75 ml Pentakeep- S heb toegevoegd.

Van elk soortje zijn de nrs. 1,3 en 5 de planten welke Pentakeep-S krijgen

 

Kraanwater heeft de volgende waarden bij mij uit de kraan:

PH 7.2

EC 0.24

 

Na het toevoegen van Pentakeep aan het water, goed roeren, even laten staan en nogmaals goed roeren gaf mijn (vd test geijkte)

Hannah Growcheck PH/EC meter het volgende aan:

 

PH 6.3

EC 0.44

 

Dat het een zuur is maakt deze meting dus wel duidelijk en als je Pentakeep- S toevoegt aan het voedingwater dien je volgens mij wel rekening te houden met in hoeverre je je voedingwater aanzuurt, zal dit nog gaan testen op 2 andere planten die ik heb staan en die Hy- Pro krijgen wat de PH al op 6.1 zet.

 

De zaailingen welke geen Pentakeep krijgen een uurtje geleden:

gallery_22678_9582_126253.jpg

 

En de zaailingen die het wel krijgen

 

Nrs. 1

gallery_22678_9582_213501.jpg

 

Nrs. 3gallery_22678_9582_91031.jpg

 

Nrs. 5

gallery_22678_9582_98833.jpg

 

 

Morgen gaat de klok op 12/12 en dan maar hopen op snelle voorbloei zodat ze overgepoot kunnen gaan worden naar de uiteindelijke 11ltr potten.

Kijken of de Pentakeep- S al wat doet tijdens de 1e groeispurt die ze over een dag of 2 na omzetten klok in gaan zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb begrepen dat jij nogal veel drinkt.

Klopt het dat er bij jou 50ml alcohol in een liter bloed zit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

:rolleyes:

50ml per liter?

 

0.50ml, een halve milliliter dus en hierbij komen die pipetjes van Sannie goed van pas :)

 

Heb het nog speciaal opgezocht en Whazzup kon niet duidelijker zijn hierover in aankondigingstopic van Pentakeep:

 

0.5ml op 1 ltr.

 

Ik ga vooral letten op wat het bij de JHxAmn doet qua groeiregulering omdat dit strekkers zijn (Sativa dominant)

en bij de NCC planten op hoe de plant zelf reageert op de Pentakeep aangezien dat een dikke Indica is die al lager blijft van zichzelf.

 

Misschien morgen iets te zien maar ik verwacht pas wat vanaf week 2 12/12, tot die tijd gewoon trouw 1x id week aan het water toevoegen en niet hoeven aanzuren scheelt ook weer :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En laat ik nou net geen stekken hebben staan voor deze test :rolleyes: .

 

Zaailingen is een heel ander verhaal en daar gaat deze test dan ook over :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

*zucht*

Edit Aad

Edited by Aad
zinloos en beledigend

Share this post


Link to post
Share on other sites

NEE

 

en hou nou svp op over stekken en benader de mensen van Pentakeep ipv wat aan te gaan zitten nemen hier op WF :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

HOi lostchild,

 

leuk nog een verslagje met NCC's :blink:

 

pas op hoor, er zit toch wel wat groeipotentie achter dit plantje :P

 

wat moet de pentakeep S juist gaan doen...? zal eens wat opzoeken ;)

 

-> lijkt een zeer degelijk goedje, mooi onderbouwd en goede info op die site! dat beloofd!

 

 

succes met de kweek, k piep wel mee :rolleyes:

 

ps; stekken ?? nhaa zaad rules :)

 

mazzel

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A

Afzeiken doe je maar lekker ergens anders vriend, ben vriendelijk en aardig genoeg geweest :rolleyes:

Wat een nivo :) , helemaal nu ik zie dat je alle reply's hebt lopen editen.

 

@Tuinkabouter

Meer droge plantmassa maar ook (mogelijke) groei regulering vanwege de auxine en dat andere goedje (kan ff niet op de naam komen) trokken mijn aandacht.

 

Daarnaast is het handig dat er magnesium aan toegevoegd is zodat je ook steeds een beetje magnesium geeft aan de planten, iets wat de meeste soorten je in dank afnemen.

 

Is de NCC een grote doorgroeier in de hoogte tijdens de 1e weken bloei of meer breedgroeiende indica?

Dan weet ik of ik ze nog een keer ga fimmen of het bij knakken en buigen houdt.

 

Vooral tov de JH x Amnesia is dat wel van belang want deze gaan zeker de hoogte in verwacht ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik herinner me de stand van Pentakeep nog wel op de Horti Fair vorig jaar.. Ze vonden het wel interessant dat ook kwekers van 'andersoortig groen' geinteresseerd waren..

 

Leuk dat je het test, maar (voedings)tests met zaadplanten blijft imo toch een ander verhaal.

 

Succes in ieder geval!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Lostchild,

 

Succes met de test!

Ik heb hem verplaatst naar de testsectie.

 

@Kees A

Dergelijke reacties en het nadien weer veranderen voegen absoluut niets toe,maar zijn een hindering voor het topic,dus please hou het gewoon.

Gebruiker gewaarschuwd.

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel veel succes met deze test.

 

In kasgebruik hebben wij pentakeep al lang uitgekotst..

Dus ben zeer benieuwd hoe wietplantjes er door groeien.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor een goede test lijkt mij het belangrijk om een duidelijk protocol te hebben.

Om te beginnen moet je planten nemen die gelijk zijn aan elkaar dus het beste is natuurlijk om klonen te nemen.

Anders zal je echt gelijke planten moeten gaan selecteren.

Omdat dit product in de start gebruikt wordt zal zo een selectie nooit lukken.

Ook moet je meerdere controle groepen hebben.

groep1 geen extra producten toegevoegd.

groep2 pentakeep.

groep 3 bladvoeding.

 

Op deze manier krijg je een eerlijke en bruikbare test.

Als je maar 2 controle groepen neemt en dus 1 groep niks geeft is het bijna bij voorbaat al duidelijk dat het geteste product beter zal werken.

 

Voor de rest leuk experimentje maar niet echt te gebruiken als een serieus testresultaat.

 

Sorry LostChild maar ik vindt dat als iets op dit forum als test wordt weggezet dat het een bepaald niveau moet hebben.

 

Veel succes met dit kweekje. :rolleyes:

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snap het niet helemaal?

 

Ik heb 10 planten staan beschikbaar vd test welke, voorzover ik na heb kunnen gaan, behoorlijk stabiel zijn qua pheno's.

 

Op stekken kwam ik niet in aanmerking vd test want ik had aardebakken dus heb SPECIAAL voor de test zaden ontkiemt om een zo eerlijk en duidelijk mogelijk verloop vanaf het begin te kunnen krijgen.

 

3 controle groepen is makkelijk te realiseren, ik ga uit van 3 vrouwtjes per soort overhouden en zou hieruit dan selectie maken op pheno gelijkenis.

 

Geen eigenwijze kweker maar als ik dit had geweten dan had ik de Anesthesia mamma die ik heb weggegooid helemaal kaalgeplukt ipv 10 zaden te gaan ontkiemen voor de test en had ik de boel allang op 12/12 staan, nu bijna 2wk extra voor opgroeien zaailingen (testen met zaad vanaf 12/12 is niet realistisch).

 

Als deze opzet niet serieus genoeg is als test is dan mag topic dicht en zal ik over paar mnd wel een test met stekken doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 3 groepen komen er veel leukere resultsten uit.

Ik denk niet dat hij dicht hoeft maar ik denk wel dat je nu extra secuur moet zijn.

 

Viel spas, ;)

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok.

 

Groep 1: zonder toevoeging Pentakeep, reguliere voeding of bij geen voeding ivm volbemeste aarde, alleen licht aangezuurd water

Groep 2: toevoegen Pentakeep aan reguliere voedingswater of bij geen voeding ivm volbemeste aarde, aan het water

Groep 3: Pentakeep alleen middels bladvoeding, of bij geen voeding ivm volbemeste aarde, alleen licht aangezuurd water

 

Gisteren hadden alle zaailingen hangende blaadjes maar wel gemiddeld een internode of 3 erbij gekomen in tijd van 24u en een behoorlijke toename van bladomvang bij de JHx Amn.

 

Sativa trekjes komen mooi tot uitdrukking en is goed vd test om te kijken of je met Pentakeep ook groei regulatie toe kunt passen.

Maar daar loop ik meteen tegen "secuur" aan want ik ben gewend om te fimmen/buigen/knakken.

 

Kan ik het nu wel of niet een keer doen bij internode 6 of gaat dit teveel inwerken op testresultaat?

Vanavond nieuwe foto's.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ff over mijn reactie hierboven..

Heb alleen vermeld dat we het uitkotse, meer niet ;)

 

Maar waarom ?

 

We kennen allemaal de mooie led verhaaltjes ''300 watt vervangt 1000 watt HPS''.

Dit geld het zelfde voor Pentakeep, mooie verhalen maar we hebben geen verbeterend resultaat gezien/gewogen/gemete of beoordeelt.

 

Ook zag ik laatst in de bloemisterij een dikke pagina met een fles van Pentakeep.

Onze ervaringen ; zelf voeding aanmengen is nog steeds het best.

 

Waarom ?

 

Jij ziet wat jouw soort/pheno doet op welke voeding.

Jij kan dus gedoseert bij sturen per behoefte ( ook al is het maar een enkel element ).

 

''PENTAKEEP- S is een vloeibare stikstof meststof waaraan 5-aminolevuline zuur is toegevoegd''

 

Volgends hun bevorderd de aminolevuline de fotosynthese omdat de plantjes zich nog beter voelen door deze zuren mits ze die tekort komen natuurlijk.

Ik heb zelfs bij sommige rozen gezien die een pentakeep ''behandeling'' kregen voor een test dat ze minder suikers aanmaakte.

In de andere kassen zagen we bij de oksels kleine druppeltjes suikers ( zoals gewoonlijk ) in de andere kas met de pentakeep behandeling vrijwel geen druppeltjes.. hier en daar af en toe een uitspattertje.

Maar dit zou ook kunnen betekenen dat onze plantjes al gezond waren en dus al optimaal fotosyntheerde.

Waardoor de extra aminovuline zuren een ligte overschot zorgde.

 

Ik volg zoiezo je topic, ben erg benieuwd naar het resultaat!

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Skaffz

Daarom test ik het ook, kan best zijn dat het overbodig is maar misschien is het wel super brandstof voor ons plantje ;)

denk dat dit pas duidelijk wordt als deze test en andere testen van mede forummers (volgende run van mij sowieso nog een keer)

gedaan zijn.

 

terug naar de planten:

Vond de potten wat koud aanvoelen bij check op waterbehoefte en heb de verwarmingsmat weer van stal gehaald en onder de planten gelegd, dat is het blauwe en de Hy en mat letters die je ziet, mat van 1x1, 143w die ik voor niks gekregen heb van een ex kweek gabber uit vervlogen tijden van mij :lol:

 

De kandidaten 2dagen nadat ze Pentakeep hebben gehad, staat beetje door elkaar, ik kon niet echt veel langer op mijn hurken zitten id tent ivm evenwichtsproblemen soms en ik wil niet met tent en al om in de kamer als het ff kan.

 

3x JH x Amnesia

gallery_22678_9582_180244.jpg

 

3x NCC op een rij

gallery_22678_9582_95292.jpg

 

 

En 2 om 2

gallery_22678_9582_328213.jpg

 

 

Omdat ik (ik wist het gewoon als ik weer in potten zou gaan kweken) de varenrouwmugjes voorbij heb zien vliegen gaan de planten, zodra geslacht bekend is, in grote aardebakken zodat de fukkers niet meer via de drainage gaten hun gang kunnen gaan zoals bij potten en ik heb ff geen geld voor bestrijding, wel 3 bakken, drainage slang en genoeg aarde en kan prima onderscheidt houden tussen de 3 groepen en....

 

Geen extra voeding benodigd verder deze test dus ook zuiverder resultaat of Pentakeep-S iets doet en in welke vorm aangezien op de GL Allmix in grote bakken de 1e ronde op deze aarde toe moet kunnen met alleen water :D

 

Wat wil ik/ forum nog meer als secure test? geen andere additieven dan wortelstimulator en Pentakeep-S en gebruikt als bladvoeding op 1bak, danwel via gewone water wat de planten krijgen op de andere bak en de laatste bak alleen water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Planten staan nu 3 dagen op 12/12 en het is 3 dagen geleden dat ze voor het 1st pentakeep hebben gekregen (van beide soorten de nr's 1,3 en 5).

 

2 vd JH,x Amnesia staan wat te nat momenteel, verbruiken minder water dan de anderen en ook een 2 NCC's hebben even geen dorst :D

Achja, ik weet tenminste direkt waar het aan ligt en dat scheelt al

Lichtere blad en wat calcium probleem vlekken her en der hierdoor maar dat trekt alweer bij, de nieuwe groeischeuten zijn zoals het hoort maar had wel een wat secuurdere start kunnen zijn ;)

 

Dat zijn de 2 in het midden recht onder de lamp en de rest vd planten gaat wel goed op wat vlekken en vage bladranden na bij de overige JH x Amnesia

zaailingen maar dat zit in het soortje en de nieuwe groei is zoals het hoort.

gallery_22678_9582_231228.jpg

 

gallery_22678_9582_75503.jpg

 

gallery_22678_9582_43262.jpg

 

 

Duidelijk pheno verschil al te herkennen her en der, helemaal bij de JHx Amn duidelijk Sativa/ Indica trekjes

Degenen van wie de pot licht aanvoelde hebben vanavond aangezuurd water (6.1) gehad via de schotels en, misschien is het te zien op de foto

al de JH x Amnesia's zijn gefimd/getopt, de NCC laat ik qua fimmen/toppen met rust, alleen een knakje als ze bij de 5e node zijn.

 

Denk zelf dat de 3 grote planten (de JHxAmn) op de achtergrond alle 3 mannetje zijn gezien hun groei maar is pas 2e keer dat ik met JHxAmn wat aanvang dus kan het ook mis hebben :lol:

 

Temp ligt tussen de 19C en 26C, verwarmingsmat staat aan als lamp uit is op 20C

LV tussen de 40 en 55%

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat zien ze er slecht uit zeg , niet te hopen dat dat door de pentakeep komt . ;)

 

 

Met vriendelijke groet Pod,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pentakeep heeft hier niets mee te maken.

 

Dat ze er minder uitzien is omdat ze te nat hebben gestaan en de wortel temperatuur is, toen de verwarmingsmat er net onder lag,

ook wat te hoog geweest wat dus leidt tot dit soort taferelen.

 

Gelukkig was ik er snel achter en heb al ingegrepen, vanavond worden ze verpot naar 7ltr potten om te nat staan sneller op te heffen, dan maar een keer extra verpotten (verpotten zorgt bij mij nooit voor extra stress overigens).

 

EDIT:

verpotten zal niet gaan, vanwege neuropathische pijnen kan ik met rechts even geen kant op, hoop dat het snel wegtrekt maar meestal ben ik wel een dag of 3 gehandicapt ;)

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plastic is vd potjes af, meer verdamping omdat ik niet kan verpotten naar niet extra bewaterde verse aarde wat overtollig vocht zonder extra stress zou wegtrekken vd wortelkluit en verspreiden over de pot.

 

Dit is echter ook een manier om snel weer de waterhuishouding op orde te hebben.

 

Planten zijn voorzien van stokjes zodat ik weet (en jullie ook) wat de Pentakeep planten zijn maar dat heb ik pas gedaan na het nemen van deze foto's ;) je ziet ze al wel liggen :lol:

 

gallery_22678_9582_64872.jpg

 

gallery_22678_9582_303683.jpg

 

Plastic ligt id schalen om nummer identificatie te behouden, plakband afscheuren en er wat opschrijven ben ik niet zo goed in links :D en ze trekken alweer mooi bij en bij de grootste planten 1e wortelpuntjes zichtbaar bij de drainage gaten vd potten.

 

Tikken van dit bericht gaat net, heb in verleden mezelf gelukkig getraind om ook met alleen links te kunnen werken ter voorkoming RSi rechts als ICT'er (was mijn beroep).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duidelijk te zien lost ben benieuwd naar de uitkomst . ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...