Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
jackgaard2

formahedide vergifting deel zoveel <_<

Recommended Posts

Hoi,

 

Ik heb weer een rondje PP draaien en had vorige ronde last van formaldehyde vergiftiging. Ik was het zat en besloot een compleet nieuwe kast te bouwen:

 

- 1m2, 2 meter hoog.

- 1 keer 600W, 300M2 afzuig. Honeywell ventilator voor luchtcirculatie, als inblaas een 12mm pc fannetje

- Compleet van gipsplaten, houten framework heb ik van vurenhout gemaakt.

- Aan de binnenkant heb ik Z/W folie gedaan en op de grond zeil van 100% rubber.

- Het enige wat ik in de kast heb overgehouden van de vorige kast is de zelfgemaakte softbox van MDF platen en isolatie materiaal.

- Temp 19-26 graden LVH: 30-45%. platnten hebben maarliefst 10 dagen voorgroei gehad 15 stuks totaal.

- Ik ben ervan overtuigd dat het formalhedide vergiftiging is, heb de ziekte al 2 keer eerder gehad en heb nu dezelfde symptomen als toen.

 

het kan natuurlijk ook liggen aan de kamer zelf, oud zeil bijvoorbeeld. Ik heb echter tapijten tegels, sinds 1.5 jaar in liggen. In deze ruimte heb ik ruim een jaar zonder problemen gekweekt, maar sinds ik een beetje heb lopen bouwen in mn kast keert de formaldehyde vergiftiging steeds maar terug. Dat verbouwen houdt onder andere in dat de binnenkant van de kast tot 3 maal toe met MDF grondverf is geverfd en er actieve luchtinlaat in is gemaakt. Toen de vergiftiging doorzette heb ik besloten om er Z/W folie overheen te plakken, mocht niet baten. Daarop heb ik deze nieuwe kast gebouwd.

 

De planten hebben ongeveer 15 dagen nog in de oude kast gestaan en zodra de eerste symptomen opdoken van vergiftiging ben ik begonnen aan mijn nieuwe kast. Toen ze eenmaal in de nieuwe kast stonden werden ze weer mooie donkergroen en groeiden ze als kool. Echter, nu ben ik op dag 30 en nu beginnen de bovenste bladeren weer formaldehyde vergiftiging te vertonen.

 

moet ik nu weer een nieuwe kast bouwen of?

Bestaat de mogelijkheid dat als de formaldehyde vergiftiging in de planten zit het gif door blijft zetten en de verplaatsing naar een andere ruimte er niet toe doet?

 

Ik heb het er redelijk mee gehad so please help, hier wat pics.. De verkleuring is nog niet zo heel goed te zien op de foto's helaas maar het is er zeker. Verder nog een foto van mn tapijt( gemaakt van kokos haren), wliicht dat iemand er ervaringen mee heeft? En nog een foto van een maatje van me, exact dezelfde partij stekken en evenveel voorgroei gehad, kan je het verschil zien;)

 

med_gallery_16740_7163_846931.jpg

 

med_gallery_16740_7163_14967.jpg

 

de zelfgemaakte softbox :wacko:

 

med_gallery_16740_7163_92801.jpg

 

De eerste verkleuring aan de randen van de bladeren, hoe dichter bij de lamp hoe erger.

 

med_gallery_16740_7163_630862.jpg

 

Het "kokos" tapijt:P

 

med_gallery_16740_7163_1126085.jpg

 

Kastje van een maatje van me, zonder vergiftiging:

 

med_gallery_16740_7163_1098694.jpg

 

med_gallery_16740_7163_947397.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat rubber wat je hebt had je voorheen dus niet ?.

MDF is hout wat verlijmt is,persoonlijk zou ik dat nooit nemen,maar daar kan ik niet zoveel overzeggen.

Dat isolatie materiaal wat is dat voor soort ,en blaas je de lucht uit in dezelfde ruimte waar je het ook vanuit aanzuigt ?.

Kijk tis simpel als je aan de kamer zelf nooit wat veranderd hebt en alleen maar aan je hokkie dan MOET het hem daar wel inzitten.

MDF verf lijkt me ook niet zo gezond ...

En wat ik verder net tegenkom (ff goochelen)

 

" Formaldehyde

• Wat? Een andere naam voor formaldehyde is ‘spaanplaatgas’.

Het komt dan ook vrij uit spaanplaat, MDF, multiplex en, zij het

in mindere mate, uit OSB; ook sommige textielsoorten (kleding,

gordijnen…) geven formaldehyde af. Zelfs tien jaar oude spaanplaten

geven bij kamertemperatuur nog formaldehyde af. Hoe

warmer en vochtiger het in huis is, des te meer er vrijkomt.

• Klachten: formaldehyde kan oog-, neus- en keelirritatie en soms

hoofdpijn veroorzaken. Mensen met overgevoelige luchtwegen

kunnen er veel last van hebben. Op formaldehyde in schoenen of

cosmetica reageren sommige mensen met huiduitslag. Het is ook

een oorzaak van ----EDIT---- aan de luchtwegen en in de keelholte.

• Preventie: gebruik zo weinig mogelijk materialen die formaldehyde

bevatten. "

 

Hier kan je meer lezen er over op deze LINK

Voor de rest is het best naar als je dit overkomt ..zelf heb ik er een jaar mee gezeten met zo een vergiftiging en kon het ook niet vinden .. bleek het mn zeil te zijn..

 

 

Ik hoop dat je er wat aan hebt

PS Je mdf platen afdekken met folie zal niet houden,dat redt je nooit omdat je MDF bv ook aan buitenkant je hok "uit ademt "

PS 2 ook niet buiten die kamer wat veranderd ?.. zeil op de overloop ofzo ?.

Grz

 

Mr D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn genoeg kwekers die ook in in een mdf kast kweken zonder problemen. Die softbox zal al helemaal niet het probleem zijn aangezien haast iedereen die heeft.

 

Heb je al naar je substraat, voeding, ph, temperatuur gekeken? Ik zou daar het eerst naar kijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi,

 

Ik heb weer een rondje PP draaien en had vorige ronde last van formaldehyde vergiftiging.

 

 

Daartegen ken ik zat mensen die ook met MDF zaten en dat ging lang niet altijd goed.

En aangezien het bij zn maatje wel goed gaat zal ie zn ec en ph ook heus wel vergeleken hebben met hem,dat lijkt ook niet meer dan logisch.

 

 

 

Mr D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb hier in een kamer ook last van gehad in een ex huurhuis.

De behang die op de muur zat was een beetje schuimachtig nopjes behang (anders kan ik het niet uitleggen)

 

Nadat ik dit verwijdert heb waren alle problemen ook weg.

 

Het kan dus in meer zitten als alleen de vloerbedekking of het zijl

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

als het echt serieus is kan ik een formaldehyde meting regelen

 

dat kost wel geld....veel

 

ik kom dan een pomp plaatsen met hierop een actiefkoolpatroon

 

dan meet ik 2 x 72 uur zowel in je kast als in je kamer als in de buiten lucht

 

dat zijn 6 monsters, je kan ze zelfs inzetten op de 5 of 10 meest voorkomende koolwaterstoffen op het lab

 

je krijgt dan een rapport met de meest voorkomende (gechloreerde) koolwaterstoffen

 

maar reken op 2000 euro minstens :wacko: (ik kan dit niet klandestien, dus het moet via offerte, opdrachtverlening etc etc)

 

edit

ps het betreft een onafhankelijk onderzoeksbureau, en ik zou in dat geval de pompjes komen plaatsen, en ik ben aardig :specool :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank maar 2000 eu is nogal veel :wacko:

 

Mn substraat is grond terra professional, ec waarde weet ik niet maar heb nooit meer dan 3/4 vd aanbevolen dosis voeding gebruikt. De huidige kast is van gipsplaten, de ovrige was weliswaar van MDF maar dar heb ik de eerste oogst geen problemen mee gehad.

 

Dat nopjes behang heb ik er inderdaad op zitten ja even een foto van maken.

 

Behang zit er al 1.5 jaar, ik heb er pas 2 oogsten last van, beetje vreemd niet?

 

med_gallery_16740_7163_136073.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je je hout 4 lagen dik verft en vervolgens ook nog eens er zwart wit folie over doet, kun je dan nog formahedide vergiftiging verwachten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehm, vergeet niet dat dat mijn vorige kast was he bruut, deze is van gipsplaten gemaakt, alleen het dak van een klein stukje MDF.

 

Is het niet zo dat als formaldehyde in een plant zit het gewoon door zet? Weet iemand misschien meer over dat nopjes behang waarTNT het over had?? Dat lijkt me een serieuze optie dat het daarvan komt. Immers, de inblaas zit hooguit 5 cm van het behang af.

 

 

EDIT: ik kijk even terug naar mon vorige rondes en het blijkt dus dat ik last van formahedide vergiftiging heb sinds ik o.a. mijn inblaas van achter heb gemaakt, het was eerst een passieve inblaas van voren.... wellicht de oplossing? Toch het behang dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm... Formaldehyde... Geen lijk uit de snijzaal naast m'n hok leggen dus...

 

Persoonlijk weet ik niet of formaldehyde nu een probleem veroorzaakt, formaldehyde is wel redelijk carcinogeen, dus dat dat gas zomaar in je huis zwerft vind ik twijfelachtig, ik zou in geval van een huurhuis je cooperatie aan z'n oor trekken... Want ja, van wiet roken krijg je geen long----EDIT---- (niet bewezen), maar van de hele dag formaldehyde happen wel (wel bewezen).

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ehm, sorry maar ik zie nog geen enkele verkleuring, heb je duidelijker foto's? Zie wel dat je een flink fannetje op je planten hebt gericht, van boven naar beneden, zodat je warme lucht naar beneden blaast.

 

Je gebruikt 600 watt met een 12 cm pc fannetje als inblaas. Dat vind ik ook heel bijzonder. Met je 350 kuub afzuiger en een filter heb je dus niet meer dan pak hem beet 150 kuub daadwerkelijke afzuiging.

 

Ik zit in eerste instantie met deze waarden nog eerder aan fanburn te denken door de ventilator (overmatige verdamping). Heb je afgelopen periode iets aan je ventilatie gewijzigd?

 

Als het formaldehyde is, dan snap ik niet waarom initieel in je nieuwe kast het wél goed ging.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die honeywell is een flinke krachtpatser, daar komt een rechte straal uit met een behoorlijke wind, zoals whazzup al zegt, dat lijkt eerder op een manier van beschadigen...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kast is volledig luchtdicht en er kan dus alleen maar lucht door die opening komen, een fanburn kan dus een optie zijn. Is dat dan zo schadelijk voor het plantje? Het is inderdaad sinds ik dat pc fannetje heb gemonteerd dat ik die ziekte in mn kast heb, maar heb ook meer wijzigingen door gevoerd( al was dat in mn oude kast)

 

De heneywell is een ontzettend sterke ventilator, maar je moet iets he? Op het zachtste standje gaat het wel ok opzich, redelijk wat circulatie maar planten worden niet omgeblazen ofzo. Wat is er trouwens zo slecht aan dat hij de warme lucht naar beneden blaast? Ik kan hem toch moeilijk van onder monteren:p? Overigens hangt die honeywell er pas 1.5 maand in, daarvoor had ik er ook al last van.

 

Ik zal vanmiddag foto's plaatsen maar ben er zeker van dat het formaldehyde is omdat de symptomen hetzelfde zijn als de vorige ronde.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ben er zeker van dat het formaldehyde is

 

Heb je daar monsters van laten nemen,....of is het natte vinger werk ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

qua simptomen lijkt het er 100% op ja, ik zal zo een foto maken.

 

 

mooi verrot van het behang, is daar iets tegen te doen behalve het er van af te halen? Inblaas op andere plek maken wellicht?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Jackgaard2,

 

med_gallery_16740_7163_630862.jpg

 

Waar is je plafond van die kast van gemaakt??

Ziet eruit als......spaanplaat.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed, hier de pics dan:

 

@t schenkie, dat is een nieuwe plank zonder formaldehyde, die zaten niet in de oude kast.

 

med_gallery_16740_7163_309479.jpg

 

med_gallery_16740_7163_498551.jpg

 

med_gallery_16740_7163_935054.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is het plafond ook van spaanplaat,denk dat daar je probleem zit! :rolleyes: (haal je van die plek ook nog eens met die honeywell lucht die je constant tussen de plantjes blaast!) :verrygood

 

kusjes fotografe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste fotografe,

 

dat kan wel zo zijn maar mijn vorige kast was niet van spaanplaat en toen had ik het ook;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT leer quoten, lees hier hoe we het graag willen.

 

ik heb exact het zelfde probleem ..inmiddels al alle zeil weggehaald op overloop en alles in het bijhok...na 2de keer weer hetzelfde liedje

 

nieuwe frisse lucht erbij,,bladvoeding en ph en ec nagemeten en geen spaanplaat en zo .....alles perfect zoals normaal...en nog steeds heb ik er last van...

nu denk ik dat er eventueel gifgassen komen uit het witsel wat aan de muren zit...iemand hier ervaring mee of iemand die het weet

de witsel zit er al een tijdje op ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die blaadjes komen me wel errug bekend voor..

 

Ik heb een DR100 en id kamer waar die stond had ik spaanplaat ondervloer en zeil.

1e run met stekken id tent dus ook van die bladeren en slechte oogst.

Ik had toen geen extra fans oid id tent, wist dus 1 ding zeker..

 

Deze run met zaden heb ik alles wat ook maar formaldehyde kan bevatten uit de kamer gehaald en het ging even goed

en toen ineens niet meer. Ik ben toen eens uitvoerig bezig gegaan met de luchtstromen in de tent en na wat verplaatsingen van inblaas en luchtstromen had ik het ineens door.

 

Windbrand door (te warme) luchtstromen, helemaal kans op met een niet oscilerende fan die lucht zou moeten verspreiden, dat odet die wel maar dan hetzelfde principe als een föhn dat doet.

Ik had geen Honeywell maar wel zo'n fijne knijpfan id hoek hangen die omlaag blies, via een hoek op de wand naar beneden.

Dat, tezamen met een te lage rv was genoeg om de boel in gang te zetten en ik wist nu zeker dat het geen formaldehyde kon zijn.

 

Gevolg, vage vergeling, verbrande randjes/puntjes, opkrullend of klauwende bladeren en verdroging.

Gaat heel gestaag en je zoekt je rot als je er geen rekening mee houdt dat het de wind wel eens zou kunnen zijn..

 

Nu mijn setup GOED geregeld is doen de planten het een stuk beter.

 

Check dus eerst een goed je setup verder voordat je de hele kamer gesloopt hebt en nog steeds die rare bladeren terugvindt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kocht vorige week een nieuwe kamerplant, een Dracaena marginata.

En bij het opzoeken naar informatie over deze plant kwam ik het volgende tegen.

 

It is one of the plants used in the NASA Clean Air Study and has shown to help remove formaldehyde.

 

440px-Dracaena_marginata_IndoorPlant_0605k.jpg

 

Dus als je veel last hebt van meubilair/tapijten/hok/... die formaldehyde uitstoten, een paar van deze planten in de kamer/hok zetten om de lucht te zuiveren. ;) :D

 

Het is blijkbaar ook een algemeen goede luchtzuiveraar.

 

bron.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild,

 

Precies het probleem wat ikzelf ook ondervind,je zoekt je rot :D

In eerste instantie denk je aan ph,substraat,voeding,dat was goed totdat ik me bedacht dat ik tijdens de vorige kweek mijn thermostaat wat lager gezet zodat de afzuiging bijna continu op 100% draait,klemventilator op hoogste stand gezet,temp boven de topjes heel mooi,maar toen begonnen de problemen.

 

Hete luchtstromen,zeer lage lv zodat de plant in de problemen raakt tijdens de bloei wanneer alle energie richting bloem aanmaak gaat en de bladeren/bladmondjes het niet meer aankunnen waardoor de bladproblemen ontstaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yup en doordat je het eerst ergens anders zoekt (en daar al op acteerd) maak je het vaak tot een domino day gevalletje.

 

Ene roept andere op en verergerd al snel 3x zo hard

 

windbrand is onvoldoende/geen verdamping, iets te hoge ec.. overvoeding, ph gekloot, lockout, ellendenlang doorspoelen, bijvoeden en dan na 4 dagen goed weer de boel zien gaan, was lache man :D :) ;)

 

Zal een deze dagen wat foto's maken van mijn huidige run en hier ook plaatsen, zoek de gelijkenis dan...

:D ;) voor wat er nu staat, ziet er niet uit met die gele bladeren, superklein etc maar beelden zeggen meer dan duizend woorden.

 

@ Art

heb jij er ook foto's van

 

Misschien iets voor de growguide omdat het volgens mij best wel vaak (ongewild) voorkomt en mensen het in 1e instantie helemaal niet in die hoek zoeken..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...