Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Achterhoeker

Nieuwe zonnestudio

Recommended Posts

Zow,

 

Gisteravond laat door gegaan en best veel gedaan.

 

Het watergeef systeem is voor 90% klaar, moet eigenlijk alleen nog getest worden.

De librabakken staan nu op het aluminium frame wat ik had gemaakt.

 

Ik zal vanavond even foto's posten, ben nu aan het werk :)

 

Gr AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals beloofd de update van gister avond:

 

Dus een Aluminium frame gemaakt met verstelbare pootjes:

 

med_gallery_10497_9449_538106.jpg

 

med_gallery_10497_9449_558184.jpg

 

 

Het hok is 1,80 meter, het frame is 1,70. Toch past het net niet tussen de balkjes van 44x44 mm. in de hoeken.

Dus dan zetten we hem er gewoon op! aan de voorzijde paste het net wel dus hij staat nou gelijk onder een mooie hoek voor de drainage:

 

med_gallery_10497_9449_435442.jpg

 

 

Extra steuntje in het midden, gewoon omdat het kan :P

 

med_gallery_10497_9449_935901.jpg

 

 

Toen even de bakken erop gezet:

 

med_gallery_10497_9449_751501.jpg

 

med_gallery_10497_9449_478930.jpg

 

 

Dat staat mooi! Nu door naar de irrigatie:

 

Aangezien ik nog nooit met PE-buis en de koppelingen had gewerkt, dacht ik dus dat je gewoon de buis in de koppeling steekt, dan de koppeling aandraait en klaar is achterhoeker. Toen ik het zaakje eens beter bekeek kwam ik er achter dat je met flinke kracht de buis langs een rubbertje moet krijgen en dan de boel pas moet aandraaien.

 

Dus alles wat ik al in elkaar had gezet kon ik uit elkaar slopen en met iets langere stukjes buis weer in elkaar zetten. Dit nam een extra uurtje in beslag.

Wat een systeem trouwens met die witte ring in de koppeling, als je twee koppelingen met te weinig tussen ruimte verbind, krijg je ze nooit meer uit elkaar...

 

Na het zaakje opnieuw opgebouwd te hebben moest het PE filter er nog aan:

 

med_gallery_10497_9449_904401.jpg

 

 

In het midden is de pomp aangesloten, rechts zit de by-pass en links gaat richting de dames:

 

med_gallery_10497_9449_297068.jpg

 

 

Toen een leiding naar binnen aangelegd, en netjes op de muur en het frame geschroefd:

 

med_gallery_10497_9449_327497.jpg

 

med_gallery_10497_9449_344578.jpg

 

 

Ik kom in één hoek net niet lekker uit met de binnenkomende leiding, daardoor staat één bak iets verder naar voren:

 

med_gallery_10497_9449_1138340.jpg

 

 

Drukverdelers erin gezet:

 

med_gallery_10497_9449_1033306.jpg

 

Bakken erop en spinnetjes aangesloten, iedere bak heeft nou vier druppelaars:

 

med_gallery_10497_9449_160664.jpg

 

 

Nou heb ik aan de uiteindes van de hoofdleiding een mooi stopje zitten om eventueel te spoelen of wat dan ook:

 

med_gallery_10497_9449_343307.jpg

 

 

Alvast even de drain pijpjes eraan gezet:

 

med_gallery_10497_9449_830643.jpg

 

 

Onder het frame is het mooi clean gebleven:

 

med_gallery_10497_9449_956347.jpg

 

 

Dat was het voor nu, word vervolgd :)

 

Gr AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi gedaan Achterhoeker , op die manier mag je bij mij ook een hokje komen bouwen ! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey jongens,

 

'K ben ff een tijdje uit de running geweest, maar ben weer back in bussiness!

 

Ik zit in het eindstadium van de bouw, zo als jullie morgen in de up-date zullen zien.

Als alles goed gaat zal de zonne-studio eind deze week worden overgenomen door zo'n 40 groene dames..

 

Gr en tot morgen!

 

AH B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey mensen,

 

Een beetje laat, maar zoals voorspeld een update:

 

Ik heb net de laatste gieter buffering agent in de libra bakken gegoten, hierin liggen de COGR Cocos-slabs in te weken.

 

med_gallery_10497_9449_889572.jpg

 

De buffering agent moet verdund worden met een verhouding van 1:500. Dus ik heb 150 Liter water vermengd met 300 ml buffering agent.

Het geheel komt uit op een EC van 1,6 en is afgezuurd naar een PH van 5,7 zoals dit word voor geschreven door CANNA..

 

med_gallery_10497_9449_870910.jpg

 

Aangezien de COGR iets vrij nieuws is houd ik me voorlopig even aan de werkwijze van CANNA, omdat zij het ontwikkeld hebben.

 

Ik heb vandaag nog wat laatste dingetjes gekocht zoals ijk-vloeistoffen en wat clip fans. Ook een MABO opgehangen voor de brand veiligheid:

 

med_gallery_10497_9449_706191.jpg

 

Verder heb ik hele druppel systeem getest, hij druppelde overal behalve waar het de bedoeling was!

 

Als eerste stuitte ik op een paar lekke koppelingen waar ik nog steeds niet vanaf ben. Toen kwam ik er na een hoop gedoe achter waarom de druppelaars het niet deden. Dit kwam namelijk doordat de pomp niet genoeg druk opbouwt om de druk ventielen door te komen.

 

Omdat ik eigenlijk wel blij was met hoe het gebeuren was aangesloten en geen zin had om voor iedere capillair een gaatje te ponsen, heb ik de druk ventielen doorgeboord. Even goed doorgeblazen en hopen dat ze niet verstopt gaan zitten. De hele boel aan geslingerd en jawel! Er kwam water daar waar het vandaan moest komen..

 

Alleen lekt het nu dus ook bij de drukventielen en ga ik morgen even wat anders fixen. Misschien dat iemand een mooie oplossing weet!?

 

Ik kwam er ook achter dat als ik de afzuiging vol aan zet en ik doe de deur dicht, dan komt het folie bijna van de wand afzetten. Misschien dat ik de hoogste stand saboteer, denk niet dat die nodig zal zijn met 1500 kuub voor 1200 Watt. Anders moet ik de inlaat gaan vergroten.

 

Morgen meer nieuws!

 

Gr AH B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

JOEHOE !!!!!!

 

leef je nog .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Ik leef nog! Mijn excuses dat ik steeds zo op me laat wachten. Kom uit een behoorlijk hectische periode, die nu gelukkig aan zijn eind is.

Na een akkefietje met de baas zijn mijn lange dagen nu voorbij en kan ik me eindelijk aan de 40 uur per week gaan houden.

 

 

Ik heb net een half uur zoeken voordat ik mijn camera kon vinden, daarna nog een half uur gezocht naar de USB kabel. Die kon ik helaas niet vinden.

Dus bij deze een update waarvan de foto's later komen:

 

 

 

Zoals jullie in de laatste update hebben gezien had ik de COGR slabs ingeweekt en was ik met het druppel systeem bezig.

Het druppel systeem is na een compleet nieuwe installatie lekvrij alleen werkt niet 100% optimaal.

 

Ik kwam er na een hoop gedoe achter dat mijn pomp wss niet genoeg capaciteit heeft om de druk ventielen te activeren. Deze heb ik dus door-geboord en gebruik ik nu alleen als verbinding tussen de PE-slang en de drippers. Dit resulteert in een verschil van max 25 ml/minuut tussen de drippers aan het begin van het systeem en die aan het eind.

 

Afijn, aangezien ik twee drippers per plant gebruik (Hier kom ik later op terug) en de slangetjes lang genoeg zijn, heb ik geprobeerd om steeds een 'snelle' en een 'langzame' dripper te combineren. Dit is een tijdelijke oplossing, ik wil uiteindelijk topspinnen gaan gebruiken om van het gezeur af te zijn.

 

Het systeem werkt verder prima en is ook lekvrij, dus dat is wel fijn..

 

 

In mijn vorige update had ik ook gezegd dat ik op zoek ging naar stekken, dit is echter niet gelukt. De stekken boer die ik ken was net gestopt en een ander had een veels te lange levertijd. Dus ik heb Gefeminiseerde Amnesia zaden gehaald en die laten ontkiemen.

 

Omdat die kleine dingetjes zo verschrikkelijk duur zijn, heb ik er 20 gehaald in plaats van de eerst geplande 40 en laat ik ze wat langer voor groeien.

Ze zijn nu reeds een week boven de grond en staan er al zeg ik het zelf erg mooi bij. Het zijn er trouwens 18 geworden, omdat ik negen libra bakken heb en er twee niet goed zijn uitgekomen. Ondanks de problemen die ik had/heb zijn ze mooi groen en hebben ze internodes die boven op elkaar zitten.

 

Ik ben nog wel wat aan het klooien met de lucht installatie. De 800 kuub inblaas die ik heb hangen blijkt dus enorm te resoneren en de ruimte tussen het hok en het raam word veels te warm als de zon erop staat. Waardoor de ingezogen lucht ook veels te warm is. Verder kan er niet genoeg lucht naar binnen worden gehaald, waardoor ik de 1500 kuub afzuiger 50% moet dimmen.

 

Doe ik dit niet, dan trek ik het AD-folie van de wanden en krijg ik m'n deur niet meer open.

 

 

Ik ben nu van 12 mm betonplex een labyrint aan het maken met een doorlaat van 1400 cm2 (7x200 cm). deze ga ik door de deur laten zuigen vanuit het huis. Daar is de lucht in de zomer iets koeler en in de winter warmer.

 

Één ding weet ik wel zeker, voor volgende zomer hangt er iets koelends. Want dit is niet te doen met de hitte.

 

 

Een hele lap tekst en helaas geen foto's. Morgen moet ik werken, maar maandag ben ik vrij. Ik ga dan de passieve inlaat afmaken en zal hier de foto's posten. Ook zal ik dan een nieuw topiq openen in de kweek verslagen afdeling waar ik wekelijks updates zal doen.

 

Vragen en tips zijn van harte welkom, tot maandag!!!

 

Gr AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Mensen,

 

Zoals beloofd een update, dit zal waarschijnlijk ook één van de laatste zijn in dit topiq.

 

Ik heb vandaag de passieve lucht inlaat op de deur gezet, dit ging allemaal vrij makkelijk. Ik had het labyrint al klaar gemaakt en een gleuf in de deur gezaagd met de decoupeerzaag. Toen het labyrint in de deur geschoven en vast geschroefd.

 

De inlaat fan moet ik nog weghalen en de flens zal ik afsluiten.

 

Dit is de buitenkant van de deur:

 

med_gallery_10497_9449_498173.jpg

 

 

En dit is de binnen kant:

 

med_gallery_10497_9449_489777.jpg

 

Als ik binnen ga staan en de fan vol aan zet komt er een lekker briesje door de gleuf, maar niet te hard.

 

 

Ik ben de laatste drie dagen veel bezig geweest met spoelen, omdat ik bij mijn eerste drain meting tot mijn schrik zag dat de EC op 4,6 zat!

Na zo'n 150 liter water zit deze nou op 1,41 met een PH van 5,8. Deze zou dus nog iets lager mogen naar 5,5.

 

med_gallery_10497_9449_359425.jpg

 

 

De druppel slangen liggen er een beetje rommelig bij, omdat ik steeds zo zat te kloten met de ventielen. Ik probeer zo snel mogelijk topspin druppelaars te krijgen en zal dan het hele gebeuren netjes afwerken.

 

med_gallery_10497_9449_752691.jpg

 

 

Met de plantjes gaat het op zich goed, sommigen blijven een beetje achter. Dit kom t denk ik door de warmte icm het gespoel.

Dit is één van de koplopers, 10 dagen na ontkieming:

 

med_gallery_10497_9449_212216.jpg

 

 

Dit is één van de achterliggers, het is ongeveer 50/50 verdeelt qua vooruitgang:

 

med_gallery_10497_9449_534604.jpg

 

Mijn bedoeling is om de planten dusdanig te gaan vormen dat de overgebleven ruimte opgevuld word door middel van een scrog achtige taferelen.

 

Ik ben blij dat het een beetje is afgekoeld, hier een foto van hoe warm het werd bij de plantjes:

 

med_gallery_10497_9449_229750.jpg

 

Deze is gemeten van onder een stukje zwart/wit folie, ter hoogte van de slabs. De max temperatuur is 48 graden geweest!!

Als de hitte erg lang aan houdt overweeg ik om tijdelijk een airco oid op te hangen..

 

 

Het kweek verslag volgt nog, ik zal deze morgen gaan maken.

 

Gr AH :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er goed uit..

 

alleen die maxtemp is echt hoog man :icecream:

hopelijk wordt dat nog wat lager idd.

 

zaadplantjes zijn sterk.. :wacko:

welke soort is het?

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

he AH wat een super mooie kamer heb je gemaakt :lol:

ben echt wel een beetje jaloers op dat moois. :wacko:

ik blijf je volgen hoe je 1ste kweek gaat worden, maar ik gun je alvast een mooie opbrengst :vape:

hoop ooit ook eens zover te komen :icecream: [maar ja getrouwd he,ben al blij met mijn 2 buiten plantjes :wave: ]

 

grtn uit een nat overijssel, Er@zer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Bedankt jongens!

 

@BK: Ik hoop idd dat ik hem wat omlaag kan krijgen, maar met een inlaat temp van boven de 20 is het moeilijk om onder de 30 graden te blijven :icecream: Het zijn trouwens Amnesia's..

 

@Er@zer: Hoop voor jou dat het zonnetje snel weer gaat schijnen! :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet er van dude,

 

hier same problem.. alhoewel ik het met 1x600 en passieve inlaat red tot mx 34 graden...

Wel beetje overcapaciteit dat wel...

 

anyway keep em graan, dit gaat nog een lange rit worden..

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanx man, ik ben er klaar voor!

 

Als afsluiter nog een mini updatje:

 

Omdat mijn circulatie pompje nogal resoneerde in het voedings vat en de EC-sonde er nogal losjes bij hing, heb ik een ultra moderne drijver gemaakt van een stuk geëxpandeerd polystyreen... Ja gewoon piepschuim dus:

 

med_gallery_10497_9449_558354.jpg

 

med_gallery_10497_9449_435652.jpg

 

 

Hier nog een plaatje van de temp van vandaag:

 

med_gallery_10497_9449_925187.jpg

 

Ik zal verdergaan in het volgende topiq:

 

Kweken op z'n agtehoeks

 

Als er nog vragen, opmerkingen, tips of anders zijn, hoor ik het graag!!

 

Gr AH :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

je heb nu toch wel maar 1 lamp aan :icecream:

 

een airco is ook niet echt de oplossing gezien de lv hierdoor gigantische zakt wat de dames niet fijn vinden,

ik zou zorgen voor maximale ventilatie, beter 40 graden en 30%lv, dan 30 graden en 5%lv

 

 

heel veel succes gewenst

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Tim,

 

Ik heb beide lampen aan, ik denk dat er anders niet genoeg licht op de rest valt. Zoals je zegt zakt de LV enorm van een airco, voorlopig hoop ik maar gewoon dat we niet nog zo'n hitte golf krijgen..

 

Bedankt!

 

Gr AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 lamp is genoeg hoor !!!!!!!!

 

met 1 lamp kun je op 2m2 zeker heel goed voorgroeien, ik groei voor met tl´s en dit vinden ze al prettig.....

dus kun je nagaan wat hps met de dames doet :icecream:

 

ik zal 1 lamp aanhouden gedurende de voorgroei periode, zodra je gaat bloeien 2 lampen erop¨ :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Tim,

 

Dat klopt met die TL's dat heb ik zelf ook al ondervonden. Alleen zou ik dan niet m'n lamp op 1,5 meter boven de plantjes moeten hangen om alles te belichten?

Ik ben bang dat ze dan gaan strekken!?

 

Gr AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...