Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Achterhoeker

Nieuwe zonnestudio

Recommended Posts

Sorry dat het zo lang duurt jongens.

 

Zit ff in brazilie, dus klussen vanaf hier gaat helaas wat moeilijk...

 

Volgende week een update, I promise!!

 

Greetz AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Acherhoeker,

 

Mooi hokje...helemaal je topic gemist.

Doet me denken aan die gast op Opgengrow die ook zo'n NASA hok heeft gemaakt.

 

Veel plezier in Brasil ;)

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je Schenkie...

 

Nasa-hok, zoiets als op dat filmpje van die ice-box vind ik wel leuk ;)

 

'K zit nu dus even vast in Brazilie vanwege die aswolk, waarschijnlijk door omstandigheden pas weer begin mei terug....

 

Ben er zelf niet zo blij mee, maarjah... Het is even niet anders!

 

Gr uit Brazilie,

 

AH

 

P.s. De video:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finally back home!!

 

Vandaag maar weer eens wat klusjes opgepakt. Al die tijd in het buitenland heb ik zitten denken en denken, bijna elke avond die ik in het hotel was heb ik op het forum doorgebracht... Ik heb nu dus uiteraard een wijziging in de plannen, want aan één plan vast houden is ook maar zo saai.

 

Na wat oude topiqs uit 2008 door te hebben gespit, heb ik besloten om op cocos te gaan.. En laat me alsjeblieft niet allemaal in de steek door te zeggen dat dit te moeilijk is om mee te beginnen. Dat is niet tof, ik wil het gewoon gaan proberen.

 

 

Er zijn dus een aantal grote voordelen die ik zie in het kweken met cocos-slabs in libra bakken. Waarvan de grootste is dat je niet met gigantische hoeveelheden aarde door het huis moet. Een tweede is bijvoorbeeld de makkelijke en nauwkeurige controleerbaarheid van PH en EC..

Ook heb ik gezien, dat als je het een beetje in de vingers krijgt er verbluffende resultaten te behalen zijn!

 

Ook zit ik er ernstig aan te denken om nog een derde lamp bij te hangen om net ff dat beetje meer ruimte te benutten. Ik zou dan aan één kant 9 bakken van een meter naast elkaar kwijt kunnen. Er blijft dan 80 cm over aan de andere kant, waar ik zo'n vier bakken extra kwijt kan. Je krijgt dan iets als dit:

 

med_gallery_10497_9449_15321.jpg

 

Ik kom dan uit op een kweek oppervlak van 2,63 meter, met 3 x 600 Watt komt dat uit op 684 Watt per vierkante meter. Je kan hier dan zo'n 50 tot 70 dames kwijt, afhankelijk van de opstelling. Lijkt me goed te doen...

 

Voor de eerste draai kan ik drie Industria's krijgen. Zodra er dan meer geld is om te investeren wil ik een water gekoeld systeem gaan aanleggen met evsa's en eventueel twee of drie ice-boxen. Omdat ik nu al weet dat ik warmte problemen ga krijgen met 1800 Watt, maar ik denk dat het voor één keer wel moet lukken met de 1500 kuub afzuiger.

 

'K heb net even een opstaand randje gemaakt van wat balkjes, dit om bij lekkage het water op het vijver folie te houden.

 

med_gallery_10497_9449_992621.jpg

 

Toen het folie eroverhéén.

 

med_gallery_10497_9449_874626.jpg

 

Morgen even tape halen en dan netjes aftapen, zowel voor het oog als om het een beetje af te dichten. Ik probeer zo weinig mogelijk kieren en randjes te creeeren, omdat daar vervelende bacterien en beestjes gaan zitten.

 

 

Ik wil van de week gaan werken aan een stellage voor de libra bakken en de elektra moet nog steeds afgemaakt worden. Verder is er nog een irrigatie systeem dat afgemaakt moet worden.

 

Nogmaals, alle tips en onderbouwde kritiek zijn welkom!!!

 

Groeten en nog een fijn weekend,

 

Achterhoeker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey luitjes!

 

Ik zat even in een verbouw dip, door alle vertragingen enzo.. Ook financieel zit ik even krap, heb net m'n eerste huis gekocht. (Ik ben 21...)

Daarom duurt het soms wat lang.

 

Maar na mezelf even een hartig woordje toe te spreken over doorzetten heb ik de smaak weer te pakken!

Aangezien er ook nog wat extra geld aankomt de komende weken, kan ik als het goed is vrij snel aan de slag.

 

 

Ik ben daarnet bezig geweest met de elektra, deze ligt al voor een groot deel. Ik zal even kort uitleggen hoe het in elkaar steekt:

 

Er zijn dus twee groepen vrij voor de kweekruimte, deze komen rechtstreeks uit de meterkast en hier zit verder niks op of tussen. Behalve dan 1 lasdoos.

 

Op groep 1 zullen de twee of drie lampen gaan branden, als de lampen uit zijn is deze groep voor de 2 kW kachel (hier zit ook een 1 kW stand op!). Ik schakel via een 3xNC en 1XNO relais, dus het kan niet voorkomen dat de lampen en de kachel tegelijk branden. Dat zou natuurlijk een beetje teveel van het goede zijn op een 16A groep.

 

Groep 2 is vrij voor alle andere onzin, zoals:

 

De pompen en verwarming voor het voedings water.

Het afzuig en inblaas circuit.

Eventueel een lucht bevochtiger.

Werklicht en dat soort dingen.

 

Verder zit er nog een vrije WCD in de muur die gedeeld word door nog een deel van het huis. Ik denk niet dat ik deze zal gebruiken,

maar hij kan altijd eens van pas komen voor wat dan ook...

 

Hier een paar foto's, want een update zonder foto's is géén update:

 

med_gallery_10497_9449_482354.jpg

 

Hier zie je rechts boven de WCD waar de afzuiger op zit, deze word geschakeld door m'n fan-controller. Daaronder zit een drievoudig WCD voor de

vat-verwarming, de dompel pomp en de circulatie pomp. Helaas had ik geen industrieel WCD meer liggen, deze kan ik er altijd nog eens op schroeven.

 

Links zie je de 16A CEE voor de schakelkast van de verlichting/verwarming. Deze ga ik nog even anders plaatsen, anders moet ik twee groepen door één centraal doos laten lopen. Ik denk niet dat dit volgens het boekje is...

 

 

Hier zie je de fan-controller en een heel klein stukje van de relais kast:

 

med_gallery_10497_9449_580595.jpg

 

 

Ook heb ik nog even een muur rails opgehangen, onder andere om m'n verwarming op te zetten. Ook de thermo/hygro meter enzo kan ik hier kwijt.

 

med_gallery_10497_9449_968882.jpg

 

Je ziet hier ook nog het 5 standen thermostaat hangen, hier moet ik nog een mooi afdakje voor maken tegen stralings warmte.

 

med_gallery_10497_9449_743907.jpg

 

Hij hangt zo mooi een stukje van de muur af, die draag beugels voor die rail zijn trouwens in verschillende lengtes te krijgen.

 

Dat was het weer voor vandaag, morgen heb ik wat anders te doen. Dus de volgende update komt later deze week!

 

Gr AH <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Achterhoeker,

 

Goed werk heeft tijd nodig he :smoke en alles op zijn tijd.

Het word wel een mooi hokje hoor...al ben ik bang dat als je erin stapt met de lampen aan..je toch echt een zonnebril nodig gaat hebben <_<

 

Ik volg weer ...

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik schakel via een 3xNC en 1XNO relais, dus het kan niet voorkomen dat de lampen en de kachel tegelijk branden.

 

Volgens mij kan je beter een 3xNO & 1xNC hebben.

 

Anders zullen je lampen branden als je relais uit is.

 

Er zijn relais verkrijgbaar die 2x NO & 2xNC hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Schenkie: Thanx, staat wel heel stoer zo'n zonnebril...

 

@HC Maniac: Je hebt gelijk, ik heb ook een 3xNO/1xNC. 't was al laat vannacht. Dat 2xNO/2xNC relais was ik naar opzoek toen ik spullen ging halen voor m'n schakelkast, alleen deze kon de zaak waar ik alles haal niet leveren <_<

 

 

Gr AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey luitjes,

 

daarnet weer even wat lopen prutsen. Heb de elektra afgemaakt, en ga dadelijk even flink schoonmaken.

Ik had op zich wel mazzel, want tussen de twee wand-rails paste precies twee WCD's, echt op de millimeter! 'K had van te voren helemaal niet geplant

dat de WCD's hier tussen moesten passen <_<

 

Er zitten nu twee WCD's waar vaste spanning op staat en twee die alleen spanning hebben als de lampen uit zijn`. Dus één voor de kachel en één extra.

 

med_gallery_10497_9449_891692.jpg

 

 

Hier zie je de schakelkast aangesloten en wel, de twee kabels die het zwarte bord in gaan komen uit in de vier WCD's:

 

med_gallery_10497_9449_150603.jpg

 

Je ziet ook dat ik de CEE stekker heb verplaatst.

 

Even kijken of er al budget is om van het weekend met libra bakken aan de slag te gaan.

 

Gr AH :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi hok heb je gebouwd!! Heb het hele topic door gespit en echt netjes hoe heb jij t gat van 250mm gemaakt, ben hier ook mee bezig en echt lukken wil t niet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een boorhamer gebruikt, met een flinke boor. Dan moet je gewoon over de hele omtrek van het gat gaten boren.

'T is een hels karwei, maar het werkt wel.

Voor zo'n 150 euro kun je volgens mij een diamant boor huren...

 

Gr AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx! Heb al een stuk of 10gaten was al begonnen met hakken maar dat heeft nog geen zin, nog een stuk of 10 en ga proberen schuin te boren zodat k wat meer beton kan breken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het vervelendste waar ik last van had, was dat er van die holle buizen in het beton zitten.

Als ik hier in de zijkant in kwam met de boor dan sloeg hij vast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een goeie diamantboor en waterkoeling sleur je de boor overal door heen, breedplaat,kanaalplaat etc.

Zelf heb ik een serie gaten geboord van 3x 260 door een gewapende betonvloer a 23cm dik en binnen 1 uur was ik klaar,

dus huur een boor en je bent klaar...

 

Je hokkie wordt prachtig achterhoeker, ik blijf mee checken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jha, dat is inderdaad het makkelijkste. En het mooiste!

Alles word alleen een beetje nat, soms is dat een probleem...

 

Bedankt voor het compliment, pak nog maar een ;) want ik ben nog wel ff bezig :lol:

 

Gr AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

status:

 

Vakantie geld binnen.

90 uurige werkweken ivm hoog seizoen.

2x Lumatek 600 Watt super lumen besteld.

 

Hopelijk binnenkort tijd om alles een beetje af te ronden, zodat ik na het drukke seizoen kan starten ;)

 

I'll be back...

Share this post


Link to post
Share on other sites

schiet toch es op man ;)

 

je had al 3x kunnen draaien vanaf dat je er aan begon!!!!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zie de fotos graag tegemoet ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

jha sorry,

 

zoals ik al zei zit ik op dit moment in 90 uurige werkweken ;)

 

Ik heb twee keer de TNT gemist, dus ik kan het pakket nu ophalen in de lokale supermarkt.

Ik zal morgen zorgen dat ik voor 8 uur weer thuis ben, zodat ik de lumateks op kan halen en weer wat kan knutselen.

 

 

....En dus ook posten ;)

 

Greetzzzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Mensen!

 

Het is zover... Jah, echt waar!! Je geloofd het niet... Het is een update!!

 

Ik had inmiddels de bestelde spullen opgehaald bij de TNT en ben vandaag maar eens op tijd naar huis gegaan.

 

Van het werk een aluminium koker van 40x40 mm. meegenomen en hier de Lumatek's op geschroefd met zelf tappers.

De kappen heb ik vast gemaakt met hoek beugeltjes, waardoor ik ze ook nog wat kan draaien mocht dit nodig zijn..

 

med_gallery_10497_9449_584256.jpg

 

De kabels werk ik uiteraard nog even netjes weg! Ik baal er trouwens wel van dat ik de kabel van de Lumatek naar de lamp eigenlijk moet afknippen :)

Ik zou er een verleng stuk aan kunnen zetten waardoor dat niet hoeft, maar dan blijf ik met een gigantische bos kabel zitten...

 

 

De kabel van de stekker ga ik uiteraard niet afknippen! Die bos ik even mooi op.

 

med_gallery_10497_9449_361909.jpg

 

 

Wat details:

 

med_gallery_10497_9449_407352.jpg

 

med_gallery_10497_9449_973097.jpg

 

med_gallery_10497_9449_934010.jpg

 

 

Even naar het volgende onderwerp:

 

De Libra bakken...

 

Morgen avond maak ik op de zaak even een aluminium frame waar de libra bakken op kunnen staan. Een paar mooie verstelbare voetjes en klaar!

De eerste run zal in de volgende opstelling zijn:

 

med_gallery_10497_9449_50091.jpg

 

Negen bakken met mooi wat ruimte ertussen voor het irrigatie systeem. Ik zet ze denk ik 5-4-5, dan kan ik 42 dames van onderdak voorzien.

Als ik dan eens de kolder in de kop krijg en er een lamp bij hang dan doe ik dit:

 

med_gallery_10497_9449_545565.jpg

 

Zo kan ik er nog eens 18 dames bij ztten :P

 

 

Zodra ik het aluminium frame klaar heb zal ik het irrigatie systeem afmaken:

 

med_gallery_10497_9449_751954.jpg

 

 

Poppetje gezien, kastje dicht....

 

med_gallery_10497_9449_695693.jpg

Greetz AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Het Aluminium frame voor de Libra bakken staat in de lak. Morgen eens installeren!

 

Vanavond ga ik nog even verder met de elektra.... Eerst even eten :)

 

Gr AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eey achterhoeker je hebt echt een mooi hok gebouwd! Wrm géén dimmable evsa? Zoveel scheelt dat niet ....? Hoedan ook dankjewel voor alle fotos en je topic want een hoop mensen hebben hiervan geleerd!

 

Gr junk

Share this post


Link to post
Share on other sites

het ziet er weer gelikt uit.....

wat een fijn gevoel zal het je geven als je in dat hokje loopt :)

 

al bekend wat voor dames je gaat plaatsen....... ik zie daar wel een mooie haze variant groeien :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey 1elaswietjunk,

 

Dit topiq duurt totdat de eerste dames staan te wortelen....

Dus dat duurt nog even :P

 

Nee geintje, ik doe m'n best om zo snel mogelijk voor wat groens te zorgen.

Hoewel ik ook erg geniet van het bouwen zelf!

 

 

@tim:

 

Zoals ik al zei, ik geniet erg van het bouwen zelf. Volgens mij heb ik een bepaalde vorm van gereedschaps geilheid,

dat gevoel krijg ik ook bij ge-extrudeerde en geanodiseerde stukken aluminium.

 

Als je daar dan ook nog eens hele mooie en lekkere plantjes mee kunt kweken word het helemaal mooi!

 

Een haze variant lijkt me ook geweldig, maar in deze al vrij ingewikkelde opstelling lijkt het me verstandig om met een makkelijker plantje te beginnen.

Aan de andere kant, hoe moeilijker ik het maak, hoe harder ik op m'n bek kan gaan :)

 

Het lijkt me ook wel link als ik een grote zak haze in huis heb liggen. Als ik dat spul te vaak rook word ik een zombie.

Ik heb nu een ouderwetse jack herrer liggen waar ik erg relaxed van word, dus wie weet!?

 

Morgen ga 'k verder..

 

 

Gr AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...