Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

BBB

Relais Aansluiten Voor Beginners

Recommended Posts

Goeie aanvulling op het forum Bram.

Wat Whazzup altijd probeert uit te leggen, kun jij in leek-taal... (niet ten nadele van jou hoor whazzup, integendeel :rolleyes: )

Toch blijf ik me ondanks deze goede uitleg nog wel eens afvragen of sommige er niet alsnog verstandiger aan doen

een kant en klare schakelkast-/bord aan te schaffen, maar dat ter zijde.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja kant & klaar is voor de leek nog simpeler,......helaas is het vaak een geld kwestie :rolleyes:

en slechte voorlichting bij de GS,......dus gaan ze weer de deur uit met een graslin timertje, die zogenaamd 3500watt kan schakelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat kan die ook bram...

 

Maar dat zegt niets over piekstromen...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus slechte voorlichting :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruike eigenlijk nog geen relais, maar ben na het lezen van dit topic wél van plan er 1 aan te schaffen, ik heb alleen een paar vragen...

 

Ik heb 1 lamp van 600 watt, een afzuiging van 425 m3 en een inlaat van 165 m3 waarvan de afzuiging en inlaat op een timer aangesloten zijn, en de lamp op een andere timer die op een verdeeldoos zijn aangesloten.

Hoe kan ik dan, als ik een relais van 2x600watt met timer koop die drie apparaten daarop aansluiten?

Moet ik er dan een verdeeldoos tussensteken, of gewoon via drie verschillende ingangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afzuigers en inblazers zet je niet op een timer, maar een fancontroller :rolleyes:

 

Bij jou gaan de afzuigers dus uit !,......wat niet de bedoeling is. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

:rolleyes:

Ah, maar als het licht uitgaat doe ik de afzuiging ook het liefst uit, anders gaat mijn luchtvochtigheid te veel naar beneden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

verse lucht is ook belangrijk. Blijf ventileren, ook om geur te voorkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraagje. Ik gebruik huis-tuin en keuken TL's. Een gewone ruimte met 6 TL balken is helemaal geen rare situatie. En in een woning is het niet standaard om het licht via een relais te schakelen. Nu wil ik wel overgaan op relais om de extra functionaliteit, maar is het nu echt zo gevaarlijk om 6 bakjes tegelijk te schakelen op een timerklok? Of geld dat alleen voor 600 Watt HPS + VSA combi's

 

En congratulations met je stick BBB ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

In m'n huis en dus keuken zou ik wel TL balken hangen, maar in m'n tuin ;) ?

 

Voor 6 TL balken deed ik het ook niet, al had ik wel een hele goede timer.

 

Maar, het kan zeker geen kwaad.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je dat dan echt nodig mensen zo ding ik heb een dikke kabel vanuit me meterskast naar me schuur toe dat is toch velig genoeg denk ik ik heb een lamp dat is de 600 watt fire lamp pro www.igrow.nl daar staat hij daar zit alles ingebouwd volgens mij.laat het me eve weten mannen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja,.....je hebt een relais nodig, want de klok die je gebruikt kan het niet aan

 

 

Ja,.... je moet jezelf eerst even voorstellen in de "Wie is Wie" sectie van het forum

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee jongens die site ligt eruit maar ik zoek een beschrijving van die lamp maar hier kan je hem zien .

 

http://degroenebeginner.nl/N_frame.html?ht...N_art_2012.html

 

Ik heb me eigen al lang voorgesteld hoor. Maar die reales waar moet ik die plaatsen dan want ik heb geen schakelboord hoor. ik heb 1 stopcontact voor de lamp rechtsstreeks uit die meterkast. en de afzuiger staat op een ander groep.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt 2 berichten en die staan allebei in dit topic ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

heej ik heb ff een andre vraagje tussen door. ik vroeg me eigen iets af he.

als ik bijvoorbeeld 16A per groep heb he dan kan ik tog 3680watt in totaal max gebruiken. maar het is toch veiliger als je dan minder stroom gebruik. maar waar zit nou eingelijk de grens hoeveel watt je dan max kan pakken 3300watt of zo of iets anders.

ben eingelijk een beetje daarnaar nieuwschierig

Share this post


Link to post
Share on other sites

@acidburn: In huis gebruik je een lichtschakelaar, die is van een heel andere orde dan een contactje in een klok. Ook bij 6 TL's zou ik zeker een relais gebruiken. Miss_J haar klok lag er al uit bij 6 kleine balkjes in een voorbloeihokje.

 

@Alkmaar: iedere hogedruk lamp moet je met een relais schakelen.

 

@little grower: de belasting is o.a. afhankelijk van je bekabeling en de lengte, maar belast een groep nooit meer dan 75% continu. Bij 16A dus niet meer dan 12A hetgeen 2760 watt is, maar hou voldoende ruimte voor het opstarten van je lampen. Zie ook dit topic

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedank whazzup, dus ik kan 4 x 600watt lampen aansluiten op 1 16A groep (4x600=2400) + (4x60=240) = 2640 en dan nog een beetje extra watt voor het opstarten

 

maar ik was hiernaar een beetje nieuwschierig ernaar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Kees(mad), BBB en Whazzup ;) Ik zal eens kijken of ik er eentje kan vinden bij de GS

 

Nog een vraagje: Gaat het alleen om het inschakel moment, of schakelt zo'n klok (heb geen digitale, maar eentje met van die indruk clips) bij ieder pennetje dat passeert (van aan naar aan)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De klok schakelt het relais, en het relais schakelt de vsa.

Dus de klok schakelt het relais aan of uit, en daardoor schakelt het relais de vsa aan of uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeker n mooi topic.

Is het misschien handig om te melden dat het vooral de piek spanning is bij inschakelen van de VSA`s wat gewone timers doet falen. Dat lijken sommige mensen niet te snappen.

(er staat 3500W max op de timer dus moet 2x600 W geen probleem zijn. = wat men soms denkt)

 

En wat gebeurd er als je te veel aan een relais hangt? slaat de stop dan door? brand hij door smelt hij vast?

 

props voor BBB!

 

-----------------------------------

post toevoeging

Zit nu is te denken he... bestaat er geen soort relais met bijvorbeeld 3 contacten NO dat de contacten met vertraging opent. Bijvoorbeeld steeds met een seconde er tussen? zodat de 3 lampen ook een seconde na elkaar aan gaan en dus de piekspanning word verdeeld en niet in een keer door het relais moet ... of zeg ik nou iets geks (MTS niet afgemaakt, was net het hoofdstuk hiervoor afgehaakt ;))

Of zou dit enkel kunnen met 3 relais, 3 klokken en dus een groter schakelbord (maar wellicht wel veiliger)

 

2.45... time for bed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het piekspanning verhaal inmiddels wel 100x op het forum staat ;)

De reden dat sommige mensen geen relais gebruiken lopen nogal uiteen:

 

1. Slechte voorlichting van de GS

2. Verkeerde Zuinigheid

3. Geen Idee hoe ze het moeten aansluiten

 

Er zijn perslot van rekening ook gewoon "kant & klare" schakelkastjes te koop voor onder de 100,- euro :D

 

Als je je electra aansluit zoals het hoort, dan smelt er niks :P

Maar ga je een 6amp relais gebruiken, en je zet er vervolgens 4x600watt op, met een 25amp zekering, dan wordt het wat anders.

Daar heeft wazzup een mooi electra topic over,......(en wordt steeds meer en meer aangevuld)

 

Er bestaan vertragings relais, deze kunnen dus een relais of iets anders later opstarten. (tijd is instelbaar, zitten meestal op de wat grotere schakelborden).

Er bestaan ook naloop relais, deze kunnen dus een relais of iets anders, nog laten nalopen. (tijd is instelbaar, om bijv. een cooltube na te koelen).

 

Dit topic is dan ook puur voor de electraleek bedoeld, om het zelf te kunnen aansluiten, en de veiligheid te verhogen.

 

Het is eigenlijk net als met een brandblusser, iedereen weet van het bestaan, maar niet iedereen gebruikt hem. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet dat het al word vermeld maar ik bedoelde het als extraatje bij dit topic omdat je hier terecht komt als je iets wilt weten over een relais aansluiten. Voor de volledigheid zeg maar.

 

En stel iemand is zo stom om een veels te licht relais te gebruiken, wat zijn de gevolgen. Er word overal gesproken dat je niet te licht relais moet gebruiken maar nooit wat er nou echt mis kan gaan, een gewaarschuwd mens...

+ ik ben zelf benieuwd.

 

Niets dan lof over het topic btw,

gewoon nieuwsgierig

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een relais extreem gaat overbelasten, dan zal hij natuurlijk doorsmelten,.....net zoals een stekker, bedrading of stopcontact. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...