Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Achterhoeker

Nieuwe zonnestudio

Recommended Posts

Hallo Mensen,

 

Hier zal ik de bouw van mijn nieuwe zonne studio bij houden. Het zal nog even duren voordat ik echt ga starten met bouwen, maar ik heb binnenkort wat vrije dagen te spenderen dus het zal niet heel lang meer duren.

 

Allereerst zal ik omschrijven wat mijn idee is:

 

Een ruimte van 1,60 bij 1,80. Deze maten worden misschien nog wat bijgesteld. Daarin een aardebak van 1,60 bij 1,00 en zo'n 50 á 60 cm diep.

 

Hierboven komen twee 600 Watters, in een cooltube. De lucht door deze cooltube's gaat door een gesloten circuit de ruimte in en uit en hoeft dus niet gefilterd te worden. Dit doe ik zodat ik minder warmte opbouw heb en dus mijn klimaat beter zal kunnen beheersen.

 

Door de cooltube zal de licht opbrengst van het armatuur wat minder worden, maar dit word weer ingehaald door het feit dat de lamp lager kan en minder oppervlakte als normaal hoeft te beschijnen. Die oppervlakte is 100x80, dus zo'n 750W/M2.

 

Ik heb al verschillende opstellingen in m'n hoofd die ik wil gaan testen, waaronder een scrog en een sog. Maar dat komt allemaal later.

 

De ruimte zal worden afgezogen door een 1500 kuub afzuiger icm ongeveer 800 kuub aan filter. Deze kapaciteit heb ik eigenlijk niet nodig als ik met cooltubes ga werken, maar stel dat ik de cooltubes een keer weg wil hebben, hoef ik niks te veranderen om toch drie keer 600 Watt aan te kunnen.

 

Ook zal het geheel niet zo hard hoeven te werken om te circuleren, dit icm de grote diameter luchtkanalen zal hopelijk wat minder geluid produceren.

 

Aangezogen lucht zal van de eerste verdieping komen en afgezogen lucht gaat naar zolder, word dit te warm of zorgt het voor andere problemen, dan blaas ik af door een dakdoorvoer.

 

Hier even een plaatje van wat ik ongeveer in gedachten heb:

 

med_gallery_10497_9449_16669.png

 

Zoals je ziet, een kleine kamer met daarin een ruimte gebouwd van een dubbele wand. Hiertussen komt isolatie.

Naast de ruimte wat plaats om elektra, ventilators, eventueel een voedingsvat en een mengstation.

 

Ook zou hier eventueel een zelfgemaakte luchtbevochtiger kunnen staan.

 

Ik sta open voor alle tips en vragen, dus laat maar weten wat je er van vind of wat je denk dat misschien anders beter is.

 

Gr AH

 

P.s. De buren zullen blij zijn dat de luchtdoorvoer van 250mm klaar is, alleen nog ff de bewapening wegslijpen...

med_gallery_10497_9449_316194.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed idee en doordacht ;)

alleen zou ik je filter afzuiger combinatie aanpassen

een 1500 afzuiger en 800 filter kunnen ic nog wel eens

wat geur overlast geven als je eens op volle toeren zou

moeten draaien :lol: over het algemeen pak je dus een

750 afzuiger met een 1000 filter dus een filter met over

cappaciteit ik zou dus in jou opstelling je afzuiger wel

1500 laten maar je filter aanpassen voor een 2000+

dit voor gewoon ckur te zijn dat je geen (nare) luchtjes

verspreid die tot ontdekking van je hok kunnen leiden.

 

grtzz DH

 

voor de rest een leuke opstelling en wil daar planten zien

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey DH,

 

Thanx, heb al aardig de tijd gehad om het uit te denken.

De filter capaciteit heb ik gebaseerd op het feit dat de afzuiger niet veel harder als 50% zal draaien. Aangezien ik ergens eens had gelezen dat een filter het best werkt op volle capaciteit heb ik voor een 800 gekozen.

 

Dit is echter nog niet zeker, als er meer mensen zijn die vinden dat ik een groter filter moet nemen, omdat dit beter is, zal ik dit uiteraard doen.

 

Dit is mijn eerste grote hok, dus ik moet alles doen op basis van ervaringen van anderen..

 

Gr AH

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dit is mijn eerste grote hok, dus ik moet alles doen op basis van ervaringen van anderen..

 

dan kan je beter op nog wat reacties w8en en niet gelijk achter mij aanlopen :lol:

en neem dan na meerdere reacties je beslissing

 

grtzz DH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gelukkig lees ik al bijna drie jaar mee, dus ik heb al wat dingetjes voorbij zien komen.

Ideaal zo'n forum, het leuke is dat je je eigen ervaringen ook weer kunt delen en daar andere mensen mee kan helpen.

 

Gr en nog een fijn weekend, of wat er van over is...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey allemaal,

 

Vandaag druk bezig geweest en ondanks een verjaardag vanmiddag, nog heel wat kunnen doen.

Ik had gister bij een bouwmarkt een lading balkjes 44x44 en wat isolatie gehaald, dat heb ik vandaag voor het grootste deel omgetoverd tot een nieuwe hobby-ruimte.

 

Hier wat foto's:

 

Begonnen rond 12:00, dit had ik staan om 13:00:

 

med_gallery_10497_9449_617466.jpg

 

med_gallery_10497_9449_694408.jpg

 

Wat je ziet is het wandje wat vlak voor het raam en de radiator zit, het gat wat er in zit is voor een luik. Hierdoor kan ik straks nog bij de verwarming en het raam. Hier kan ik ook eventueel mijn lucht aanvoer in maken.

 

Dit is het deur kozijn, waar je de ruimte binnen komt:

 

med_gallery_10497_9449_460060.jpg

 

Je ziet hier dat de wand links ook al is afgegipst.

 

 

Dit is de 'tussen ruimte' tussen de kweek ruimte zelf en de kamer waar hij in zit. Hier kan ik dalijk mooi de afzuigers kwijt en wat plek maken voor de voeding enzo. later komt er misschien nog een voedingsvat te staan:

 

med_gallery_10497_9449_631307.jpg

 

med_gallery_10497_9449_112792.jpg

 

Je ziet hier in de hoek ook een gat zitten waar ik de doorvoer voor elektra en luchtslangen maak.

 

 

Ondertussen zit er bijna overal gipsplaat voor, op 1 zijwand (tegen de muur) het plafond en het kleine gat boven de deur na.

Die lijntjes op de isolatie platen zijn echt relax!

 

Word vervolgd........

 

 

 

 

 

Fijn weekend,

 

AH :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er allemaal strak uit zeg.

 

succes dermee :wacko:

 

gr. tm

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Achterhoeker,

 

DIt zijn de betere bouwverslagen....waar is die tijd gebleven toen die tenten er nog niet waren en iedereen aan de slag ging met de gipsplaatjes op wat schragen.

 

Mooi om te zien :wacko:

 

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er degelijk en netjes uit, zoals het hoort.

Ik ben zelf totaal geen voorstander van tentje etc,.

 

doe maar dat lekkere frisse geurtje van VURENHOUT MET GIPS :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk, zo denk ik er nou ook over..

 

Nou word dit wel een vaste installatie in een koophuis waar ik hopelijk nog wat jaartjes mee vooruit kan.

 

Vanavond een nieuwe update..

 

Gr AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey mensen,

 

Heb niet zoveel kunnen doen als ik had gepland. Kreeg onverwacht bezoek, maar het was erg gezellig..

 

Ik ben gister even naar de GS gegaan voor wat spulletjes, onder andere:

 

1x 1500 Kuub Torin.

1x 1500 Kuub filter.

1x 800 Kuub slakhuis, merk onbekend.

1x Rol zwart/wit folie.

1x vijverzeil, 2x2M.

En nog wat flensen en Sonodeck en atributen.

 

De katten vonden het ook erg interessant...

 

med_gallery_10497_9449_332099.jpg

 

(Ja ik weet het, die plant in de hoek krijgt niet genoeg licht en gaat sprieten :wacko: )

 

 

Het filter, pff wat een zwaar ding.. 1 meter groot, 250 mm flens:

 

med_gallery_10497_9449_319970.jpg

 

 

De slakken, links 800 kuub, rechts 1500 kuub. Zoals je misschien kan zien heeft de 800 niet zo'n mooie montage flens als de 1500, dus nog even kijken hoe ik hier een kist omheen maak. De 1500 krijgt de uitblaas aan de bovenkant, de 800 gaat recht er door of mischien zoals standaard in een 90 gr. hoek.

 

med_gallery_10497_9449_679837.jpg

 

 

 

In het hok zelf heb ik al het gipswerk zo'n beetje klaar. Elektra door het plafond voor de WCD's van de inblaas fan en de lampen:

 

med_gallery_10497_9449_910314.jpg

 

 

Begin van het schakelbord:

 

med_gallery_10497_9449_451274.jpg

 

Links is de schakelkast voor de lampen, hier zitten nu nog twee 6A zekeringen in. Deze haal ik eruit, aangezien de twee groepen voor de studio al afgezekerd zijn op 16A in de meterkast. Anders is het zo dubbel op. Wel heb ik er een kachel kontact bij gemaakt.

 

Rechts is de fan controller, dit is een 5 standen trafo van airfan. Deze gaat samenwerken met de 5 standen capillair thermostaat ook van airfan. Ik weet nog niet hoe ik de inblaas ga aansturen, zit er nu nog aan te denken om hem er gewoon bij de trafo op aan te sluiten. Zodat de verhouding tussen in en uitgaande luchtstroom altijd het zelfde is.

 

Als dit nou niet lekker werkt kan ik altijd de inblaas nog appart dimmen. Deze fan schijnt wel erg te gaan brommen als je hem met een 'slechte' dimmer stuurt.

 

We zullen het zien! Na het weekend meer......

 

Gr AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

GA JE ANTI-DETECTIE TOEPASSEN? (lood,a-d folie ? )

ALS JE TOCH ZEKERHEID WIL VOOR EEN AANTAL JAREN?

 

koop dan meteen ff een koude-battery erbij :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, een koel batterij...

 

Hier heb ik zeker aan zitten denken, maar dit gaat hem voorlopig niet worden.

Niet kwa kosten en niet kwa bron en afvoer... Wel geil spul trouwens!

In plaats hiervan ga ik werken met de cool-tubes.

 

Ik zit te wachten op het testverslag van de ICE-BOX, dit lijkt mij een erg geschikt apperaatje voor mijn ruimte.

Nu zit ik al een tijdje te zoeken waar ik zoiets vandaan kan halen, maar ik kan niet veel vinden.

 

 

AD-Folie ben ik niet helemaal zeker van of dit nodig is, aangezien de ruimte zelf al helemaal geisoleerd is..

Als ik het gebruik dan moet ik wel de echte Rock 'n Roll folie zien te vinden, die ook echt werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

beter iets dan niets he!

 

het kost bijna niks, en je kunt het proberen toch!

 

als je het een paar jaar volhoud werkt het :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jha, daar zit wat in. Ik zal me er eens in verdiepen.

Kwam laatst al een AD-folie discussie tegen, die maar eens opzoeken.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

UPDATE :rofl

 

UPDATE :D

 

UPDATE :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even geduld nog, moet ff m'n camera opladen.

 

Ben erg druk met van alles en nog wat..

 

Maar zeker ook druk geweest in de studio!

 

Gr AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi verslag

 

Pm DOC ff ik denk dat je hem misschien wel mag testen dan.........de icecooler.

Want als je op Asgrow moet wachten zien we die cooler over een jaar nog niet in actie, duurt nou al maanden.

 

Ik geef je een grote kans dat je hem kan test dus pm hem ff.

 

Ik ben er ook erg benieuwd naar vandaar.

 

Gr Irezumi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je Irezumi, maar ik las dat AS Grow zo lang werk heeft wegens pers. omstandigheden.

Hij was eerst, dus hij mag testen..

 

Ik moet zelf ook even wachten op m'n belasting centen voor ik echt kan beginnen...

Mijn vaste lasten zijn op 't moment net zo hoog als m'n inkomsten, dus dat is lastig....

 

Morgen zal ik even updaten!

 

Gr AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed bezig zo :blink:

 

old skool bouwproject

 

succes ermee achterhoeker :)

 

 

 

 

 

 

mzzl.s 11ltrp :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eindelijk, een update!!

 

Ben vandaag de hele dag bezig geweest aan de rest van het huis, dus ben wat laat.

Hier zijn de foto's, enjoy:

 

 

Allereerst de ruimte waar je het eerst binnenkomt, hier is alle elektra en een rekje om voeding endergelijke dalijk in op te slaan:

 

med_gallery_10497_9449_617037.jpg

 

 

Hier hangt ook de 1500 kuub afzuiger, deze heb ik zo gemaakt dat hij aan de voorkant zuigt en aan de bovenkant blaast:

 

med_gallery_10497_9449_445947.jpg

 

Hier zie je dat ik nog een stuk slang moet plaatsen, er zit iets hoogte verschil in maar dat vangt de slang wel op.

Ik weet nou al dat dit best k#t word om hier een stuk sono-deck tussen te krijgen:

 

med_gallery_10497_9449_527513.jpg

 

 

Dit is de deur waardoor je van de tussen ruimte naar de zonne kamer gaat, deze is afgewerkt met tocht-strip:

 

med_gallery_10497_9449_278821.jpg

 

 

Als je dan de ruimte in kijkt zie je als eerste dit:

 

med_gallery_10497_9449_1003075.jpg

 

Dit is de 800 kuub inblaas, die verse lucht van buiten haalt. Deze moet ik nog even schilderen zodat er niet allerlei giftige dampen uit komen als de lamp erop schijnt.

 

Als je dan de ruimte instapt valt je oog op dit 1 meter lange koolstof filter, die nog in de verpakking zit:

 

med_gallery_10497_9449_813500.jpg

 

 

Terug naar de inblaas:

 

Deze haalt dus zijn lucht van buiten, er ligt 1,5 meter Sono-deck achter het 'luik' waardoor er geen licht binnenkomt. De lucht komt uit het ventilatie rooster van het raam en door het raam zelf wat op een minimaal kiertje staat. Van buiten valt er niks te zien, alleen wat jaloezieen:

 

med_gallery_10497_9449_917715.jpg

 

med_gallery_10497_9449_875935.jpg

 

Zoals je ziet maakt de slang een vrij scherpe bocht, maar de doorvoer is 200 mm. en de inblaas zal niet vaak harder als 50% draaien, dus dit kan zat.

 

 

Als je goed kijkt kan je hier het 'luik' zien, dit zit er zodat ik nog bij het raam en de verwarming kan om bijvoorbeeld de CV-installatie te ontluchten:

 

med_gallery_10497_9449_50096.jpg

 

 

Dit is het plaatje waar het koolstof filter op word aangesloten, dit kan er makkelijk weer uitgeschroefd worden om bijvoorbeeld een andere diameter flens te plaatsen of een extra doorvoer te maken. het zijn twee 8 mm. MDF plaatjes waar aan de ene kant de ééne flens zit opgeschroefd en in het midden zit de andere flens.

 

Dus de schroef gaat eerst door de eerste flens, dan door 8 mm. MDF, vervolgens door de andere flens en daarna door het andere 8 mm. MDF plaatje. Dit heb ik gedaan omdat ik geen boutjes en moertjes voorhanden had om het geheel te monteren. Dit werkt ook prima!

 

med_gallery_10497_9449_10668.jpg

 

Als je goed kijkt zie je door de flens de afzuiger hangen...

 

 

Hier nog een shotje van hoe het filter is opgehangen, aan een lange keilbout die door het AD-folie, het gips en een balkje het beton in gaat:

 

med_gallery_10497_9449_727651.jpg

 

 

Als laatste kun je hierdoor weer naar buiten:

 

med_gallery_10497_9449_5757.jpg

 

 

Ik zit nog te twijfelen of ik zwart/wit folie over het AD-folie zal doen of dat ik het zo laat. Waarschijnlijk laat ik het zo...

 

Wat er nog moet gebeuren voordat ik kan starten:

 

- Elektra afmaken en alles aansluiten en testen

- Lampen ophangen, waarschijnlijk de eerste ronde zonder cooltubes oid.

- Aardebak maken, ik bedenk nog hoe groot en in wat voor een vorm. Licht aan de licht opstelling :rolleyes:

- Lucht aan en afvoer verder afmaken

- Filter uitpakken :)

- De totale licht-dichtheids test

- Nog meer dingen waar ik zo niet op kan komen

 

Ik weet niet of ik het al verteld had, maar op de vloer licht 5 cm. piepschuim met daarop OSB platen. Hier gaat nog een vijver folie overheen voor eventuele lekkage's en om de OSB platen af te schermen.

 

Ik vertrouw dit spul nog minder als MDF qua gif-gas uitstoot...

 

Vragen, opmerkingen, tips, kritiek, alles is welkom. Ik hoor het wel!

 

Groeten AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat een chille ruimte dude,

 

dat gaan nog vele mooie rondes worden.

 

mooi verslag ook!

zoals we gewend zijn van je.

 

ik volg dit stilletjes :rolleyes:

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanx man, fijn dat je er weer bij bent.

 

Ik spiek ook stiekempjes bij jou mee hoor :rolleyes:

 

Gr AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

strak hokje hoor

hoe lang ben je er mee bezig geweest?

 

 

greetZZZZZzzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je go2hell,

 

Ben met denkwerk enzovoort al met al een volle week bezig geweest.

Maar dan verspreid over een langere periode.

 

Het opzetten van het hok zelf, dus puur de gipswanden, doorvoeren, kozijn en deur zo'n 1,5 á 2 dagen van zo'n 6 uur.

 

Het fatsoenlijk inboxen van de fans kost al gauw een halve dag, AD-folie plakken ook, ga zo maar door...

 

 

Ik ben dit weekend even met de rest van het huis bezig, van de week wss weer een dagje vrij om wat te doen. Dan wil ik de elektra aanpakken.

 

Hiervoor heb ik in principe alles al in huis, dus ik kan zo beginnen.

 

Gr AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...