Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

LSDAFFY

de puntige kaalkopjes staan er weer

Recommended Posts

Het zoeken is inderdaad een leuke ervaring maar uiteindelijk moet er ook wel wat gevonden worden anders word het een moedeloze ervaring :smoke

Ik heb hier in noord-brabant ook al meerdere keren met de blik naar beneden gericht gewandeld maar ik kan ze werkelijk nergens vinden...

Misschien deze week weer een poging wagen, jij ook nog succes he Nederwierie! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

thnx!die ik gisteren had gevonden is trouwens hoogst waarschijnlijk een soort van de''Psathyrella ',

dus alweer een look a like......(waar blijven ze nou) :verrygood

 

@bioman,een honeytek is eigenlijk dat je van sporen mycelium in een potje met spa blauw en honing verder laat groeien.de honing is de voedingbron voor het mycelium.

op die manier komt er meer mycelium wat je direct kan inspuiten in bv rogge.

daarna de rogge laten koloniseren en dit met houtsnippers vermengen en dan de houtsnippers verder laten koloniseren.

 

ik heb wat raad op de shroomery gevraagd en die adviseerden eerst de''agar''techniek te doen op petris schaaltjes.

de paddestoel komt van buiten dus zit vol met contiminaties en de honeytek zal dan hoogst waarschijnlijk besmet raken.

met agar kweek je het mycelium op agar in een schaaltje,op die manier kan je direct zien wat besmet is en dit kan je dan weg snijden.

op die manier kan je wel schoon klonen en honey teks maken.

 

maar hier gaat tijd in zitten dus als ik ze nu vind zal het volgend jaar pas kunnen beginnen ivm de tijd.

ook heb ik nooit met agar gewerkt maar eens moet de eerste keer worden ;)

 

komt goed en succes met de zoektochten mensen en pas op voor de wilde stieren,hooglanders en tijgers op het veld ! :smoke

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je tijgers ziet dan heb je waarschijnlijk de goeie gevonden :verrygood

 

en nog wat gevonden de afgelopen dagen?

 

ik ben niet meer op pad geweest want het klote weer van de laatste dagen heeft er voor gezorgt dat je tot aan je knieen in de bagger staat.

dus heb ik maar besloten om een nieuwe winter hobby te beginnen "paddos kweken".

heb gister mijn eerste kweek set bestelt "cubensis Thai" eens kijken of dat gaat lukken.

 

groetsels

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben de afgelopen dagen ook niet meer wezen zoeken,

de laatste keer was bijzonder koud en nat en zat me niet in de kouwe kleren letterlijk en figuurlijk .

misschien morgen ofzo een uurtje.

dit is de plek (thnx google)waar ik ze ga zoeken dit keer:

 

schapen en paarden en een groot grasveld waar niks anders mee gedaan word dan begrazing:

gallery_5544_634_34415.jpg

gallery_5544_634_117414.jpg

hier zou wel wat te vinden zijn lijkt me..

 

paddos zelf kweken is ook een mooie hobby die ik zelf ook beoefen en inmiddels al 3 soorten heb gegroeid,

de pes hawai,de thai en de b+. de albino f(spierwitte paddos)legt nog als print in de koelkast maar die komt een dezer dagen.

 

zon kweeksetje is een mooie instap voor de kennis omtrent de paddestoel.

als je daarnaast veel er over gaat lezen is de stap naar het zelf maken van spawn en sporen etc makkelijk.

ik zelf heb het op de oldskool manier geleerd,een sporenspuit binnen krijgen en dan pas gaan leren....

maar na vele leerzame fouten kan ik nu probleemloos van sporeprint naar volgroeide paddo kweken :verrygood

en geloof me,soms is het kweken verslavender dan het eten er van.....100%

 

succes met de kweek!

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

tis een beetje stil hier zo ;)

 

Nog een paar keer wezen zoeken. helemaal niks hiero :wub: echt heel jammer dat ik net op een stuk woon wat redelijk dicht bebouwd is qua landbouw/veeland. maarja denk nog 1 of 2 keer uit de veren met mijn dagkaart nog en ook een keer goed zoeken in een gebied waar veel groeit volgens het kaartje ;)

 

Nog iemand geluk? denk het niet dan had het wel hier gestaan denk ik toch ;)

 

Veel succes iedereen die aan het zoeken nog is :P

 

Greetz Skillz ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat we aan het einde van het seizoen zijn gekomen.......

 

vandaag en morgen voorspellen ze hier(in rdam)sneeuw en een nacht temp van -2.

 

ik heb jammer genoeg niks gevonden dit jaar maar de zoektochten waren wel heel relax.

volgend jaar beter!

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat het nu wel over is.......

heel misschien dat er nu dankzij dat de vorst uit de grond is dat er met veel geluk iets staat.

 

maar na maandag aanstaande is het zeker weten over met -3 tot -6 snachts en 0 graden overdag...

 

dit was jammer genoeg een slecht jaar,ook voor de azurensces en de cyanescens.

 

Volgend jaar beter :D

Alhoewel het nooit voor niks is,je ziet veel op de zoektochten.

Met een jointje en wat muziek door de wildernis van wildgroei vlaktes van gras lopen heb me ook wel goed gedaan,

een ervaring op zich!

Ik vergeet nooit meer hoe mooi het was om 15 spierwitte soort kalver bisons te zien galoperen (vanaf 10 meter)over het

kilometer grote gebied waar je geen mens tegen komt en super stil.....

Dat is iets wat ik nog nooit gezien heb,en nooit zal vergeten....echt mooi.

 

zo liep ik door een groot gebied van kilometers lang vol perfect substraat waar ze normaal ook echt 100% in overvloed moeten staan.

Ik heb wat huiswerk gedaan en gezien de paddestoelen(zeldzame panaelossen,en de semiglobota en de mestkaalkop)er groeiden

zouden de kaalkopjes er zeker weten groeien.

Jammer genoeg niet....volgend jaar beter mensen!

 

 

Volgend jaar ga ik dit ook zeker wel weer doen,al vind je niks toch vergeet je die dagen nooit meer :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vraag me stiekem af omdat vorig jaar een slecht jaar was voor het kaalkopje,

en het nu 12 graden warm is met regen,

zou het mogelijk zijn of er nu kaalkopjes groeien of is het mycelium echt ''dood''gevroren na de afgelopen vorst?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Het mycelium is volgens mij niet "doodgevroren" door de afgelopen vorst, dit zou immers betekenen dat elk jaar het mycelium de bodem opnieuw moet koloniseren voor het vruchten kan vormen... En het mycelium bevind zich immers onder de grond om de bodem verder te koloniseren (bv. heksenkringen... het gebied binnenin is oud en afgestorven mycelium, de randen zijn "nieuw" mycelium die de vruchtlichamen voortbrengt).

Al denk ik niet dat er nu kaalkopjes zullen staan... lijkt me logisch dat er nog wel een mechanisme ingebouwd is om vroegtijdige vruchten (de paddenstoeltjes dus) te voorkomen.

 

Als je er toch vindt, let us know :verrygood

 

Bye

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo dacht ik eigenlijk ook al,

het mycelium groeid en blijft.

Aangezien een paddo begint te groeien door een prikkeling van vochtig weer en een dalende temparatuur.

De temperatuur is nu wel omhoog gegaan na de vorst,maar misschien is er wel kans.

De temp en alles zou goed zijn als het vanaf de laatste regenbui 2 of 3 dagen droog blijft.

Het heeft hier vandaag en gisteren redelijk geregend,nu zou het nog te nat zijn.

Maar als het 3 dagen droog blijft(en er geen zware plassen op de grasvelden leggen uiteraard waar de kans wel groot op is)zou volgens mij de kans wel bestaan dat ze even hun''kopje''laten zien.

 

Zou mooi zijn als dat gebeurt ,

ik hou het in de gaten en ik ga zeker kijken bij een plek in de buurt waar ze moeten staan .

Als ik ze vind zal ik jullie inlichten!

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben ik weer.

 

Ik vraag me eigen af,en omdat er ook al andere paddestoelen zijn gespot door het weer in nederland,

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenlan...en-bossen.dhtml

zou het nu nadat het al 3 dagen geregend heeft,en het deze week blijft regenen de puntige kaalkop misschien niet al groeien?

 

Wel wat vroeg,zo in laat juli maar het weer zelf is er wel perfect voor.

 

Als ik morgen tijd heb zal ik 1 spot bezoeken,ik ben echt benieuwd.

Wat dat aan gaat lijkt het qua weer nu op een tropische herfst,ideaal voor de paddos lijkt mij zelf.

 

Als ik ze vind zal ik zeker wat pics plaatsen :D

 

Nw

 

Edit 19 july:

Naar verrasing is de regen ineens opgehouden terwijl voorspeld was dat het tot vrijdag zeker regenachtig weer zou blijven.

Hier scheen de zon heel de dag dus ik denk dat de kaalkopjes nog net geen kans kregen.

Maar de situatie had zeker kunnen ontstaan met zulk tropisch herfst weer.

(Ik noem het herfstweer,hartje zomer ;) maar het leek wel net herfst zij het met 20 graden warm)

 

Geen probleem overigens,laat de zon maar schijnen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er staan idd heel wat paddestoelen,heb echter de tijd nog niet gevonden(bij gebrek aan horloge),om op zoek te gaan naar the mighty kaalkop,laat me iets weten als je er vind,al denk ik dat je in de herfst meer geluk zal hebben ,der ligt dan vanalles op de grond te rotten wat weer goed is voor zwammen allerhande,maar ze kunnen er staan in de lente/zomer/herfst.The hunt for the shroom continues because the magic is within

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo :P

Jullie hebben een erg informatief topic neergezet heren :lol:

 

Echt aan'sporen' tot, .. :D

Ik heb gelijk zin om te gaan zoeken. Tijdens het lezen kwamen de mogelijk goede vindplaatsen in me op.. en denk er grote kans van slagen te hebben ! :)

 

Maar ik ga nu nog niet zoeken.. Dan wacht ik nog wel even tot oktober.. :lol:

 

 

Maar om dus een eigen veldje paddo's aan te leggen :( , heb je dus al oogst nodig om hier vervolgens sporen uit te halen en die weer uit te strooien ?!

Kan dit in 1 en hetzelfde jaar, of gaat hier dan een jaar overheen ?

 

 

Ik zal me zeker nog maanden inlezen om geen onverstandige dingen te doen !

 

 

Nogmaals, Erg leuk heren !

Bedankt :o

 

 

Ps: Ze groeien dus op onbemeste graslanden liefst wat hoger gras. Maar er moet wel poep in liggen van (het liefst) jong goed.. Kleine jonge paarden, kalveren en of schapen/ lammetjes ?! Die daar de hele zomer hebben doorgebracht..

 

Nog een kleine aanvulling/ vraag

Heel veel van jullie gaan bij opkomende zon zoeken begrijp ik.. Is dit alleen omdat je dan anderen misschien voor bent? Of omdat je niet gezien wil/ mag worden? Of dat ze beter te vinden zijn :P ?

Want ik las ook bij iemand die het liefst in de namiddag ging zoeken (=droger/ witte kopjes- makkelijker te vinden..)

 

En het moet dus goed nat zijn geweest voor een paar dagen en dan een dag of 3 wat droger voor goede resultaten ? :huh:

 

 

HighLife

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met het zoeken zelf doe ik dat wat dat betreft op een doordeweekse dag zo vroeg mogelijk,

ik heb echt nooit zin in dat mensen me zien lopen met een blik omlaag, weten hun veel dat ik paddos zoek.

(Gelukkig ben ik niet bekend in die omgeving) :(

 

De beste plaatsen zijn goed bemeste grasvelden door bv( wilde)paarden,schapen,koeien,en schotse hooglanders.

Geen vers bemeste plaatsen maar die al jaren in gebruik zijn, mochten er nog dieren lopen is dit geen probleem.

Een plek die bv jaren geleden bemest is door schapen of koeien etc dan heb je hier ook kans de paddestoel te vinden.

Als je die dingen mee neemt in een zoektocht op google maps kom je al een heel eind in de goede richting.

 

Ze groeien het meest in de omgeving van drenthe,tot onderaan nederland in iets mindere mate.

Als je goed zoekt is er zelfs een kaart te vinden maar dit laat ik aan de vinder over.

 

 

Ik denk zelf dat ondanks de vele regen de grond nog te droog is aangezien er veel verdampt door het warme weer,

ik ben zelf laatst bij een bekende vindplaats wezen kijken maar er groeide geen enkele graspaddestoel.

De grond was ook echt kurkdroog wat je niet zou zeggen na zoveel weken herfst/zomer weer.

Normaal groeit er een zeldzame panealos soort(ben de naam kwijt,geen werkzame soort maar als die er groeit,groeit de kaalkop er 9 van de 10 ook)

maar ook die stond er nu niet.

 

Ook de bekende ''mestkaalkop'',als die er groeien kun je vaak de echte kaalkopjes vinden,

aangezien deze op dezelfde grond/mest groeien.

 

Pas overigens op voor galloperende schotse hooglanders in de weide grasvlaktens,

vaak zijn er van die kleine heuvels/bergjes in die gebieden. daar galloperen ze niet over heen.

altijd uit de buurt blijven........... :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag ff een boswandeling gemaakt en de eerste psilo's vant jaar 2011 gespot,8stuks in 1uurtje,niet veel maar ze komen eraan,nog een maandje geduld en de goede weersomstandigheden,en we kunnen ons jaarvooraad aanleggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat voor, kaalkopjes?

heb gister ook even door de natuur gestrûnd maar niks gezien deed ook niet heel erg mijn best

heb in ieder geval wel een hoop veldjes gevonden die ik over een maand bijlangs ga

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx voor de tip Lsddaffy!

Ik was gisteren nog toevallig op een voor mij bekende spot.

Mijn verbazing was groot hoe dat gebied in 1 jaar nog mooier en wilder is geworden inclusief de vele bolussen van wilde paarden en hooglanders en de grote grasvlaktes.

Ik heb stiekem op een paar plekken gekeken die in de schaduw lagen maar nog geen psilo gezien.

Het was hier gisteren ook 28 graden dus niet echt ideaal voor de psilo natuurlijk.

Wel nog bijna een salto gemaakt,wie legt er nou boomstammen in een droge slootgreppel......

 

Maar binnenkort staan ze er weer en ik hoop dat het dit jaar beter is dan vorig jaar.

Binnenkort weer zoeken in de mooie natuur, altijd een feest!

Onder het genot van wat goede joints,vorig jaar gallopeerden er een stuk of 10 witte hooglanders(of een soort kalveren)op 20 meter afstand langs me.Een machtig mooi gezicht wat me een gevoel gaf echt met de natuur 1 te zijn.

Op een andere plek die ik ken ben ik nog niet geweest,

maar die plek is ook een stuk verder reizen en aangekomen nog een wandeling van een half uur.

Daar groeien zowel de kaalkopjes als de cyaenscens in 1 gebied.

Die plek ga ik pas bezoeken rond oktober/november.

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet spots,ik weet ze heheheh... alles op fiets afstand en door een boswachter beschermt (das minder),vliegen zwammen langs de weg...altans dat was 6 jaar geleden zo,De exakte naam van de kaalkopjes kan ik helaas niet geven vanwege het lage aantal vind plaatsen.

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, dat zijn ze niet.

 

Zoek met google afbeeldingen eens naar plaatjes van "psilocybe semilanceata".

 

Hoed klokvormig, soort tepel etc.

 

 

Als je ze eenmaal gezien hebt dan herken je ze. In de tuin zal je ze niet vinden denk ik, je moet naar een bepaald soort vochtige onbemeste weilanden waar ook zegge/russen staan en vee/ganzen lopen.

 

P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is ergens een kaart waar de plekken op staan waar kaalkopjes groeien,

in combinatie met google earth online kun je de goede plekken vinden.

Ruige weilanden waar wild vee loopt zijn goede plekken.

Ik zal geen namen noemen omdat anders de plek word overstroomd door zoekers,

maar wie zoekt kan ze in utrecht ergens vinden waar schotse hooglanders vertoeven.

pas op rond deze tijd zijn ze drachtig en dat is niet zonder risicos :)

 

Op de foto dat zijn geen kaalkopjes maar wel een goed teken dat het klimaat er weer is voor de kaalkopjes.

Misschien rij ik morgen even langs een plek om te kijken, ik ben nu wel benieuwd na deze vochtige regen dagen.

het klimaat is er sowiezo goed voor lijkt me.

Ze staan het meeste in drenthe,maar eigenlijk door heel nederland hoewel er plaatsen zijn waar ze totaal niet groeien.

Op google kan iemand die het echt wilt weten waar ze staan wel vinden met wat zoekwerk.

 

Ik heb zelf ook nog geen kaalkop gevonden vorig jaar toen ik begon met de zoektochten,

maar als je een beetje weet waar ze staan,en weet waar bv wilde paarden,schapen,hooglanders etc lopen wat je kan vinden met google earth,

dan kom je achter de goede zoekplekken.

Als je dan ook in de gaten houd dat het 3 dagen moet regenen en erna als ideaal droog weer is,

dat dat de juiste zoekdagen zijn.

Vorig jaar was een rotjaar voor de kaalkopjes,maar dit lijkt een goed seizoen te worden.

Ik denk dat morgen,woensdag een mooie dag zou zijn om te zoeken dus ik ga hopelijk tijd klaar kunnen maken voor een zoektochtje morgen.

 

Edit donderdag de 15e:

 

Ik ben net even de natuur in gegaan maar geen ene psilo tegengekomen.

welgeteld 1 graspaddestoel tegen gekomen en 1 inktzwam.

Ik had express nog wat suikerklontjes meegenomen voor de wilde paarden die daar rond lopen,

ze zijn zo tam dat ze het uit je hand eten en ook gewoon blijven staan al loop je er 50 cm langs.

Dan staan er opeens 10 wilde paarden,ik noem het meer tamme paarden, om je heen.

Dat was de ervaring wel waard, toen voelde ik me echt 1 met de natuur.Prachtig mooi.

Ik vind het super dat ze daar gewoon rond mogen grazen en uiteraard zorgen ze ook nog eens voor paddos.

wat dat aan gaat vind ik de natuur en de dieren die je tegen komt in zulke gebieden vaak mooier dan dat ik wat vind.

Dat zijn echt dingen om nooit te vergeten, iets wat je niet alledaags meemaakt.

 

Maar nog geen psilo gevonden, over 2 weken ga ik weer naar die plek toe .

Plus een andere plek die een stuk verder is maar zeker de moeite waard als het klimaat goed is.

Pics zullen zeker volgen als ik ze zal vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...